Hvordan kunne det egentlig gå så galt på bare tre år?

Sommeren 2018 veide jeg bare 100 bitte små kg. Da hadde jeg i to og et halvt år sakte, men sikkert, ved hjelp av toppturer, jogging og sukkerstopp, redusert vekten fra hele 122 kg. Jeg er 184 cm høy og livet er tungt når man veier 122 kg.

 

I 2019 var jeg ikke på vekta i det hele tatt. Sakte, men sikkert hadde sukkeret igjen fått en større og større plass i livet mitt. Toppturene hadde blitt færre og færre, og joggeturene hadde stoppet opp fullstendig. I tillegg fikk vi den vakreste gutten di kan tenke deg på sommeren, og den påfølgende høsten brydde jeg meg ikke det minste grann om verken kalorier, mosjon eller moderasjon.

 

Det ga selvfølgelig “resultater”, og vekta sa til meg 01.01.2020 at jeg måtte gjøre noe med den dårlige utviklingen mens det fortsatt var tid. Jeg kutta derfor ut sukkeret igjen, samt raske karbohydrater, og prøvde å bli flinkere til å mosjonere. Det varte et par måneder…

 

I år var 110 blitt til 124 og igjen satte jeg inn tiltak for å komme meg nedover. Gikk faktisk ned 5 kg, men det kom tilbake

 

med renter!

 

Egentlig er det smått utrolig at en fyr som meg, som har så ekstremt mye kunnskap om mat, behandling av råvarer og utvikling av gode oppskrifter, (også oppskrifter som inneholder et kg kroppsfett per tygge), rett og slett ikke makter å holde seg på en relativt stabil vekt, men tvert i mot er(VAR!) i ferd med å spise og drikke meg til den sikre død.

 

Ja, jeg la på meg 10 kg da jeg begynte på antidepressiva, men tror ærlig talt ikke det var kjemien i tablettene som bidro til det, men snarere at jeg ga omtrent fullstendig blaffen i om jeg la på meg eller ikke. Kunne ikke brydd meg mindre, tenkte jeg mens jeg tok en tygge til.

 

Eller, det er faktisk ikke slik det fungerer, at man gir faen,  men når slike som meg spiser, så forsvinner verden. Når fatet er tomt kommer verden tilbake. Da er det lett å hente seg en porsjon til, gjerne diger den også, og igjen lukke verden ute noen minutter.

 

Likevel, det skjedde noe med meg da jeg for 12 dager siden så at jeg nesten var blitt 135 kg og nærmet meg 140 kg med stormskritt.  Jeg hadde jo sett på de forferdelige bryllupsbildene at jeg var blitt skikkelig tjukk. Trodde faktisk ikke at det var så ille, men jeg gjorde ikke noe med det før jeg så den vekta. Der og bestemte jeg meg for å ta grep.

 

Toppturer har fungert for meg før, men det var denne prolapsen da. Hvordan i all verden skulle jeg klare å kreke meg til topps med ryggen full av kniver? Du får bare presse deg gjennom det, hvis ikke dør du faktisk om noen år. Fortjener virkelig Lillebror, Datter og guttene å bli farløs bare fordi faren ikke gadd, eller klarte buhu, å gå?

 

Nei, ikke helvete heller!

 

I dag er det min 12. tur. Har ikke veid meg, men jeg har blitt merkbart mindre rundt magen. Har ikke redusert på kosten, for akkurat nå klarer jeg faktisk ikke det, med den kokeboka og greier, men jeg klarer å gå toppturer. Og det virker!

 

Ja, det er et skippertak, men det er bedre med skippertak enn ingen tak i det hele tatt. Jeg er alt for glad i akkurat litt for mye mat til at jeg kan bli særlig slank, men håper er at jeg, ven hjelp av toppturer, og, etter hvert, annen trening, igjen kan se det 100-tallet. Et sted mellom 100 og 110 er jeg fornøyd med og jeg er sikker på at jeg kommer til å klare det!

 

Nå drar jeg hjem. Skal ligge en halv times tid på sofaen før jeg starter oppover. Fortsatt er det bare Komsatoppen som bestiges, men vi harr masse fine fjelltopper her i Alta-området, både for formen slik den er nå, og når formen etter hvert bedres og jeg trenger litt større utfordringer.

 

På lørdag skal jeg veie meg igjen. Da har jeg gått 14 toppturer på rad. Tror ikke på en voldsom vektnedgang, for tipper jeg har bygd en del muskler også disse ukene, men noe nedgang bør det være! Hvis ikke tar jeg en tur både morgen og kveld, he he 😉

(Bipolar, who?)

 

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Jeg syns ikke de er noe morsomme disse “selvironiske” tjukkasbildene av meg selv. Jeg hater dem! Hater å være tjukk. Slite med å få på meg sko og sokker. Dårlig plass til lungene når jeg sitter fordi magen er så stor og hard.

 

Jeg sier bare: 100 toppturer på 100 dager

 

Klar, ferdig, gå!

Les også:

Så mange kalorier forbrenner jeg på EN Komsatopptur

 

 

 

#klarerjegklarerdu

 

 

 

33 kommentarer
    1. Heier på deg!! Jeg har gått ned noen kg med økt aktivitet. Har faktisk meldt meg på 10 på topp, som en motivasjon til meg selv. Sukkerstopp har jeg ikke trua på. Spis normalt i ukedagene og unn seg litt i helga.

    2. Heier på deg og det er viktig å sette seg mål og ha noe å strekke seg etter 😉
      Men eg sier det igjen til deg – SLUTT med de coop energi barene du propper i deg – de er faktiksk full av sukker, ja eg veit , de er kjempe gode og snerten å ta med seg på tur…
      og spiser du noen slike kvar dag . blir det snik innføring av sukker i kroppen din – og det vil du vel ikkje.

      Ja eg veit det – har spist de selv, men etter råd fra kostholdveileder kutta eg de ut tvert …

      Ha ein fine dag – helg

      1. Jeg vet hva de inneholder. Står bak på pakken. I går brukte jeg litt i overkant av 1000 kcal på turen. Spiste to barer. Det gir en “nettogevinst” på 800 kcal. Det viktigste for meg akkurat nå er å komme meg ut og KLARE å komme meg opp, og ned igjen. Tenker ikke slanking de første ukene.

    3. Hei.
      Jeg heier på deg , og vet akkurat hvordan du har det(med mat).
      Har du sjekket ut FUS(frisk uten sukker)
      Det har gjort livet mitt verd å leve igjen.
      Bare et tips …. lykke til med toppene dine👍

    4. Mange spiser sine egne følelser, de smaker gjerne bedre enn de føles. Lurt å få med hodet på turen. Spist er spist og hjort er hjort og elg blir skikkelig gode karbonader. Nuvel. Ønsker deg en fin kveld. Ta vare.

    5. Anbefaler deg å låne et målebånd av konemor, det er motiverende å minke i cm dersom vekta ikke viser så stor forskjell 🙂 Heia heia! 🙂

    6. Godt jobba 👋 Jeg har hatt prolapser og vet hvordan det var for meg 🙄De første endte i en stor operasjon. Disse prolapser og det jeg pakket i munnen førte til at jeg ble 140 kg for 2.gang i livet. Nye prolapser dukket opp noen år senere, da ble det bare en liten søt operasjon og ingen flere kg. Sist høst var jeg 73, det kan hjelpe med vantrivsel og dårlig råd også!
      Dessverre er balanse, koordinasjon osv noe som gir for store utfordringer til at jeg kan gå toppturer. Ei (egentlig begge) hoftene er oppbrukt, så jeg ser fram til at vi får liit flere +plussgrader og litt mindre sørpe, da blir det sykling. Kan nesten kalle sykling her i bygda for toppturer, er noen bratte bakker her!
      Lykke til videre med prosjektene dine 🥳

        1. Takk!
          Låner utholdenheten din og stå-på-vilja når det blir sykling 😉 Det snør fortsatt….. 😱

    7. God tur opp Komsalaia👌😉. Du må være til stor inspirasjon for alle som sliter med å komme over dørstokkmila👏👏. Imponerende gjort å ta fatt på et så stort mål,100 toppturer på 100 dager🤗. Tenker du blir positivt overrasket når du går på vekta lørdag😍. Ha en fin kveld ilag med dine fine💕.

    8. Heier på deg mot toppen👏🏻

      Jeg starta en runde med dårlig menisk for 2 år siden. Kne ble dårligere og dårligere turene færre og kortere, iløpet av halvannet år gikk jeg opp ca 8 kg. Klarte ikke bøye kne til slutt fordi menisken lå inni leddet å gnagde. Fikk til slutt operert i august i fjor, og etter det har turene smått om senn blitt både lengre og hardere, raskere og mindre smertefulle ikke minst🙊 Har ikke endret mye på kosten, så bare på å ha klart å øke LITT på aktiviteten har det forsvunnet 7 kg. Sakte sakte riktig vei, ca en kg i mnd….

      Jeg har trua på deg👏🏻👏🏻👏🏻

    9. Ligger her med en jævel gnom av en prolaps, som har bitt seg litt for hardt fast. Artig å følge med på dine krumspring, mens enn er sengeliggende. Stå på! Skal klare å komme meg på topptur en dag jeg også😊

    10. Er nok viktig å holde vekta sånn “nogen lunde” i sjakk..Ikke veie mer enn man trives med selv og hva som er bra for helsa.. Litt mer turer og litt mindre sukker igjen hjelper nok på.. Bildene var jo gøyale og “kule”di ..men som du sier at man har selvironi på det betyr ikke alltid at man er fornøyd.. På det nederste ser du jo veldig sporty ut da.. 🙂 God tur til toppen..(ikke blogg toppen ..der er du jo..men fjelltoppen )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg