Kokkeskolen. Episode 2: Det MAGISKE baconfettet!

Hvis du spør hele jordens befolkning, bortsett fra halvannen milliard muslimer, noen jøder og sikkert enkelte andre arme stakkarer, om hvilken “ikke livsviktig” matvare man ikke kunne klart seg uten, så topper bacon bed klar margarin! Alt blir liksom bedre med bacon. Et par sprøstekte skiver topper en hvilken som helst rett, til og med grøt!

 

Tipper de fleste av mine lesere har et budsjett som vanskeliggjør bacon til alle måltider, det hadde blitt fryktelig dyrt, men fatt mot kulinaster! Kokkejævel skal nemlig, i dette veldig øyeblikk,  dele et av sine magiske, kulinariske triks og råd:

 

TA VARE PÅ BACONFETTET

Når jeg steiker en pakke bacon, som på bildet, så tilsetter jeg gjerne en hel pakke smør/margarin ekstra når jeg steker. Da får jeg, i tillegg til stekt bacon, masse deilig baconfett som jeg tar vare og bruker til:

 

  1. Stekefett. Bruk det ekstra baconfettet som stekefett når du pannesteker f.eks, pannekaker, pølser, egg, biff, FISK. Ja, alt egentlig.
  2. Bakefett. Prøv baconfett i hvetebakst. Fantastisk i rundstykker, pizzabunn og hveteboller!
  3. I sauser. Bruk baconfett i stedet for smør i meljevninger. Herregud!
  4. I potetmos!!!!! Bytt ut smøret med baconfett i potetmosen, og selv den mest innbitte slankeren går på en smell. Garantert!

 

Slik kunne jeg fortsatt. Sikkert godt på brødskiva også, men jeg har aldri klart å spise kaldt fett, så det kan jeg faktisk ikke anbefale, men bare prøv. det er garantert godt der også!

 

LAG ALLTID EKSTRA BACONFETT!

 

 

Slik lyder Herrens ord

 

Vi smattes!

 

Les også

Kokkeskolen. Episode 1: Ribbesaus

 

 

 

11 kommentarer
    1. Går ikke an slutte med bacon! Alt annet kjøtt, tja…tjo…, men aldri bacon!
      Liker forresten sånne lure mattips, så takk.

    2. Hvordan oppbevarer du baconfettet? Og hvor lenge holder det seg? Tenk så digg å få et lite hint av bacon i all mat man steker😍 Og skal prøve i hvetebakst også!

    3. Lærte av en kokk på Hurtigruta en gang i tia, som serverte den lekreste, sprøeste bacon til frokost. Han sa hemmeligheten er at bacon skal kun stekes i sitt eget fett 🙂

      1. Vel, ikke enig med enig med denne kokken. Var heller ikke sprøtt bacon jeg skrev om, men verdien av å bruke baconfett/smør med masse baconsmak i matlagingen. Ikke meningen å være irritert i tonen. Kommentaren din var helt ok i dag.

    4. Jeg skjønner ikke helt – en hel pakke smør/ margarinn, sier du. Da snakker vi vel ikke baconfett lengre, men smeltet smør/ margarin med en touch av baconsmak.

      Ellers er bacon en livsnødvendighet.

    5. Bacon e farlig godt -til det meste. Men æ e så SÆR at æ vil kun ha bacon fra Finland (tilgang enkel utenom no i covid-19 dritten). Den e røkt på ekte -ikkje sprøyta full av vatn og røyksyre. Norsk bacon på panna sprite jo ned halve kjøkkenet -å æ (læs; sutrekoppen) må ha på mæ vernedrakt for å slippe å brenne mæ på de der hersens dråppan som fyk rund som et resultat av fett iblanda vann

      Men bacon altså….. 🥰🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg