Lillebror er syk

Det er ingenting som er så hjerteskjærende som når de aller minste blir syke. De uten erfaring, uten språk. De man ikke kan trøste og fortelle at det ikke er farlig selv om det gjør vondt. De man ikke kan plante nytt håp i ved å fortelle at om to-tre dager er alt bra igjen.

 

Nå er det ikke slik at han ligger langflat med høy feber, surklende lunger og pustebesvær. Bare rennende nese og generell dårlig form. Sikkert vondt i lemmer og ledd, slik man jo får når man er forkjølet. Pappa vet, for pappa har akkurat blitt frisk etter en ganske heftig helg.

 

Det har skjedd noe med meg de siste årene. Tårene kommer lettere. Blir lettere rørt. Det skal langt mindre til enn tidligere å trenge helt inn i sentrum av hjertet mitt. Ikke for det, har alltid vært lettrørt. Slutten på Titanic, da Lenoardo diCaprio bare glir livløs ned i det iskalde dypet… Herre gud, stopp da mann! Opp med geipen, din sutrekopp!

 

***

 

Folkens, dere kjøpte rekordmange luftfrityrer i går! Av konkurransehensyn får jeg naturligvis ikke lov til å fortelle hvor mange, men vi snakker tresifret antall tusen i ekstra omsetning. Det er ikke ofte jeg reklamerer for produkter, og når jeg først gjør det, så  kan du stole på at jeg virkelig mener deg skriver. Det er Kokkejævel.no som er jobben min, så jeg trenger ikke reklamere for annet enn den, men like fullt er det moro å av og til kunne anbefale virkelig gode produkter, å enda til få betalt for det. Les det legendariske reklameinnlegget HER

 

***

 

Onsdags morgen (eller tirsdags kveld?) reiser jeg Oslo for å signere de forhåndsbestilte bøkene. Har regnet ut at jeg kommer til å bruke 6-8 timer på oppdraget hvis jeg signerer uten pause. Det er mange europaller med bøker som skal signeres. Veldig, veldig, veldig , veldig moro!

 

Husker i fjor, da var det omtrent samme antall, (noen hundre mindre), men da delte vi det på to dager. I år peiser vi på, og satser på å få unna alt på bare en dag. Det er ikke bare opp til meg. På min høyre flanke er den en som klargjør bøkene, åpner dem, og legger dem i passe høye stabler slik at jeg får en stabel i slengen og signer meg nedover kan du si. På min venstre flanke står det en annen som tar i mot bøkene og pakker dem tilbake på pallene eller i ekser. Uten disse to er jeg sjanseløs!

 

(Tenk så ufattelig heldig jeg er som liksom bare kan gi ut en kokebok og reise ned til Oslo for å signere tusenvis av eksemplarer. Det er vanskelig å ta inn over seg og i alle fall virkelig glede seg over det fordi jeg er så fokusert på totalsalget og alt som kan gå galt. Jeg må virkelig øve meg over å glede meg over disse voldsomme delseirene, i stedet for hele tiden sikte enda høyere. Faen, helt håpløs fyr!)

 

Jeg reiser alene denne gangen. Blir kjedelig, men forhåpentligvis klarer forlaget å fylle dagene med litt medieoppmerksomhet. Det jeg vet nå er at jeg skal på Morgenklubben med Loven & Co på torsdags morgen og P4s radiofrokost på fredag. Ellers er ingenting spikret. Hvis dere kjenner noen i redaksjoner rundt forbi, så er det bare å tipse at jeg kommer sørover 🙂

 

På fredag møter jeg Datter, (som reiser alene før første gang), på enten Gardermoen eller Haugesund. (Er ikke helt sikker, men skal finne det ut!) Derfra skal jeg leie en bil og kjøre til Stord og krasje på noe som heter Langenuen Motell og Camping. Aldri vært der før, men blir sikkert trivelig. Lørdag eller søndag er det konfirmasjon. Blir kinamat, (som jeg har fått i oppdrag å hente på restauranten), gleder meg 🙂

 

Mandag bærer det hjem igjen til striskjorta og havreknekkebrødet. Kanskje det jeg gleder meg aller mest, for da  har det gått 6 dager uten Lillebror, (og Konemor), og det er fryktelig lenge! Det går nok bra og slik er livet, men gleder meg allerede til å komme hjem igjen, ha ha.

 

Nei, kanskje jeg skulle prøve å arbeide litt? Har kommet inn en del ordrer i løpet av helga som jeg må få pakket og sendt før 14:30 i dag, så har egentlig ingen tid og miste. Dere får ha en feiende flott mandag, og en kanonbra uke etter hvert som den skrider fram i alle sin høstrøde prakt!

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

 

 

 

19 kommentarer
    1. God bedring til lillebror og lykke til med boksignering og salg. Kos deg sammen med datter og konfirmasjon.🌹🌹🌹

    2. Hva er det med dere folk som har bare surmaga oppgulp å komme med?Ta dere sammen.Bloggen handler vel om livet mellom måltidene og da er jo lillebror,familie og jobb det handler om.Stå på kokkekævel👍Gleder meg til boka kommer i postkassa😊

    3. Veldig hyggelig å lese bloggen din!🤗 Ønsker å kjøpe et signert 😉eksemplar av den nye kokeboka di? Kan jeg bestille her og nå via denne kommentaren? Riktig god bedring til veslegutten !Vennlig hilsen Mamita

      1. Takk så hyggelig å høre! 😀 Nei, du kan dessverre ikke kjøpe den direkte av meg ennå. Alt salg går via bokhandlerne de første fire ukene. Dette fordi det er så viktig å komme så høyt som mulig på bestselgerlistene 🙂

    4. Ikke bry deg om kommentaren til Job 😊 Det er vel ingenting galt eller rart i å snakke om både syke barn og jobb. Helt naturlig vil jeg heller si. Du skriver jo også at han ikke er så veldig syk, og det er sånn folk med jobb og småbarn vanligvis snakker 😊 God bedring til lillebror 🌺

    5. Ikke ofte jeg mangler ord. Innrømmer nå at det er vanskelig å skrive de ordene jeg tenker. Å bruke sin lille sønns sykdom som clickbait til å selge Airfryer, er utenfor min fatteevne, at en omsorgsfull far kan få seg til å gjøre.. sier ikke mer..

      1. Etter over 300 negative kommentarer fra deg, så hadde jeg egentlig sperret deg ute fra kommentarfeltet, men jeg skal gi deg en aller siste sjanse for å se om du takler saklige tilbakemeldinger som inneholder fakta. Lillebror, en av mine aller viktigste mennesker, er syk i dag. Derfor ingen overraskende overskrift i en blogg som heter “Mest om livet mellom måltidene”. I går, da jeg reklamerte for luftfrityr fra Cosori.no, så var ikke Lillebror nevnt i det hele tatt, i alle fall ikke i salgsøyemed. Etter grundig testing av luftfrityren takket jeg til slutt ja til Cosoris forespørsel om ETT reklameinnlegg for dem. Det skrev jeg i går. At jeg nevner dem i dag er på helt fritt grunnlag, og jeg får overhodet ikke noe provisjon overhodet for salget. Cosori betalte meg for ETT reklameinnlegg, men siden produktet er så bra, så kan det godt hende jeg nevner det i framtiden også, men da altså helt gratis. Det må da være nok å “ta” meg på uten at du trenger å vri og vrenge på sannheten. Ta deg sammen!

        1. PS! Håper du kan gjengi svaret mitt i sin helhet under innlegget ditt på Kvinneguiden, så kanskje dere kan ta en faktabasert debatt der inne for en gangs skyld.

          1. Skjønner veldig at du unnlot og merke med reklame dette innlegget om din syke sønn. Uansett, det SKAL merkes med link til reklame for denne airfryeren. Det er fakta.
            Du skriver, Les det legendariske reklameinnlegget HER (link)

            1. Jeg forstår du har tungt for det, så det er nok ikke så lett. Innlegg med linker til egne blogginnlegg skal ikke merkes med reklame, uansett hva en forvirret KG-bruker måtte mene. Dessuten, hva merking angår, så “advarte” jeg jo leserne med å introdusere linken med “Les det legendariske reklaminnlegget HER”. Ergo så BLE altså reklaminnlegget merket. Har du forresten videreført svaret mitt, eller er det mye artigere å diskutere på feil grunnlag?

    6. Kos deg, og god bedring til lille! Og tusen takk for enormt rask levering av bestilling! Fikk julestemning av pakken, for ribbekrydderet lukta himmelsk godt😍

    7. Flott at du får kvalitetstid med datter i 2 døgn !!!! En god dyp samtale er ikke å forakte , uren at det alktid dreier seg om lillebror og konemor , og mat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg