Jo, jeg ER faktisk uerstattelig!

Gårsdagens innlegg, Legen slo full alarm, har skapt debatt i kommentarfeltet. Forståelig nok. Mange ser nok for seg en sur og hoven kjøkkensjef som insisterer på at korthuset ramler sammen hvis han ikke på død og liv jobber den fyldige stumpen av seg. Han stoler sikkert ikke nok på sine ansatte og alt hadde blitt bra hvis han bare hadde gitt dem tillit. Noen mener til og med at vi bare kan stenge ned noen uker til den ufeilbarlige er blitt frisk nok til å atter komme tilbake. Og selvfølgelig den evige “kirkegården er full av uerstattelige mennesker” Osv., osv., osv.

 

Til alle dere vil jeg gjerne forklare. Ikke fordi jeg har noe behov for å forsvare at jeg ikke kan sykemelde meg nå, men fordi jeg kanskje føler at det er behov for litt folkeopplysning for hvordan det er rundt forbi i små og mellomstore serveringsbedrifter som lever og ånder for og av kvalitet, ikke bare ferdigprodukter.

 

Slik lyder Herrens ord:

I midten av mars ble FyFader stengt ved lov og Hoftepluss stengte uken etter grunnet at senteret manglet kunder. Folk var redde og hold seg unna steder der folk samles. I alle fall hvis du ikke solgte dopapir og gjær. Da fikk Korana faen meg bare være Korona. Skulle vi dø skulle vi jammen dø med oppblåst mage og ren ræv.

 

Alle ble permittert bortsett fra meg selv. Jeg var så “heldig” å bli 90% sykemeldt grunnet skulderen allerede dagen før pressekonferansen med Mr Høye, så jeg var “berga” et år. Ellers var det ingen som visste noen ting som helst.

 

I fire uker var Hoftepluss stengt. Media kjørte fullt trøkk med antall innlagte, minutt for minutt. I ettertid var det faktisk helt sinnsykt, men etter hvert så vi at det tok liksom ikke helt “av”. Ble ikke som i Sverige liksom. Folk begynte igjen å komme til senteret. Jeg hadde jo solgt reker på fredagene for å ha LITT inntekt, og sett at det bare var flere og flere folk som våget seg ut.

 

Kunne ha skrevet BOK om dette, men skal prøve å fatte meg i korthet. Ikke minst fordi jeg gjør fryktelig vont å skrive.  I midten av mai åpnet Hoftepluss igjen med fire av de faste fire timer hver, fem dager i uken. Startet veldig forsiktig, for kontoen var omtrent helt tom etter stengingen. Leverandørgjelden og løpende kostnader forsvinner jo ikke bare fordi du stenger…

 

Det startet forsiktig, men tok seg bare mer og mer opp. Selv om alle konfirmasjonene og med dem alle koldtbordene var avlyst, så klarte vi et godt resultat i mai og juni. Kundene strømmet på. Vi har gode, ekte og lokale produkter og det er folk nok i Alta til at Hoftepluss kan bære seg. Alle de faste ansatte var nå tilbake i 100% stilling, men siden FyFader fortsatt var stengt, og ingen i hele Norge visste når buffet igjen ble lovlig, så hadde jeg ikke jobb til alle de mindre stillingene. De som var ansatt sa vi hadde to spisesteder. Derfor lot jeg, og slik er jo for så vidt loven også, de permitterte deltidsansatte slutte etter 14 dager hvis de fant seg annen jobb. Slik må det være. No hard feelings.

 

Jeg tok en kalkulert risiko i midten av juni og satte opp vaktlistene helt ut august. Jeg tok utgangspunkt i at FyFader kom til å forbli stengt til langt ut på høsten, kanskje allerede ut året. Gjorde ikke meg noe. Jeg var så nedkjørt og sliten at jeg egentlig bare var glad for at jeg bare hadde “lille” Hoftepluss å drifte. Hoftepluss er mindre, lettere, mer oversiktlig, mindre ansatte. For å si det på den måten, for å drifte Hoftepluss på en skikkelig måte trenger du 6 årsverk, må du drifte FyFader i tillegg, over det dobbelte.

 

Jeg gledet meg til sommeren. Alt gikk bra. Mye folk. God omsetning. God stemning i gruppa etter nedstengningen. Vaktlistene var som sagt skrevet og alle hadde fått ferie, inkludert meg selv. Tre hele uker fordelt på to perioder. Mange år siden en slik luksus for å si det slik.

 

Så kom det plutselig en pressekonferanse tidlig i juli som INGEN hadde forutsett. Buffet var plutselig ikke farlig lenger og Fyfader kunne åpne igjen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre det, og heller vente til høsten når ferieavviklingene var over, men senterledelsen var ganske tydelig i sine forventninger: “Dette får du til!”

 

Å herregud som jeg jobbet! Å sette i gang et sånn gigantkonsept som FyFader, etter fire måneder med stengt, er VOLDSOMT mye arbeid. Dere aner ikke og kommer neppe til å forstå det. De ansatte som jeg hadde var jo fylt opp på Hoftepluss, så dette var noe jeg måtte gjøre alene. Riktignok med MEGET god hjelp av Kjærest, men du forstår hva jeg mener. Mandagen etter presskonferansen åpnet vi dørene og hele den uken husker jeg bare bruddstykker av. Det var så sinnssykt mye folk hele tiden. De kjøpte mat. Alle denne maten måtte jo produseres, forberedes, kokes, dampes, friteres og stekes. Den uke var den beste uken vi noensinne hadde hatt på sju år…

 

Ukene som fulgte var også gigantiske. Masse, masse kunder hele tiden. Norgesferie. Stengt til Sverige. Ingen sydenreiser. Da blir det mye kunder. I tillegg skal vi ikke glemme at vi har fått veldig mange ekstra kunder grunnet bloggen. Svært, svært gledelig!

 

Det ble selvfølgelig ingen ferie på meg i år. Alle lister måtte bare brennes. Til slutt ble det så ille at jeg bare kunne skrive lister en uke i forkant. Måtte i all hast annonsere etter oppvaskhjelper på fb. Dere aner ikke hvor mye det var å gjøre. Vi jobbet på spreng alle sammen og jakka var full av svette etter endt dag, hver eneste dag.

 

Foten har vært vond i hele denne perioden. Har vært innom forskjellige doktorer og prøvd ut ulike doseringer av ulike midler. Alle legene trodde det skulle bli kortvarig, men det ble det ikke. Jeg har til og med blitt helbredet av en tilfeldig kunde, men det varte bare en måned så var smertene tilbake. Var en skikkelig deilig pause da 😉

 

Jeg har prolaaps som fører til noen intense nervesmerter som jeg ikke en gang trodde fantes. De begynte gradvis og har siden blitt kraftigere og kraftigere. Når du har moderate smerter planlegger du ikke for innleggelse og operasjon. Hvorfor skulle du? “Har du problemer med urin eller avføring” spurte legen. Nei, svarte du. Alt greit.

 

Men alt var ikke greit. Alt ble verre og verre samtidig som det ble bedre og bedre på jobb. Du kan kalle meg idiot og egoist så mye du vil, men jeg har aldri noen sinne kalt tilbake ansatte fra ferie, og i alle fall ikke fordi jeg har hanglet litt. Nei, vi har en så hard arbeidshverdag at de ansatte trenger de ferieukene de er satt opp på uten å ha dårliug samvittighet.

 

Klarer faktisk ikke skrive mer, men i neste uke roer alt seg. Da er skolene startet og ferien for de aller fleste er forbi. Omsetningen går ned og jeg har mulighet for roligere, og ikke minst, så lange dager. Enn så lenge er ABSOLUTT ALLE som jobber hos meg uerstattelige, også jeg!

 

Selvfølgelig vil verden klare seg helt utmerket den dagen jeg ligger på kirkegården. Trolig vil nok bare mine aller nærmeste savne meg en gang i blant, men også de kommer til å klare seg helt fint uten meg når sorgen, får håper jo naturligvis på i alle fall litt tårer og tenners gnissel den dagen jeg bukker under for godt, men det skal nok mer til enn enn prolaps før jeg hører singelen skingre på kistelokket 😉

 

En siste ting; absolutt alle pengene jeg har til å betale lønn, sykefravær, forsikring, vaskepulver, arbeidsklær, sosiale aktiviteter osv osv kommer fra fornøyde kunder, ikke fra et budsjett fra en stat eller en kommune. Man kan mene hva man vil, men jeg er helt sikker på at du ikke blir spesielt fornøyd hvis vi mangler halve menyen, er skittent overalt eller vi bare bruker ferdigprodukter. Du kommer i alle fall ikke tilbake. Det er heller ikke spesielt heldig på sikt hvis de ansatte slites ut fordi sjefen, midt i årets aller travleste periode, plutselig skulle bli borte bare fordi han hadde vondt i foten. Sorry, men det går bare ikke.

 

En aller siste ting; har fått en ny tablett. Jeg vet i morgen tidlig om den har fungert. Herregud som jeg håper det!

 

 

 

 

 

53 kommentarer
    1. Dra fjæla baklengs inn i fuglekassa,takk for forklaring for oss vanlig dødlige. vært sin egen sjef har jeg aldri vært. Og derfor vet jeg svært lite om den “tilstanden”. Hold deg oppegående til du har tid til å bli fixa <3

    2. Helt ærlig! Jeg skjønner AKKURAT hva du mener! Jeg og min mann driver en amerikansk diner (helårsdrift) på Helgelandskysten og vi har også garnbutikk, musikkforretning og bruktbutikk i samme bygget.Koronatiden brukte vi til å bygge ferdig 4 overnattingsrom, som akkurat ble ferdige til sesongen virkelig var i gang. Vi har hatt noe sinnsykt med folk i sommer og nå henger tunga som et slips ut av munnen på oss begge. Når musikermannen i tillegg får prolaps i ryggen med betennelse og vanvittige smerter 9. Juli, er krisen faktisk fullkommen! Ja, du er uerstattelig! Rett og slett fordi jobben du og slike som oss gjør, er svært vanskelig å få andre til å gjøre. Det er ikke mulig for andre enn de som driver med dette å forstå hvor mye jobb det er å administrere og utføre alt som skal gjøres, fra planlegging, innkjøp, VASKING! og matlaging. Når man eier en slik bedrift teller man ikke timer og det er helt håpløst å skaffe er faren bemanning når man står der og det stormer som verst! Man kan ikke dra hvem som helst inn på et kjøkken og lede en bedrift med alt det medfører og denne sommeren har alle spisestedene her i nord skreket etter arbeidskraft og slåss om de aktuelle. Mn vil så klart ikke drive rovdrift på arbeidstakerne man har heller. Man vil jo helst at de skal komme på jobb igjen i morgen og da er man pokka nødt til å ta de tyngste taka sjøl og jobbe ekstra. Det er ikke bare å si til kundene at nei, vet du! I går hadde vi så mye folk at vi er så slitne at vi ikke orker å holde åpent i dag. Jeg kunne skrevet mye her, men jeg vet at det er helt unødvendig, for du skjønner akkurat hva jeg mener. Det er synd at du er nødt til å forklare deg, men jeg forstår også at dette er vanskelig å skjønne når man ikke har stått i det. Med ønske om riktig god bedring og forhåpentligvis en bedre helsehverdag!

    3. Du er IKKE uerstattelig, du har GJORT deg uerstattelig! Tips på veien er å fikse organisasjonen så du lett kan erstattes, da får du en bedre verden for din egen del, og avstanden til den berømte veggen øker. Hyppige legebesøk, piller og operasjoner tyder på at du driver rovdrift på deg selv. Det er du ikke tjent med i det lange løp.

      1. Du kan jo begynne med å lese bloggposten skikkelig før du går inn i organisasjonsstrukturen. Har for øvrig holdt på med dette i 19 år, men jeg vet vel ikke mitt eget beste vil jeg tro

    4. Prolaps som treffer nerva er jæveleg vondt!!
      Dessverre virker heller ikkje smertestillende nok på nervesmerter.
      Så eg føler med deg.

      Og når ting roer seg, så har du meir tid til å ta hånd om det.

      Helsing ei som hadde 4 prolapser på nerva, lammelse og så ein vellykka operasjon👌

    5. “Skulle vi dø skulle vi jammen dø med oppblåst mage og ren ræv”..😂😂😂 æ lo og lo. Lykke til Kokkejævel, både med det ene og det andre 😀

    6. Det er ikke hvordan du HAR det men hvordan du TAR det som gjelde. Og du tar det som en MANN, syt og klaga og gasse på. Keep it up!

    7. Jeg har jobbet i samme næring, og vet at hvis prisene skal være så lave, at du faktisk får solgt noe, så må det brukes halvfabrikat, eller noen må jobbe ræva av seg. Kortreiste råvarer fra småskalaorodusenter, er så dyre i innkjøp, at hvis du skal holde utsalgsprisen være lav nok til at du får solgt noe, så kan du ikke leie folk til alt hele tia.
      Og siden det er dine bedrifter, så er du faktisk uunnværlig.
      Der jeg jobbet pleide sjefen å si, at hvis jeg dør i mårra, så må noen kunne dette. Men det var en større bedrift. Og eierne eide flere bedrifter av samme sort. Så hvis sjefen hadde dødd i mårra, kunne vi lånt noen fra et annet sted i landet for en periode. Og vi hadde et større nettverk å støtte oss på.
      Hvis du før i mårra, er jeg ganske sikker på at alt blir avviklet og lagt ned.
      Håper tabletten virker.

    8. En high five fra meg✋🏼
      Eg vei akkurat kordan du har det, dvs min mann veit akkurat kordan du har det. Mannen driver et passelig stort firma (og kan ikkje plukke ansatte eller vikarer fra øverste hylle) og når han no sjøl omtrent går i kneståande, så e det å bite tenna sammen og stå på.💪🏼 Prolapsene i ryggen var slett ikkje bestilt, men kem bryr seg?
      Det e liksom ikkje bare å ta 2-4 uker heime, for å la kroppen kvile. Firmaet kan ikkje settes på pause, kundane må ha varene, dei ansatte må ha jobben og lønna.💰
      Vi heime prøver å gjøre så godt vi kan, men frustrasjonen ligger nok til tider tjukt utpå.😠Frustrasjonen over at vi ikkje det vi ikkje kan gjøre av jobb og at vi ikkje kan få smerter til å forsvinne😔
      Det e ikkje enkelt for utenforstående å skjønne at det ikkje e så enkelt, og det må en bare forstå.🤔
      Eg ønske deg riktig god bedring og lykke til videre❣️
      Stå på, det vil gå bra til slutt🤩

    9. Bare pass på så du ikke drar det for langt med tanke på helsa, og at det brått smeller så hardt at ikke selv den største viljestyrke og yrkesstolthet er nok..
      Forstår så godt at du vil og må, men med tanke på hvordan du har beskrevet smerter de siste ukene, bør du ha i bakhodet det jeg skrev.
      Med det sagt, så heier jeg på deg meg alt jeg har. Følger bloggen din fast ja, heier virkelig på deg!🙂

    10. Fint skrevet, bare så synd at du må dokumentere dine valg, sånn er det å være selvstendig næringsdrivende, tenker de fleste av de som er negative jobber i det offentlige, du har jo ikke bare ansvaret for dine ansattes lønn, det går jo på hele fsmilien demmes også, da går det ofte på bekostning av en selv og din familie, sånn er det å være ansvarsbevisst👍👍. Fin kveld te dåkker.

      1. Har ikke oppfattet noen som negative. Er man negativ fordi man ønsker at en mann med så mye smerter daglig må få operasjon snarest? Den dagen han ikke klarer mere og igjen vurderer den traileren, hva skjer da? Hvis han kollapser hva skjer da? Han har en bedrift å ta vare på, ser den, men han har andre ting som er viktige også. Sin egen helse, sin gravide kjæreste, sine barn. Man er vel ikke negativ om man påpeker det? Jeg vil ihvertfall kun Asbjørn sitt beste. Ikke noe annet. Det må være takhøyde for å kunne kommentere her inne uten å bli angrepet og mistenkt for å ha onde hensikter.

        1. Det er jo litt som om jeg skrev blogg, og fortalte jeg hadde fått kreft til mine lesere, men at jeg ikke tok meg tid til kreftbehandling. Skulle jeg da blitt irritert om mine lesere prøvde å overtale meg til å starte med behandling? Og skulle da andre lesere skjelle ut de første lesere fordi jeg ikke hadde bedt om tips og råd? Satt litt på spissen. Hvis jeg ikke ville ha tilbakemeldinger og engasjement hadde jeg jo kunne latt være å fortelle om kreften liksom.

    11. No får eg inderlig håpe at den nye medisinen kan hjelpe på dine smerter🤞. Å være selvstendig næringsdrivende er ikke en 9 til 4 jobb,har hatt en nær slektning som drev en forretning. Det ble veldig laaaange dager,lite fritt. Blir spennende å få høre om du får nytte av den nye medisinen👍. Ha en fin kveld😉

    12. Har jeg vert ansatt, hatt ferie og lest bloggen din, har jeg fått så dårlig samvittighet, at jeg hadde avbrutt ferien tvert. Meina det seriøst 🙂

        1. Jeg tror kundene dine ville godtatt en halv meny, hvis det kunne minske arbeidsmengden din akkurat nå. Du vet jo hvilke ting det går mest av. Også kokkejævler trenger hvile.

            1. Æ skal ihvertfall til Alta på mandag og spise en Ole-Mattis Hætta. Sorry, en halv, for de porsjonene var veldig rause og store. De inderlige smakene, kombinasjonen av hvitløk, ost og røykt rein gikk rett i hjertet mitt da jeg var innom i juli på veien nordover. Æ glede mæ!
              Liv

    13. Må trekke pusten dypt her eg sitt, har løst å kommentere innlegget til Eline, Helga og Kari, men tror eg heller skal holde kjæft…….

      Prøvde sterkt å holde kjæft, men fingran bare spring over tastatutert her…..

      Dokker som kommer med kommentara om at han er uhøfelig og avfeier råd, veiledning og tips etc…. Og
      KATTI og KOR I SVARTE har dokker sett at han har bedt om tips, råd og veiledning???

      Han har vel aldri bedt om det. Om folk kommer med det er opp til hver enkelt, og så lenge dokker ikke har gått i hannes sko, så trur eg ikke dokker har nokka dokker sku sagt!! E dokker lei å lese bloggen hannes, så la være, skroll videre og la være å kommenter. Enkelt og greit.

      Han skriv en BLOGG om kordan livet hannes er i, rundt og i mellom måltidan, ikke bare sine måltid, men måltid som andre skal innta….

      Eg e blitt oppdratt med at har du ikke nokka possitivt å si eller komme med, så holdt tann for tunge, men no må eg bare beklage til mitt opphav, for: Sater for nokka fjols!!!

      Men trur nok ingen som ikke har jobba eller jobbe innenfor bransjen har mulighet til å forstå og sette seg inn i kor mye arbeid som faktisk ligg bak bare det å smøre 10 baguetta, det er ikke bare å røske dem ut av posen å klaske på det nærmeste du finn, som evt ost og skinke.. Det er mye som skal gjøres før du kommer så langt.

      Og en som er selvstendig næringsdrivende har ikke samme mulighet å ta ei sykemelding og legge jobben fra seg og bare gå hjem. Det er alltid noe som må og skal gjøres.

      Asbjørn aka Kokkejævel: Håpe den nye tabletten hjelpe, God bedring!!

      1. I all verden, hva er dette? Ro deg ned. Har verken vært frekk eller ufin mot Asbjørn. Dette innlegget derimot, er ufint! Hjelpes. 🙄🙄🙄

    14. Bare du veit ka som e rætt fårr dæ å dine å gjør. Du gjør rætt i å stol på dine egne avgjørelsa, dæm e dine og basert på alt du veit om ditt. Vi som læs, veit bare litt og vi bedømme ut i fra våres ståsted. D kan fort bli en kræsj da. D finnes bare en Asbjørn, klart du e uunnværlig 🥰 Æ kan bare ta av mæ hatten i respækt for alt du gjør for aille. Å æ veit du har dine rundt dæ som bær dæ litt når du treng d å 🥰 Æ ønske dåkk aillt godt 🥰

    15. Sei bære stakkars deg om du sku ha fulgt alle råd om å legge deg sjuk, og gud veit ka anna! Virke som om alle trur dæm e de eineste som førtell deg at du må roe ned. Smerte e individuelt. Og eg regne m at du e så fornuftig at du veit sjøl når d på tide å stoppe😊☺️ Håpe ny medisin hjelpe. I allefall ei stund. Løkke t!

    16. Enig med Eline.
      Og ja så svaret ditt…
      De som skriver ønsker deg jo bare d beste og så avfeier du på uhøflig vis mens du samtidig i detalj omtrent hvor mye du og din storgravide kjæreste jobber…
      P.S Lurt å høre på leger… det er en grunn til at det er en laaang utdannelse for å bli det.

      1. Har jeg vært uhøflig igjen? Spar meg! Jeg skriver et laaangt innlegg der jeg forklarer hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Hva med alle dem som IKKE mener jeg burde gi blaffen i arbeidsplasser og framtidig inntekt, men lagt meg inn slik som legen ville?

    17. Skjønner ikke at noen lurer på hvilken respons du ønsker!!! Du skriver jo en blogg om livet ditt, på godt og vondt. Hvis noen har problemer med det, så kan de jo la være å lese!!! Hilsen ei med prolaps, som også faktisk har bursdag i dag 😊

    18. Hei.
      Forstår godt at du ikke kan legge dæ sjuk som vi sier.Ta nu vare på dæ sjølv uansett.
      Ha en fin kveld

    19. Dææææven, så fint du skriver👍 Men i alle dager hva er det i den pilla hvis den virker sååå fort😳🧐 Krysser fingrer for den🤞

    20. Du er en ansvarsfull person – det skal du ha. Og selv om jeg ikke har personlig erfaring med å være selvstendig næringsdrivende skjønner jeg hva du skriver. Du er mellom barken og veden. Og det du må må du. Stor medfølelse med deg og honnør for at du tar vare på de ansatte. At du har gått med store smerter i månedsvis er ikke med å gjøre noen ting bedre. Hva jeg egentlig vil si? STAKKARS DEG! Rett og slett!!!

    21. Det e nok ingen som ikke har jobbet i denne bransjen som har mulighet til å forstå hvor mye arbeid som ligger bak, dessverre . Klæm te dæ 😘

      1. Vil anbefale deg å ta kontakt med Runar Halonen, siden du skal den veien til uka. Masse lykke til og god bedring.

    22. Takk for info selv om jeg synes det er synd at du må bruke den lille fritiden du har til å forsvare det du gjør og hvorfor du gjør det fordi folk ikke vil skjønne, eller de trenger en forklaring som de egentlig ikke har noe med. Ønsker deg god bedring😊

      1. Det er vel ikke det det dreier seg om? Asbjørn trenger ikke verken forklare eller forsvare noe, men det er han som legger ut disse innleggene. Og som blogger vil man jo bli lest og forhåpentligvis få en type respons på det man skriver. De av oss som har kommentert at han burde følge legens råd har gjort det fordi vi responderer på innleggene og bryr oss. Ikke få oss til å bli de «slemme». Når Asbjørn ligger under skrivebordet og spiser knekkebrød, drømmer om å bli truffet av en trailer mm, da har han vondt. Det er det han som selv har valgt å dele. Og enhver fornuftig røst vil anbefale han å ta vare på helsa si, og følge legens råd. Selv om han er selvstendig næringsdrivende.

        1. Eline, har aldri noensinne sett på disse kommentarene som “slemme”, aldri! Likevel følte jeg et behov for å forklare hvordan det egentlig er. Kjærest mente jeg klarte det “sånn passe”. Jeg er enig med henne 😉

    23. Okei. Hvilken respons i kommentarfeltet vil du ha egentlig? Du vil tydeligvis ikke ha råd om å følge legens råd, eller andre «gode» tips, da ingen av oss skjønner oss på dette. Du legger ut innlegg etter innlegg om hvor jævlig du har det. Og det tror jeg på. 100%. Og føler med deg. Men det virker ikke som den responsen du har fått fra leserne dine er den du er ute etter. Hva vil du vi skal skrive? Hvordan skal vi reagere på denne typen innlegg? Hva er du ute etter?

      1. Hæ? Dette er jo et SVAR på enkelte elementer fra kommentarfeltet. Ikke alltid like lett å sette seg inn i hvordan ting henger sammen når man gir gode råd. Legen ville legge meg inn, men det har jeg ikke mulighet til akkurat nå. Jeg, og mine ansatte, er avhengig av hver eneste krone som kommer inn i denne perioden, for jeg VET det kommer roligere perioder, men lønna til de ansatte er like høy i rolige perioder.

        1. Synes det er forferdelig at det skal være slik, men har drevet for meg selv og vet at det er sant det du sier. Må likevel si at jeg “bøyer meg i hatten” for den arbeidsmoralen du utviser, så, stå på og ikke dvel ved disse negative menneskene som har slik behov for å drysse dritten sin utover alt og alle rundt seg. Krysser fingrene for den nye pilla også…

    24. WOW!! Stor!! respekt!!
      Det er det noen spøk å drive en bedrift av en slik størrelse du har!!
      Håper inderlig for din del, at det ordner seg før den lille kommer!
      Lykke til og god bedring! 😍💪💪👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg