Hva vet vel jeg om seksuelle overgrep mot barn?

De siste dagene, etter at jeg skrev “Man kan ikke sitte femti år gammel og skylde på en ødelagt barndom”, har jeg fått veldig mange mail og meldinger fra folk over hele landet. De fleste har takket meg for et åpent og ærlig innlegg, men langt fra alle, og det forstår jeg egentlig veldig godt. Innlegget traff nemlig rett i mellomgulvet til mange som sliter med ettervirkningene etter vold og overgrep i barndommen. Overraskende mange tolket det dit hen at jeg la skylden for eksempelvis seksuelle overgrep som de har vært utsatt på i barndommen over på den som har blitt utsatt, men det var aldri min hensikt og jeg skrev det heller ikke. Jeg skrev:

 

Så kan man selvfølgelig argumentere med at man trenger fortiden for å kunne skape en god framtid, men gjør man egentlig det? Ja, man kan lære av egne og andres feil, men man må innse at de feil man gjør er gjort av deg selv, ikke av moren din, en onkel eller en ond klassekamerat. Det var deres feil de gjorde. Du får selv ta ansvar for dine!”

 

Ganske sterke ord, men vi jo det! Hvis vi skal komme oss noen vei videre i livet er det jo kun vi selv som kan stable oss på beina. Klart vi kan få hjelp og støtte fra fagfolk, helsepersonell og medikamenter, men de kan ikke gå for oss. De kan heller ikke bære oss gjennom livet. Vi  gå selv, hvor vondt det enn gjør i føttene.

 

Jeg forteller også i innlegget om min teknikk om hvordan jeg har klart meg gjennom livets litt for mange nedturer. Nei, jeg har heldigvis aldri blitt utsatt for seksuelle overgrep, men jeg har opplevd, helt siden jeg var liten, veldig mye mer enn jeg har rygg til å bære. Derfor forteller jeg om hvordan jeg på mange måter “glemmer” alt det vonde. Legger det til side. Går videre uten å se meg tilbake. Klart jeg er bevisst på hva jeg er gjennomgått, men jeg lar det ikke prege hverdagen min, livet mitt. Ikke husker jeg alt heller. Faktisk nesten ingenting. Det tror jeg har berget meg, men som jeg presiserer, det er min måte å gjøre det på. Ikke en absolutt sannhet, men min.

 

Jeg er verken psykolog eller psykiater og utgir meg heller ikke ut for å være det. Jeg har hele veien fortalt dere om min verden, sett fra mitt ståsted. Jeg dømmer ingen og jeg verken kan eller vil hevde at mine metoder verken er mer riktig eller bedre enn dine. Det eneste jeg kan dele er mine erfaringer og tanker om store og små temaer. Dette er et stort tema og dette tror jeg virkelig på. Jeg tror vi alle har en styrke i oss selv som kan hjelpe oss, men hvis vi gjennom et helt liv forsvarer egne feilvalg fordi vi har opplevd de meste grufulle ting, og det er det mange som har, så tror jeg det bærer feil avsted. Det kommer ingenting godt ut av det.

 

Som jeg skrev til en som sendte meg melding der hun fortale om en helt forferdelig barndom, og nå snakker vi virkelig grusom: “Trist og sterk historie, men fortid. Faren din, og alle som ikke grep inn, ødela barndommen din. Ikke la han ødelegge framtiden. Den ligger i dine hender.” Jeg skrev naturligvis mer med henne enn det, men avsluttet med disse ordene. Jeg fikk et hjerte tilbake. Tror hun forsto at jeg ikke dømmer noen. Ikke legger skylden over på noen, men bare forteller om min egen livsfilosofi.

 

Jeg har stor forståelse for at enkelte hendelser er så traumatisernede at man rett og slett ødelegges litt. Når dine aller nærmeste, de som skal være selveste tryggheten i en stor og farlig verden, vil deg så vondt, svikter deg så totalt, at de utfører grov vold og seksuelle overgrep mot deg, da forstår jeg at det kan være vanskelig å, som jeg skriver, “legge steinene fra seg i veikanten”. Det er kanskje ikke mulig. Man må trolig finne andre teknikker enn de jeg bruker, men man kan likevel ikke gi opp. Man må se framover og gjøre det beste ut av det livet man tross alt har fått tildelt. Alternativet kjenner vi alle. Vi vil ikke dit.

 

På bildet, som jeg tok i dag da jeg kjørte fra jobb, ser dere solen som før første gang står opp for mine øyne i år. Mørketiden er endelig over. Sola og lyset er tilbake. Det er iskaldt. Er alltid det når sola returnerer fra sin vandring, men det er lyst og jeg fokuserer på klyset. Ikke på at det er kaldt.

 

En vakker framtid ønskes!

 

 

(Og til deg som ødelegger barndommen til ungene dine: Vær så snill og søk hjelp, både til deg selv og ungene! Ja, du har ødelagt mye, men det er ennå ikke for sent. Barndommen kan fortsatt reddes. Hvis du ikke kan eller vil søke hjelp, så kan du i alle fall slutte.  Man ligger ikke med unger! Ikke ødelegg dem mer nå. Vær så snill!)

 

 

 

 

30 kommentarer
    1. Det her blir første gang æ kommenterer noe hos deg.
      Har selv kjent på kroppen urett mot meg.
      Og har ikke egne barndomsminner, ikke jul, bursdag , skole, ferier, alt er borte…
      Men mitt første minne er fra første dagen på VGS.
      jeg tar i døren for å gå inn, det er ett soleklart minne, mitt første minne fra min barndom ♥️
      Jeg er forskånet fra å huske, men kroppen min kjenner igjen situasjoner, blikk, lukter og får meg til å reagere. Selv vet jeg ikke hva jeg reagerer på.

      Men jeg hadde valget, valget om å la dette tomrommet få dominere min hverdag eller ikke. “Jeg valgte livet”, valgte å se fremover, og dvele minst mulig i det som har vært.

      Ha en strålende dag Kokkejævel, du e god!

    2. Jeg har opplevd både det ene og det andre ila min barndom, men jeg tenker likevel at man kan ha det så bra man selv velger å ha det.
      Jeg har en slekting som har opplevd det samme som meg, h*n velger å nesten “leve på det”. Som i at h*n er kriminell, stjeler, ruser seg osv og legger skylda på barndommen sin. Det kan være at jeg er for trangsynt eller hva enn du vil kalle det, men nei. Jeg synes faktisk ikke at når du er nesten 40 år kan skylde din oppførsel på barndommen din.

      Dette mennesket har fiksa politirassia der jeg bodde som barn selv, narkomane og torpedoer har kommet på døra midt på natta fordi de skal ta igjen på h*n hvor jeg og mine søsken har måttet rømt av gårde for å være trygg, igjen: midt på svarte natta. Og han har kommet unna med det og blitt tatt hjertelig i mot med åpne armer like etter på fordi “jeg har hatt en tøff barndom”.

      Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og jeg er glad for at du tar det opp. Jeg er ikke hvordan jeg vokste opp, jeg er meg i dag.

    3. Du har så RETT i det du skriv! Ein må sjølv ta tak, og søke hjelp og støtte underveis. Det å bli liggande ” under dyna” og bli verande der som eit offer, då har ein tapt all si kraft. Har sjølv erfart misbruk, men såg ikkje at det låg som grunn til alt det vonde og vanskelige som eg ikkje takla seinare i livet. Fikk hjelp til å gå i meg sjølv å “møte” styggen igjen. Tøffe tak!! Men kom meg igjennom til slutt. Før det skjedde holdt eg på å bli eit pillevrak og uføretrygad.
      No jobbar eg 100% i psykiatrien som miljøterapeut med samme problematikk som min eigen, og har eigen praksis der eg tek imot klientar og gir dei ei form for psykomotorisk massasje og samtale. Eg blir aldri kvitt min bagasje, men den er ikkje lenger tung å bere. Og no brukar eg den som mi erfaring for å hjelpe andre. Så mitt mareritt er blitt til mitt eventyr! 💚
      P.S.
      Fantastisk flott blogg du har!

    4. Jeg er en av dem som har opplevd mye rart, og det er som Bjørn Eidsvåg sier: “… tungt å ta tilbake en barndom som er tatt”. Samtidig er jeg nesten helt enig med deg. Det er ikke som noen over her sier, at man bare bestemmer seg for det, også er alt bra. Jeg bestemte meg, gikk på trynet, bestemte meg igjen, ga opp osv. Det må jeg kanskje leve med resten av livet, men for hver gang går det lenger tid før neste gang det blir vanskelig, og stort sett lettere å takle. Jeg synes det er farlig å fokusere for mye på det som har vært. Jeg glemmer det ikke, men jeg vil ikke være “hun jenta”. Jeg vil være alt jeg er. Noen ganger glad og sprudlene, andre ganger inneslutta, noen ganger seriøs og målrettet, andre ganger fjasete og leken. Jeg er ikke den samme i dag som i går. Jeg er ikke noe på tross av. Jeg er alt – fordi jeg, som alle andre er et menneske. Jeg står ikke opp om morgenen på tross av barndommen min, men fordi jeg vil starte dagen (og noen ganger fordi jeg vet det er best for meg). Jeg står ikke i jobb i dag på tross av oppveksten min, men fordi jeg holder på med det jeg liker og jeg er viktig for noen der. Jeg tror det er viktig å fokusere på alt man er, og ikke kjøre seg fast i en rolle. Og ja, det er vanskelig, noen ganger i mange dager etter hverandre, men livet skjer nå. Ikke på tross av alt vi har vært igjennom, men fordi… 🙂

    5. Med de dystre og hjerteskjærende tema du belyser… tror jeg det kan være veldig ok å fjerne disse «morsomme» trollene du har valgt å bruke. Ikke minst overfor dine lesere som skriver om sin vonde barndom på din blogg.

    6. Riktig tankegang. Hvor lett det er å gjennomføre kommer an på hvor “skadet” man har blitt opp gjennom årene som ung. Etter 25 år i terapi og nå ufør pga bla PTSD, angst og kronisk depresjon, så er hver dag en kamp. Bare det å holde hodet over vann, og gjøre det beste med dagen tar ALT av krefter jeg har. Så om jeg ønsker mer av livet enn det jeg får så blir det mye bølger i uka mi. En dag hvor jeg “glemmer” alt og nyter livet med all energi jeg har, og 2 dager nede i grusen fordi kreftene må lades opp igjen. Skulle ønska det fantes en mirakelkur så man kunne fjerna alt som har forma meg til å være der jeg er i dag. Jeg ba aldri om det. Var voksne som tok valgene for meg som unge. Valg de ikke hadde rett å ta, ikke LOV å ta.
      Livet hadde vært enklere om man bare kunne satt seg ned å sagt at; nei nå skal jeg la fortid være fortid og kun fokusere på fremtiden, for det er der jeg skal leve vidre. Også hadde det skjedd akkurat slik….. har jobba hardt til nå med å få til det, men det er ikke så lett som det er sagt. Er et lite stykke på vei, men er straks 40 år og fått alle år til nå rimelig amputert. Jeg gir ikke opp, gjør aldri det. Så hvor jeg er som 50 åring gjenstår å se. Kanskje er der håp!?

    7. Bra skrevet. Mange rare folk rundt omkring som sitter å leser og tolker hvert ord.komma o.l som du skriver.
      Ser ikke at du krenker/holder med misbruk o.l.Stå på du.
      ⚘⚘

    8. Det du skriver er noe mange kjenner seg igjen i💖 Stort sett alle har vi opplevd ting som former oss til den vi er💖 Takk, for at du deler så mange sider av det livet vi har blitt tildelt🌹

    9. Så bra skrevet! Har brukt samme teknikk, og det er det eneste som nytter👍😊Tenkt at de SKAL IKKE KLARE Å KNEKKE DEG!👍❤️

    10. Det skiltes mye gjennom fosterhjems kampanjer etc, om at en god barndom varer livet ut. Det er synd å si det, men en dårlig varer MINST like lenge. Ofte kan de i tillegg «gå i arv» … .. det kan være ett tankekors for dårlige voksen modeller.

    11. Du skriver så bra om det jeg skulle ønske ikke fantes. 💖. Men så sant det går, må vi fokusere på det gode. På at sola stikker fram et øyeblikk gjennom svartgråe skyer. Plutselig er det sola man ser og skyene blir av mindre betydning.
      Klemmer!

    12. Ett sårt tema for mange. Det er faktisk ikke alt man bare kan legge bak seg. Men man kan kanskje klare å legge det til side. Å klamre seg til veien framover. En kringlete vei, som går fra side til side, men forhåpentligvis rett fram og… ❤

    13. Så sant. Andres misgjerninger er ikke vårt ansvar, men blir ofte vår smerte. Lenge, men man trenger ikke å grave seg ned i dem. Men det kan ta tid før man ser seg selv i elendigheta fra fortiden.

    14. Lurer på hvorfor dette bildet kommer opp som et “slags portrett” av meg?
      Jeg er en fredsæl sjel og er slett ikke så fæl som dette “portrett bilder” forteller. Noen som vet hvordan sette inn noe finere?
      😇🥴🙃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg