Kokkejævel avslører det hemmelige trikset!

I går slapp jeg nyheten om at jeg skulle fortelle dere hvordan man på en latterlig enkel måte kan oppgradere gulrotstuingen, eller en hvilken som helst annen stuing, hvit saus eller potetmos for den saks skyld. Det løftet tenkte jeg å holde nå.

 

Kjærest har et skoleprosjekt som blant annet innbefatter å prekavere en usløyd fisk, navngi alt av mageinnhold og tilberede fisken. Denne lille hantorsken hadde spist til sammen 28 andre fisker. 26 av dem var i magesekken, 1 i svelget og en i munnen faktisk. Glupsk liten rakker. Artig å se.

 

Vi valgte å lage saltfisk av filetene. Se forresten hvor flink Kjærest har vært å filetere beinfri filet! Saltfisk ja, veldig enkelt å lage selv. Dryss over masse salt og la fileten ligge i saltet en time. Halvannen hvis du har skikkelig stor torsk. Våre små fileter lot vi ligge i bare en halv time, men de kunne godt ligget et kvarter til. Trekk fisken i usaltet vann. Ubetalelig!

 

Verdens beste gulrotstuing!

Mitt “hemmelige” og superenkle triks er å bytte ut meierismøret med baconfett. Gir en helt fantastisk god smak til stuingen. Prøv det samme trikset i potetmosen. Det blir så godt! Derfor bruker jeg alltid ekstra smør når jeg steker bacon slik at jeg kan fløte av fettet og ta vare på det til jeg trenger det. Kan fint fryses ned.

 

40 gram baconfett

40 gram hvetemel

5 dl melk

500 gram gulrot (jeg liker 50/50 med gulrot  og kålrot)

1 ts sukker

muskatnøtt

salt og pepper

 

  1. Fres baconfett og hvetemel noen sekunder før du tilsetter melken og koker opp.
  2. Strimle grønnsakene og tilsett dem i kokende lettsaltet vann. Kok et par minutter etter størrelse og renn av i dørslag. Hvorfor heter det dørslag egentlig? Rart ord.
  3. Tilsett grønnsakene i den tykke sausen og smak til med muskatnøtt, salt, pepper og sukker.
  4. Du vil bli overrasket over hvor godt det er!

 

Hvis du mener dette trikset er av en slik verdi at du ikke har skamvett til annet enn å vippse en slant til opphavsmannen, så er fortsatt nummeret 913 80 129. På forhånd takk 🙂

 

En kulinarisk dag ønskes!

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Forslag: Start bloggen med:
      “Den som liker dagens blogg kan vippse en slant til osv”
      Så får du nk noen slanter fra flere lesere.

    2. Jeg tror at ordet dørslag kommer fra tysk, durchschlag, som betyr slå igjennom. Vannet slås jo igjennom. Mattipsene dine går rett hjem hos meg. Har mått øke skjortestørrelen to ganger hos Dressmann etter st jeg startet å følge deg. Vel verdt det. ❤️

    3. Dette skal absolutt prøves! Jeg var på førstegangsreise til Alta for et par år siden, og da spiste vi på Hoftepluss. Der forsynte jeg meg med en helt magisk syltet rødløk med bringebær fra buffeten, som jeg senere har forsøkt å gjenskape. Min blir ikke så god som din.. tenk om din kom på trykk en dag… 😀

    4. Vi hadde dette tilbehøret til røykafisk, og er fremdeles en favorittmiddag! Gulrotsmør til salt fisk. Så synes jeg det er innmari godt med gulrotstappe til stekt torsk.. Er så misunnelig på dokker som får tak i all den gode fisken… Er vesteråling men har bodd lenge her i Hardanger.

    5. Åh,detta såg bare helt snadderaktik godt ut😋. Eg bruker og litt kålrot ilag med gulrota når eg lage stuing,neste gang blir det laga med baconfett😉. Har jo laga flesk å duppe,der skal man jo bruke litt av stekefettet til å lage sausen,blir jo ekstra god smak😊. Du e no bra god som dele med oss følgere, leser her hver dag👍. Ha en flott dag med kjærest😍

    6. Wow, ditta skal prøves ja.. ! Kjekt å tips fra en proff – også det med å fryse ned baconfett…aldri tenkt på det !
      Takk skal du ha 🙂 PS! Toppers å følge dej på bloggen !

    7. Mmm hørest godt ut
      har aldri tenkt på at man kan bruke baconfett
      til slike ting lære så lenge man lever 😉
      ha en super flott Torsdag
      kos dokker

    8. Det skal jeg prøve. Jeg bruker å koke gulrotskiver slik at de kan moses. Rører inn en klatt margarin som i det siste er blitt byttet ut til fordel meierismør. 🙂

      PS Lykke til med skulderen, du er i alle fall i prioritert gruppe i dette samfunnet som virker å ha blitt et sorteringssamfunn DS

    9. Sikkert veldig godt, men dette tåler nok ikke magen min! Har du ikke mer allergi vennlige oppskrifter?

      1. Jeg koker gulerøttene i vann og litt salt. Når de er kokt rører jeg maizenamel ut i melk eller fløte, evt laktosefri. Rører dette ned i kasserollen med gulerøtter og kokevannet. Rør mens det koker opp. Smakes til med litt buljong og pepper. Lettvint, glutenfritt og godt.

    10. Språkrådet har gjort rede for ordet dørslag:

      I dørslag er førsteleddet den nedertyske preposisjonen dör, som betyr «gjennom», og den siste delen er slag. Legg merke til at substantivet slag opprinnelig har den samme roten som verbet å slå. Vi sier jo slå ut vannet, og vi slår ofte ut vannet gjennom et dørslag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg