På tide å gi seg mens leken er god?

Reklame | Innlegget inneholder link til Kokkejævel.no

Egentlig er det smått utrolig at det sitter flere hundre tusen mennesker som følger livet til en forholdsvis vanlig kar fra Nord. Ja, noen blir sikkert lei av å få servert den samme spikersuppa, dag etter dag, år etter år, men det kan jeg ikke gjøre noe med. Dette er livet mitt. Noe annet har jeg aldri lovet dere. Beklager hvis det er kjedelig. Syns for øvrig ikke man skal kalle andre sitt liv for en suppe. Det er nedlatende.

 

(De fire siste dagene har det vært noe feil med topplista på Blogg.no, så mange bloggere spekulerer naturligvis over andres lesertall og både egen og andres plassering på lista. Siden jeg er en åpen og ærlig kar, så kan jeg røpe, til de som bryr seg om slikt, at mine sidevisninger har variert fra 29 til 34 000 disse dagene.)

 

Mange fikk med seg at Lillebror kom til verden

Om en drøy måned har jeg blogget i to år, og bortsett fra når det skjer noe HELT spesielt, som hvis det fødes Lillebrødre for eksempel (tror jeg hadde rundt 100 000 lesere hver eneste dag i et par uker, både før og etter. Vanvittig interesse!), så ligger lesertallene normalt (hvis jeg blogger den dagen) mellom 20 og 30 000.

 

Arkivbilde fra september 2019

Det viser at jeg har en stabil leserskare, og det er jeg både glad og stolt over. Etter to år som blogger, så kan jeg nikke kalles for et frisk pust lenger. Jeg ville heller sagt dårlig ånde, men igjen, humor er ikke min sterkeste side. Jeg er best på sorg, depresjon og kroniske lidelser.

 

Arkivfoto fra det året jeg bare var litt over 100 kg

Jeg vil ingen noe vondt med denne bloggen. Jeg prøver å ta opp livet store og små spørsmål sett gjennom øynene på tett mann 43 og et halvt år. Jeg er ærlig om mine nedturer. Det er vel ingen i hele Norge som tør å dynedrøfte alle sine feil, mangler og svakheter som jeg gjør ukentlig.

 

Med så mange feil og mangler er det viktig for meg, for i det hele tatt holde meg stående, å også vektlegge alle de STERKE sidene jeg jo også er velsignet med. Jeg ser at enkelte opplever dette som litt brautende selvskryt, og det forstår jeg godt, for det ER det jo.

Vi SKAL fortelle oss selv hva vi er gode på. Vi SKAL se oss i speilet og være STOLT over hva vi ser.  Skal vi ikke det?

 

Jeg syns i alle fall det er viktig. Jeg er VELDIG åpen om det jeg ikke er god på og det jeg ikke kan, men også åpen om, og stolt over, de relativt få gode kortene jeg jo også har på hånden.

 

Arkivfoto

De fleste oss er jo bare helt vanlige mennesker som gjør så godt vi bare kan. Innser at dette bildet fra november 2020 kanskje ikke er det aller deiligste bildet som flyter rundt på sosiale medier, men på det tidspunktet var jeg liksom “Rekekongen”, (lang historie…), i Alta og en dame ville sy noe i rekemotiv til hele familien. Konemor, (da Kjærest), og jeg fikk begge truser, Datter fikk et slikt krøllete hårstrikk og Lillebror fikk en body. Alt i rekemotiv.

 

Klart man da (stolt) må vise fram herligheten! Fikk en del kritikk for at jeg var halvfeit og at jeg hadde liten tisselur, men jeg syns jeg var flott jeg. (Hadde ALDRI kommet meg inn i den trusa i dag!)

 

***

 

Dere ANER ikke hva som plutselig skjedde her! Jeg er jo alene på Kokkejævel.no og skriver dette blogginnlegget til og fra pakking, besøk av Konemor og Lillebror, et par kunder, litt småjobbing, ja dere forstår.

 

PLUTSELIG kommer det inn et rasende menneske som regelrett TRUER meg med både det ene og det andre. Et voldsomt sinne som jeg bare har sett i kommentarfelt før. Det var faktisk som å HØRE enkelte av de aller verste av de hundrevis av hets-kommentarene dette mennesket har skrevet tikl og om meg. Ubehagelig, men kanskje ikke en politisak. Likevel var det EN setning som gjorde at jeg nå likevel velger å ringe politiet, og det var ordene: “Æ ska vise dæ ka kan gjøre!”

 

På et eller annet tidspunkt må man sette foten ned!

 

***

 

Det ble en lang samtale. Politiet tok dette svært seriøst. Hvis vi holder netthetsen utenfor, så er det jo egentlig ingenting å anmelde, men episoden ble loggført og hvis jeg ble oppsøkt igjen skulle jeg ringe rett til 112 og de ville prioritere å komme.

 

***

 

Arkivfoto

Nei, jeg vet ikke. Trodde nettroll hadde en slags intern justis at man kunne skrive så mye dritt man bare ville om andre på internett, men man OPPSØKTE dem ikke på privaten. Da har man liksom trått over en grense.

 

Da jeg begynte på denne blogposten hadde ingenting av dette skjedd. Likevel var både overskrift og de første avsnittene skrevet. Det har vært noen rimelig intense dager. Ja, jeg har sikkert lagt litt opp til det selv, med å ha disse bloggpostene, men jeg følte jeg ikke hadde noe valg etter at “Arne” kom med sine første kommentarer.

 

Det gikk i mye av det samme som ble sagt under “besøket” i butikken i dag, spesielt at det er “nesten ingen som liker meg i Alta”. Hvorfor er det viktig å spytte ut, igjen og igjen? Tror ikke jeg har gjort en eneste sjel noe galt, har nu bare styrt med mitt i butikkene mine i alle år, men det kan godt hende det stemmer. Har ikke sett noen spørreundersøkelse på det heller, så det er jo litt vanskelig å bevise både den ene og den andre veien.

 

Men det svir. Det svir å høre slikt om seg selv, år etter år. Er det verdt det liksom? Ja, jeg liker å skrive, liker å dele smått og stort med dere, men alt dette negative som følger med, disse INTENST negative ordene. Konstruktiv kritikk kaller det det. Jeg er ikke enig. Det kalles hets. Ferdig snakka!

 

***

 

IKKE bestill varer fra “den lille nettbutikken med den store baken”, Kokkejævel.no, før jeg sier i fra! Holder nemlig på legge inn MASSE  nye varer SAMTIDIG som vi setter prisen ned på ALT. Tenkte nemlig å “feire” at Hoftepluss var solgt med å gi dere FJOTTPRISER på alt fra tørka reinhjerter, tørkakjøtt og røkt havlaks til saltfrie krydderblandinger, lokalbrent kaffe, alvekokte såper og de deiligste bon-bons du kan tenke deg. Regner med at jeg får alt klart i løpet av helgen og kommer til å kjøre tilbudene HELE NESTE UKE, siden min aller siste dag på Hoftepluss er på tirsdag.

 

Arkivfoto

Nok ord, nå er det HELG! Konemor, (sjekk forresten henne egen blogg HER 😀 ) har vært på Sushipoint Alta, Norges DESIDERT beste sushibar! (som jeg har vært på, og det har blitt noen etter hvert) og kjøpt meg et DIGERT brett med de lekreste biter, som står på kjøkkenbenken og venter på meg. Sushien min MÅ være romtemperert. Nam!

 

Konemor er IKKE glad i sushi, så hun smekket opp Kokkejævels skikkelig gode kjøttboller i går, som hun og Lillebror skal ha til middag i dag også. (Hun reduserer mengden salt, men krydderet går ned på høykant. Jeg er så glad i den gutten! Dere aner ikke. Nå ser jeg for meg han sitter der på stolen sin med sikkerhetsselene på, og smiler til meg mens poteter, gulrøtter og kjøttboller flyger veggimellom, ha ha 😀

 

***

 

Mens jeg sitter her og skriver så kom det inn en kommentar på bloggen fra en Janne B:

“Kan du ikke vær så snill å slutte å skrive BARE om hat og hets og troll?🙏🏻Enig i at det e en viktig ting å ta opp. Men synes det blir for mye når nesten alle innlæggan dine nu handler om sånt.❤️”

 

Nei, detter er altså IKKE verken hets, hat eller mobbing, men akkurat det jeg selv føler selv etter 2-3 ganske negative dager. Det tar slik på, og når da til og med trollende OPPSKØKER meg, da må jeg sette meg ned å tenke. Kan jeg fortsette med dette, eller sagt på en annen måte, har jeg egentlig noen annet valg nå enn å bli værende her inne?

 

Jeg har jo solgt og sagt opp min relativt trygge og godt betalte jobb på Hoftepluss ,til fordel for en ikke veldig trygg framtid som netthandelsmann, kokebokforfatter og blogger. Jeg er jo avhengig av en viss synlighet for at folk i det hele tatt skal vite om at “den lille nettbutikken med den store smaken”, Kokkejævel.no, finnes!

 

Jeg svarte Janne B:

De siste dagene har det vært vært i overkant mye hat, hets og troll, enig der, men prøvde med det innlegget du faktisk kommenterer under å sette en strek. Så skjedde det noe på jobb i dag. Ja, jeg ringte politiet.

 

Jeg vet ikke om det var et veldig godt svar, men det var i alle fall et svar. Har jo skrevet om andre ting også, men kanskje hun ikke har klikket seg inn på de “kjedelige” innleggene. Jeg vet ikke. Vet bare at det var en ubehagelig grense som ble passert i dag.

 

Det eneste riktige jeg kan gjøre nå er i alle fall å dra hjem, spise sushi (gi fan i vekta) og Stroopwafel som Konemor har vært og kjøpt på Normal. Kose med Lillebror. Susse Konemor. Savne Datter litt (det gjør jeg alltid på fredager). Opprette depositumskonto til Sønn og investere litt i kryptovaluta SAMMEN med sønn. (Spennende! Jeg har ikke peiling, men artig å “gjøre” noe sammen. For meg er dette gambling, men jeg satser ikke mer enn jeg har råd til å tape, altså veldig lite.

 

 

Arkivfoto

Gå ut på verandaen i kveld og bare sitte der og se. Tenke. Roe kroppen litt ned. Kjenne etter hva som er riktig å gjlre for meg og min familie. Jeg er veldig, veldig glad i bloggen, og når jeg “mister” alt styret som følger med et såpas stort serveringsted som Hoftepluss og Fyfader, så trenger jeg jo NOE å følge med på. Lesertall som går opp og ned. Svare på kommenterer. Følge med på topplista. Den har, som sagt, vørt “frosset” i fire dager, og den frøs seg selvfølgelig fast på en “dårlig” dag for meg, med “bare” 18 000 sidevisninger. Dagen etterpå hadde jeg over 30, men det er det jo ingen som får se, og da er liksom litt av moroa borte. Så ærlig må jeg tørre å være. Jeg legger IKKE skjul på at jeg liker å bli LEST når jeg først skriver.

 

Arkivfoto

Har jeg sagt at jeg har verdens beste svigermord? I dag hadde jeg flaks at hun HELT tilfeldig dukket opp i butikken når jeg trengte folk rundt meg som mest. Vet ikke hvordan det hadde gått hvis jeg ikke hadde tilfeldighetene så til de grader på min side som jeg hadde da trollet bare buste inn.

 

Arkivfotoe

 

Ok, jeg tar hintet, bloggen ble litt i OVERKANT lang i dag! Skal ikke kjede dere mer. Klokka er 16:20. Nå drar jeg hjem til familien min! Kos dere, med eller uten meg! 😀

 

 

Kulinarisk hilsen
Kokkejævel

Grensemåler

:

 

 

 

 

 

 

 

 

37 kommentarer
    1. Jeg må ærlig innrømme at jeg er dypt rystet og sjokkert over hva du opplever, og dette er hets og personangrep fra ende til annen!

      Blir lamslått av å lese. Tok en titt inn på tråden på dette forumet, og jeg måtte bare gå ut igjen. Gjorde vondt å se hva disse slarvfolka sitter og skriver om andre folk! De eier ikke skamvett er min konklusjon, og de har alt for mye fritid når de har tid til å sitte dag ut og dag inn og skrive stygt om andre folk som de i tillegg ikke kjenner 😒

      Jeg blir rasende sint bare å tenke på det.

      Ønsker deg og din familie en kjempefin lørdag 😊

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. Gratulerer med norges beste blogg!

      Og så vil jeg benytte sjansen til å slå et slag for kardemommeloven. Hvis alle følger den, så blir det ingen krig i verden 😉

      Peace and love ❤

      Ønsker deg en super lørdagskveld!

    3. Enkelte har ALTFOR mye fritid dessverre og har ingenting fornuftig å legge i den
      annet enn å drive på med slike ting.
      Hat og sjikanering av andre er tøfft å drive på med når man gjemmer seg bak et
      tastatur, kanskje bak en vpn, og et anonymt navn, saken blir mye mer alvorlig når
      de kommer ansikt til ansikt og går til et slikt skritt.
      Da er det noe veldig feil med personene bak, missunelse og janteloven?
      Jeg må gjenta det en kjøpmann i en nær kommune uttalte da de såkallte bygdedyrene
      ikke lot han i fred: ” Det er ille når missunelsen er større enn kjønnsdrifta!”
      Ha foresten en fin helg!

    4. Hei, ikke ofte jeg kommenterer, men det skremmer meg at de dukker opp på jobben din, og atpåtil truer deg der… bra du kontaktet politiet og at de tar sånne trusler på alvor.

      Sushi er så godt 🤩 skal ha sushi selv i dag, men den tenker jeg å lage selv 😊 og jeg er absolutt ingen kokk men så lenge en er nøye med hygienen, og gubben ikke klager på min sushi så lager jeg selv innimellom, selv om det er mye enklere å bestille. Men stort brett? Med 10 biter? Her går det med en meny på 40 biter for oss to🙈

      1. Ja, har fått mye «kritikk» opp gjennom, men aldri opplevd å bli oppsøkt av en av dem før. Skremmende, men også fascinerende. Hvem GJØR slikt?

        Ja, god sushi er hekt fantastisk i blant 😋 Hva ti biter angår, så står det «arkivfoto» under bildet 😉

    5. Kan du ikke bare stenge kommentarfeltet på bloggen,så slipper du masse oppgulp?
      Er enig i at det blir litt mye frem og tilbake med haterne, de får jo bare mer oppmerksomhet når du skriver om de :/
      Ikke stygt ment altså, ble bare litt mye om det samme nå :/
      Ha ei god helg 🙂

      1. Nytter ikke stenge kommentarfeltet når nettroll oppsøker meg på arbeidsplassen min og messer om at nesten ingen liker meg, hvor patetisk jeg er og at «jeg bare skal passe meg!».

        1. Slik jeg har forstått det så er vel det ikke vanlig at «nettroll» dukker opp på din arbeidsplass på den måten. Så det vil vel hjelpe å stenge/modere kommentarfeltet da det er der «nettrollene» opererer. Du har også ofte nevnt «Kvinneguiden» og omtaler den i negative ordlag. Når du nevner/ omtaler KG på din blogg så er det god reklame for dem og de får enda flere lesere. Så tror det vil være lurt å slutte å gi dem denne «reklamen». Hvis du virkelig vil dem til livs da?

          1. Nei, det har heldigvis aldri skjedd før. En grense ble tråkket VELDIG over og jeg er faktisk litt skuffet over at ingen av “kriteriene” tar avstand fra slik hårreisende oppførsel. Siden trollet er lokalt, og trakasseringen, (på nett), har pågått i så mange år, så spurte hun i politiet om jeg ville hun skulle kontakte Konfliktrådet, slik at de kunne innkalle begge “parter” i denne trollingen til et møte. Jeg svarte ja. Konfliktrådet skulle ringe(maile meg. Har overhodet ingenting i mot Kvinneguiden, det er de absurd negative trådene på “Rampelys” jeg sikter til. Ja, det kan hende det er lurt å overse og ikke nevne, men når man står midt oppe i mannskiten, så er det sannelig ikke like lett alltid å ta de strategisk riktige valgene, og i ALLE FALL nårt man ikke har noen strategi, ha ha. Hvorfor i all verden titulerer du deg som “Nettroll”?

            1. Har ikke et fast nicknavn. Bruker bare et navn som har noe med kommentaren jeg svarer/kommenterer på. Derfor anførselstegn😊

              1. Aha, da forstår jeg! Du vil ha et nikk som beskriver hva diskusjonen går ut på. Da ville jeg heller valgt “Ang. nettroll”. Mår du bare titulerer deg som “nettroll”, så fikk jeg helt andre tanker, men det er meg 🙂

    6. Jeg fatter ikke at folk har tid og krefter til å sitte her og gi deg så mye ufortjent hat! Tenk så mye bedre verden kunne ha vært hvis disse trolla hadde brukt energien sin på noe positivt, eller bare holdt kjeft. Det må være sjalusi inne i bildet, kanskje har de selv ytterst miserable liv, hatt en dårlig barndom, eller er bare litt sjuke i huet. Det er uansett bare en forklaring, og ikke en unnskyldning for dårlig oppførsel. Jeg leser mest og kommenterer sjelden, og jeg leser fordi jeg oppriktig finner bloggen din god! Stå på, ikke gi opp, ta vare på deg selv og dine, ikke la trolla vinne. Til dere trolla der ute, vennligst kryp tilbake til under den steinen dere kom fra, eller vent til sola står opp så dere kan bli til stein 🙂 God helg Asbjørn!

      1. Takk! Har alltid stormet, men de siste dagene har det vært rene rotteracet. Når da en av dem, som virkelig har terrorisert meg i flere år på nett, plutselig dukker opp på min arbeidsplass og durer i vei som hen gjør i kommentarfeltene, ja da kjenner jeg at det kanskje er best å la trollene vinne. Det koster litt for mye.

    7. Godt du ringte politiet, og at de tok deg alvorlig! Håper du slipper for mer troll og hetsing!😊

      Må jeg spørre, sender du tørka reinhjerter til Danmark?😇 Utflytta nordlænding i Danmark, som gjerne vil bestille fra deg😄

    8. God helg til deg og gjengen din! Jeg syns vel at en del av det du opplever nå nærmer seg trakassering. Både på bloggen og KG. Jeg dropper emojis her fordi tråden på KG og enkelte her på bloggen har hengt seg veldig opp i « alle disse kjerringene som trykker hjerter og smil og som helt sikkert også har lav utdannelse og ingen jobb». De er jo helt spinnville inne på KG. Men du kommer dessverre aldri til å få slutt på det. Sånn er det bare.

      1. Ha ha ha! Ja, de er fullstendig forvridde, men så lenge de holder seg INNI skjermen min er det forholdvis greit, men det som skjedde i dag, at en av dem kom busende inn i butikken, det er IKKE greit!

          1. Genererer lite ekstra lesere. Snarere tvert i mot. De fleste vil ha positivitet og gladnyheter. “No body likes a sad face” sang Maria Mena. Slik er det.

    9. Hei igjen 😊

      Nå har denne “historien”,som har pågått i flere dager,der den røde tråden har vært stygge ord,trakassering,hat og mobbing mot bloggeier (og det er en skam når man tenker på at “historien” startet med et innlegg om et dødt barn) fullstendig mistet all troverdighet i mine øyne.
      Beklager kokkejævel,men eg tror du dro den litt vel langt (denne gangen og).
      Etter å ha fulgt med litt sitter man nå igjen med et inntrykk av at det er noe som skurrer – noe som ikke stemmer her.
      Nei,eg aksepterer ikke mobbing,eg gir bare uttrykk for et inntrykk eg har fått over flere dager no,og man hører ikke mer fra meg igjen her.Denne “leken” holder eg meg for god til å være med på.
      Det er en stor skam hele greiene😢
      😊👍🏻Hilsen synskepeggy.

      1. Fra en som sitter med fasiten burde du i alle fall umiddelbart fjerne «Synske» i «Synske Peggy». Hva er det forresten med enkelte at de må proklamere for all verden at de ikke blir å kommentere mer?

        1. Det er trist å se at du velger å angripe meg fremfor å kommentere poenget mitt.Kan ikke si at det kom helt uforventet.
          Ja,ja,det er ditt valg.
          Hilsen synskepeggy.

      2. Hvorfor gidder du å lese bloggen hans hvis du syns han drar den for langt? Siden du skriver at det har skjedd denne gangen og, høres det ut som du har vært her inne og lest flere ganger. Liker du ikke innholdet og/eller har ikke noe fint å si, les en annene blogg da vel, det er tross alt et fritt land. Og btw, siden du heter synskepeggy, hvis du er synsk, så burde du ha kunne brukt evnene dine til å vite at han kom kom å dra den for langt igjen, og bare unngått å lese mer av bloggen hans.

    10. Kjære vene! Når folk blir så korte i hode og vett at de møter opp og truer! -da er de over grensa. Muligens ligger det sykdom under oppførselen, men uansett, farlig og guffent. Styrkeklem og heiarop fra Finnskogen! God helg -igjen.

    11. Skjønner din aversjon mot å merke dette innlegget som reklame for nettbutikken ned en link. Mener at du har ærlig innrømmer om du merker blogginnlegg som «Reklame» synker lesertallene som en morken og vasstrukkent tømmerstokk. Du vet så klart at dette er et klart brudd på Forbrukertilsynets lover. Mulig du spekulerer i dette.. tar boten på 100 000.. tjener mer på klikk og salg? Det jeg lurer mye på er hvordan seriøse kvalitets leverandører kan identifisere seg med denne stadige ulovlige « sleipe»markedsføringen ..

      1. Ka er grunnen for et slikt innlegg, om du ikkje liker mr Sandøy så les ikkje bloggen.
        Sånne oppgulp er uhøfleg og utan folkeskikk.
        Blir utruleg provosert korleis sjalusi kan oppstå av noke en leser på nett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg