Mitt siste blogginnlegg

Foto: Frank Rune Isaksen

Etter at Vår Herre natt til sankthansaften 2019 iskaldt og brutalt ombestemte seg og plutselig tilbakekalte Lille Vakre etter bare 14 dager her nede hos oss, så har bloggen betydd veldig mye for meg. Den ble det lille halmstrået jeg trengte for å gradvis klare å klatre opp av ruinene etter et liv som for andre gang var bombet fullstendig sønder og sammen.

 

Alt har imidlertid sin tid og det siste året har jeg bare blogget mindre og mindre. De siste månedene nesten ingenting.  Lysten, motivasjonen og gleden har gradvis blitt borte. Det er mange årsaker til det, men hovedårsaken er nok det giftige, og til dels direkte ondsinnede, klimaet inne på selve plattformen fra enkelte medbloggere. Over tid har det blitt så stor belastning for både meg og min familie at det har gått ut over hverdagen og min psykiske helse. Da dialog overhodet ikke fungerer er det egentlig bare en ting å gjøre, nemlig å trekke seg ut. Det koster meg en årslønn, men helsa må komme først. Livet er for kort, og jeg har blitt alt for gammel, til å fortsette på en “skole” som ikke gjør meg godt. Jeg tar ansvar for meg selv og min familie, og flytter derfor fra “bygda”.

 

 

I løpet av disse 2,5 årene jeg har blogget har mine ringe bloggposter blitt lest nesten 27 millioner ganger av litt i overkant av 4 millioner IP-adresser. Det er voldsomme tall for en kulinarisk kjøpmann fra Alta med “hovedfag” i kakepynt og reinsdyrshjerter. Det har vært litt av et eventyr, og jeg vil takke hver enkelt av dere for at dere har fulgt meg på hele eller deler av denne ferden. Ikke bare har dere lest meg, men dere har også kjøpt bøkene mine og handlet i både butikk og på Kokkejævel.no. Kort sagt gjort det mulig for meg å på en måte starte livet litt på nytt når verden falt i grus samtidig som kokkekroppen etter hvert ikke klarte å holde seg stående mer enn 15 minutter i slengen. Tusen, tusen takk!

 

Nå er det jo ikke slik at jeg blir borte selv om jeg forlater Blogg.no.  Kanskje snarere tvert i mot! Jeg vil fortsatt skrive om stort og smått fra livet mitt, men det kommer jeg å gjøre på Facebook. (Slik jeg gjorde i gode, “gamle” dager.)

 

Dere har kanskje også lagt merke til har jeg blitt langt mer aktiv på Instagram i det siste. Der er hovedfokus på mat, kaker- og desserter og generell kulinarisk inspirasjon. Følg meg gjerne der også.

 

Hva oppskriftene mine angår, så vil jeg fortsatt poste dem her inne på bloggen inntil jeg får min egen kulinariske nettside opp og stå. Det vil ta litt tid, for det er sykt mye arbeid, og  jeg har en god del andre baller (og babyer) i luften, men det kommer forhåpentligvis i løpet av året.

 

Tusen millioner takk for reisen så langt!

 

 

Jeg ønsker dere alt godt og håper dere følger meg videre på:

 

 

Facebook          Instagram          Kokkejævel.no

 

Les også:

Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt på Nytt på Nytt på nytt på Nytt 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

102 kommentarer
    1. Denne kommentaren blir svært personlig og jeg kommenterer på bloggen din for å beholde anonymiteten min da teamet er sårt.

      Jeg er kjæreste med en mann som er skilt. Du og min kjæreste er jevngamle og jeg er et år yngre enn din kone. Min kjæreste har barn fra ekteskapet sitt, barn på alder med dine barn. Han mener han er for gammel til å få flere barn. Jeg er barnløs og mener at vi to ikke kan kaste bort tid sammen om han ikke vil ha flere og jeg faktisk ønsker barn.
      Dette er sårt og vanskelig. Jeg kan ikke tvinge han til å få flere barn, han kan ikke nekte meg barn. Har du noen råd, basert på egne erfaringer og det å starte på nytt?
      Realiteten er jo faktisk at vi må bryte opp. Jeg ønsker barn så intenst og har vært åpen om det hele veien. Han har vært tvilende, men er nå helt overbevist om at han er ferdig.

      1. Livet har lært meg å være svært forsiktig med å gi andre råd, men jeg kan fortelle om mine egne vurderinger rundt dette basert på det vi har vært gjennom. De aller fleste mennesker, og alle andre dyr og skapninger, ønsker seg egne barn. Det er udiskutabelt. Da jeg møtte en barnløs 30-åring måtte jeg derfor ta et valg, for jeg forsto at på et eller annet tidspunkt ville hun ønske seg barn, og hvis vårt forhold skulle ha en framtid måtte det være fra meg hun fikk disse barna med. Hun var åpen fra starten om ar hun ønsket seg barn, men var selvsagt ingen tvang, men for min egen del valgte jeg i alle fall å “gi” henne disse barna og for min egen del har dt også vært en velsignelse. Nå er det imidlertid nok unger 🙂 Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for!

        1. Hei KJ. Her kommer en kommentar fra meg.
          Jeg har opplevd et enormt svik. Han steriliserte seg bak ryggen min fordi han var ferdig med barn. Jeg brøt derfor opp. Det var et svik som gjorde at jeg satt igjen med en enorm sorg.
          Ikke med en gang, men etter noen måneder. Jeg er helt sikker på at jeg vil få de barna jeg drømmer om med en annen mann.
          Kanskje jeg igjen kan kommentere om et halvt år om at jeg har funnet kjærlighet igjen?

    2. Takk for tiden – og alle innleggene som har vært !
      Siden dette ikke er et bastant “FARVEL” , men kun et valg ved et veikryss, og en videre vandring på en annen sti, så heier jeg på deg og dine neste skritt og videre reise!!!

      1. Jeg syns også det er trist, men over tid har enkelte her inne herjet i slik grad at jeg rett og slett ikke lenger ønsker å bo i samme “bygd” som disse menneskene.

    3. Oii.. Dette var vitterlig ingen hyggelig overraskelse, nei..
      Siden det har vært mye jobbing i restauranten de siste dagene, har jeg ikke hatt tid til stort annet bloggrelatert enn å holde egne oppdateringer noenlunde på stell. Jeg har m.a.o ikke rukket å få med meg et døyt av hva som ev. måtte ha foregått her inne..
      Nå er jeg faktisk helt tom for ord her jeg sitter (hvilket vitterlig ikke er hverdagskost *hehe*), samtidig som jeg føler det er så mangt jeg skulle ha sagt.. Men når først talens bruk gjenvinnes, så vil jo det som kjent skje på bekostning av evnen til å klappe igjen, så du får rett og slett bli dedikert et innlegg på egen blogg..
      Men det jeg KAN si, er at jeg kommer til å savne deg noe grønnjævlig, både som blogger, men enda mer som menneske. Du er rett og slett et særs fascinerende og interessant menneske som har gitt meg mer innsikt/utvidet perspektivet mitt mer enn du aner. I tilleg, er du en ‘jævel’ til venn! Jeg ville aldri vært i nærheten av der jeg er i dag om det ikke var for deg!..
      Men nå er det strengt tatt ingen som skal ‘dævve’ her, så forhåpentlig beholdes kontakten selv om bloggen skrinlegges..
      (Jaggu ser det ikke ut til at talens bruk var betydelig mindre paralysert enn antatt.. *haha*) :D:P 😀

      1. Nei, jeg syns heller ikke dette er særlig hyggelig, men for meg ble etter hvert faktisk belastingen av å være på samme plattform som enkelte her inne større enn fordelene. Jeg vil rett og slett ikke bli assosiert med slike folk med så mange bedritne ord. Da ingenting av det jeg tidligere har forsøkt å si overhodet ikke har glidd inn, snarere tvert i mot, så velger jeg heller å “flytte fra bygda”. Alt godt!

    4. Triste greier, hvorfor skal noen bestandig ødelegge for andre. Misunnelse, er en stygg ting
      Klem til deg, Christine og de to små.

    5. Takk for laget her inne, du har satt farge, smak og ord på mye. Synd du forsvinner fra bloggen. Ønsker deg lykke til videre <3.

      1. Takk for det! Ja, det er trasig, men jeg orker ikke lenger gi legitimitet til en plattform der enkelte nærmest daglig finner glede i å spy negativitet over meg og hele mitt vesen. I år etter år etter år. Klarer meg fint på FB og Instagram 🙂

    6. Ønsker deg og konemor lykke til videre. Ja, da klarte nett trollene å få enda en blogger til å slutte. Misunnelse er ikke bra ,men får se nå da om disse kritikerene når toppen når du er borte derfra.

    7. Jeg har tatt pause fra fb, og det føles godt – det eneste jeg har savnet er å lese innleggene dine som jeg har plukket opp nettopp der. Men de gangene jeg kikker innom fb, kikker jeg jo også innom deg, så den utrolig gode penna di vil jeg likevel innimellom få med meg👍
      Husker ikke om jeg har gratulert med nytt litegull, så gratulerer💕

      1. Veldig veldig trist at onde tunger tar fra deg lysta til å drive bloggen videre. Fint at vi uansett kommer til å få noen drypp fra deg, også håper jeg du går med rak rygg selv om noen får seg til å hamre løs på tastaturet og bruke det som mentalt våpen. Lykke til videre 😃

    8. Var da som pokker. Bloggen var ett av høydepunktene når en stakk innom. Vil savne den. Men får følge deg videre på fb etc. Take care, stå på

    9. Skjønna godt valget ditt
      Helsa og familien e der viktigste du har 🧡
      Takk for alle innblikk i hjertet og livet ditt og dokkers, du e en fin fyr, som e steikanes god å lage mat 😍
      Ta vare på deg sjøl og familiem, drit i hæstpeisan og lykke til med både trykte ord og bedriften.
      Du e gulle god 🧡

    10. Synd da 😥 Jeg er ikke på instagram…
      Velkommen tilbake, om du ombestemmer deg 😘 Kos deg med familien 💕
      Vet i alle fall EN blogger som blir glad nå, for når bloggkongen blir borte, så KAN det hende hun klatrer EN plass opp (og hun er VELDIG opptatt av egen plassering…

    11. Takk for at du har delt så ærlig og brutalt om livet. Det kreve styrke som mange ikkje vil klare å forstå, å komme sæ gjennom det du har gjort. Samtidig så klare du å finne glede og humor, i alt du står i. Du har min største respekt og beundring, og du gir mæ trua på mennesket. Ønske dæ det beste videre, for småbarnsperioden som kommer nu kreve også sin mann og kvinne 😉
      Takk for at æ fikk følge dæ et stykke i livet ❤

    12. Det er så trist å lese om nettrolla som er ufine. Lykke til videre med både familie og kaker og annet snadder 😋Gleder meg til å følge deg videre på nettsida de når du får den opp å gå.

    13. Kommer til å savne dine fine skråblikk på livet og din innimellom hudløse ærlighet!

      Ønsker deg det aller, aller beste sammen med dine barn og konemor! Håper på å få noen sniktitter innom på Facebook!

    14. Har kost meg med bloggen din og synes det er synd at du gir deg. Jeg liker bloggformatet veldig godt. Du har hatt fokus på deg og ditt liv på bloggen din, uten å rakke ned på andre. Det er synd at de “såkalte bloggkollegaene” er årsaken til at det ikke er givende å blogge. Det er noen der ute som bør ta en ekstra god titt i speilet og spørre seg selv om de er stolt av den de ser i speilet. Jeg er ikke spesilet overtroisk, men jeg har sett mange bli blitt i ræva av karma. Og det tror jeg disse personene vil oppleve før eller siden. Ønsker deg alt godt. Ta godt vare på konemor og alle dine.

    15. Takk for mange gode stunder hvor du deler opp og nedturer for deg og dine fine. Alt godt videre, du er en mann med stort hjerte og flott du vil bruke kreftene på det som er positivt for deg og dine. Bloggen blir savnet men det viktigste er at du har det bra. Lykke til videre, blir med på Facebook og Instagram for å følge deg videre der.👍👍😊

    16. Fryktelig leit at du legg ned bloggingen din. Det er en tid for alt, så når du legg ned så spørs det om jeg må starte🙈😂🦾
      Deg og livet ditt på godt og vondt har vært en glede å få lov å ta del i gjennom bloggen. Masse lykke til❤️

    17. Blir virkelig å savne bloggen din (forøvrig også den eneste bloggen jeg noen gang har fulgt, ja med unntak av Konemor sin da, den har jeg også fulgt). Imidlertid er det viktig å ta hensyn til egen og familiens beste, bare så forbainna synd at noen få idiota skal få lov til å ødelegge en så hyggelig, artig, alvorlig og ofte uforutsigbar blogg. Forbainna nettroll!
      Lover å følge deg på facebook og nett, instagram har jeg ikke rotet meg bort i ennå.
      Lykke til videre og kos deg med din fine familie.

    18. Hvem er disse ekle bloggerene som mobber? Lurer oppriktig så kan noen gi meg navn?

      Lykke til videre Kokkejævel. Gleder meg til du en gang får eget program eller ser deg på Skal Vi Danse.

      1. Det er ingen hensikt for meg å navngi folk, men jeg orker ikke lenger se mitt eget navn sammen med deres. Forresten, du kommer ALDRI til å se meg på SVD! 😉

    19. Jeg har elska følge deg gjennom opp- ned og toppturer! Jeg har ikke vært aktiv i kommentarfelt, men jeg har fulgt med deg og dine.
      Jeg har nytt din rå ærlighet, funnet inspirasjon, sorg og glede over hva du har måttet gå gjennom og hva du har fått til.

      Håper du får ha privatlivet i fred, skjønner deg godt når disse bloggtrollene er så pyton i oppførsel at en kan få bakoversveis av mindre.

      Følger deg på FB såklart😊

    20. Kommer til å savne dine daglige blogger, men det er en tid for alt.

      Det tragiske er at bloggtrollene skal få spy så mye eder og galle de gjør, uten særlige konsekvenser. 😢

      Bare å komme seg bort fra f…skapet!

      Og til dere bloggetroll: SKAM DERE!!!
      Det absolutt feigeste et menneske kan gjøre er å gjøre seg stor på andres suksess.
      Så gjenstår og se om dere klarer å stå på egne bein og få større suksess nå som dere ikke lenger kan trykke ned et annet menneske!
      🤬🤬🤬

      Lykke til med alt du skal til med og alt du skal fortsette med!
      Kokkejævel er et begrep og forsvinner neppe sånn ut i det blå 🥰❤️💪💪💪

      1. Ja, det eneste riktige er å komme seg vekk fra faenskapet. Har prøvd dialog gjentatte ganger, men faller for døve ører. De barer durer på med uforminsket styrke. Vil ikke lenger se mitt navn sammen med slike mennesker.

    21. Dette var trist. Det har vært både fint, lærerikt og sårt å få følge deg og dine på reisen din. Du er en fantastisk fin fyr, men når du har mistet gnisten over å skrive så forstår jeg deg. Vil følge deg videre på Facebook og ønsker deg lykke til.

    22. jeg håper att mange av dem som har gjort bloggen umulig for deg no leser dette og skjemmes og så ønsker eg deg masse lykke til videre der du fortsetter videre og jeg er enige med deg ,familien er viktigst

    23. Kommer til å savne blogghistoriene, men skjønner deg. Det er en grense for hva en skal finne seg i, og den grensen har du nådd🥰
      Men uansett, takk for at du deler opp og nedturer med oss «vanlige». Det har vært litt av en reise…..
      instagram er jeg ikke aktiv på, men følger deg på fb, jeg👍🏻

      Lykke til med dessertboken, ikke at du trenger det😘
      Dine oppskrifter er gull verdt👏🏻👏🏻👏🏻

      Og nyt livet med familien❤️

    24. Så trist 😢at enkelte ondsinna bloggere må ødelegge for de som snakker rett fra hjertet. Æ personlig synes du har hatt så mye å gi at æ kommer til å savne både gleder og sorger som du deler. Du må ha lykke til videre og så håper æ dæ å din hærlige familie allt godt🥰

    25. Eg forstår deg. Har vært så kjekt å følge deg…hvis andre hadde gitt deg fred. Miljøet inne i blogverdenen er skittent. Hvorfor i all verden skal voksne folk drive analyse av andre, sjølsagt for å få lesere. Om en ødelegger en/flere personer, drit i det. Spyr. 🤮 For en innsnevra verden og folk. 😡 Er flere som mangler en diagnose.
      Eg er enig med deg. Nok er nok. Utgangspunktet holder for oss, familien og helsa.
      Ønsker dere alt godt. ❤

    26. Eg forstår deg. Har vært så kjekt å følge deg…hvis andre hadde gitt deg fred. Miljøet inne i blogverdenen er skittent. Hvorfor i all verden skal voksne folk drive analyse av andre, sjølsagt for å få lesere. Om en ødelegger en/flere personer, drit i det. Spyr. 🤮 For en innsnevra verden og folk. 😡 Er flere som mangler en diagnose.
      Eg er enig med deg. Nok er nok. Utgangspunktet holder for oss, familien og helsa.
      Ønsker dere alt godt. ❤

    27. Synd med bloggen som er blitt infisert av nettroll. De burde skamme seg, men de eier nok ikke skamvett regner jeg med. Fulgt deg leeeenge og følger deg nå på facebook og Instagram. Du er en kjernekar. Klempådu og familien din 😘

    28. Forstår deg meget godt, det er jo grenser for hva man kan rekke over, selv for Kokkejævel.
      Din blogg har vært den eneste jeg har fulgt fast og det har vært fint å følge deg i livets ned og oppturer – og toppturer 😊
      Lykke til videre til deg og alle dine fine .
      Og selvfølgelig fortsetter jeg å følge deg på Fb .

    29. Hei. Det har vært en fornøyelse å følge deg. Lykke til videre. Takk for gode oppskrifter,krydderbruk,gode kaker og humor.
      Lykke til videre til deg og dine💐

    30. Nå skuffer du, jeg er ikke sinna, bare veldig, veldig skuffa❣️
      Skal virkelig disse ubrukelige “kjerringene” få vinne denne kampen?

      Det er jo dette de vil, at du gir deg og de kan få overta toppen av listen igjen.

      Nei Asbjørn, kokkjævel, kongen av blogg.no, keep up the good work

    31. Masse lykke til videre, du og din lille, fine familie.
      Du blir ikke “kvitt” oss som er blodfan av deg, selv om bloggen blir lagt ned, vet du! 🥰
      Gleder meg til å følge deg/dere videre!

    32. Lykke til videre på Facebook og Instagram, med bøker, kokkelering, butikk, helsa og ikke minst familielivet. 🌹 Du og din kjære er råtøff! Stå på! 💖 Vi følger dere på reisen.

    33. Synd at det alltid skal være nettroll som bare må spy ut negativitet. Men selv om jeg vil savne bloggen så har jeg stor respekt for at du velger deg selv og den nydelige familien din. Håper livet videre gir deg masse lykke og glede 🤩 og gjør det som er riktig for dere 😁 gode tanker til dere på veien videre 😀

    34. Takk for latter og tårer. Liker at du skriver rett fra levra og brutalt ærlig. Blir nok å følge deg på Facebook. Lykke til med fremtiden til deg og dine

    35. Lykke til! Du hjalp med meg en A på eksamen min den gangen, synd du blir netttrollet bort fra blogging.

    36. Ønsker deg og din familie lykke til videre. Kommer til å følge deg videre på de plattformene du fortsetter på.

    37. Veldig trist at det skal være slik, men jeg forstår deg. Det er et klima i kommentarfelt som gjør meg alvorlig bekymret! For å bruke et ordtak, som i alle fall i disse dager svir, – er det rart det er krig i verden?! Håper jeg fortsatt får følge deg på Facebook. Takk for bloggen og lykke til videre.

    38. Så trist at der er folk som bare MÅ ødelegge for andre. 😪 Har vært kos og følge dæ og dine små og store begivenheter. 🤗 Ønsker dæ og konemor alt godt videre, og kos dokker masse sammen med dokkers kjære. ❤️

    39. Lykke til videre . Det viktigste er familien din og din egen helse.
      Det har vært fint og følge deg og dine hverdagsbetraktninger en stund.
      Utrolig hva noen kan finne på å si/ skrive av stygge ting til et menneske de selv velger å lese bloggen til!
      Kjøpte kokebok i gave til barnebarn , og tror hun får mye glede av den .
      Takk for følge .

    40. Takk for god, morsom, trist, fin, spennende og ikke minst gøy lesing på bloggen din. Du er uten tvil en flott farge på livets fargepalett. Lykke til videre på Facebook, Instagram, nettside, butikk og i hjemmet. Du vil fortsatt bli fulgt og lest på sosiale medier far tid til annen…

    41. Takk for laget her inne på din blogg. Har vært en fornøyelse. Men når det finns slike jævla slasker som nesten ødelegger livet til din familie her inne, forstår e deg godt. Er jo bakdelen på slike blogger at du er jo anonym, og kan skrive masse dritt uten å få tyn.
      Ses på dine andre plattformer, din jævel 😅

    42. Ønsker deg hjertelig til lykke med det du foretar deg – Du har gitt oss mange latterkuler og inspirasjon i hverdagen. Det er bare så synd at noen få kan ødelegge så mye for andre. Kos deg med kakepynt og reinsdyrhjerte, konemor og ungene dine

      1. Synd, men forståelig.
        Din blogg er vel den sjette jeg leste som ble nedlagt. Alle populære blogger, som møtte motgang da trollene fant ut at bloggerne tjente penger på det.
        Lykke til videre.

      2. Takk for det! For meg har det vært en ÆRE å gi dere både latterkuler og tårer, og håper jeg kan bistå med slikt i framtiden på både FB og Insta 🙂

      1. Ja, det er egentlig helt utrolig at det sitter voksne mennesker bak disse bloggene. Kommentarer fra anonyme troll bryr jeg meg ikke om, men at medbloggere oppfører seg på denne måten i år etter år gidder jeg ikke lenger. Vil ikke se mitt navn sammen med dem og blir fullstendig borte fra plattformen så fort jeg får opp min egen oppskriftside.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg