Jeg har trampet skikkelig i (rosen)kålen!

Det er heldigvis ikke ofte jeg gjør feil, men det hender selvfølgelig. Sist gang det skjedde var vel like før OL på Lillehammer i 94, og nå har det altså skjedd igjen!

 

I går, da jeg skulle gi dere triksene for hvordan man kunne gjøre en helstekt kalkun like saftig som og deilig som den langt feitere juleribba, (ja, det er faktisk mulig), så kom jeg i skade av å skrive at det var absolutt ingen i hele verden som egentlig likte rosenkål.

 

Jeg hadde jo naturligvis hørt gamle myter om at det fantes folk som knasket i seg disse prompebollene med den største vellyst, men jeg trodde helt ærlig og oppriktig at dette bare var gamle skrøner. Folklore fra en svunnen tid da de kanskje så på disse litt festlige små kålhodene som en kjærkommen avveksling fra den den langt bedre, men veldig mye traustere hodekålen.

 

Jeg tok feil! Det var liksom ikke måte på hvor høyt folk denne spretne lille rakkeren. Spesielt hvis den var overdynket med meierismør, bacon, parmesan, honning, pinjekjerner, pepper og jeg vet ikke hva. Til min store overraskelse formelig  kokte kommentarfeltet bokstavelig talt over av kjærlighetserklæringer for rosenkål. Det var liksom ikke så nøye å få saftig og deilig kalkun, bare det ble servert rosenkål til den så var Rosenkålens venner fornøyde, og vel så det.

 

Når jeg tenker etter har jeg jo selv både tilberedt og servert hundrevis av kilo med baconstekt rosenkål under læretiden på Royal Garden, og det var ingen illsinte gjester som som sparket meg i ryggen og kastet rosenkål på meg med krav om å bli servert noe annet.

 

Jeg legger meg derfor paddeflat og erkjenner at rosenkål har kommet for å bli. Ikke bare fordi det “alltid har vært sånn”, men fordi folk faktisk liker det. Faktisk så skal jeg legge alle fordommer til side og frese opp en god pose med ferske rosenkål til kalkunen på nyttårsaften. Jeg er jo ikke spesielt dårlig på andre grønnsaker, så jeg skal virkelig gjøre mitt beste og gi dem en sjanse.

 

 

Takk for oppmerksomheten!

 

 

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg, den saken er ikke spiselig. Bare navnet burde få det til å ringe noen bjeller, rosen er en forferdelig sykdom som ingen vil ha og da stappe i seg syk kål gir jo absolutt ingen mening.

    2. Rosenkål er etter min mening sterkt undervurdert i matsammenheng. Det er mulig at ihjelkokte eller dampete vassne frosne rosenkål fra barndoms nyttår er grunnen.
      Spiser selv fersk rosenkål nesten daglig i sesongen.
      De kan spises til ovnsbakt fisk, brukes i wok, eller til alt kjøtt du bruker stekte grønnsaker til.

      Normalt plukker jeg vekk de ytterste bladene, kutter vekk «rotstubben», og deler dem i to – før de stekes i olje (gjerne sammen med gulrot, blomkål og brokkoli). Kan gjerne avsluttes med et lite dryss av flaksalt. En sjelden gang damper jeg dem – men da også delt i to, og kun 2-3 minutter.

      Gi fersk rosenkål en sjanse, og del gjerne nye spennende oppskrifter med denne ufortjent utskjelte grønnsaken 🙂

      1. Enig med Stig G. Rosenkål er fantastisk godt til alle mulige retter. Og ikke minst framgangsmåten; rens, del i to og damp eller surr i 2-3 minutter.

    3. Hei! Du, jeg skal prøve oppskriften din! Men har aldri lagd en hel kalkun før, bare bryst. På forhånd beklager jeg for dumt spørsmål 😉 Skal den ligge i saltlake i kjøleskap, eller på benken?

    4. Bare huske å dele de, man kan faktisk dø av rosenkål som svelges hel av en eller annen grunn. Jeg har selv prøvd, men overlevde…

    5. Å karamellisere rosenkål er veldig godt 😊 deler de opp og steker de, med masse sukker til slutt 😉

    6. Vist du fått tak i rød rosenkål, må du prøve, den er mildere og vi syns mye bedre. Men ikke så lett å få tak i, selges også ofte på stokk. Kanskje du endrer synet på den lille kålen.

    7. Snedig at de fleste som liker rosenkål sier at den må blandes med smør eller bacon eller sopp eller honning eller Gud-vet-hva… Det meste kan vel spises hvis det smaker bacon…

      1. Rosenkål er en snacks som, for min del foretrekkes fremfor potetgull f.eks. Smørbakt rosenkål med et dryss salt, dét er godteri det!!!

    8. Hvis du tar å deler opp rosenkål i bladene. Steker disse sammen med sopp. Er kjempe godt. Det bør du prøve.

    9. Som liten kunne jeg ikke fordra rosenkål, og lukten av rosenkål på jordene kan jeg spare meg for. Men som voksen har jeg blitt veldig glad i det. Kunne godt ha maulet en 8-10 stykker kokte rosenkål om jeg hadde giddet å lage det 😉

    10. Jøje meg … Men, å gå på ein rosenkål smell blir nok bare barnemat, i forhold til om man i vanvare kommer te å skriva «barnehagetante» eller «onkel» i ein eller anna sammenheng.

      Om man kun meina det i aller beste meining, hjelper absolutt ingenting på. Når kvinner med fireårig høyere utdannelse eller mer, lar fingrene gli over tastaturet te det nesten gløde av både harme og fornærmelse.

      Det e et vepsebol man neppe kjøre hovudet inn igjen. Med det førsta. 🙈

      Bare prøv, om du tør 🙈🙈😂😂

      1. Au, ja den var lei! Det hadde jeg ALDRI turt. Mitt verste “overtamp” var da jeg skrev at jeg spiste hvitosten fra Coop, (produsert av Synnøve Finden), for den inneholder mindre fett enn nasjonalhelligdommen Norvegia. Aldri noensinne har jeg fått så mange sinte kommentarer, primært fra nord-norske bønder som mente jeg var en Judas. (På den annen side: Bortsett fra Lillebrors fødsel, med alt som hørte med, har jeg heller aldri hatt høyere lesertall)

        1. Ost e ost, holdt eg på å sei, men forstod gjerna at det muligens ikkje va heilt sant 🙈😂👍

          Og ja, det va ein høydare den gangen, med tanke på lesertall kombinert med barnehagetanter … Forbløffende lite «onkler» som ble krenka, forøvrig. Når eg tenke tebake … Kanskje de ikkje lese blogg !?? 🤔😳😂

    11. Rosenkål er, i lag med stangselleri, det værste jeg vet! Og du gjorde faktisk en feil i fjor også da du skrev 1 LITER på oppskrifta til reinskaven 😂😂😂😂

    12. Jeg spiser ikke rosenkål! Har ennå til gode å spise en rosenkål som ikke smaker såpe!! Ja, Såpe!! 😧 Flere som har den opplevelse. Så derfor har jeg helt sluttet og servere denne grønnsaken.

    13. Jeg damper de kun med litt salt. Må alltid ha ekstra mye når min sønnedatter på 14 er hos meg. Ho elsker rosenkål og det gjer jeg også. Pleide dyrke de før da vi hadde åker

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg