Ny dag truer!

Tidlig morgen i Tollevika. Bildet er et godt glimt fra i sommer. Jentene mine. Jeg starter som regel dagen mellom fire og halv fem for å rekke unna mail og blogg og annet skriftlig på pcen før jeg drar på jobb klokka seks. I tillegg liker jeg å sitte helt alene, med kaffekoppen i den ene hånden og snusboksen i den andre, og bare kjenne at huset sakte våkner til liv. Ikke at det er så mye liv egentlig når Datter ikke er her, men Maria, den korthårete monsen som ble en langhåret hunnkatt, tusler litt fram og tilbake og knasker på den maten sin, før hun gjør det eneste rette og går ned og legger seg igjen. I sengen til Datter.

 

Har fortsatt ikke fått summet meg skikkelig etter gårsdagens ekstremt generøse tilbud. Det finnes så mye godhet i verden og det er rørende når så mye av den skinner på deg. Solen går snart ned og blir borte i flere måneder her i kulden og mørkets rike, men lyset fra så mange av dere kommer til å varme oss gjennom hele vinteren. Det gjør meg stolt, ydmyk og glad. Først og fremst fordi jeg ser at dere også varmer Kjærest. Hun smiler igjen og mye av det er fordi dere også varmer henne. Inkluderer henne i deres tanker. Det betyr mye.

 

Straks jobb! På tirsdager er det “varedag”. Da setter jeg av hele dagen til varemottak, varebestilling, ryddig og vasking av lager og kjølerom, samt forefallende kontorarbeid på slutten av dagen. Tirsdager er min favorittdag og da jeg skulle tilbake etter sykemeldingen var det tirsdagen jeg startet med. Den taklet jeg. Da kunne jeg være alene.

 

Mye som skjer denne uken! Masse folk og masse bestillinger. Herlig! Tror også det er Bondens marked på torget på lørdag. Det skal jeg selvfølgelig få med meg. Håper å finne noen nye, spennende produkter jeg kan selge. Produktutvikling er viktig og noe lokalprodusenter burde bruke mer ressurser på. Folk blir lei av de samme varene, år etter år. Tenk nytt. Tenk kreativt. Tenk hverdag! Et lokalprodukt trenger ikke nødvendigvis bare være en julegave. Tror salget kunne vært større hvis man klarte å komme seg inn på middagsbordet til folk i det daglige, med produkter som folk faktisk spiser, å ikke setter det inn i et skap og bare tar det fram når de rydder. Litt flåsete sagt, jeg vet, men tror mange tenker det samme.

 

Avslutningsvis vil jeg igjen takke dere for at dere leser meg, og med det holder meg på bloggtoppen i uke etter uke. Det har åpnet mange dører for meg, og åpner kanskje enda flere på sikt, men det er utelukkende deres fortjeneste og det setter jeg uendelig stor pris på.

 

Sånn, gå ut i dagen og gjør den så god som bare du kan! 🙂

 

 

 

 

30 kommentarer
    1. Herlig 😀 Unne dokker alt som kan gi “balsam for sjela”, nokka som e gulrota i kværdagen, som kan gir den ekstra piffen. Du har de nordnorske matgenan Asbjørn, gleden og evnen til å bruke fantasien og utrykke dæ både på papiret og på arbeidsbenken. Bruk dine ressursa, beundre dæ som peise på og tør vise kæm du e og ka du står for. Heldig e dokker som bor midt i norges beste spiskammer. Ingen kan måle sæ med målselvnæpa, jordbæra i midnattsols rike , guløyepoteten , fisken, kongekrabba, ræke, moilta….hjælp ,no blir æ no sulten her æ skriv… Du som har tilgang på havlaks, kor misunnelig æ e, no skal a lage spikkalaks (spekelaks) av oppdrettsfisk og mimre mæ tilbake til barndommens brødskiva med spikkelaks, majones og tomat …. Lag nu dokker en flott tirsdagskveld !

    2. God morn te dæ og resten av huset sjøl om det e langt på dag for deg 😀 ha en toppers dag med forskjellige gjøremål og gratulere med de fantastiske nyhetene dåkker fikk i går. Fins mye snille og gode folk ute i verden egentlig når man tenke seg litt om 👏😊

    3. Ha en fin dag. Så lenge du hold ho Sofie nede på lista så e nu æ lykkelig. Ho e sikkert flink, men hadde æ en datter ville æ ikke at ho sku ha Sofie som råmodell. Bare sånn æ føle for det.

    4. Å lese din blogg er en fin måte å starte dagen på. Og så litt nyheter. Værmelding er unødvendig, kan høre det høljregner.
      Bare pus er ute en tur, neppe så langt i dag. Ha en fin dag både du og Kjærest.

    5. Bloggen din er lagt inn på leselsita mi over oppdateringer jeg må ha med som start på dagen😄 Ønsker deg en fin tirsdag☀️og hils Kjærest. Dere er heldige som har nettopp hverandre🌺

    6. God morn. For mange er nyheter og avis det første som leses på morningen. Her er det bloggen din🙂. Så hærlig å starte me nokka så ekte og hverdagslig. Så bra at kjærest føle seg inkludert og satt pris på. Det e viktig🙂. Ha en flott dag i Alta. Skal sjøl på matlagingskurs (lære kunsten av å bruke ekte råvarer i hverdagen. Inga posemat i dag🙂). Blir godt. Så er det fotballkamp for min datter i kveld. Spiller om kretsmester, så her blir det visst streaming av avis. En kald og fin høstdag til dokker💪👍

    7. Gomorn, morgenene er fine😊 Jeg er tidlig oppe fordi jeg er på tur til byen…blir vel lunsj hos deg i
      dag da😃 Ha en fortreffelig dag🌞

    8. God morgen Asbjørn, stille og rolig i dette huset også akkurat nå før sønn og datter våkner opp til en ny skoledag. Kattene og hunden er våkne og tusler rundt i stua, kaninen fortsatt sovende i buret. Litt morgenstemning også fra mitt hus før dagen bryter løs. Ønsker deg en fin dag både på jobb og privat og gleder meg voldsomt sammen med dere over gårsdagens hendelser 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg