Hjemmelaget lasagne

Nå som jeg har kjøpt meg nye store bukser er det absolutt ingenting som hindrer meg fra å meske meg på en helt vanlig tirsdag med en skikkelig saftig, deilig og høykarbosiv hjemmelaget lasagne! Oppskriften er, som alt jeg lager, superenkel, men spekket til randen med god smak.

Jeg er ingen tilhenger av hvit saus i lasagne. Fatter ikke hvem som fant ut at det liksom var en gode idé. Nei, jeg blander melken i kjøttsausen. Mindre oppvask blir det også. Greit før i tiden da kvinnfolka faktisk gjorde litt nytte for seg og vasket opp etter oss, men det er visst andre tider nå. Ikke alle framskritt er gode framskritt.

 

LASAGNE

1 kg kjøttdeig, stekt i panne

8 dl  H-melk

1 liter vann

3 cl flytende oksefond, ev. 2 buljonterninger

1 boks hakket tomat (400g)

100 gram tomatpuré

1 ss hvitløkspulver

1 ss løkpulver

2 ss  paprikapulver

1 ts cayenne

2 ts peppermix

2 ts timian

2 ts  salt

2 ts  sukker

50 g maisenna utrørt i kaldt vann

Revet ost til toppen

 

  • Pisk alt sammen og kok skikkelig godt opp
  • Tilsett masennaen halvveis i prosessen
  • 4 lag med lasagneplater
  • Start og avslutt med kjøttsaus
  • Steikes i ovn på 225 grader til osten er så gylden og deilig at du mest har lyst til å ta hele formen med deg ned på soverommet, låse døren og ligge med den…

Eventuelt kan du dele lasagnen med en kjærest hvis du har. Hvem vet, kanskje blir det en tur på soverommet likevel…

PS! Denne lasagnen er også suveren å fryse ned. Da fryser du den ned FØR du steiker den, så har du alltid en deilig lasagne i fryseren.

 

 

Eller, har du lyst på lasagne med reinkjøtt i stedet? Oppskriften finner du HER

 

 

 

28 kommentarer
    1. Hei, er enig med deg at det er deilig med mindre oppvask, men jeg er svak for bechamelsausen jeg da. Jeg lager hvit saus med flere deilige smaksrike oster, blander bløte og harde oster. Også MÅ jeg ha i litt dijonsennep. Men skal prøve en variant av din oppskrift.

      Har litt problemer med å følge oppskrifter slavisk… Finner stadig vekk noe krydder og tenker, «det kan bli godt» 😂😂 lykkes som oftest, men ikke alltid…

    2. Endelig en blogg for vanlige folk! 👍👍 Vanlige folk uten 2 krølltenger, 3 rettetangen, 3 kilo sminke, 30 vesker, 100 par sko og et rom fullt med klær. En blogg for helt vanlige folk med helt vanlige hus og biler. Hus med helt vanlige (og kjedelige) møbler. En blogg for folk med vanlige jobber med oftest lenger arbeidsdager enn 7,5 time.

      Hipp hurra for en blogg uten glam og dilldall, til helt vanlige folk! 🙂🙂

      Hipp hurra for en helt vanlig oppskrift på lasagne. En oppskrift til helt vanlige folk med et vanlig innhold i kjøleskapet. En oppskrift for helt vanlige folk som ikke egentlig liker å lage mat. En oppskrift for helt vanlige folk som ikke har skjønt hva gulerøtter, squash, aubergine og hvit saus har oppi lasagne å gjøre! TUSEN TAKK for oppskriften! Det smakte FORTREFFELIG! 🙂🙂

      STÅ PÅ….. DU ER BEST! 🙂🙂

    3. Oppskriften skal definitivt prøves! Men det står ingenting om ost på lista, så jeg lurer på hvilken ost du anbefaler på toppen?😊

    4. For oss amøber var oppskriften særdeles mangelfull!
      Skal jeg piske inn rå kjøttdeig med alt det andre eller steke kjøttdeigen for deretter å tilsette resten av ingrediensene sammenpisket?? Hvordan pisker man inn firkantede lasagneplater?! (Jada,SÅ dumme er vi ikke. Men det var ett poeng for å statuere eksempelet)
      Vi langt under lite begavede på oppskriftfronten trenger skritt for skritt-beskrivelser ála matprat.no.
      Denne kommentaren var ikke for å pirke eller være dust,heller et lite rop om hjelp så også vi har muligheten til å føle oss som kulinarer når vi skal imponere tinderdaten med oppskrifter fra kokkejævelen uten å faile totalt,og kanskje gå glipp av vårt livs største kjærlighet fordi vi prøvde å piske rå lasagneplater med melk og rå kjøttdeig før vi skvælpa alt oppi ei panne.

    5. Enig med dæ, dropper også kvitsausen 👍Denne lasagnen ser helt himmelsk ut. Må prøves. Nyt kjærestetid og lasagne 😎

    6. Go middag😋. Du går nå litt ut på tynn is med den der oppvasken di🤣n, bra det finnes oppvaskmaskin .

    7. om den e så god som du sier,,,,, så er turen til soverommet oppskrytt, man e for mett. Og du vet vel at man ikke skal legge seg på full mage *ler*

    8. Topp! Ser og høres godt ut. Den ska æ lage en dag i nærmeste fræmtid. Har ingen kjærest, men har soverom… blir uansett godt med hjæmlaga lasagne.
      Takk til dæ ♡

    9. Oppskrifta på lasagne ser god og lettvint ut, men den ser også stor ut. Kan jeg halvere når vi bare er to? Kan jeg fryse lasagne?
      Tusen takk for gode oppskrifter og alt det andre gode du deler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg