Siste: Kokkejævel truet med boikott etter slanketips!

På morgenkvisten i dag delte jeg et superenkelt slanketips for alle oss som enten ikke klarer eller vil kutte ut livets goder for å holde en nogen lunde stabil vekt og som heller ikke klarer å presse i oss tørre slankeprodukter fordi god mat tross alt gir oss mye glede i livet. Det skulle jeg aldri gjort…

 

Trikset besto rett og slett i å bytte fra en norsk ost med et fettinnhold på 27% til en annen norsk ost med et fettinnhold på 23% og bare med dette enkle byttet kunne man umerkelig og sakte gå ned 1-4 kg i løpet av et år. Det jeg ikke tenkte på i mitt enfold var at den fetere osten var produsert av Tine og den litt magrere var produsert av Synnøve Finden. Det satte sinnene i kok hos mange til tross for at begge ostene er 100% laget av norsk melk fra norske bønder og produsert i Norge.

 

Ikke siden kattedramaet her på bloggen har jeg fått så mange sinte og skuffede kommentarer og meldinger. Jeg, som forkjemper for god, ekte og lokal mat kunne da ikke spise noe annet enn ost produsert av Tine. Selv om vi ikke har osteproduksjon i Finnmark en gang burde jeg spise Norvegia, uansett fettinnhold. Spiller da ingen rolle at jeg har passert 40 år og er kommet i en alder der jeg burde begrense fettinntaket, spesielt det mettede, neida, jeg MÅ spise Norvegia hvis jeg skal ha troverdighet.

Hva i all verden er det for slags argument? Hvis Norvegia, eller et hvilken som helst annet produkt, ikke er bra for min vei for en litt lettere kropp og, forhåpentligvis, bedre helse, må jeg for svingende kunne spise et produkt som hjelper meg med en nødvendig vektreduksjon uten å bli truet med boikott! Hva i alle dager holder dere på med?

 

Jeg er 100% enig i at man burde støtte norske bønder og spise norske produkter så langt det overhodet er mulig, men i dette tilfellet er begge de omtalte produktene produsert lokalt i Norge og hvis dette er grunnlag for en boikott av meg så får dere bare gjøre det.

 

Så får jeg heller håpe, når jeg en dag forhåpentligvis får åpnet butikken igjen, at det er tilstrekkelig med fornuftige mennesker igjen som husker på at jeg alltid har vært en aktiv forkjemper for lokal og nasjonal mat og matkultur, og  som har brukt hele mitt profesjonnesle liv til å framsnakke god, ekte og lokal mat, men alltid uten fanatisme.

Ha en valgfri dag!

 

 

 

 

40 kommentarer
    1. Er det mulig sette igang slike diskusjoner om å velge en ost med lavere fett%. Jeg er selv opptatt av å velge magrere alternativ på ost for helsen skyld, det er ikke bra med alt fettet det er kolestrol og vekt som igjen kan medføre hjerte og kar sykdommer så hva er viktigst helse ? eller valget mellom Tine ost og Synnøve Finden ost , V i lever i Norge og bestemmer selv hva vi vil spise

    2. Tenker at det er BEHOVET ditt som skal dekkes her, og da må man få velge det som er best mulig tilpassa akkurat deg🤷 stå på!!

    3. Si meg, misforstår enkelte mennesker bloggen din med vilje, eller klarer de ikke å lese hva som står der ? Utrolig hva noen klarer å få seg til å si.

    4. Hahahahaha,det er det dummeste jeg har lest og det morsomste.
      Altså ikke det du skriver i din blogg,som er det dummeste, men hva folk velger å legge seg oppi.
      Det er jo opptil hver og en,hva de vil spise og drikke,ikke opptil alle bedrevitere bak en skjerm.
      Og en fin og morsom måte du skriver innlegene dine og mange fine bilder som får frem smilebåndet .
      En riktig god helg til deg.

    5. Fy søren for ett vepsebol du klarte å Stikke hånda i, jeg bare ler av alle de dumme kommentarer. Skulle tro at Tine går konkurs hvis du bytter til ett annet merke av ost.
      Tror ikke folk er klar over hvor store Tine egentlig er. De har klart å boikotte både Synnøve Finden og Q meieri i flere butikker.
      Spis den osten du vil og gi blaffen i disse dumme kommentarene. Det er dine kiloer det handler om. Ha en fin påske 👍😆🐥

    6. Herregud, for nå tullinga!! 😂😂 Skjønne ikke at det går an å fyr sæ opp så jævli pga det innlegget.. Må jo bare flir 😂

      Kos dæ med osten, å ha en kjempefin kveld 😊

    7. Trudde #krenkefest va sååå 2019, men det ser ut som om den ska følg oss godt inn i 2020. Blir nesten litt misunnelig på folk som har så lite å gjør at di har tid til å bli så krenka av ostevalget til nån andre at di må informere alle om det..

    8. HAHAHAHAHAHAHAAAA ……jesus kristiansen, d e virkelig mulig???? eg trur eg daue 😀 😀 😀 Kos deg med den egen valgte osten din du Asbjørn, med goooood samvittighet, eg tar meg en baby belle med druer 🙂

    9. Tja, for meg må folk spise hva de vil og liker best. Og slanketipset er absolutt relevant. Sjøl synes jeg ikke noe om smaken på osten du foreslår, og jeg støtter ikke Synnøve Finden eller Q-meieriene av den enkle grunn at de ikke tar melk fra norske småbønder, kun de aller aller største, og dermed ikke fra nordnorske bønder. Det er viktig for meg.
      Overskuddet hos Synnøve og Q føres heller ikke tilbake til bøndene.
      Men å gå i fistel fordi du velger en ost du liker? Nei, det gidder jeg ikke 🤷‍♀️
      Norvegia har for øvrig en lettere variant som vil bidra til enda raskere vekttap 😎…
      God og glad påske ønskes 🐣

      1. Den er alt for mager med kun 16% fett og føles som å tygge gummi. Hele poenget var at dette er en ost som smaker omtrent det samme, men man kan spare en del kalorier i løpet av et år

        1. Enig med deg om smaken på 16 prosenten; plastikk. Sjøl har jeg heller trappet ned på det totale inntaket av ost. Og man trenger jo ikke de to ekstra skivene som går direkte i gapet 🙄… Men jeg er glad flere har reagert på merket, sjøl om det ikke var poenget ditt i utgangspunktet. Det lover godt for den nordnorske bonden 😊
          Og du. Jeg kommer IKKE til å slutte å følge deg pga at en ost 🤗

      2. Kjekt å vite, men jeg personlig holder en knapp på Q-meieriene pga. at deler av overskuddet deres går til Kavli-fondet, og Coop gir deler av overskuddet tilbake til sine ansatte i butikkene. Man skulle også tro det var legitimt i disse permitteringstider å suge litt på labben ved å kjøpe billigere mat – matbutikkene er tross alt nesten de eneste som går som det suser for tiden, men nok om det. Tror vi er enige om at hele diskusjonen skyter over mål når blogginnlegget startet som et rent slanketips, hverken mer eller mindre. Er det egentlig noen som har protestert på selve slankemetoden? Jeg var sikker på at noen i Berit Nordstrands skole eller lavkarbodisiplene skulle påpeke at fullfettprodukter er best 😉

    10. Slapp av. Bare korona-isolasjon som gjør seg gjeldene. Bedre du får litt tyn skriftlig enn at koner/ menn og barn blir banket opp.

    11. Man skal ikke terge på seg kattefolket eller ostefolket skjønner jeg😂😂 jeg er da begge deler og skjønner ikke greia her. Fokuset var da kalorier og intet annet Jeg ler godt , det er i alle fall ikke du som dummer deg ut her. Stå på, morsomt å lese bloggen din.

    12. Må være karantene restriksjona som begynne å tære på folk. E heilt enig med deg. Norvegia e god, men tung både på metta fett og lommeboka. ❤️

    13. Oi det ble respons. Alle spiser vel de ostene de liker.For vår del er det mest Tine sine produkter. Vi støtter da Nord Norske bønner vil æ tru.
      Skal ikke boikotte dæ eller andre etter hva dere spiser og fra hvem som lager produktene.
      Ha en fin lørdag

    14. At du velge å spise ost fra Synnøve Finden som det
      stpr Coop extra på e nu greitt nok.. men når du velge å reklamere førr et produkt som e med på å presse pris ned på konkurrerende produkter og tildels presse dem ut i fra hyllen syntes æ e heilt bak mål. At du itillegg velge å bagatellisere de som meine du gjør nåkka heilt bak mål e etter mitt syn en ny tabbe

      At osten e produsert hos Synnøve Finden e ikkje problemet her… men at det står Coop på deinn e hovekjerna tell problemet. Hvis du som kokk å matleverandør ikkje ser problemet her så blir æ litt Smårar…

      Det forrige innlegget ditt kan sammenlignes med at en av hovedkonkurrentan dine i bloggverden ho Sofie Elise hadde vært i Alta å spist på Burgerking å la ut et blogginnlegg om kor mye billigere maten va på burgerking å at alle burde Mye heller spise dær kontra hos Kokkejævel… Maren smakte det samme til halve prisen…. tenk på det neste gang du reklamere førr billigmerkan. Forresten så æ ikkje at blogginnlegget va merka med produktreklame heller🤪

      1. Du misforstår med vilje. Mitt forrige innlegg handlet om hvor mange kalorier du kan spare i løpet av et år, ikke hvor mange penger du sparer. Hva ditt siste “poeng” angår så skal ikke en blogg merkes med reklame med mindre det faktisk er et reklameinnlegg. Jeg har verken mottatt penger, tjenester eller produkter fra verken Synnøve Finden eller Coop, ergo er det heller ikke et såkalt reklameinnlegg. Mulig det burde komme noen kroner fra Folkehelseinstituttet, siden innlegget like gjerne kunne vært skrevet av en av deres kostholdseksperter, men det er en annen sang.

    15. Vi lo godt mannen min og jeg da vi leste bloggen. For å si det sånn traff den han midt i blinken😅 Ikke bry deg om de som mener noe annet enn det tu tenker👏👏🤞

    16. Jeg er samboer med en bonde, han har nypoteter, korn og suragurk! Jeg og han er uenige om hva som er best og ikke. Han er helt og holdent på Tok en jeg kjøper Q. Han vil ha Norvegia jeg S Finden. Synes dette er litt gøy jeg 😬🤪🤣🤣

    17. Kjære vene…. jeg tror folk har for lite å ta seg til med for tiden…. eller så er all humor borte. Las innlegget om ost og smilte for meg selv. Viktig både at vi handler norsk og lokal mat. Fortsett som før du kokken. Om jeg noen gang kommer til Alta skal jeg lete etter butikken din😃 blir litt i lengste laget å dra fra Ålesund. Vurderer du filial når Corona har dratt sin vei?

    18. Hos oss kjøper vi stort sett kun q meieriene og Synnøve Finden fordi de har gode produkter og så synes jeg man kan støtte de mindre bedriftene som også fortjener å få det til. Tine har hatt monopol i Norge i alle år og de trenger også konkurranse.

      1. Tine eies av alle bønder som leverer melk og overskuddet går tilbake til hver enkelt bonde. Prøv å finne ut kven som eier Synnøve finden, da kommer du til et firma registrert i utlandet en plass. Tine har mange meieri lokalisert rundt i hele landet og henter melk hos alle bønder i hele Norge uansett hvor liten eller langt det er dit. Så om du vil støtte de små, så kjøp Tine ❤️ hilsen melkebonde💃

    19. God påske tell de🐣🐥🐣
      Pinadø itj rart da e krig i verden når nån reagerer sånn på en ost 😂😂 Norvegia ell Finden…Norvegia har faktisk og en som e mindre fettinnhold i 😉🤣

      Stay safe ❤💙💛💙❤

    20. Norsk eller norsk?
      Bare vi støtter norsk matproduksjon, når det går, spelle det vel ingen rolle hvilken norsk produsent 🤔😱

    21. Så enig, så enig. La folk få styre på, du står på fast og stødig grunn👏👍👏👍 God lørdag 🌺

    22. Det va nu åsså nåkka… Leste den forrige posten. Ingenting galt i den, anna enn at Norvegia smake nu best, som du sir. Vanskelig å spise lokal ost, da det ikke lages her. Du støtte så absolutt norske bønder, ved å handle norsk ost 🙂 Ha en super lørdag!

    23. Er det rart det blir krig i verden sier jeg.. 🤷‍♀️🙊😂
      Alle får finne sin vei uten at andre skal bry seg, men akuratt deet er vist ikke lett 🤗
      En fin dag til deg 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg