Kanskje kirurgen hadde rett likevel…

Det har vært et lite helvete av et døgn, og jeg hadde egentlig tenkt å borte fra sosiale medier noen dager for å kjempe meg gjennom abstinensene, men da jeg likevel, (det er ikke  lett å holde seg unna…) skummet gjennom kommentarfeltet i dag morges, så syns jeg det var fargelagt i en litt aggressiv tone. Jeg forstår at det er min skyld, med gårdagens blogg: Alle kan gjøre feil. Også nevrokirurger…, men selv er jeg ikke sint, bare skuffet og fortvilet over hele situasjonen.

 

Etter over et år på B-preparater og de siste seks månedene på morfin, så har jeg nå vært morfinfri i to døgn. Har ikke tatt annet enn maks døgndose med paracet, ibux og neurontin. Det går greit, selv om jeg går rundt som en mannlig prostituert etter en lang og hard natt på jobb. For første gang på lenge kjenner jeg at jeg har vondt i ryggen, men nervesmertene i foten er like fraværende som de har vært den siste uken.

 

Kirurgen ville ikke operere en som ikke hadde vondt, og selv om jeg, etter det verste året i mitt liv, (hvis vi, (for en gangs skyld), holder år med dødsfall unna), og hadde lengtet etter denne operasjonen etter seks måneder på venteliste, var villig til å operere bare for at jeg tidligere var klarert for det, så har jeg også stor forståelse for kirurgens avgjørelse. Hun, (de fleste antatt at det er en han?) spurte om jeg hadde vondt, og jeg svarte, som alltid ærlig og oppriktig, nei, ikke i dag. Da trykker hun jo ikke på den store røde knappen og hasteopererer meg så blodspruten står. Det er kipt, men hun har min fulle forståelse.

 

Jeg kaldsvettet i hele går. Leddene og korsryggen verket. Selv om jeg ikke sto opp før tolv, så var dagen lang og kjedelig. Dro på jobb for å jobbe med høstens bestselger, men ble mest sittende å gjøre andre ting. (Jobber blant annet med en egen krydderserie som kommer i nettbutikken om ikke så lenge.) Dro hjem igjen etter bare tre-fire timer og var rastløs resten av dagen og kvelden. Fikk heller ikke sove før halv tre i natt. Sto opp og spiste et par epler. Det er ikke morfin, men det er mye sunnere.

 

De to andre i rommet hadde imidlertid ingen problemer med å sovne. Etter et lite uhell der Lillebror glupsk sugde litt for hardt og sugde i seg hele puppen slik at jeg måtte ta spennatak i ryggen til Kjærest for å slite den opp igjen, så sovnet de begge to ganske fort. Lett snorking og god stemning. Plutselig hører jeg at Lillebror sliter med pusten. Bare to-tre innpust som høres ut som han drukner, og jeg skal til sprette opp for å se hva som er galt, men Kjærest kom meg i forkjøpet. Selv om hun sov hadde hun fått med seg episoden og spratt opp. Hun må sove på nåler, for det var ikke høye lyden. Var for øvrig ingen fare med Lillebror.

 

Våknet klokka halv seks og sto opp klokka seks. Spiste frokost. Har gått fra å spise 4 havreknekkebrød til bare 3 sportsknekkebrød. Har også kuttet ut “lang” hvitost med “kort”, samt også byttet ut vanlig med lett-ost. Bare med byttet av ost og knekkebrød sparer jeg 900 kcal i løpet av et døgn. Det utgjør faktisk ca et kg fett på en uke. Det er med små grep jeg skal lykkes, for jeg orker ingen av de store.

 

Må avslutte og gå og starte bilen. Møte på Familievernkontoret kl. 08:30. Jævlig tidlig i mitt “nye liv”, men dette er mitt livs viktigste møter så hadde stilt opp mist på natta om det var det om å gjøre.

 

Lag en fin dag, for noen 🙂

 

 

14 kommentarer
    1. E det kun den her hasteoperasjonen om e avlyst, eller e det ikke planlagt operasjon i det hele tatt? Kanskje du va hos ho som hasteopererte mæ på UNN i mai… Ei forholdsvis ung lyshåra, og litt streng dame. Æ fikk 2.gangs operasjon, ho fant ikke prolapset, men på mr 6 uker etterpå vises det… Har dessverre dårlig erfaring med UNN, da de venta så lenge med den første operasjonen at æ fikk varig nerveskade i foten. Hvis du har ork og anledning, vil æ anbefale dæ å bli henvist til Martina Hansens hospital i Sandvika, flinke folk der.

      1. Jeg har noe av samme opplevelse med UNN desverre, ble avvist gang på gang og har nå permanent nerveskade i beinet og kroniske sterke ryggsmerter. Nå er det ikke lenger noen vits å operere det får jeg beskjed om.

    2. Hvordan hadde du dessuten tenkt at du skulle smertelindres ETTER operasjonen, med den toleransen du sannsynligvis har for morfin?
      Det ville blitt et helvete. Du kan være glad det ikke ble operasjon!

      1. “Anne”: Det er legen og ikke pasienten som skal finne ut av hvordan man skal smertelindres etter en operasjon. Det er heller ikke uvanlig at pasienter er avhengige av smertestillende i forkant av operasjoner, og det er ikke til hinder for god smertelindring i etterkant.

        1. For noe tull!
          Selvsagt opererer man ikke folk som faktisk kan være avhengig av morfin hvis det ikke er absolutt akutt. Først må man avruse. Morfin ER til hinder for god etterbehandling. Hva mener du skulle bite på smertene etter en ryggoperasjon annet en morfinpreparater?? Nei, det er ikke uvanlig at folk er avhengig av smertestillende i forkant av en operasjon, men smertestillende her er store mengder morfinpreparater over lang tid.
          Dessuten ser det her ut som det ikke er samsvar mellom bilder og symptomer, da er det utelukket å operere.
          Prolaps går over, og de fleste trenger aldri noen operasjon. Skal se det er tilfelle her også 😀

          1. Er du lege siden du vet dette så skråsikkert? Det finnes mange ulike typer smertestillende medikamenter. Om et preparat ikke fungerer tilfredstillende, forsøker man et annet. Det er heller ikke uvanlig at pasienter som har slitt mye med smertetilstander (som lar seg operere), kan redusere vesentlig på smertlindringen etter operasjonen når det som forårsaket smertene er borte. Om operasjon er rett eller ikke rett i dette tilfellet, aner hverken du eller jeg noe om. Men du skrev at Kokkejævel burde tenke på hvordan han skulle smertelindres etter en eventuell operasjon, og det er altså ikke pasienten sitt ansvar, men legens. Og narkomane/folk med rusproblemer har like mye rett på helsehjelp som alle andre, også når det gjelder ikke livstruende/helt akutte tilstander.

    3. Hvis doktoren vet at du står på smertestillende for i det hele tatt skal være fri for smerter skulle hun nok trappe ned på dosene for og se hva du tåler. Tilbudet med operasjonen kom vel brått på.Men du kan jo justere det til tilbudet om 6 måneder.

    4. Håpe skrottn bi likare og abstinensan ikkje vare så lenge!! Æ syns dokker e nån tøffinga, må være heilt grusomt å kjenne på den redseln!! Spennanes med krydder, de bi æ garangtert å teste 🙂 Håpe at møte på familievernkontore går greit.
      ~ alt godt tel dæ og dine ~ klæmme-hjærte-smaily

    5. Ønsker deg lykke te på møte🤗 Ønsker dokker alle 3 en kjæmpe fin dag ❤ Må nok prøve de spennende krydret når de kommer😍

    6. Lykke til🤞
      Høres spennende ut med jævel krydder da .
      Håper du får en dag uten alt for kranglete rygg .

    7. Er jo ganske typisk dette med at når en endelig har fått time hos spesialist, så er vondten borte akkurat den dagen. Akkurat som om den planlegge å være vekke akkurat da. Har hendt mæ et par ganga å. Håpe dagen blir bra for dæ. Savne å rusle ned i tollevik fjæra, den va god å ha når en selv ikke va så bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg