Norges enkleste slanketips!

 

Jeg spiser mye ost og byttet derfor av økonomiske årsaker over fra den vanlig Norvegia til Coop Extra sin hvitost. Den er, til tross for en liten smaksforskjell, nesten akkurat like god, men smaken er som baken og irrelevant i denne sammenhengen. Det jeg imidlertid oppdaget etter hvert var at den faktisk inneholdt hele førti gram mindre fett per kg. Det høres ikke voldsomt mye ut, men jeg spiser ca et kg i uken. På 52 uker utgjør dette intet mindre enn 2080 gram, eller to kg fett! Da begynner vi å snakke.

 

Et gram fett gir 9 kcal. To kg fett gir 18 000 kcal. Når man da vet at 1 kg kroppsfett utgjør 7000 kcal så slanker man seg faktisk 2,5 kg bare med å bytte ost! Spiser man litt mindre ost enn jeg gjør, si halvparten, så slanker du deg 1,25 kg med denne metoden. Hvis dette er det eneste tiltaket du gjør så går du faktisk ned mellom 10 og 25 kg på ti år. Langt bedre enn det motsatte i alle fall.

 

Ja, jeg kunne slanket meg langt mer med å bytte osten til en lett eller mager variant, men det liker jeg ikke. Blir for tørt, så det hadde ikke fungert i lengden. Man skal kunne kose seg med maten selv om man må være obs på kaloriinnhold. Sitte å tygge i meg tørre osteskiver som kjennes som gummi orker jeg bare ikke, men litt mindre fett kan jeg leve godt med. Skal innrømme at det tok et par uker før jeg vente meg til smaken skikkelig, for det er jo litt smaksforskjell når fettinnholdet reduseres, men nå går det helt fint og jeg savner ikke den feite varianten i det hele tatt.

 

Så kan man naturligvis undres over at det alltid er de litt tjukke og kraftige som har de beste slanketipsene, men den lar jeg heller henge i luften, he he 😉

 

Ha en mager dag!

Les også: Kokkejævel truet med boikott etter slanketips!

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Spiser du ett kilo ost om dagen, hver dag? Meget rar måte å regne ut. Men siden du nå er en kløpper i å regne, hvor mye salt får du i deg pr kilo ,hver dag på de to ostene?

    2. Hvordan blir den på pizza, lasanje, typ gratinering?
      Fex rema eller firstprice sin ost blir som et plastikk lag oppå.
      Blir jo sånn at du ikke vil ødelegge maten med billig ost.

    3. Det er nok heller det du stapper i deg imellom måltidene som legger seg rundt magen, ikke de stakkars osteskivene på brødskiva!
      Mor sier at fettet er bra for hjernen og at man derfor skal holde seg unna lettprodukter!
      I tillegg holder det deg mett lenger slik at man slipper småspising. 😉

      Støtt lokale bønder med å handle Tinemelk merket M-115 👍🏼 God påske til deg og dine! 🐣

        1. Mindre fett = lettprodukt i mine øyne. 😂😂 Men kos deg nå som du har vent deg til smaken. 😉👍🏼

    4. Det viste jeg ikke at det var mindre fett i ekstras hvitost. Så bra, da skal jeg begynne å kjøpe den. Liker veldig godt gul ost, har alltid kjøpt Tine, men nå er det slutt på det. Ser ingen grunn til å sponse Tine unødvendig. De tjener veldig bra på sine produkter.

      1. Tine eies av alle melkebøndene og Tine plikter og henter melk på hver en avkrok og øy i heile Norge. Overskuddet går til bøndene.
        Støtt den norske bonden og kjøp gjerne Tine igjen💪

    5. Synnøve har samme melka som hos Tine, det er bare det at Synnøve kun tar i mot melk fra bøndene når det passer dem. Når det er ferier og høytider, så stenger Synnøve sine anlegg og da er det Tine som må øke sine personalutgifter når melken skal hentes og foredles i nevnte tider. Tine har et stort system med kursing, fagveiledning og støtte m.m. til sine eiere, melkeprodusentene, men Synnøve bare skummer fløten og derfor kan selge sine produkter rimeligere. Nevnte vi at Tine betaler ut ekstra av overskuddet til sine produsenter hvert år? Får Synnøve et overskudd, går det IKKE tilbake til produsentene i noen form, men til aksjeeierne.
      Jaja.

      1. Verdt å legge merke til; Norvegia har nyt-Norge merke, det har ikke extra sin. Mindre kalorier er vel og bra, men ost laget på potensiell antibiotikaforurenset melk fra utlandet er ett dårligere alternativ, spør du meg 🙂

    6. Ja det var noe å tenke på, kjøper ost stort sett når det er på tilbud, litt mer enn bare 1 pakke da, så da blir norvegia og Synnøve billigere, men fett % blir jo ikke mindre av det. Så det sto at Coop sin ble laget hos Synnøve, kanskje det er samme ost🤔, må sjekke fett % på den ,når jeg slipper ut på butikken igjen,om ei ukes ti🤞.

        1. Vel, der kom den ripa i lakken. Eg handler Tine fordi den er best, og fordi eg støtte bøndene her nord.
          Å i all hovedsak, så mye eg kan så handle eg lokalt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg