Hvor mye har jeg egentlig tjent på dette blogginnfallet mitt?

Sitter her på kontoret og prøver å sluttføre en kokebok. Det er søndag 16 mai og iskaldt ute. Var til og med kommet litt snø på bakken da jeg sto opp. Heldigvis har jeg bare plantet ett av brettene med stemordsblomster. “Vi veit kor vi bor” he he.

 

Så sitter jeg her da, har en liten pause og da går jeg selvfølgelig inn på bloggen. Ser at jeg til sammen har postet hele 1 302 bloggposter siden jeg postet, Vær hilset, Norge!, mitt aller første innlegg, torsdag 12 september kl. 17:10 september, i det Herrens år 2019


Det betyr at jeg i snitt har skrevet til dere 2 hver eneste dag i 612 dager. På disse 1 302 bloggpostene har jeg fått ikke mindre enn 38 666 kommentarer, altså i snitt 10, 49 kommenterer pr innlegg. I tillegg kommer Facebook, der hoveddelen av kommentaren skrives. Kanskje så mye som 5 til 10 ganger så mye. Lenge prøvde jeg å svare på absolutt alt, men etter hvert måtte jeg ta i bruk “liker-knappen” på FB. Altså vise at jeg hedde lest, men ingen mann kan jo svare på små mye, så lenge 🙂

 

Nå fikk bok bare være bok, og jeg dykket dypere inn i materien. I snitt er dere 3,5 minutt inne på bloggen og i snitt leser dere 1,21 innlegg hver gang. 3 114 326 “IP-adresser” har altså vært inne 18 299 912 ganger og generert 22 189 085 sidevisninger.

 

Absolutt overveldende tall, men har mine to innlegg om dagen generert noe penger inn i den lille borettslagsleiligheten i Tollevika? Den kostet jo tross alt 2,6 millioner og ble fullbelånt. Prøvde meg først med å si til selger at jeg kunne grille for henne et par ganger i året, eventuelt andre ytelser, men jeg talte for døver ører. Hun godtok kun penger.

 

Joda, har blitt noen fakturaer til Egmont. Totalt 761 534 kroner, inkl. 25% mva. Det vil altså si 571 150 kroner, eller 933 kroner pr dag, eller

439 kroner pr innlegg om du vil. Pengen har utelukkende kommet fra samarbeidsavtalen med Blogg.no der jeg får en prosentsats av reklamene de selger inn på sin plattform.

 

Ellers er jeg en reklamefri blogg som utelukkende ble opprettet på et innfall, ikke for å tjene penger, for fordi jeg elsker å skrive, elsker å fortelle, vise og forklare, og antageligvis også har et godt over gjennomsnittlig stort eksponeringsbehov. Klart jeg har! Hvis ikke hadde jeg jo ikke blogget, hatt livesendinger og podkast. Jeg har ingen problemer med å innrømme det.

 

Jeg er kokk i både kropp og sjel, og har overhodet ingen drøm om å bli verken kjendis, realitydeltaker eller en stor sosial medieprofil. Min drøm er å kunne leve av å selge kokebøker og drive nettbutikk nå en femårs-periode fram i tid, samtidig som jeg kan fortsette å dele stort og smått med dere, både her på bloggen, på Youtube og på podkasten.

 

Jeg gikk hardt ut og sa for ni dager siden at jeg skulle bli Norges største podkast i løpet av et år. Vel, vi får se hvordan akkurat det går, men tror jeg aller først skal skaffe meg en mikrofon og et stativ til mobiltelefonen. Mulig jeg burde ventet til jeg kunne litt mer, for det er virkelig mye å sette seg inn i,  men jeg syns det er mye artigere at dere kan være med meg på reisen, helt fra jeg ikke ante hva jeg gjorde, til jeg forhåpentligvis har klart å fått opp kvalitetene på både lyd, fokus og struktur.

 

Ellers er jeg fornøyd med sendingene. Det er slik jeg vil ha dem, live med dere. Jeg har det ekstremt  moro i alle fall, så får vi se hvor langt opp jeg kommer. Ja, jeg vil være en populær podkast, selv om jeg sikkert ikke kommer helt opp i toppen. Det er faktisk greit. Til og med jeg forstår at når jeg smører meg utover på flere plattformer, så vil det føre til en viss “metthetsfølelse” hos mange, og derfor vil tallene synke på bloggen. Det er veldig få som klarer eller orker å følge med på alt. Det har jeg full forståelse for, men kjøp i alle fall kokeboka, ha ha 😉

 

***

Shit, pausen ble vist mye lengre enn jeg planla. En liten time til med jobbings, så skal vi dra til svigerfar å skifte dekk. han har slik elektrisk greie, så går fortere for en tjukkas med kulemage og  to prolapser.

 

Lag deg en god pepperbiffpizza med hvitløksbrødskorpe i kveld, og i morgen er det 17. mai, hurra! 😀

 

Hvilken måned jeg hadde over 2 millioner sidevisninger? Vel det kom en liten mann til verden i oktober 2020 😉 <3

 

 

HKH

Kokkejævel

 

 

FACEBOOK               INSTAGRAM               PODKAST               NETTBUTIKK                 YOUTUBE             KONEMOR

 

 

14 kommentarer
    1. Følger bloggen og livet deres litt sånn i rykk og napp. Men får med meg mye av det du blogger, for er det litt tid siden sist, da leser jeg ofte ganske mange.
      Penger ja, se det er som å vifte med en rød klut! Likevel må vi alle ha dem, og de fleste av oss endel mer enn vi trenger. Ser altså ikke problemet her, du jobber for hver krone, for at sånne litt tilårskommende madammer som meg kan få meg en skikkelig lyttes, eller litt å grunne på…
      Mulig jeg har vært noe “uhelig” med hvilke innlegg jeg har lest denne gangen, for du verden for kommentarer av ganske så krenkende karakter visse har lagt igjen i kommentarfeltet ditt!
      Jeg leste selvsagt om lille Aksel Johannes, hipp hipp hurra!!! Men én av kommentarene jeg leste gjorde MEG fysisk vondt, hvordan er det da for dere???
      Og vet du, vi har ingenting med hva du tjener på dette her, for egen del må jeg si jeg håper det blir til salt i grauten- utover det, ikke min sak! Du kommer sikkert ikke til å sjekke skattelisten for å se hva inntekten min er heller tenker jeg….
      Dum som jeg er, er et liker klikk verdt noe i penger? For i såkalt skal jeg heretter alltid huske å klikke hver eneste gang på begge deres blogger, som er helt unike på hver sin måte.

      1. Takk, men jeg har blitt ganske hardhudet etter hvert, men klart, noe kan være vondt å lese. Ja, vi tjener en liten slant for hver gang du klikker inn hvis du klikker inn på ulike blogger 🙂

    2. Du fortjener hver krone. Ønsker deg og fruen en god 18 mai.jeg skal kjøpe kokeboka di,heier på fruens blogg,fortsett i samme spor.

      Vhh

      TEA.

    3. En ting er direkt inntekter på blogg. En annen ting er verdien av innleggene til din nettbutikk på din såkalte reklamefrie blogg.
      Og disse oppskriftene dine, de med død og fordervelse for de som ikke vippser, hva har du tjent på de?

      Har i samme slengen lyst å kommentere livesendingen du hadde med barnet ditt som gjest. Der fikk man igjen bekreftet at du ikke evner å sette andres ve og vel foran ditt eget.
      En lavmælt jente som ikke på noen måte fikk komme frem med sine synspunkter, du punkterte dialogen og satte den stakkars jenta i klemme etter klemme ved å overkjøre dialogen.
      Bare trist.

      1. Takk for din tilbakemelding! For å ta det første sist, det er helt tydelig at du ikke hørte hele den 1 times lange sendingen, der samtalen mellom oss var satt til de 30 siste minuttene. Både hun og jeg syns sendingen gikk veldig fint, og Christine, som er meget kritisk, var ening. Hør gjerne før du uttaler deg.

        Så til det første du skriver: Jeg driver bedrift, og det handler ikke om å “tjene”, det handler om “omsetning”. Som du vet er det to veldig forskjellige ting. Alle regnskap i Norge er offentlige, og du finner den på proff.no. (talle fra i fjor er ikke riktig klare ennå, men tipper det ikke går mange dagene før de ligger der).

    4. Det høres veldig fornuftig ut når det gjelder denne saken. Fordi det er ingen verdens ting å diskutere.
      Loven er klinkende klar.

    5. En reklamefri blogg er en blogg uten reklame. Alle dine blogginnlegg inneholder reklame. Link for nettbutikken, som surrer og går i blå skrift.. samtidig som du linker til et innlegg med reklame for krydderserien din.

      Minner enda en gang om Forbrukertilsynets lover og regler som er som følger:
      Punkt 6. “Du driver egen næringsvirksomhet og legger ut egenreklame. Dette kan for eksempel være at du har en egen kleskolleksjon eller nettbutikk, og det du legger ut er med på å fremme salg av varer eller tjenester som du har interesse i. Dette gjelder uansett om du driver næringsvirksomheten alene eller gjør det i samarbeid med andre.
      All eksponering, link eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som gir mer trafikk til lenkene du legger ut, ER REKLAME OG SKAL MERKES.
      Krav til merking gjelder i alle sosiale medier. Et innlegg skal merkes hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt, eksponert eller linket til.”

      Gjør oppmerksom på at det ovenstående er ordrett fra Forbrukertilsynets lovverk. Om du er uenig i lovteksten ikke diskuter det meg. Ring Forbrukertilsynets telefon 23400600 .

    6. Bare stå på du!! Ikke noe problem å tjene penger! Hvem vil ikke det? Hvem trenger ikke penger? Bare ikke å bry seg om dem som evt blir misunnelig for dine 100 millioner du har fått på din konto. 🤣
      Du imponerer meg stadig med ditt pågangsmot, kreativitet, gjennomføringskraft. Oppi all “elendighet” du har vært og er gjennom. (tenker da spesielt på helsen).

      Kommer P folge deg på blogg osv s lenge du gidder å holde på! Og kokeboken? Selvsagt skal den kjøpes!!

      Fin 17.mai til deg og dine.

      (PS bor langt sør i landet men kjører fortsatt på vinterdekk. Kjører så mye til fjells og da kan det plutselig falle snø. Mye snø i fjellet her ennå, men i lavlandet er våren kommet for fullt. 11,9 grader og overskyet nå. Absolutt levelig ute)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg