Alle kan gjøre feil. Også nevrokirurger…

7. mars 2020 kommer det en fremmed mann bort til meg og sa rett ut at “Det e nån som har kasta nåkka ondt over deg. Vil du at æ ska ta det vækk?” På det tidspunktet hadde jeg noen uker hatt så vondt i foten det var så vidt jeg klarte å gå. Spiste veldig mye tabletter. Ikke morfin ennå, men lignende preparater. Jeg svarte naturligvis ja. Jeg orket snart ikke mer.

 

Dagen etterpå var skulderen like vond, men smertene i foten var på mirakuløst vis borte, og det føltes ganske teit å dra på MR 12. mars med en helt smertefri fot. (Men sjekk ut for et smalt ansikt jeg hadde i mars i fjor!!!)

 

Så kom korona, nedstenging, gjenåpning, skulderoperasjon og sommeren sto for tur:
Det er nesten så jeg ikke tør å fortelle dere dette. Healinga fra i mars var definitivt over og jeg trodde jeg hadde nådd toppen hva smerter angår. Jeg sammenlignet jo hele tiden med de intense skuldersmertene jeg hadde blitt kvitt gjennom operasjon, men de kunne ikke sammenlignes med disse konstante nervesmertene som ikke en tablett i verden kunne fjerne.

 

Vel, det var faktisk ennå mulig å oppleve en og annen smertefri time av og til hvis jeg var superheldig med dagsform og dosering. Det skjedde ikke ofte, men det skjedde. 

 

I løpet av sommeren ble det bare verre og verre. Jeg var helt avhengig av alle tabletten for å komme meg gjennom dagen. De tok ikke bort smertene, men de gjorde at jeg klarte å stå. Bivirkningene var mange. Og det vår så vidt også de etiske dilemmaene ved å være så åpen om en slik enorm bruk av piller. Og ennå hadde jeg ikke begynt på de sterkeste pillene ennå…

 

På mitt verste hakket jeg desperat opp depotmorfin, flere ganger dagsdosen, for at de skulle virke fortere, men det var ingenting som hjalp. Jeg holdt på å bli gal og fikk kritikk for at folk syns det var “kjedelig” å lese om at jeg hadde vondt. Heldigvis hadde jeg ikke mistet evnen, kanskje snarere tvert i mot, til å svare “arrogant, frekt og ufyselig” tilbake, og ba disse, høflig, men bestemt, om å ta tuppe ræva si vekk og finne seg en annen blogger å hakke på.

 

Nå i januar har jeg redusert pillebruken kraftig. “Mitt nye liv” er svært ryggvennlig, med tolv-timers økter i en god seng, ingen belastende jobb og daglig lett mosjon. Inntil i går spiste jeg fortsatt depotmorfin morgen og kveld, men det er slutt med å hakke den opp til hvitt pulver. (Lunsj- og middagsmorfinen har jeg ikke tatt de siste fjorten dagene). Inntil i går tok jeg også sterkeste dose med Neurontin, samt maks døgndose med både Paracet og Ibux.

 

I går skulle altså alt dette omsider være over. Over et år med mer eller mindre intense, på sitt verste tortursterke, nervesmerter skulle være over. Slippe å trøkke i seg en neve tabletter tre-fire ganger om dagen for å kunne gjennomføre dagen på en relativt normal måte. Jeg møtte opp og var klar som et egg for kjøttøksa.

 

Kirurgen sa jeg ikke hadde vondt nok og avlyste operasjonen. Isolert sett hadde hun jo for så vidt rett. Jeg hadde ikke vondt i foten går og var ærlig på det. Med så lav arbeidsbelastning jeg har nå, kombinert med et strengt morfinregime og 12 horisontale timer i døgnet, så er foten/ryggen akkurat nå inne i god periode.  Den var den også  like før jul i fjor, før det plutselig eksploderte i de verste smertene siden i sommer. Jeg talte for døve ører.

 

For å finne ut hvor vondt jeg hadde, så måtte jeg gradvis trappe ned morfinen og de andre smertestillende. Kom smertene tilbake skulle jeg ringe og sette meg opp på en ny venteliste på seks måneder.

 

Siden jeg anslå muligheten for tvangskirurgi, og risikoen ved en slik operasjonsmetode for stor, så ringte jeg heller en(da) en hyggelig mann i Pasientreiser, og fikk flybillett tilbake til Alta samme ettermiddag.

 

Så nå sitter jeg her med vondt i ryggen, kaldsvetter i morfinabstinens og egentlig er i et skikkelig grettent humør. Måtte Gud være med mine nærmeste de neste dagene….

 

Faen, så irriterende!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Det var mange forståsegpåere her.. Tror du ville fått samme svar fra en annen nevrokirurg… det en operasjon kan hjelpe mot er selve nervesmertene ned i foten, og ikke selve ryggsmertene… Da er trening/øvelser bedre, og gir mer langvarige resultat. Og så tror jeg nok det var på tide å redusere på medikamentene. Hvis nervesmertene kommer tilbake, så får du nok ny mulighet. Forhåpentligvis slipper du.

    2. Skjønner at dette kan være en tøff prosess. Men for å prøve å se det positive i det, så kan det jo hende at de tiltakene og endringer du har gjort i livet faktisk har vært til god nytte, og at stresset i kroppen er gått ned, og dermed ikke lager like mye symptomer i kroppen din lengre. Og hvis det er slik, er det jo fantastisk hva du har fått til👏👏👏! Og enda bedre om det faktisk fører til at du slipper å ta en risikofylt operasjon som man ikke helt vet effekten av🙌. Stå på videre! Fokuser på heiagjengen din, ikke kritikerne 😊

    3. Det virka som om at nesten alle som kommentere va med under konsultasjonen 🤪 og fikk med seg begrunnelsen fra operatør og kokken 🤪 sjærp deg!!! Du e for voksen til å gnelle på det her viset.

    4. Vet ikke om man skal le eller gråte. At voksne folk kan sitte å rakke ned på leger og helsevesnet er forkastelig. Hva fan vet dere hva legen har funnet ut etter hans vurdering av dette. Lett for kokken å legge ut, han kan skrive akkurat det han vil. Ingen lege kan desverre utale seg. Man skulle tru dokker var leger hele bunten, men dere er bare en STOR MOBBEGRUPPE. AT DOKKER IKKE SKJEMMES VOKSNE DAMER. Å kokken som prater så mye om mobbing, han prater rundt seg selv. Han er jo avhengig av alle ❤ han kan få. Forkastelig 😞

    5. Norge, verdens beste land å bo i. For de aller fleste. Men så klart det er noen som aldri, aldri i verden, uansett blir fornøyd. Til lags åt alla, kan ingen gjæra.. kloke ord frå han Ivar Aasen 🙂

    6. Herregud, er det mulig? Blir så oppgitt og enormt skuffet over norsk helsevesen. Ja, du kan komme for så å høre å nei du har visst ikke vondt nok? En dårlig vits.

    7. E trodde det var en av dine gode spøker/kommentarer, men no forstår e at det er sant 😣 At det er mulig å behandle pasienter slik, er meg uforståelig. Hvem blir ikke operert frivillig hvis man ikke har vondt. Gud hjelpe meg at det er mulig. Heilt overgitt 🤦‍♂️🤦‍♂️

    8. Du vet når historien er gjenkjennbar, og man får akutt behov for å fortelle vedkommende at man har vært gjennom noe av det samme? 🙈 Tok meg selv i å holde på å skrive noe som så ut til å kunne bli, om ikke en triologi, så ivertfall 2 bøker om prolaps,operasjoner og ikke minst abstinenser..🙈 😂Så i en litt kortere versjon: Håper kirurgen har rett og at du blir “magisk” bra av å slutte med medisiner…  .. eller at operasjonen dukker kjapt opp igjen🤞🤞
      Og hva abstinenser angår: Hold ut, abstinensene går over og du får sove igjen!! All sympati til deg og familien din🙏

    9. Dette va da trasige nyheter. Men du kokkejævel, æ anbefale dæ sterkt til å ta kontakt med fastlegen din snarest og få hjelp med nedtrappingen av medisiner du bruker. Så et bilde i en tidligere post og der e flere medisiner som man skal ha en forsiktig nedtrapping på. Dessuten må du få hjelp for abstinens du nu har. Det der kan bli tøft og vanskelig, ikke bare for dæ, men også de du leve sammen med og de du skal omgås med. Æ ønske dæ lykke til og håpe at det blir ei løysing på dine plaga. Take cste

    10. Nei kor i nasen.. Hadde krevd å få en annen kirurg!!! Men for gudsskyld, IKKE kutt morfin tverrt, du må redusere dem gradvis, ikke bra å kutte tvert, var det eg fikk beskjed om fra legen..

    11. 😠Unnskyld uttrykk, men fy fan. Sånne leger finnes dessverre. Min søster har samme problem. Velg et annet sykehus. Har selv fått operert begge skuldrer og rygg, bl. a. Og det har gått bra. Hadde en nakkeoperasjon i Tromsø for noen år siden, det ble gjort en feil og går på sterke medisiner. Har nervesmerter og plages med spasmer p. g.a dette. Men, legene vil ikke forklare hva æ har blitt plaga med spasmer, noe æ ikke hadde tidligere. Kan bli forbanna av mindre. Det skulle vært oppfunnet et instrument som kan måle smerter. Ønsker dæ så gode daga som du kan få. 🤗

    12. Eg kan formelig kjenne på den enorme skuffelsen og nedturen din da de avlyste operasjonen😮🤔. Dette va virkelig kjedelige greier🙄. Får bare håpe at smertene dine plutselig ikke begynner å bli verre😑. Ha en fin dag,så godt det lar seg gjøre😍

    13. E det mulig, kan en lege bestemme hvor vondt man skal ha, før en får operasjon.
      De høres helt RÆvva ut 👹
      God bedring til dere alle, prøver å sende gode energier 💪🌹

    14. E det mulig, kan en lege bestemme hvor vondt man skal ha, før en får operasjon.
      De høres helt RÆvva ut 👹
      God bedring til dere alle, prøver å sende gode energier 💪🌹

    15. E det mulig, kan en lege bestemme hvor vondt man skal ha, før en får operasjon.
      De høres helt RÆvva ut 👹
      God bedring til dere alle, prøver å sende gode energier 💪🌹

      1. Vigdus, må nu flire til kommentaren din 😂😂😂. Man blir vel ikke operert pga smerter. Dem må nu først se om det er noe å operere. Man opererer ikke hvis man ikke finner en grunn til dette. I dette tilfellet viste det nok ikke noe på mr/røntgenbilder

    16. Kjære vene så kjedelig ! Jeg har tipset deg tidligere om dr. Sjur Braaten, Bergen Spine Center. Ta kontakt med ham !

    17. Det handler ikke om man har vondt nok, men om at det må være samsvar mellom symptomene, og det de finner ved MR-og røntgenundersøkelse.
      Det er det åpenbart ikke her.

    18. Oj, at det går an, e jo ikke bra å være avhengig av så mange piller, kan jo ikke leve livet i senga 12timer pr.dag , med en lillebror som krever sitt. Dette må vel være tidenes nedtur🤔

    19. Hæ?
      Greit en operasjon blir avlyst om man er syk, men det finnes vel svært få som møter på 48 timers varsel og vil ta en risikofylt ryggoperasjon om man ikke lever i er smertehelvete?
      Kan de virkelig gjøre sånn? Overstyrer de henvisende instans etter at de selv har godkjent smertenivået som høyt nok?

      Og ang nedtrapping – er ingen som klarer å trappe ned kraftig morfintablettbruk på 48 timer. Så det at man må opereres avhengig av morfin, det skal allerede være kalkulert inn. Hvis ikke så må de jo legge deg inn til detox først da.

    20. Erre mulig ??? Men ja dessverre så er det nok ikke unikt. Vurder å finne et annet sykehus. Evt. Satse på akutt operasjon. Dette må være skikkelig nedtur, 😳. Lykke til, å ikke gi deg.

    21. Hvordan kan en lege bestemme man ikke har vondt nok ???
      Avlyse en operasjon er vel traumatisk hvis man vet at den hjelper . ?
      Det er fint å være lege sikkert men de vet ikke alt og bør ha pasienten på sin side.
      Hadde klaget og bedt om en ny vurdering !
      Syns det der høres fryktelig arrogant ut!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg