Hva er det egentlig jeg holder på med?

Reklame | Kokkejævel.no

Foto: Frikant

Tanken har naturligvis slått meg mange ganger opp gjennom livet, men det siste sprellet mitt, med å selge fra meg Altas største alkoholfrie serveringsted til fordel for en bortgjemt nettbutikk i et et trivelig, men nedslitt lokale med kun europaller som interiør. I hjørnet står en 30 år gammel sittegruppe kjøpt på Aksis. Resten er paller.

 

Dette skal altså brødfø en stadig større familie. Fader, til tross for at det ligger et par-tre ufattelige tragedier i kjølvannet mitt, så begynner jeg snart å føle meg som Abraham, han fra Bibelen som ble stamfar til hele det israelske folk. Jeg er kanskje ikke der riktig ennå, men jeg puster han i nakken, og allerede i midten av februar kan jeg titulere meg som: Asbjørn Abraham P. Sandøy. Far til ni, seks på jorden og tre i Himmelen.

 

Klokka er snart ti og jeg har ikke gjort det skarve grann etter at jeg kom på “jobb” for snart to timer siden. Har spist, fire Wasa havreknekkebrød med lettmajones(visste du forresten at det er TO åpninger på majonestubene??? Vri av den øverste korken og innenfor åpenbarer det seg den mest jomfruelige majonesåpning du kan tenke deg.), 8 agurksiver skjært på skrå slik at de blir store og fine, og fire ferdigskjærte skiver med Norvegia. Har gått tilbake til knekkebrødet etter at magen ble tatt av tyngdekraften. (Da er det på tide å ta grep! Jeg har en plan. Starter på mandag…)

 

Dagens plan er det samme jeg har holdt på med hele uken, nemlig planlegge julen. Det er et sjansespill av dimisjoner, med tanke på innkjøp, men hvis jeg og min familie skal være i nærheten av å kunne leve, og leve godt, av denne butikken, så er vi prisgitt en heidundrende julehandel. Først og fremst betyr det at jeg må sette sammen et vareutvalg av absolutt ypperste klasse. Dernest er det viktig at ikke dette vareutvalget blir passe stort, slik at det ikke blir så mange godsaker å velge mellom at dere rett og slett ikke klarer å bestemme dere, og heller klikker dere inn på en “enklere” nettbutikk for å finne julegaver til de nære og kjære.

 

Når det er gjort, noe som egentlig er en kontinuerlig jobb. Selv om jeg har 20 års erfaring med de aller beste produktene så finnes det jo så mye godt i Norges land, men jeg kan ikke ta inn alt. Jeg må velge (og vrake). Og jeg må velge riktig. Nytter ikke at jeg syns det er et kjempeprodukt hvis ikke kundene er enig.

 

Så var det dette med mengde da. For å kunne gjennomføre en julehandel med maks suksess, så er jeg avhengig av å ha alle varene i hus før den starter for fullt. Nytter ikke å sitte inne med fulle lager to uker før jul. Da er det for sent. En annen ting er å ta inn nok varer, men hva er nok? Det er dette som er roten til at jeg har hatt konstant klump i magen siste kvartal de siste åtte årene. De fleste julevarene “uten” holdbarhetsdato burde være i hus innen oktober. Første problem da er jo at de må være betalt før julehandelen virkelig setter inn, noe som kan være tøft nok for en liten bedrift som min. Må nok inn med et par hundre tusen av mine oppsparte midler for å “bidra” litt før julehandelen sparker fra.

 

Hvis den gjør det da? Det vet man jo ikke. Selv om det gikk bra fra stua i fjor, så betyr det jo ikke at det går bra i år, bare fordi jeg har varene stablet ut på paller og har eget kontor med dør.

 

Hva er det egentlig jeg holder på med? Sitte her og psyke meg selv ned! Nei, her er det bare å låse opp døra, brette opp ermene og sette i gang. Akkurat nå er det to ordrer som skal pakkes og sendes klokka 14:30, men hvem vet, kanskje nettopp du finner noe som frister i nettbutikken som har som mål av seg å samle alt det beste på ett sted. Sendes kl. 14:30 hver mandag og torsdag utenfor høysesong, så du rekker det med god margin 😉

 

Kokkejævel.no heter nettbutikken. Kanskje ikke så overraskende egentlig, ha ha. Velkommen skal du uansett være 🙂

 

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Kjøpmann

 

PS!

Til slutt vil jeg gratulere selveste Svigermor(d) med dagen! Man skulle ikke tro at denne dama ble 55 år i dag. Hadde gjettet på 60, kanskje 65, men aldri bare 55. Nei da, du er en kul dame, som for alltid vil ha en spesiell plass i mitt hjerte fordi du i mitt fravær, ytterst i havgapet uten veiforbindelse på andre siden av landet, fulgte Lille Vakre til verden, og til sykehusets store irritasjon og forbud, filmet slik at også jeg, barnets far, fikk delta på fødselen. Gratulerer med dagen!

 

 

 

3 kommentarer
    1. Tusen takk for koselig hilsen Asbjørn og for trivelig besøk i ettermiddag 😁. Du er ganske kul du også🤗

    2. Høres ut som du fint klarer å brødfø familien, hvis du bare kan”ta” ett par hundre tusen fra oppsparte midler. Er ikke mange som har så mye oppspart på konto, så ingen medlidenhet herfra😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg