Når kommentarfeltet kaller pappa en falsk faen

Jeg skal ikke legge ord i munnen på ungene mine, men jeg vet at de har et svært ambivalent forhold til at jeg er en offentlig person. På den ene siden er det litt kult at pappa plutselig ble Norges mest populære blogger og har siden debuten for halvannet år siden ligget stabilt helt øverst på bloggtopplista. Det er artig og det blir etter hvert penger av det. På samme som at ungene til en populær artist syns det er stas at faren deres topper hitlista, så er det litt kult, i alle fall når jeg først liksom skulle bli blogger, at jeg havnet helt øverst. Og ble der.

 

Medaljens bakside er naturligvis all den negative oppmerksomheten. Alle de sarkastiske og usaklige kommentarene. Latterliggjøringen. Kallenavnene. Beskyldningene. Usannhetene. Det er selvfølgelig ikke artig for en unge å lese at faren er en klovn som burde komme seg vekk fra bygda. En narsissist som utnytter sine ansatte på det groveste. En tufs som gjør absolutt alt for klikk og oppmerksomhet. En kynisk jævel som til og med bruker sine døde unger får å få sympati og trøst.

 

Jeg tror det gjør noe med en unge å lese slikt om sine foreldre. De ser at det er voksne folk som skriver. Klart ungene også etter hvert blir hardhudet, men jeg vet det svir hver eneste gang likevel.

 

De ser jo hvem som kommenterer. Det kan være en lærer, en forleder eller en trener. Som rakker ned på pappaen deres. Eller andres pappaer og mammaer. Det har blitt et kalt klima i kommentarfeltene. Tonen er ofte ironisk. Mobbing forkledt som humor. Prøver man å ta et oppgjør med styggedommen, noe jeg gjlr fra tid til annen, så spiller man “offerkortet”. Fisker etter sympati og hjerter,

 

Lurer på hvilket inntrykk ungene sitter igjen med etter å ha lest hva de voksen skriver på internett. “Dysfunksjonelle idioter hele bunten!” sier sønnen min. Han har i alle fall fått med seg sjargongen.

 

Skal vi ta oss litt sammen, hva?

 

Epilog:

Datter bor for tiden hos sin mor, men hadde jo fått ned seg “dagen sak”. Hun sendte meg en melding i ettermiddag: “Pappa, jeg kan komme i morgen og hjelpe deg med nettbutikken hvis du vil”. Den ene lille setningen fortalte meg at jeg ikke er så ille likevel. Jeg betyr noe for de som betyr noe. For meg.

 

Nå skal jeg gå og legge meg. Kjærest og Lillebror venter i sengen. Vi skal se film. Dvs. de skal se film mens jeg sovner. Vi har det så godt. Vi er ekte mennesker. Snakk ordentlig til og om oss.  Med litt trening s får du det nok til. Du kan kanskje øve foran speilet hver morgen? Eller bruke gaffatape.

 

Vi smattes!

 

 

Les også
Når bygdedyret snur seg mot deg. Og knurrer.

 

 

39 kommentarer
    1. Ikke hør på de avundssjuke karan, dæm e bære avundssjuk. Du e gull! Lik å føll me på det du skriv, e en stor kontrast tel all de andre rosabloggan, der alt e rosenrødt tel en hver tid, og alt ska va perfekt. Du vis oss at alt e ikke rosenrødt, og ska heller ikke vær det. Og at tragiske teng som skjer i livet, preg oss på mange måta, og form oss som menneska. Mange a de følelsan du beskriv, bor i meg åsså. Har sjøl møsta 3 små, i spontanabort. E ikke det samme som det dåkk har vøre igjønna, men det gjør like ont. Hev deg over alt negative, og sug tel deg alt positive. Stor klem tel dåkk alle 😘

    2. Syntes det er så trist at voksne folk faktisk ikke har bedre vett. Nå har jeg lest bloggen din daglig og jeg kjenner ikke igjen deg utifra all hetsen og misunnelsen du blir utsatt for. Hele feilen (les ikke feil) er at du er dønn ærlig ,finner løsninger og gir Datter rom til å gjøre det hun vil selv. Du har også gjort oss oppmerksomme på at Datter ,Sønn og Kjærest godkjenner det du skriver om dem. Så stå på du og tror nok at dere alle klarer å overse disse netttrolla. Forøvrig gleder det meg stort at Lillebror vokser og trives. ❣️Du har god plass og nok kjærlighet i ditt hjerte til dere alle sammen og så hjelper det jo godt på at du er elsket av mange fler enn de som ikke liker deg. Gratulerer med nytt lokale 🤗👍. Fortsett for all del å skriv om det dagligdagse livet i Alta. Stas glitter og velykket liv er så kjedelig i forhold til det EKTE livet du forteller fra.. stor juleklem fra Oslotrakten til Deg,Kjærest,Datter og knusekos til Lillebror. Ps Jeg kjenner jo ikke dere personlig ,men likevel kjenner jeg dere gjennom bloggen..

    3. Til datter, sønnene og kjæreste! Husk hvor kjedelig verden hadde vært om alle var like. Jeg sier ja takk til flere narsissistiske klovner (selvsagt kun de med godt hjerte, men det vet jo dere at kloven deres har ). Jeg har selv en tøysete far, men til og med som flau fjortis kjente jeg innerst inne at jeg var stolt. Og faktisk vet jeg om flere som misunner meg for å ha en stikke nesa si fram, fjollete og merkelige pappa. Tenk deg selv hvem vil du helst henge med? kokkejævelen pappa eller en med blå skjortesnipper, sleik og som forlange at du sitter i ryggen når dere ser film Beklager å ha krenket alle dere med blåsnipper her. Men heldigvis så er det noen som liker å sitte rett i ryggen når de ser film så husk det er plass til alle.

      Jeg forstår det er lettere sagt enn gjort å lukke ørne for alt det stygge folk klarer å spy ut. Men jeg tror faktisk enkelte mennesker aldri klarer å lære seg at har du ikke noe fint å si så ikke si det. Det er en veldig trist tanke (erkjennelse?). Vel jeg velger å håpe på bedre tider. I mellomtiden ikke les og lukk ørene for all dritt. Det er gift så gjør alt for å holde det unna kroppen og hode.

      Og datter jeg er evig misunnelig på hår ditt 😍

    4. Negative mennesker som spyr ut sin edder og galle i misunnelsen navn burde ikke få for mye spalteplass, da det i likhet med andre mobbere er nettopp det de ønsker seg…
      Vi er mange som elsker bloggen din pga den er akkurat så folkelig, ekte og uhøytidelig som den er.
      Leser bloggen din nettopp fordi du skriver om livet og følelsene som de er, og ikke en opostyltet og pyntet sannhet for å fremstå mer polert enn virkeligheten. Vi får liksom se “morra tryne” ditt, i overført forstand 😊
      Stå på og keep the good thing goin’, haters Will be haters 😊
      Korona klem til dere flotte familien fra Meg i Viken(knallrødt Korona land) 😊

    5. Det er i grunnen uforståelig at mange mennesker har så mye grums og uforstand som tyter ut. De kan ikke ha det godt, og hevner seg på deg og andre uskyldige i et forsøk på å lette på eget trykk. Egentlig synd på dem. Men det er enda mer synd over de det går utover. Du kokken, du står på for deg og dine så det lukter svidd, og attpåtil makter du å skrive så godt om Det Virkelige Livet for alle oss som følger deg 😊❤. Jeg ønsker deg helse, styrke, og godhet og kos midt i alt strevet !! Ta vare på den du er fortsatt 👍.

    6. Datter forstår nok masse, hu er nok like go som sin far.
      Ikke ta all plassen i senga og husk vær stille, kjærest og lille bror må få konsentrere seg 🤣

    7. Kanskje de lærer at det ikke er fint med mobbing og man ikke alltid ser sannheten? Så når de har lyst til å kommentere andre mennesker, vil de tenke seg om før de er negativ. Av og til kommer jo læring på den vanskelige måten. Så du bokomtalen jeg la ut om boken din for en stund siden?

    8. Vi ser til stadighet at temaet mobbing og da spesielt blant yngre blir verre og verre. Ja, vi kan til og med lese om barn som det har gått så langt for at de velger å avslutte livet. BARN, skal ikke ha det slik. Barn skal føle på en trygghet, aksept og respekt.

      MEN, er det rart at dette skjer? Er det rart at stadig flere unge blir mobbere og blir mobbet? Ser man hvem de fleste som tror de gjemmer seg bak tastaturet og slenger mye dritt både til bloggere og andre er, så er det ofte foreldre. Godt voksne folk som lirer av seg. Å da tenker jeg. Har du som voksen person mot til deg å gjøre dette på en PC, har du virkelig slike synspunkter og så lite å gjøre at du kan bruke din dyrbare tid på å rakke ned andre, da lurer jeg på hvordan du er som mor/far, tante/onkel. Er det rart barna våre får det tøffere når forbildene deres/deres nærmeste oppfører seg slik. En utrolig trist utvikling av samfunnet.

      Du skriver bra, du engasjerer og du ordlegger deg på en måte som for noen av og til kan provosere. Ofte er det nok rene misunnelsen som skinner gjennom. Hvor ble det av respekt, det å være glade på andres vegne? Man kan selvsagt være uenig, men hvor ble det av det å respektere at man er uenige og ferdig med det. Hvorfor må enkelte lire ut av seg sårende ord. Jeg personlig synes dette er helt tragisk. Ingen tvil om at du er en god far. Ingen tvil om at kjærest er en god mor og bonusmamma. Fortsett med å være gode forbilder, slik at dere er med på å hjelpe våre små til en letter hverdag.

    9. Ikkje ta imot slikt!!! Og heldigvis om du ikke tar imot det, så sitter folk igjen med driten selv…
      Kos deg med kjærest og lillebror, og de andre barna❤️
      Nyt adventstiden med ditt og dine❤️🙏🏼❤️

    10. Du skriver veldig godt, du og din familie representerer en ekte norsk familie på godt og vondt, som er normalen her i landet.
      Det er bare det at det er så få som vil stå fram å si og snakke om det, fordi da mister de maska og den er viktig å holde på her i det norske samfunnet. Som regel er det misunnelse som ligger bak de som kritiserer andre og sier stygge ting.
      Jeg ser opp til sånne som deg, bare stå på videre for det du tror på og for din familie. Fantastiske mennesker er dere alle.
      Beste hilsen og lykke til videre fra den andre nordlendingen.

    11. Det er trist at så mange voksne folk ikke har mer vett,enn å henge ut andre negativt😢Du skriver så åpent og ærlig,og det liker jeg🙂håper du og din fam greier å heve dere over dette,og fortsetter å være de dere er🙂❤Jeg heier på deg,og ønsker deg og dine alt godt 🙂

    12. Synd det ikke finnes en vaksine mot misunnelse! Tror det meste av de stygge kommentarene i etthvert kommentarfelt skyldes nettopp dette.

    13. Det er jo helt utrolig hva folk får seg til å si😱
      De bør tenke på at hele familien blir berørt , spesielt barna (Datter) . Jeg har lært at hvis man ikke har noe god å si om noen så hold kjeft😜
      Du jobber og sliter for å få ting til å gå ihop, og du fikser det👍 Med nettbutikken har du bidratt til at småprodusenter får solgt varene sine over hele landet😉 Da får de også mere penger i kassa👍👍
      Alt dette bunner ut i misunnelse. Hadde nett-trollene vært «noe til kar» så hadde de sagt alt dette til deg face to face. De er for feige til det😱
      Stå på, du lar deg ikke knekke.
      Kos deg med Datter, Lillebror og Kjærest❤️

    14. Ingen som tenker på at du er med på å opprettholde arbeidsplasser rundt i det langstrakte land. De burde skamme seg de som sier stygt om deg. Tenk det,la være og skriv det for barna sin skyld.
      Lag dere en fin dag med dine kjære

    15. God morgen fra Dubai.
      Skulle gjerne ha sett om de dere nettrollene tør å si det direkte til deg.😟😟 Nei det tør de ikke, feigingan.😡😡
      Du vinn uansett, du gjør en fantastisk jobb, og har en oppriktig og ærlig blogg👍🏽
      Æ tror de e sjalu på alt du og kjæresten har fått til👏🏽👏🏽
      Ha ei fin advent🌟🌟
      Hilsen mæ😊🌟😊

    16. Din kloke sønn uttrykker det presist og korrekt: Dysfunksjonelle idioter hele gjengen.

      PS. Bare ikke jeg er inkludert i “hele gjengen” 😂

      Registrerer forøvrig at din, og din families tilhengerskare er i soleklart flertall.
      Du har allerede vunnet 10-0! 💪💪

    17. Huff.
      Så bra din datter vil kom å hjelp dokker.
      Snill jente.
      Du må ikke bry dæ om alt. Folk er bare sjalu for alt som du gjør og lykkes med.
      God natt til dere alle.🌷

    18. Det er når misunnelsens bitre smak tar over i munnen som de der stygge ordene spyttes ut.
      Og dessverre kan ikke vedkommende forstå at det er om ham du skriver…ty det har han ikke celler nok i sin lille hjerne. Han ser (og elsker) bare sine egne ord og innlegg, ganske lik en viss USA-president 😉

    19. De e bare misunnelig!
      Voksne folk skal være gode forbilda for ongan, men mange voksne e desverre de verste mobberan😠
      D e skikkelig trist.
      Børst av skuldran dine du og forsett og vær dæ sjøl. E en grunn tell at du e på topp på blogglista💙 Håpa de som oppfør sæ så simpelt for smak sin egen medisin en dag.
      Stå på. Klæm t dokker fra Vesterålen

    20. Får vondt av å lese dette. Som lærer er det et mantra jeg lærer elevene fra de begynner på skolen: Dersom du ikke har noe hyggelig å si om/til de andre, så la vær og si noe. Stygge kommentarer til andre er ikke greit! Der synes jeg voksne folk burde gå foran som gode forbilder! Jeg setter stor pris på bloggen din og har fulgt deg hele veien – fortsett å skriv som du gjør!

    21. Jeg skjønner ikke problemet! Handler det hele om at du fremhever og videreselger godt laga lokalprodusert småskalamat? Og at noen som står i boder og selger sine produkter ikke blir inkludert i din nettbutikk? Om så er så håper jeg de tar det som konstruktiv kritikk!?
      Du gjør jo ikke annet enn det enhver forretningsmann med teft for utvikling gjør, vil tro det er en del der ute som skulle ønske de hadde tenkt tanken selv først!

    22. Uansett så vil det alltid være folk som vrir og vender på det du gjør eller sier, trist og unødvendig. Det sårer og sliter. Eg heiar på deg og dine. Det bunner vel i at du har meiningar og bygdadyret er MISSUNELSEN.
      Lykke til du fortjena alt du får til, du er ærleg, ekta og jobbar knallhardt👍

      1. De voksne skal være et eksempel for barna, de lærer av foreldre sine. Dine barn lærer i hverfall mer og får gode egenskaper, dessverre på den harde måte. Stå på dere!

    23. Eg håper så inderlig at de verste bygdedyran leser det her,tenker o er hvilken konsekvenser sånn hetsing av enkeltpersoner kan føre til🤔. Så fint at datter tilbyr seg å hjelpe til,veldig flott. Kan enda ikke skjønne at så mange voksne folk kan vrenge av seg så mye dritt😠. Te når at de har vel unger de og, elendige forbildet for sine barn😮. Ha ei riktig God natt😉

    24. Du skille dæ ut, du tør dær andre tier, du skriver godt, du fremhever dine ansatte, du fronte din egen bedrift, du vise at åsså du kan være svak – og da vise du ekte styrke.
      Æ like at du ikke e som alle andre – du e nåkka eget,nåkka ainna og nåkka vi træng i lokalsamfunnan våres. Kanskje Altasamfunnet treng det aller mest? 🤔

      Æ heie no uansett på dæ for du e akkurat passe rar,spesiell og original.

      1. Akkurat det Jim sa 👆🏼
        Stå på – synes folk som ikkje kan la være å være troillat, kan ta sæ en bolle!

    25. Go natt til dere tre ❤
      Håper dere klarer å heve dere over mobben. Vi er mange som heier på dere 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg