Karrikalkun- og søtpotetsuppe (Kanskje den beste suppa jeg har smakt!)

Jeg skulle bare lage en suppe av kalkunkrafta jeg kokte, (oppskrift HER), men endte opp med  å lage den kanskje beste suppa jeg har smakt i hele mitt liv! (Ja da, jeg vet jeg relativt ofte sier det når jeg lager nye oppskrifter, men dette var virkelig riktig suppe til riktig tid til riktig mann. Enormt god på smak!) En av grunnene til at den ble så enormt god, er nok at selve kalkunen laget på Kokkejævelmåten, (oppskrift HER), denne suppa blir garantert også god med “vanlig” kalkun- eller kyllingkraft!

 

 

 

Kalkun- og søtpotetsuppe

(Middag til 6-8 personer)

2 liter kalkun/kyllingkraft

(Vann tilsatt anvist mengde fond eller buljongterning kan også brukes)

1/2 liter fløte

500 g søtpotet i terninger

250 g potet i terninger

(Kan sløyes, men da blir suppa tynnere)

25 g hvitløk, finhakket

1 chili i skiver

(Kan halveres hvis du er pyse, men jeg mener det skal være litt sting i denne suppa)

1 ts karri

1/2 sitron, saften

600 g stekt kalkun i biter

300 g gulrot i strimler eller terninger

150 g purreløk i strimler eller terninger

1 mango i terninger

 

  1. Kok opp kraft, fløte, karri, søtpotet, potet, hvitløk og chili
  2. Småkok i ca 20 min til potet og søtpotet er helt møre
  3. Kjøres klatt på staven
  4. Tilsett kalkun, gulrot og purreløk
  5. Kok opp og la putre i 2-3 minutter
  6. Serveres med mangodryss på toppen av hver tallerken
  7. (Er du en av de heldige som kan jafse i deg saftige brød, så er det ingenting som er så deilig som å dyppe dem i denne suppa og lepje i seg)

 

 

Dette er en ganske stor porsjon, men for guds skyld, ikke halver den, for supper som dette blir bare enda bedre når de varmes opp igjen dagen etterpå!

4 kommentarer
    1. Jepp!! Skal definitivt testes! (Selv om jeg ikke har tilberedt hel kalkun denne jul/nyttårsperioden ,og dermed ikke på Kokkejævelsk vis)
      Jammijamm!!
      Godt nyttår til deg og dine fine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg