Kokkejævels havrevafler

Foto: Frikant

Da ungene var små og ettermiddagene ekstremt travle, så hendte det rett som det var at jeg stekte vafler til middag. Aldri “vanlige”, men vafler som jeg kunne servere med (nesten) like god samvittighet som brødmat.  Det er ikke nytrekt torsk med lever og rogn, men det metter magen og holder ungene i gang fram til kveldsmat.

PS! Disse vaflene inneholder ikke kardemomme så smaksmessig passer det til alt vanlig pålegg, både ost, kjøtt og fisk.

 

KOKKEJÆVELS HAVREVAFFEL

4 egg

1 dl sukker

(Kan halveres eller droppes helt hvis du som meg egentlig burde få fingrene klipt av med en rusten avbitertang hvis du så mye som nærmer deg et vaffelhjerte)

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 ts natron

3 dl rømme/kulturmelk

1 dl flytende margarin (ev. 100 g smeltet)

6 dl melk

Piskes lett sammen noen sekunder

 

1 dl havrekli

1 dl havremel

5 dl hvetemel

Pisk kjapt inn i melkeblandingen

 

La røra stå å svelle 30-60 minutter. Blir veldig mye bedre av å stå litt. Hvis du ikke klarer å vente en halv time på vafler så er nok buksene så pass trange at vafler kanskje ikke er det rette akkurat i dag, hva?

 

IKKE GJØR DEG TIL KJELTRING FOR ET PAR KRONER!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2 kroner pr oppskrift, ev. 100 kr for et helt år. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Edder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

 

Klikk HER for andre gode vaffeloppskrifter fra meg 🙂

 

 

 

Foto i verdensklasse: Frikant

 

 

 

9 kommentarer
    1. Til de som vil lage disse nydelige vaflene,for så å oppdage at de mangler havremel. Ikke nå problem om du har vanlige havregryn,bare å kjøre havregryn i hurtigmikser eller stavmikser. Eg gjør det bestandig der det skal være havremel,mye billigere blir det og😉.

    2. Nå ble det “så mye godt” å lese om her at til og med jeg som er så lite kokk som det går an, måtte bare vipse deg litt for å tørre å prøve meg på nåkkå oppskrifter…. Lurte på om jeg sku be om avdrag, men skitt au.. 🙈 Ka er det dåkker nordafor sier?
      “Vi står ‘an `a….” 😉
      Ha en fin dag og takk for mye (artig) lesing😁

    3. Disse såg gode ut😋. Når vi har barnebarn på besøk,eller om det e bare meg å gubben,lager eg ofte grove vafler. Bruker vanlige lettkokte havregryn.litt fin sammalt hvete.litt grov sammalt hvete. Litt kruskakli. Ellers som din oppskrift,alle elsker grove vafler. Bruker godt med egg i alt av vafler😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg