Hjemmelaget saltkjøtt med hvit brunsaus

Saltkjøtt har blitt ekstremt dyrt ute i butikkene, og jeg har sett priser på langt over 200 kr pr kg. Selv selger jeg det for 229,- kr pr Hoftepluss og det går fort et par-tre kg hvis alle tenåringsungene elsker saltkjøtt, og du selv heller ikke er kjent for begrenselsens kunst 😉

 

Kjøp fårikålkjøtt, eller skivet lammelår, når det er på tilbud. Denne posen med et kg kostet meg 69,- kr.

Du trenger 1 liter saltlake pr kg kjøtt.

 

1 liter 10% saltlake
9 dl vann

90 gram salt

10 gram sukker

 

Pisk ut sukker og salt og laken er klar til bruk.

 

Dekk kjøttet laken og la stå kjølig i 4 døgn.

 

Koking av saltkjøtt

Dekk kjøttet med friskt, kaldt vann

Kok opp og skum godt av.

La kjøttet stå og syde i 90 minutter, eller til mørt.

 

Serveres f. eks. med rotmos/rotgrønnsaker, kokt potet (hvis du spiser karbo da), tyttebær og “hvit” brunsaus

 

“Hvit” brunsaus

50 g smør

50 gram hvetemel

  • Smeltes og røres sammen på medium varme i en kaserolle. Bruk visp. Da er det lettere når
  • du tilsetter 3,5 dl vann og 1,5 dl melk/fløte og pisk godt til jevn saus
  • Tilsett 2 små buljonterninger
  • Kok opp og la småkoke et par minutter

 

Ikke vei deg dagen etterpå, for salt binder vann!!! 😉

 

THERE AIN’T NO SUCH THING AS A FREE LUNCH!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2-3 kroner pr oppskrift, ev. 100 kr for et helt år. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Edder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2-3kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

 

14 kommentarer
    1. Passer en hytte i fjellet, og vil jo gjerne ha litt ordentlig mat av og til. Så eg tenker salte fårikålkjøtt i lake, la den ligge der til eg skal bruke kjøttet. Utvanning ja, men må eg gjøre nokka underveis? Skifte lake og sånt. Blei nettopp fortalt at det måtte være lufttett det eg salta i?? Sånne ting lure eg på

    2. Veldig godt forslag å salte kjøtt selv. Antar at er like greit med frosset kjøtt til en billig penge? Saltkjøtt til komler er digg.

    3. Kan dette gjøres på samme måte med fisk? her på vestlandet koster det en månedslønn for en middag med lettsaltet torsk…..

    4. En liten digresjon eller avsporing når det gjelder dette innlegget med en flott oppskrift. Leste nettopp en blogg med tittel “Hva om han tar feil?” Ble ikke litt, men mye uvel når jeg leste.

      Det handlet om barn av fedre og mødre som helt uskyldig er dratt inn i en uhyggelig “krig” mot troll på blogg.no. og Facebook. Det vi aldri må glemme er at av alt i livet er barna de absolutt viktigste.

      1. Jeg tar ikke feil i denne saken og «ungene» er voksne. Videre diskusjon om denne saken kan du gjøre på FB eller på innboks. Alt annet vil bli slettet.

    5. Nam nam😋dette skal jeg prøve👏La forestten både kveita og kalkunen i saltlake,kjempe godt begge deler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg