Reinsdyrslasagne

Mange har bedt om oppskriften på min sagnomsuste reinsdyrslasagne. Eller, hvem prøver jeg egentlig å lure? MANGE var vel å ta litt vel hardt i, TO i alle fall kanskje, (pluss mor mi da, men hun teller liksom ikke), har spurt litt i alle fall om oppskriften. Mange nok for meg! Her er den i all sin prakt. Lett å lage, lett å like!

 

4-500g reinskav

250g skivet/ternet løk

50g Supreme eller smør/margarin

Tin skavet og fres godt i stekepanne sammen med løken til gylden, karamellisert og deilig.

 

Jevningen

75 gram smør

75 gram hvetemel

Smelt smøret og rør i melet

 

Sausen

4 dl  viltkraft
(Eller 4 dl vann + 2 ss viltfond fra Toro Proffkjøkken)

1 dl  H-melk

1 dl kremfløte

1,5 dl seterrømme

400g  hermetisk hakket tomat uten tilsatt smak

1 ss tomatpuré

1 vaniljestang, frø og stang

2 ts salt

1 ts tørket rosmarin

1 ts grovmalt svart pepper

 

 

 

  • Kok opp sausen og pisk jevningen godt inn
  • Tilsett kjøtt og løk og kok godt opp
  • 4 lag med lasagneplater
  • Gratiner med god ost og steik som en helt vanlig lasagne

Godt med salat til, litt rørte tyttebær, godt brød og kanskje en kjærest hvis du har. Hvis du IKKE har vil jeg anbefale deg å servere dette på første date. Hvis det ikke blir kjærest, så blir det GARANTERT noe på deg i alle fall! Og det er jo godt det også 😉

 

 

 

Vi smattes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Høres himmelsk ut. Skal prøves. MEN har du et råd til ei som ikke tåler løk? Er jo løk i det meste og den gir jo god smak. Tåler til en viss grad hvitløk. Men thats it.

    2. Hærlig – da veit jeg hva jeg skal lage av reinskavet jeg fikk av nabo’n. Dessuten så kan det jo hende at jeg og plutselig liker lasagne:)

    3. Hærlig å endelig få oppskrifter fra deg, da det er langt fra Tromsø til Alta hver gang men har lyst på en Ole Mathis Hætta osv. Men blir kjempeglad om du deler oppskrift på det gode brødet du pleier å servere til flere av rettene dine. 😇🤞

    4. Såg heilt amazing ut. Denne skal testes👌😀
      Men du by the way, dinna kokeboka den tru ej du sterkt skal vurdere i lydbokutgave også😀 d ha vært råeste lydboka EVER😀 du e reine standupen jo når d e morsomt å så dønn ærli og ekte når d e nåkka trist, alvorlige tema.

    5. 😂😂😂
      Nesten så jeg kunne tenke meg å være singel, bare for å få prøvd ut denne på en føstredate🤣

    6. Fine! Er ikke så glad i reinsdyr, men det høres jo godt ut. Kult med vaniljestang i, tenker det piffer opp både det ene og det andre… Enig med den over, kommentarene dine er toppen på kransekaka!!! 🤗👍🤣🌹

    7. Yummi 😋 Takk for at du deler ❤️ Men må man følge oppskrifta? Eksperimenterer alltid sjøl. Supert utgangspunkt i alle fall 🤗

    8. Ser godt ut😊. Men..ja skal æ erstatte løk med for de av oss som ikke tåler gul-, rød-og vårløk så godt?

    9. Ser godt ut😊. Men..ja skal æ erstatte løk med for de av oss som ikke tåler gul-, rød-og vårløk så godt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg