Nei, ingen unger fortjener selvfølgelig shaken baby syndrome!

Jeg prøvde bare å være litt artig , men innser at jeg ikke klarte det. Det er ingenting morsomt med babyer som filleristes til døde. Jeg ville så gjerne, på morsdagen, hylle Kjærest som den usedvanlig snille og dyktige mammaen hun er, men hyllesten druknet i min idiotiske politisk ukorrekte “spøk”.

 

Dette skrev jeg:

Mødre som har mistet kan bli hysteriske og la frykten dominere, lamme, og kanskje ødelegge, babytiden, men ikke hos deg. Slik jeg ser det virker det heller som du bruker erfaringene til å virkelig ta vare på hvert eneste sekund du har fått utdelt med Lillebror. Jeg har, helt oppriktig, aldri sett deg verken irritert eller sint på ham, selv om det har vært et par ganger midt på natten der han kanskje hadde fortjent et aldri så lite “shaken baby syndrome”. Likevel, og uansett hvor trøtt og sliten du har vært, har du fortsatt med din rolige stemme og i stedet for å bli irritert, heller har prøvd å finne ut hva som har vært galt, for babyer skriker jo aldri av trollskap. (Selv om det av og til kan virke sånn…)

(Les hele bloggen HER)

 

Det er ikke ofte jeg legger meg helt flat, men nå gjør jeg det. Vold og overgrep mot barn er ingenting å spøke med eller om. For noen unger er hele forbanna barndommen en kamp på liv og død. Det e fan ikkje nåkka å flir førr!

 

Unnskyld!

 

 

26 kommentarer
    1. Blir oppriktig helt satt ut her. Leste innlegget ditt, og reagerte overhodet ikke på noe av det du skrev. Alle oppadgående lesere burde, i min verden, forstå at innlegget og ordvalgene du brukte, er en beskrivelse på frustrasjon du føler fordi du er maktesløs i å hjelpe(er nå det jeg får ut av å lese innlegget). Alle, påstår jeg, har brukt kraftige metaforer i tilsvarende situasjoner, for å beskrive det en føler. At noen reagerer så skyhøyt som dem gjør, og nærmest krever årelating (metafor), får meg til å undres.
      Virker som en del av dine lesere kun følger deg for å finne den minste grunn til å komme med kritikk …

    2. Kjære Kokkjævel. Du kom inn i mitt liv,ved en tilfeldighet,så jeg har ikke lest alle dine blogginnlegg,og kun sagt min”mening” i 2.tror jeg.
      Er ikke tilhenger av personangrep,så derfor svarer jeg heller ikke på noen av innleggene fra nettrollene,jeg foretrekker å gjøre opp mine egne meninger,om hva jeg leser.
      Så,det jeg mener,fra det jeg har lest,er at du har gledet meg,fått meg til å gråte,hatt nerver i helspenn p.g.a. babyens fremgang,og din egen “godt” kamuflerte redsel for D.dagen.
      Imponert meg med din selvinnsikt,elsker din Nordnorske humor,med glimt i øyet,selvironien,din sorg over Regnbuebarna,din kjærlighet for din lille familie,dine bekymringer for ansatte,og fremfor alt ,din lengsel etter det perfekte bryllup for kjæresten din. Og,du er fanden med meg ikke redd for å legge deg flat,om du mener du har “trødd” feil. RESPEKT !!
      Kort fortalt,og håper jeg ikke har tatt altfor mye feil,i mine betrakninger,så ønsker jeg deg,av hele mitt Sørlansdske Bibelbelt hjerte,alt godt for dere alle i fremtiden <3
      Mvh ei 69 år gammel kjærring fra Kristiansand S,som ofte er søvnløs og tenker så det knaker,helt til det må uttrykkes skriftlig 😛

    3. Ikke ofte æ heller kommentere, men den var drøy selv om æ skjønner hva du ville med det. Men det ødela nok innlegget som var veldig fint, det andre du skrev. Du har en tendens til å ødelegge de fine innlegg med sånne brølere hehe..Så tenk litt etter, det er jo mange som leser. Kanskje noen leser som har mistet baby u en sånn situasjon..Ikke bra!!man lærer jo..så..lær

    4. Skremt over at ikke folk kan tåle en uskyldig fleip lengere uten å kange ut i æst å vest for min del 🙄🙄 stå på kokkejævel du er råå å ærlig akkurat sånn en blogg skal være 😀😀

    5. Alle kan gjøre feil og ikke minst ordlegge seg feil. Dette er noe jeg selv gjør ofte (ordlegger meg feil).
      Men så lenge man har selvinnsikt nok til å se sine feil så har en kommet langt. Nei det var kanskje ikke det beste å skrive, men du innså det og la deg flat. Det er det faktisk ikke mange som ville ha gjort. Du er bare menneskelig og gjør ditt beste. Jeg digger bloggen din. (Eneste bloggen jeg følger) liker at du er deg selv på godt og vondt. Og du skriver bra synes jeg. Fortsett med å være deg selv. Gode tanker til dere alle 3 😀

    6. Jeg er helt enig i at det var en upassende spøk. Det er ikke greit å spøke med slike ting. Babyer «fortjener» ingenting annet enn uforbeholden kjærlighet. Reagerte også på at du nærmest er imponert over at Kjærest aldri har vært verken irritert eller sint på Lillebror. Hallo, det er da en selvfølge. Ja, man kan bli sliten, lei og kanskje desperat innimellom, men ikke irritert eller sint på en liten baby. Aldri.

      1. Å jo da. Man kan bli både irritert og sint på en liten baby, og så blir man hjerteskjærende lei seg når man er ferdig med det, fordi man selvsagt innerst inne vet at man ikke “skal” bli irritert og sint på en liten baby, siden den ikke gjør noe for å irritere. Men når en er sliten nok, kan det være vanskelig å regulere følelsene sine. Det betyr derimot ikke at man GJØR babyen noe, og ens eget sinne eller irritasjon vil selvsagt bare gjøre en opprørt baby enda mer opprørt, men mange av oss er bare vanlige, sårbare mennesker, som i blant befinner oss i situasjoner som gjør det vanskelig å finne roen i. Da er det godt å være to, slik at man kan veksle på å roe en hylende liten kropp og en større, utslitt kropp…

        1. Ikke ofte æ heller kommentere, men den var drøy selv om æ skjønner hva du ville med det. Men det ødela nok innlegget som var veldig fint, det andre du skrev. Du har en tendens til å ødelegge de fine innlegg med sånne brølere hehe..Så tenk litt etter, det er jo mange som leser. Kanskje noen leser som har mistet baby u en sånn situasjon..Ikke bra!!man lærer jo så lenge man lever 😊

    7. Hvis du ser etter, så ser du at kunder står i anførselstegn. Det jeg egentlig burde skrevet er lesere eller tilhengere. Glem ordet, les innholdet. Ha en fin dag.

    8. Kokkejævel, du mister ‘kunder’ ved å være så lite sjølkritisk. Tenk deg om to og til ganger før du publiserer. Det er nok mange som forstår humoren din, men også mange som tenker at nå er det nok. Det er bra at du legger deg flat, men…bedre føre var enn etter snar.

      1. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal skrive det, før dere tror det, men jeg skriver ikke for “kunder”. Det har jeg aldri gjort og kommer heller aldri til å gjøre.

    9. Riste på hode her……
      Kan kanskje være lurt å lese gjennom egen tekst/utsagn med kritiske øyne, før man trykke pg publisere

          1. Hun kom ikke med et spørsmål, hun satt og ristet på hodet og sa det var fornuftig å lese gjennom egen tekst. Jeg er jo et slags tenkende menneske og _gjorde_ jo det, men som jeg også skriver, jeg feilvurderte, derfor beklagelsen. Har forresten aldri opplevd at du har vørt fornøyd med et eneste et av mine svar, og skjønner heller ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på deg.

    10. Skjønna deg veldig, det er lengre her i fra til det ytterste verdensrom å tenke at du tenkte slike tanker.
      Benytter anledningen til å anbefale “Landsforeningen uventet barnedød” (LUB) LUB er tilstede for alle som er berørt når et lite barn dør. De tilbyr sorgstøtte og felleskap med andre etterlatte,og et viktig supplement til det offentlige hjelpeapparatet.

      Det som gjør LUB til en fantastisk organisasjon, er at man møter andre mennesker som har opplevd det aller verste i livet, men som har overlevd, og gir håp om en fremtid.

      LUB arbeider for å redusere barnedødeligheten i Norge , gjennom forebyggende tiltak og støtte til forskning.
      Hver eneste krone teller.
      Vips til 10591.

    11. Jo, så reagerte jeg også på akkurat det, men det spørs om det er så mye bedre innimellom å ville hive babyen ut et uåpnet vindu, som JEG ofte nok har påstått at jeg ville. Den eneste forskjellen er vel at folk flest ikke hiver babyen ut uåpnede vinduer, mens shaken syndrom er et mer kjent fenomen.
      Poenget er å beskrive følelsen en sitter med når babyen gråter og ingenting man gjør hjelper. Man VET jo at babyen ikke skriker for å være vanskelige, men når man er sliten og trøtt og fortvilet på både babyens og egne vegne…🤷‍♀️
      Det er, dessverre og heldigvis, ingen som kan gjøre oss sintere eller mer fortvilt enn de vi elsker høyest❤

    12. Det er ikke greit å fleipe med barnemishandling uansett! Fint at du legger deg flat og ber om unskyldning, men jeg ville vel redigert det bort hvis jeg var deg, for vi var nok mange som reagerte på dette.

    13. Hjelpes!! Alle må jo skjønne at du ikke mente det!!!! Det var jo bare for å bildegjøre en frustrasjon småbarnsforeldre opplever! Det er jo den måten du skriver på som fengsler oss som leser. Fordi vi så levende kan se for oss det du forteller!
      Lillegutt er så heldig som har dere som foreldre❤️ Og vi er så heldig som får følge deg/dere🥰

    14. Jeg reagerte på den uttrykket du skrev i går, men valgte å ikke si noe. Nå vil jeg gjøre det. Takk for at du skjønner hvor alvorlig det uttrykket er, og legger deg flat og ber om unnskyldning. Respekt.
      Ha en flott dag videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg