Kokkejævel svarer Vol. 3 (golbma)

En god natts søvn gjør underverker! Uthvilt og fornøyd gyver jeg nå løs på spørsmålene dere stilte meg forrige søndag.:

 

 

God morn og takk for god inspirasjon ! Har du gavekort på spiseplassan dine?

Ja, det har jeg. Selges over disk på enten Hoftepluss eller Fy Fader 🙂

 

Kan du ikke begynne å bruke laktosefri melk, smør, fløte? Ihvertfall i de baguettene dere lager? Ja, disse produktene er dyrere, ser den. Det er mange som er avhengig av det. Tipper dere selger mer om dere gjør det 🙂

God ide! Derfor har alle våre bagetter vært laktosefrie i over fire år. Du burde komme innom oftere 😉 Vi prøver også laktosefritt i varmmaten så ofte det går, men den laktosefrie melken/fløten karamelliserer seg så fort, derfor er det vanskelig å bruke den i eksempelvis finnbiff som skal stå i buffet en stund.

Den er dessuten veldig mye dyrere og markedet vil helst ikke at vi øker prisene.

 

God morgen. Du har mye godt å lage m kjøtt, hva med fiskeretter…..Har du noen gode oppskrifter og tips å dele med oss? Ha en fin dag i Altabyen 🌞

Jeg har bare blogget litt over en måned og har i starten valgt å legge ut oppskrifter med mye rein og vilt, siden det står mitt hjerte nært. Det gjør imidlertid også fisk, så jeg kan garantere det at det også vil komme gode fiskeoppskrifter og tips etter hvert. En av dem finner du HER  eller HER

 

Hei og takk for en fantastisk blogg så langt 👏👏
Da jeg bodde i Alta var kyllingsalaten med blant annet avocado og eple (?) på Alfa min favoritt! Kyllingen var enten marinert, eller stekt på en spesiell måte/ i en spesiell saus….. Deler du oppskrift på denne?
Ellers mye bra inspirasjon å finne hos deg. Gleder meg masse til å følge bloggen din videre.

Denne salaten var på menyen da jeg startet som kjøkkensjef på Alfa Omega i 2002 og er derfor ikke min. Jeg deler bare egne oppskrifter, med mindre eieren gir meg tillatelse til noe annet. Jeg jobber med saken 😉

 

 

Hei på takk for mye gode oppskrifter og ikke minst gode innlegg.
E mann å les blogg nå😂

Lage alltid rype på gammel måte.
Fyll rypa med svisker og flesk eller bacon smak og behag det. Samt at du pakker rypa inn med bacon på knyter igjen med hyssing, Brun så rypa lett å legg dem i en stor hjerngryte. Brun også hjerte på gråsen. Fyller på med vann opp til mitt på rypa å lar det småkoke i et par timer så den blir mør på go. På slutten tar jeg 1 til 2 bokser viking melk på lar det koke godt inn samt at man har litt jevner i for å få en tykk saus. Smak så til med salt på pepper. Fikk vann i munn av å bare skrive det ned det😄
Dette e en fin måte få spist mye av rypa opp. Men husk mye små bein i fota på lår… 😁
Hilsen hammerfesting 👍😊

Dette var ikke et spørsmål egentlig, men en fantastisk inspirasjon til oss alle. Tusen takk for tips!

 

Æ trudde æ allerede lagde verdens beste potetmos. Men tipset ditt om å bruke bruna smør,tok den til himmelske høyder. Så no lage æ universets beste potetmos. Intet mindre. Med muskat,selvfølgelig. Visste du forresten at man kan bli psykotisk av for mye muskatnøtt😲? Takk for tipset!

Ja, nøttebrunt smør gir fantastisk smak. Hva muskat angår må jeg innrømme at da jeg gikk 2. klasse på videregående kjøpte jeg inn en haug med muskatnøtter fordi jeg hadde lest det skulle gi en aromatisk rus hvis man spise mye nok. Jeg raspet og åt, den ene nøtta etter den andre gikk ned på høykant, men oppnådde ingen annen effekt enn litt vondt i magen. Ikke ble jeg utpreget psykotisk heller. I alle fall ikke etter eget skjønn i alle fall, men jeg er vel kanskje ikke den rette å spørre.

 

Ja, det var faktisk alle spørsmålene denne uken. Ikke all verden så send gjerne inn flere spørsmål  i kommentarfeltet så svarer jeg etter beste evne neste søndag. Siden jeg plutselig fikk så god tid nå så går jeg rett og slett og legger meg igjen. Kjærest sover, men spørs om hun ikke våkner ganske så snart.

 

Vi smattes!

13 kommentarer
    1. Har du noen enkle matpakke/lunsj oppskrifter å dele?

      Er du mye på byen?

      Hvor mange plasser har du jobbet?

      Hva liker du best uten om å lage mat?

      Hva er din yndlingsfilm?

    2. Kan du ikke foreslå gode løsninger til å bytte ut laktose, gluten, løk, hvitløk og andre ting de med IBS må holde seg unna…? Synes laktose egentlig er enkelt, men løk, hvitløk og gluten synes jeg er vanskelig..

    3. Veldig kjekt at du tar deg tid til å svare oss, som lurer på korleis du tilbereder all den gode maten.

    4. Vi var i Alta på ferie for 2 år siden. Iløpet av fem dager, spiste vi på fy fader fire ganger. Sønnen min på 8år vil tilbake til Alta fordi han husker all den gode maten 😍 Veldig moro da han egentlig er en veldig kresen gutt som stort sett bestiller pølse 😂

    5. God morgen😀
      Fyr i ovn, kaffe, kjøttmeis på fuglebrettet og blogglesing🤩
      Her blir jeg sittende lenge😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg