Ja, nå har jeg sovet på det!

I går kveld skrev jeg, kanskje litt i affekt etter at hele landet får tredd nedover seg nye, inngripende smittevernregler, (les det innlegget HER). Jeg var, først og fremst på Kjærest sine vegne, det har vær så mye, (mye mer enn dere aner), og hun hadde fortjent en fin dag, både sint og fortvilet over at det blir innført nye regler to dager før bryllupet. Noe som gjør at et fra før rasert bryllup nesten legges helt i ruiner. I en kommune uten smitte!

 

Nå har jeg sovet en natt på det, riktignok våde dårlig og urolig, men jeg mener akkurat det det samme som i går kveld. 80% av smitten er i Østlandsområdet. Da trenger vi ikke ødelegge mer av landet enn vi må, for dette handler jo om langt mer enn enn bryllupet til en selvsentrert blogger, det handler jo også om bedriften til den samme bloggeren.

 

Det siste sa jeg litt på tull, men det er jo helt galimatias å ødelegge store deler av næringslivet i nesten hele Norge bare fordi det er kjempeutfordringer i folketette områder sørøst-på. Jeg har full respekt og forståelse for strenge tiltak, men da må det i alle fall være et minimum av smitte først! Det hadde ikke vært noe problem å innført strenge tiltak hvis det ble oppdaget et visst antall smittede i en kommune, men EN smittet i en kommune med over 20 000 innbyggere mener jeg ikke er et godt nok argument.

 

Har sett at noen mener at dette ikke er noe å surke og bære seg over, for det er så mange som har det langt verre. Til det vil jeg bare si at med den argumentasjonen kan vi ikke diskutere noe som helst her oppe i verdens beste land Norge, fordi alle andre land i verden har det verre enn oss, de fleste til og med veldig mye verre. Likevel diskuterer vi eldreomsorg, skolepolitikk, sykepenger, egenandel hos legen, permitteringsregler osv., osv, fordi det er våre problemer og utfordringer. At jenter kan bli skutt av islamister i enkelte land hvis de våger seg på skolen, betyr for eksempel ikke at vi skal la være å diskutere utfordringer med nasjonale prøver i den norske skolen.

 

Dessuten surker og klager jeg ikke, jeg skriver en personlig blogg, og om jeg får gifte meg med de aller nærmeste i kirken eller ikke, anser jeg faktisk som relevant. Hva skulle jeg ellers skrevet: “Nye koronatiltak gjør at jeg kanskje må avlyse bryllupet mitt igjen. Pytt, pytt, jeg er bare lykkelig for at jeg  heldigvis blir jeg ikke voldtatt med en staur som i Kongo.”

 

Nå drar jeg på jobb og pakke ordrer. Kokkejvævelsåpa har solgt i vaskebøtter og sølespann, og det er i alle fall artig! 😀

 

Møte med presten klokka 17:00. Holder dere oppdatert.

 

Hold ut. Hold om. Hold sammen.

(Og tusen takk for at det er så mange av dere som bryr dere om oss! <3 )

 

 

 

 

 

 

 

31 kommentarer
    1. Hva tror du skjer om mutantene for feste oppe i nord? Det er ikke tid for å få sterkt økt transportbehov og press på sykehusene dere har i området, når det er små muligheter for å få forsterkninger sørfra.

      Her nede er det nå slik at man må hente inn spesialsykepleiere fra “distriktssykehus” for at de mest utsatte sykehusene skal kunne fungere med det presset mutantene skaper. Det er nært sammenbrudd. Faren er at man får smitte blant personalet på intensivavdelinger slik at kapasiteten må reduseres. Samtidig ventes det en økning i behovet etter påske, så sykehus inndrar påskeferien for personalet for å stå best mulig rustet til det rushet som kommer.

      Det er nok at en person kommer til Alta med smitte uten å være klar over det. Noen få dager med uoppdaget spredning kan være nok til at snøballen ruller fortere og fortere. Derfor har man innført strenge tiltak over hele landet – i påskeferien er det en del reising innenlands hvor karantene ikke er obligatorisk. Ved å ha strenge tiltak også i smittefrie områder legger man opp til at en ukjent spreder ikke skal få smittet så mange at smittesporing og helsevesenet lokalt blir satt på prøve. Man fjerner så mye av arenaene hvor mange kan bli smittet samtidig med de strenge reglene. Men det forutsetter at folk følger reglene.

      Selv bor jeg i Oslo og har levd med strenge regler lenge. Dere har vært heldige som har sluppet mye smitte og har kunnet leve noenlunde normalt. Det gjør ikke dere immune for smitte. Den kan komme med en som flyr fra Oslo til Alta, eller en som kjører fra Tromsø eller Kirkenes, eller den kan allerede være hos dere fordi en som er smittet ikke har symptomer. Jeg kan si en ting – det er ingen nytelse å leve med strenge regler lenge, så av egeninteresse bør reglene følges nøye. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er å bli syk for jeg har sluppet unna, men jeg kjenner en av de første som ble syke for et år siden. Det tok tre måneder før han kom hjem igjen. Og det var den snille utgaven – mutantene gjør folk sykere.

      I stedet for å se på reglene som “unødvendig innstramming” er det lurt å tenke på det som “nødvendig forsikring” for å få størst mulig sjanse til å unngå smitte og sykdom.

      Alle vet at det er for sent å forsikre huset når det brenner.

        1. Strenge regler er nødvendige så lenge sykehuskapasiteten og smittesporingskapasiteten presses til det ytterste i mange områder. Når presset synker er det mulig å lette på tiltakene, men det vil nok ikke bli “fullt frislipp” før vaksineringsgraden er betraktelig høyere enn i dag.

          Vi trenger ikke å stenge ned til alle er vaksinert – det er nok med 2-4 uker hvis ingen går ut og alle testes før man kan gå ut igjen. Da vil så godt som alle smittede bli funnet og kan isoleres til de er friske. Problemet er at vi ikke har kapasitet til å teste 5-6 millioner mennesker opptil et par ganger og analysere prøvene på den tiden.

          1. 85% av smitten er i Oslo/Viken. Blir ikke mindre smitte der sør av at vi i Nord ikke kan dra på besøk til hverandre. Hadde hele landet blitt stengt hvis 85% av smitten hadde vært i Nord?

            1. Nei, det blir ikke mindre smitte i sør, men det blir mindre spredning av smitten som også sprer seg mot og i nord. Den kommer snikende uten at du kan se den, og den er en hard motstander som sprer seg raskt hvis den få mulighet. Med påskeferien følger det mye mer reising enn vanlig og mer sosial kontakt og det gir betydelig større muligheter for at smitten kommer til et sted nær dere.

              Den bryr seg lite om du er mann eller kvinne, om du er ung eller gammel – er du på “riktig sted” til “riktig tid” og forholdene rundt er “riktige”, så er det din tur å bli smittet. Med flaks så blir du ikke alvorlig sjuk selv, men vil du ta sjansen på det? Du kan jo ha smittet andre før du selv ble klar over at du var syk.

              Nei, jeg tror ikke det ville bli full nedstenging i sør hvis 85% av smitten er i nord. Med 9 % av landets befolkning i Nord-Norge vil man først og fremst disponere ressurser nordover for å hjelpe til med smittesporing og behandling, eventuelt sende intensivpasienter sørover om sykehuskapasiteten ikke er tilstrekkelig. Med bare 15% av smitten i sør vil man nok ha godt med ubrukt intensivkapasitet som kan stilles til disposisjon. Men man vil nok være føre var og stramme inn ganske mye på kontaktmulighetene for å holde R tallet så lavt som mulig slik at smittesporing og behandlingskapasitet kan holde tritt med utviklingen. Det er jo det man gjør med nesten 100% nedstenging nå over hele landet.

    2. Føler virkelig med dere. Dere har planlagt grundig og tatt smittevern med i planleggingen. Og så blir det enda en innstramming!
      Dagen og vielsen og dåpen blir allikevel deres; med gode minner å ta med seg ❤
      Det er jeg sikker på!!
      Alt godt😘

    3. Hold bryllupsfest ute! E ikke kaldt i Alta nu 😀
      Folk får glemme å pynte sæ, men kle sæ i tykke kjeledresser eller noe sånt. Ordne langbord og stående buffet 🙂
      Det gjelder å se muligheter, ikke begrensninger!

    4. Kan ikke noen tilby et herlig utendørsarrangement til brudeparet med gjester? Med bål, pelskåpe, musikk og underholdning? Raketter, rein, grillmat. Herlig stemning må være mulig å skape et sted det er lov å møtes flere. Noen som tar utfordringen og gjør et stunt?

    5. Gjennomfør bryllup og dåp som planlagt,og ta en skikkelig heidundrende feiring når dette er over.Jeg skjønner godt det er sårt å ikke kunne ha fam.og venner rundt dere på den store dagen,men vit at vi er mange, veldig mange som tenker og heier på dokker den dagen❤️

    6. Snakk om maks uflaks! Selv bor jeg i Drammen, og her er det jo håpløst mye smitte for øyeblikket – så for meg er det helt greit med superstrenge tiltak. Men jeg må si at jeg synes at det er dramatisk å stenge ned over hele landet, slik man nå velger å gjøre. Håper virkelig dere finner en løsning, slik at dagen blir fin og minneverdig likevel.

    7. Ta feiringen i kirken? Der er det lov med 20 personer, ikke sant? Det vil alltids bli med skåling i musserende alkoholfri eplemost, og drikken til den gode maten blir alkoholfri vin, men dog en markering vil det bli. Har ikke kirka et lokale ved siden av? I vår kirke er det et fellesrom i underetasjen hvor det serveres middager, kirkekaffe, arrangeres dåpsfeiringer ol. Må vel kunne gjøres noe lignende i Alta?

    8. Huff huff dette var ikke bra, føler med dere.
      Kanskje dere kan søke om dispensasjon 🥴 bare en tanke.
      Du har så rett, vi kan ikke ta innover oss alle verdens problemer.
      Man er seg selv nærmest 💪
      Ønsker dere masse lykke til med alle avgjørelser 🌹🌹

    9. Æ tenkt på dere da pressekonferansen var i gang, dette var ordentlig dritt. Æ skulla så gjærne ha sett at d gikk dåkkers vei litt mer, d hadd dåkk så ærlig fortjent no!!
      Men hold ut, d e næst kværdaga i livet, å dæm har dåkk blitt go på allerede 🥰

      En svær klæm t dæ, å kjærest å lillebror 🥰

      Og forræstn, å syt over at du skriv koss du oppleve d hær, e faktisk ganske lite intelligent.
      En blogg e akkurat d: en personlig beskrivelse av opplevelsen.
      Te alle dæm som irritere sæ over ka du skriv: bla videre, gå en ainna vei, la vær å læs, finn dæ en ainna hobby enn å plag andre!
      Oppfør dæ litt større enn dæ sjøl
      Nok om d.

      🌈 Alt vil bli bra 🌈
      Vi kan itj slutt å tru på dæm ænkle ordan🥰

    10. Huff for en situasjon dere er kommet i igjen.. Dere har jo prøvd alt for å få til bryllup og barnedåp, føler veldig med dere over de nye tiltakene som ødelegger det meste for de fleste…det går likevel hardere utover noen, denne gang dere…😢håper likevel dere velger gjennomføre vielsen og barnedåpen, for deres egen del. Så får dere ta festen og storfeiringen når dette faenskapet er over.. Lykke til uansett hva det blir til!🥰 Hils kjærest og lillebror, det blir nok bra til slutt!🥰

    11. Det var bare 8 smittede på østlandet da mutasjonen kom, og man mente å ha isolert alle nærkontaker. Så et bittelite antall smittede i din by er kanskje ikke noe argument for å lette på tiltakene. Man vil holde det nede for å ikke forsinke vaksinasjonen, og utsette gjenåpingen. SYnd med ditt bryllup dog. Hvorfor ikke vente et halvt års tid?
      Ønsker dere en fin dag!

      1. 8 smittede på hele østlandet, hvor tar du det fra? Hvorfor vi ikke bare utsetter både dåp og bryllup et halvt års tid tre dager før? Vet egentlig ikke

        1. Ja som man kjente til først så var det 8 smittede i follo med mutasjonsvirus. Dét tar jeg fra nyhetene, slik var det i begynnelsen. Men det spredte seg SELVFØLGELIG som ild i tørt gress. Jeg mente at det samme kan skje der. Dere vet ikke hvor mange som reelt er smittet. Selvfølgelig var det flere her også enn åtte. Men åtte man kjente til. Det blir raskt ute av kontroll. Det er jo ikke slik at Alta er forseglet for trafikk utenfra.
          Nå har jo den tredje bølgen vært kjent lenge, så derfor jeg spurte om hvorfor dere ikke har utsatt bryllupet.
          Utfra situasjonens alvor, så har det vel vært sannsynlig at det kunne bli slik.
          Men at dere velger å gifte dere likevel, er selvfølgelig forståelig.
          Du klager og snurter på at du mottar frekkheter.
          Men harselerer og etteraper som en guttunge på ungdomskolen selv.
          Men DU er selvfølgelig hevet over enhver kritikk. Det er alle andre som er dumme.
          Det er ikke merkelig spørsmål jeg kommer med, når jeg lurer på hvorfor dere gifter dere, samtidig som du klager så mye.
          Man skulle tro at du ikke har skjønt koronamutasjonens alvor. Og de følgende det får dersom man må utsette gjenåpning. Ditt bryllup er lite viktig i forhold, selv om det er viktig for de det gjelder. Men dersom man ikke vil ha et lite bryllup, er vel selvsagt svaret å utsette.
          Ikke tre dager før, men utfra plenlegging for lenge siden.
          Jeg mente ikke at det REELLT var bare åtte smittede. Men åtte KJENTE smittede da mutasjonen kom. Det er helt sikkert noen smittede i Alta også. Noe annet ville ha vært merkelig.
          Men synd du ikke er fornøyd med forestående bryllupsfeiring når du først skal gifte deg.

          1. Du skrev ikke Follo, du skrev Østlandet. Jeg “snurter” ikke, jeg svarer deg. At jeg skriver om mine små og store problemer betyr heller ikke at at jeg klager og syter. Jeg er opptatt av dette bryllupet, og derfor skriver jeg mye om det. Hva smittesituasjonen i Alta angår, så har det ikke vært registrert smittetilfeller her siden i mars i fjor da det kom folk tilbake fra vinterferie. Det var heller ingen som forutså at kirken skulle gå fra 200 til 100 til 50 til 10 til 100 til 20, uansett størrelse på kirken. Kirken selv hadde i alle fall ikke forutsett at antallet skulle reduseres fra 100 til 20 på bare en måned. Vi hadde sett for oss en halvering.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg