Hvordan fjerne stubber med spett

Jeg er en hagemann, og når jeg både har tid og overskudd samtidig, så liker jeg aller helst å være ute å stulle i hagen. Dessverre er det ofte blitt slikt i et moderne liv, at når du ENDELIG har klart å fått satt hagen din i respektabel stand, ja så flytter du til en nytt sted med gjengrodd “hage” og titalls med digre stubber absolutt overalt som MÅ fjernes hvis du skal ha noe som ligner en skikkelig plen.

 

Forrige gang jeg fjernet stubber i et slikt massivt antall som her, var jeg ti år yngre og hadde mindre både mage og ræv. (Ikke hadde jeg prolaps heller.) Teknikken jeg benyttet meg av den gangen, og også den jeg brukte flere uker på å fjerne den aller største rota nå i sommer, var rett og slett og grave rota løs. Det er en FORMIDABEL jobb. Først fjerner du torva 1/2-1 meters omkrets rundt rota, avhengig av hvor stor den er. Så er det bare å sette i gang å grave da…

 

Denne teknikken har jeg ikke sjanse til nå. Derfor prøvde jeg ved en tilfeldighet på en ganske liten og råtten rot og bare kjøre spettet ned i den og brekke det til siden. På bare noen minutter var hele rota borte. Jeg bare sto der og tenkte på hva i all verden jeg har drevet med alle disse årene, men å sette meg ned på kne og GRAVE røttene opp. For en idiot!

 

Nå skal det sies at denne teknikken er bedre på røtter som har stått en stund enn på helt ferske røtter, men fungerer også på ferske røtter altså.

 

  1. Finn en irriterende og stygg stubbe du vil fjerne.

2. Skjær torven rundt med en spiss-spade og brett toven til side.

 

3. Sett i gang med spettet. Er stammen stor nytter det ikke å starte i midten, men litt ut på kantene. Hakk ned og brekk til side. Igjen og igjen og igjen.

 

4. En times tid senere er stammen borte.

 

5. Og du kan legge tova pent på plass igjen. Bruk den opphakkede stammen selv som fyllmasse i hullet. Omtrent som en slags pølse.

 

Jeg rakk å fjerne fem-seks små og store stammer på tiden mellom lunsj og middag på søndag. Etter middag klarte jeg ikke mer. Hadde litt vondt i hendene…

 

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Hagemann og stammeleder

 

Hvis du VIRKELIG mener at en som skriver om å fjerne stammer med spett fortjener en Vixen-nominasjon, vel så kan du gjøre det HER

 

 

PS! Er den nye skriften min 1. Irriterende? 2. Koselig! 3. Du har egentlig ikke merket forskjell.
Se den gamle skriften HER


5. Selvfølgelig fortjener du en Vixen-mominasjon! Stubbefjerning er undervurdert som underholdning! 

 

14 kommentarer
      1. Takk for innspill! Ser faktisk at på mobil er ikke teksten endret omtrent i det hele tatt, bare blitt større. På pc ser den “nesten” håndskrevet ut. Rart!

    1. Du har skjønt det – bra jobba – 👍🏻😄

      Er rota ferskere derimot, så bruk høytrykkspyler for å vaske fram alle røttene, slik at de blir lettere å kutte. Ha en dusj i umiddelbar nærhet, for det kommer du til å trenge.

    2. Koselig skrift og flott innhold fra en mulvarp til en annen 😊 Kjenner så altfor godt til den hagebeskrivelsen der 🥴😅
      Tror en må ha opplevd selv å ha en kropp som enten er PÅ(i full gass) og AV (bevistløs), med tanker som kverner ustanselig om det blir for rolig, til å forstå hvordan du kan jobbe med prolaps, mens du venter på operasjon.
      Er som å velge mellom pest eller kolera, og da gir mulvarpsarbeid bedre ro i hodet enn tanker en ikke kan gjøre noe med. Selv om mulvarpsarbeidet gjør vont, så gir det en positiv forandring 🥰
      Diskusjonen kan selvfølgelig bli om det er verd det, men den er din og din alene å ta med deg selv, det har ingen andre noe med å mene noe om!
      Hold deg i bevegelse og form til operasjonen, så har du ett godt utgangspunkt til at den gir bedring 👍

      Heier på deg og alle dine 🥰

    3. Takk for tips😊!
      Vi har et titalls stubber å fjerne etter massiv trefelling i hagen i fjor! Har ikke kommet i gang med å tenke strategi, så godt å lese litt erfaringer!!
      Vi har to kiler som vi brukte til å kløyve veden som var for tykk for vedkløyveren, vil tro de fungerer på samme måte som spettet?
      Å brette torva til siden var smart, blir å gjøre det iallfall 👍

    4. Grev frem røttern helt inntil rota bruk ei motorsag med gammal kjede så går de fort. Ikke mye du treng måke heller. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg