Mitt siste stikk?

Jeg har, i alle fall etter at Astra Zenica ble forbudt i Norge pga. risiko for dødsfall og heller ble sendt til de fattige siden de er mer vant til død og fordervelse og slikt, lojalt fått sprøytet inn både 1. og 2. dose med vaksine. Jeg har også skrevet under fullmakt til at min 13 år gamle datter skal kunne vaksineres.

 

Jeg har også, (i alle fall etter at jeg tullet litt med munnbindbruken i bloggposten Same ved reisens slutt, juli 2020, og fikk sinnsykt mye (fullt fortjent) kjeft fra rundt forbi…) svært lojalt fult opp hvert eneste smitteverntiltak som har kommet og gått de siste to årene. Ofte har jeg til og med opptrådt med strengere tiltak enn det som har vært påbudt, både på jobb og privat.

 

Nå er det altså snakk om en tredje dose. Selv om jeg er en mann i min beste alder, og med mindre prolaps og tidvis tungsinn regnes som underliggende sykdommer, så er jeg egentlig frisk som en fisk, så er det altså anbefalt at jeg nok en gang skal sprøyte noe jeg ikke har forutsetninger for å vite hva er, eller hvilke bivirkninger stoffet kan gi på kort og lengre sikt, inn i kroppen min. De to første gangene gjorde jeg det for de gamle og syke, og ikke minst av særskilte egoistiske årsaker, siden jeg var så redd for at noe skulle kunne skje med Lillebror.

 

Denne gangen har jeg ikke klart å lese meg opp til hvem vi egentlig booster oss opp for å beskytte. De eldre og syke er allerede boostet og den nye mutanten bryr seg vel egentlig ikke om hvor mange stikk man har fått i armen. I alle fall ikke når det kommer til smittespredning. Har det da noe å si fra eller til om jeg tar en tredje dose. Eller en fjerde for den saks skyld, som de har begynt med i Israel. Hvor mange doser er egentlig nok?

 

Jeg ble ganske dårlig etter dose to, men jeg hørte på treneren og gjorde det “for laget” og gikk inn i den formasjonen jeg ble bedt om. Den nye treneren er ikke like overbevisende og virker å være usikker på hvilken formasjon som skal velges. Når treneren flakker med blikket blir jeg også nervøs og usikker. Vet ikke om jeg er villig til blø “for laget” en gang til. Fordi jeg ikke forstår hvordan det kan få oss til å vinne kampen.

 

Jeg vet ikke. Det ender sikkert med at jeg tar den 3. sprøyta, men i så fall blir det den aller siste jeg tar. På et eller annet tidspunkt må jo dette viruset få lov til å spre seg gjennom befolkningen slik at vi oppnår en viss flokkimmunitet. Vaksinen er godt for veldig mye, ikke minst alvorlig sykdom og død, men det virker ikke som den bidrar til flokkimmunitet i alle fall.

 

Til slutt vil jeg understreke at jeg er dobbeltvaksinert og oppfordrer alle mine lesere som ikke har fått 1. stikk til å gjøre det så fort som mulig. Mine betenkeligheter gjelder den 3. (og 4., kanskje 5. dosen) som vi på toppen av bløtkaka karrer til oss mens millioner av de fattige helt nederst ikke en gang har fått 1. dose. Det gir i alle fall meg en emmen smak i munnen.

 

Hva mener du?

 

 

17 kommentarer
    1. Husk at for hver vaksinert person viruset “treffer” på sin vei, jo mer svekket blir det. Om vi ikke tar påfyll, blir virkestoffene også svekket.
      Så når du er boostet, og alle andre, blir viruset til slutt så svekket, at det ikke lenger er en stor fare for alle de som ikke kan ta vaksine eller har dårlig immunforsvar.

      Når det gjelder deling av vaksiner til resten av verden, er jeg for så vidt helt enig. Vaksiner bør være gratis for alle, og de rike landene må slutte å kjøpe opp alt før de fattige får noe….

    2. Jeg hat tatt min 3.dose, og skulle det være nødvendig tar jeg påfyll også….
      Når jeg begynte å seile til sjøs på 70-tallet, måtte jeg ta mange vaksiner for i det hele tatt å kunne sette min fot på et skip. Da fikk jeg også internasjonal vaksinepass. Helsemyndighetene kom ombord i hver havn og sjekket våre vaksinepass, enten fikk du vaksinen ombord eller så måtte man ta vak.passet med til lege og få satt vaksinen. Nektet man, så fikk man ikke satt en tå på gangveien for å kunne gå i land. I enkelte land brukte de samme sprøyten på alle, men jeg tok med en ren sprøyte fra båten og ble vaksinert først. Hver 6.mnd i 10 år fikk jeg påfyll av koleravaksinen. Jeg er snart 70 år og ikke daua ennå av alle vaksinene.
      Blir frustrert av alle de som sutrer over å måtte ta vaksinen. Gjør det for fellesskapet.

    3. Takk for at du tar den tredje dosen. I tilfelle du fortsatt lurer så tar du den for deg selv, og for meg, og for ungene dine og kjæresten din og kundene dine og for de som gir deg cred og for de som gir deg drit og i det hele tatt for alle oss som lever i dette samfunnet. Takk igjen for at du tar den dosen, du har en stemme og det gleder meg at du bruker den så godt.

      Og så gleder jeg meg fortsatt til jeg kan kjøpe “Kokkejævels fyllkuler – med et hint av heimbrent”, det blir århundrets julegaver til alle gamle studievenner. Fikser du det så skal du får historien om karsk-hunden Choco og hvordan HB fra Arnøya ble grunnsteinen i drinken “Sorte hull” på studentkroa i Bø i Telemark. Der serien Rådebank er lokalisert. Bare gled deg!

    4. Som eg skulle skrevet det sjøl. Er også dobbelt vaksinert og svææært i tvil om dose 3 er nødvendig for meg og etisk forsvarlig mtp andre som heller trenger det.

    5. Eg har tatt dose 3 og har ikke hatt noe bivirkninger ( enda i allefall ) etter den. Høre åsså at det er snakk om dose 4 åsså men skjønne ikke vitsen med flere vaksiner no. Det hjelper vel ikke allikavel.

    6. Det er kun en ting som kan stoppe pandemien,CS snakker med to tunger,i det ene øyeblikket sier hun at man stadig må forvente seg nye mutanter og i det neste øyeblikket smisker hun,lokker for så å nærmest skremme folk til å ta tredje dose.
      Flere og flere skjønner mye mer av «spillet» no,det er ikke fullt så lett å få folk «med på laget « lenger,folk har begynt å forstå at så lenge nye mutanter får spre seg så er det lite annet vi andre kan gjøre enn å motta x-antall sprøytestikk med et smil om munnen.
      Pandemien tar ikke slutt før egoistene i rike i-land forstår at det kanskje er litt smart å dele med de «fattige» i u-land,gjør de det ikke kan man holde pandemien gående i evigheter og vi rike i i-land må fylles opp med stadig nye doser.
      Myndighetene har mistet min tillit for lenge siden,når man tenker på alt som har blitt vedtatt,fratatt,opprettholdt og snakket fra den leiren så kan man bli helt satt ut,logikk brister,forklaringer og bortforklaringer og teorier ryker så for man blar om på ny side,hva skal man egentlig tro ? Fra å være skråsikker på egne teorier og meninger har gjennomgangsmelodien no blitt «vi tror»,»vi antar»,»men som sagt,vi er ikke sikker»,for meg ser det ut for en form for ansvarsfraskrivelse etter utallige bomskudd i mørket fra før av.
      Enhver må gjøre seg opp sin egen mening,mitt dilemma har hele tiden vært,i to år no,om det egentlig er mulig å ha tillit til de som sitter på toppen og «styrer» showet.Forøvrig så ser man no at vedtatte sannheter,meninger,teorier og sannsynlighetsberegninger osv.fra de på toppen har begynt å slå sprekker,heldigvis så er «helt vanlige folk» begynt å stille kritiske spørsmål,det er på høy tid,om man får ærlige svar på kritikken,det gjennstår å se….
      Eg personlig sverger fortsatt til de gode gamle forsiktighetsrådene man først fikk – avstand,håndhygiene,sosial begrensning osv.Det ser ut for at det virker mye bedre mot smittespredning enn x-antall innsprøytet doser.Smittetallene har aldri vært høyere og det er ikke de uvaksinerte som er årsak til det.
      Hilsen synskepeggy.

    7. Jeg har tatt dose en og to, men takket nei jeg tredje dose av samme grunn som deg. Kan også legge til at jeg bor i Viken i en av Norges tettes befolkede kommuner.

    8. Er allerede mange i vårt samfunn som tar i influensavaksine hvert år, og har gjort det i mange år. Om det er to sider av samme sak vet jeg ikke. Jeg er ikke fagperson på dette området.

    9. Jag säger nej, till nummer 3. Två doser av ngn skit jag inte har någon aning om får vara nog.
      Som många andra har jag more or less inget socialt umgänge och jag tar inga risker vare sig gentemot mig eller andra så vad jag vaccinerar mig eller inte.. det skall andra ge fullständigt fan i. Ursäkta språket.
      Mitt val, min kropp!

    10. Godt formulert! Som alltid!
      Jeg har samme holdning som deg. Meget skeptisk til 3.dose. Selv om jeg unngikk bivirkninger etter en og to.
      Ha likevel hatt en runde med aldeles veldig kraftig influensa. Like før jul. Der et familiemedlem ble covidsmittet på jobb (lærer i småskolen). Jeg hadde IKKE covid.
      Jeg har passert den alderen der jeg blir karakterisert som “risikosone”. Har også en form for astma. og bla bla bla.
      Og neida. Jeg tar ikke lett på det. Er ikke verdens mest sosiale type så det går helt fint. Skyr store ansamlinger av mennesker. Så det går helt fint.

      Men armen min får de ikke til 3.dose. Sorry! Jeg er sluttet å ta en for laget. Jeg tar heller mine forhåndsregler.
      Ha en strålende dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg