Hyttedrømmen ble knust

Reklame | Kokkejævel.no

På mange måter var det hytta jeg alltid har drømt om. Fantastisk beliggenhet 20 meter fra vannkanten, og med en utsikt mot vannet og fjellet som umiddelbart skaper ro i sjelen. Renovert tømmerkoie. Stor terrasse. Delvis isolert anneks. Innlagt strøm, men ikke vann. Forbrenningstoalett. Sengeplasser, dog med til dels svært kreative løsninger, til alle, og vel så det. En nydelig liten hytte med stor H.

 

Dessverre, eller heldigvis, er jeg ikke alene om dette hyttekjøpet. Jeg kan være så entusiastisk og impulsiv jeg bare vil, men det hjelper lite når Konemor på død og liv skal være så fornuftig og framovetenkt. “Den ligger litt for langt unna”. “Det er litt for lite gulvplass”. “Det er minst en fjellovergang for mye”. “Det er ikke bare hytta som koster, men utgifter til forsikring, strøm og ved, klær, utsyr, møbler, drivstoff, bla, bla, bla.”

 

Jeg skal gi henne rett med dette med fjellovergangene. Det kan bli et problem. Et stort et. På bildet ser dere en oversikt over hvor ofte fjellovergangene i Finnmark stenges grunnet uvær. I tillegg kommer alle de gangene det er behov for kolonnekjøring med brøytebil foran. For å komme oss til denne drømmehytta må vi over de to øverste fjellovergangene, Hatter og Sennalandet. Vi skal dessuten også helst tilbake igjen.

 

På sommerføre tar det 1,5 time, (hvis jeg kjører litt for fort, og det gjør jeg), å komme fram. Konemor syns det er litt for langt, men jeg syns det er helt greit, faktisk perfekt. Blir nesten litt “ferie” å komme dit når det er litt avstand. Problemet er definitivt vinterstid. Jeg er ingen grisekjører vinterstid, både pga. føret og mørket, (det er jo egentlig mørkt døgnet rundt),  og vil anta turen vil bli nærmere 2 timer enn 1,5. Hvis føret er bra. (Og man ikke må stoppe for amming, bleieskift, trøsting osv.) Ved kolonnekjøring og uvær kan reisetiden fort blir 3 timer. Hvis ikke fjellet stenger.

 

Jeg skal også gi henne rett i at det er litt for lite gulvplass. Hadde ungene vært litt større, 2-3, kanskje 4 år, så hadde det vært null stress, men det kunne fort blitt litt ukoselig med to toddlere innesperret med en glovarm vedkomfyr med grind rundt som gjør gulvplassen enda mindre. Uteområdet er dessuten heller ikke tilpasset så små barn. Ja, ungene vokser til, men akkurat nå er ikke denne hytta et kjempebra sted for dem.

 

Argumentet med økte kostnader respekterer jeg også, men jeg er uenig i at det er er problem. Jeg ser på de økte kostnadene som investering i kvalitetstid med familien. Det koster å leve, og vi får ikke med oss en eneste krone når vi hører singelen skingre over kistelokket.

 

Selvfølgelig vil heller ikke jeg “investere” så mye i økt kvalitetstid at vi må dra fra butikk til butikk for å samle inn skalkene rundt brødskjøremaskinene for å ha mat til ungene, men jeg er villig til å måtte prioritere litt annerledes. Tenke meg om en ekstra gang når jeg er i butikken og handler. Spare inn der jeg kan. Trenger jeg egentlig den pakken med roastbiff på en tirsdag? Slike ting.

 

Vi har diskutert mye fram og tilbake. Kranglet litt til og med. Det har naturligvis vært langt flere argumenter involvert enn de tre jeg listet opp her. Vi har vært både enig og uenig, og det er nok jeg som ønsker meg en hytte til familien aller mest. Jeg er ti år eldre og fikk det aldri til når de andre ungene mine var små. Hun er ti år yngre og ungene “hennes” er ennå så små at de egentlig har det aller best hjemme.

 

Selv om jeg er kjempeskuffet, så er vi enige, (og har egentlig vært det hele tiden). Det blir ingen hytte på oss. I denne omgang. Den er litt for liten, ligger litt for langt unna og med (minst) en fjellovergang for mye.

 

Vi fortsetter imidlertid å lete! Budsjettet er ikke all verden siden vi tross alt  kjøpe oss en større bolig om to-tre år, men plutselig står den der, drømmehytta, og venter på oss, og da kjøper vi den!

 

 

Ønsker dere alle sammen er riktig fin mandag og en uke dere ikke har sett maken til på mange, mange år 😀

 

Jeg stikker på jobb nå, så husk og  stikk inn i nettbutikken, Kokkejævel.no, og se etter julegaver til nære og kjære. Sortimentet begynner å nærme seg fullendt for i år, så det er ingen grunn til å ikke gjøre seg ferdig med julegavene.

 

Folk har mer enn nok lysestaker og nips. Kanskje jeg anbefale tørket reinhjerte ,viddas aller mest eksklusive råvare, til den som “har alt”. Fantastisk både rundt bålet, som kveldssnack eller på tapas- og koldtbord. For virkelig å toppe opplevelsen, anbefaler jeg å dyppe kjøttet i Nordlysgelé. Den er så godt til mørkt kjøtt, som hjerter, vilt, ryper, og LUTEFISK faktisk!

 

Sjekk ut nettbutikken min HER

 

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Hytta kommer nok! Ikke den hytta, men ei dere blir enig om er passe stor og pose langt hjemmefra 😊
      Reinhjerte kan jeg ikke kjøpe hos deg, siden jeg har reist til Grønland. Men jeg kjøpte svinehjerter her, og speka de (for å teste).
      Neste blir å kjøpe reinhjerter og speke selv! Jaja.. mangt en må fikse selv her, og det er artig og lærerikt. Og smaker riktig godt heldigvis.

    2. Den riktige hytta for din familie dukker opp. Jeg kikket rundt før jeg fikk kjøpt min. Ga meg både erfaring og viten om hva jeg ønsket meg og trengte. Hadde budsjettet klart og pengene på konto slik at jeg visste hva jeg hadde av penger. Tok beslutningen sammen med mine barn og foreldre, som var med rundt på visninger. Jeg var på visning en uke før jul. Hadde overtagelse 28 desember, og første overnatting nyttårsaften. Så når den riktige dukket opp etter leting i noen måneder, stemte alt. Lykke til videre, og lytt til konemor.

    3. Fjelloverganger , 2 til og med. Nei , kjøp et fraflyttet gård/ hus bortover mot sør, Langfjorden/ Kvænangen, den veien der. Kunne forslått sørover mot Kautokeino da , men så er det myggen da. Ofte hytter ved Geađgejávri til salgs (par km fra finskegrensen, ingen fjelloverganger) Kryr av Altaværinger der, og mygg fra st.hans til august.
      Lykke til med hyttekjøp. Skjønner behovet når man bor i en treroms, bodde i Tromsø i 3 år. DEN friheten å komme vekk på skoleferier.

    4. Det er no som regel ei meining med alt. Ikke dumt å ha ei klok kone. Ikke dumt med en mann med drømmer heller. Sammen tror jeg dere finner d som er best for dere. 👌

      1. Ingenting i mot det området, (bortsett fra hyttelandsbyene), men den rette hytta, med den rette beliggenheten med den rette prisen har jeg ikke sett der ennå 😉

    5. -Jeg titter jo på hytte hver dag og har vært på flere visninger. Så følger med!
      Jeg tror jeg vet hvilken hytte du/dere var interessert i og den var utrolig fin! I hvertfall den jeg tror det er! For en beliggenhet, det teller dobbelt!
      Men som du sier, små barn krever litt annet!
      Ha en fin dag!

    6. Synd med hytta, men tror nok det var lurt å høre på konemor.Og når noe glipper, venter det ofte noe enda bedre rundt neste sving. Masse lykke til, dere ender nok opp med deres eget lille paradis til slutt 🙂 Fin dag til deg og dine 🙂

      1. Kos dæ med din voksende familie hjemme,litt lurt å vente med hytte til ungene er blitt større.

        1. Takk for det, men tror ikke det er så lurt. Som jeg skriver, om et per-tre år må vi kjøpe hus, og da er det verken tid, penger eller energi til noe hyttekjøp. Plutselig har det gått 5-6 år, kanskje mer, og jeg har blitt over femti. Prisvekst vil det også være disse årene. Skal det kjøpet hytte, så må det skje “nå”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg