Ny lege, HELT nye medisiner!

Også leger må ha ferie. Da jeg desperat ringte legekontoret i dag morges presis klokka 08:30  fikk jeg time hos vikaren til vikaren til fastlegen. Han var av en helt annen oppfatning av hvilken medisinering jeg burde gå på. Morfin nekta han dessverre/heldigvis å skrive ut, for med mine smerter som har vart så lenge og som trolig kommer til å vare i flere måneder ennå, er “morfin som å pisse i buksa for å holde varmen. Deilig der og da, men iskaldt etterpå.”

 

Problemet med morfin. fortsatt i følge han, var at man stadig måtte øke dosen når smertene er så kroniske som mine, samt at man må på en lang avvenning for å slutte med dem på en ordentlig måte. Korte sagt, risikoen for å ende opp som junkie er veldig stor. Innrømmer at jeg har så vondt at mitt minste problem er å bli narkoman, men greit at legen tenker klart i alle fall.

 

I stedet for morfin økte han dosen med Nobligan/Tamadol, samt satte meg på noe som heter Naurontin. Den skal virke bra mot nervesmerter, men tar dessverre tre dager før den virker skikkelig. Gjett tre ganger hvem som gleder seg til onsdag! 😉

Ellers skal jeg fortsette med store Paracet fire ganger i døgnet og depottramadol morgen og kveld. Plutselig kan det være over. Håper det. Visste faktisk ikke at slike smerter eksisterte egentlig. Har jo hatt den skulderen i årevis og trodde den var ond, men sammenlignet med dette er det ingenting. Absolutt ingenting.

 

Men jeg er i godt humør da! Kanskje ikke så rart med alle tablettene innabords, men det er en bivirkning jeg lever veldig godt med 😉

 

Ønsker dere alle oppriktig en trivelig kveld. Takk for at dere bryr dere. Takk for alle råd, både de gode og de mer suspekte. Takk for omtanken. Takk for alt.

 

Takk for meg!

 

 

60 kommentarer
    1. Man kan ikke si at det og det er farlig og vi er alle ulike .avhengighet er definert som en sykdom .ikke alle blir det. Sobril er like avhengighetsskapende og ofte mer enn lyrica .min samboer har prøvd lyrica mot nervesm. Men hadde hangover så lenge at han orket de ikke. Eg derimot tar en 150 mg om kvelden. Eg har brukt de i mange år nå og eg kan gå uten i ukesvis .Noen har lettere for og bli avhengig, sobril ville rg styrt unna.for eg kjenner flere som virkelig sliter med og slutte på de Eg har også brukt sobril og for min del så kjente eg virkningen en kort stund og så tar man en ny og en ny. Dette er så utrolig individuellt ar man kan ikke fortelle folk ka de skal styre unna. Eg kjenner en som ble grisehekta på imovane. Ett lett innsovningsprep.Eg ble det også for virkningen av de kan fint overstyrer .Man skal ta de kort tid før leggetid,men så skjer det noe og virkningen var ute før du fikk roet ned igjen. Eg var opp i 15 stk til slutt. Men eg ventet alltid en halv times tid før eg tok en ny .Så hadde eg pauser innimellom .kunne ta de i to netter så avtok virkningen igjen. Og devar ett helvete for meg og slutte på .Og kompisen til han eg kjente måtte ha imovane. Ingen ting tok abstinensene .Eg byttet til ett prep med mye leger halveringstid. Kuttet ut sobril og imovane. Desse bruker eg mot ME sympt og rg ble mye bedre .de blir også brukt mot angst der andre medikamenter har liten eller ingen effekt.
      Etter og ha brukt de i 1 år fant legen ut at eg var så bra at han bråsep.de etter ett år. Eg fikk i ingen problemer med abstinenser,men etter ca 3 mnd kom alle ME Sympt tilbake og eg ble liggende i mørket og var så syk at min samboer og sønn måtte tigge legen om og få de igjen. Samme dag så klarte eg og bade uten frostanfall og andre sympt. Dette skjedde to ganger .Eg var uten lenge. En spesialist i smertelindring sa en gang at holder man seg til den dosen legen foreskriver og mot det man trenger medisinen for så har man mindre sjangse for og bli avhengig .Det samme gjelder andre medisiner. Eg har brukt desse i mange år nå og har aldŕi økt opp. Eg har brukt paralgin forte i 20 år og har ikke økt opp, men gått ned .Det er ofte de som bruker de til og ruse seg på de som blir avhengig. Noen er ekstra populære i rusmiljøet da de forsterker eff av heroin og det er ofte kombinasjonen folk vil ha. Sobril og valium er beroligende og har man brukt amfetamin lenge så jakter de på benzo o.a beroligende. Paralgin forte har liten betydningen om de går i lar. Det kan kræsje med lar med.og de må ofte ha sterkere i med.som morfin etc.
      Så man kan ikke be folk styre unna de og de medisinene, folk må finne ut ka som passer for de. Den ene er nødvendigvis ikke verre enn deg andre .Noen mennesker har lettere for og bli avhengig enn andre. Om det er lyrica for en så kan det være imovane for en annen.Det blir opp til legen og pas og ha klare avtaler og følge opp pas sine

    2. Hver neste gang jeg dår ny lege røsket hele tablett systemet opp med rota. Jeg har gått på Nobligan i mange år, så fikk jeg ny lege, hun satte med på Ibux 1g, trodde jeg avgikk med døden. Hun satte meg på Nobligan igjen etter en måned. Nå har jeg på nytt fått ny lege, nå prøver jeg 4 eller 5 medisin han skal erstatte Nobligan med. Denne gangen en boks som koster kr 1250,- Nobligan koster kr 160,-

    3. Hei, kom ved en tilfeldighet over denne bloggen. Jeg jobber som fastlege og vil bare si at Nobligan/Tramafol er svært vanedannende, har møtt flere pasienter som har vært avhengige av dette, og neurontin kan også være vanedannende. Så vær forsiktig, og pass på at det går minst 8 timer fra du tar nobligan / tramafol til du kan kjøre bil.

        1. Alt er individuellt. Min samboer bruker nobligan mot nervesmerter og i forhold til lyrica som de kallte apedop før pga det var mange som fikk hangover i flere dager på 25 mg som er minste dose så slutter mange på de. Men de ble meget populær i rusmiljøet fordi de forsterker eff av Heroin. Eg brukte 25 mg for og forlenge søvnen. Men fytti katta for noe dop. Eg gikk ned for telling. Holdt på og besvime da eg sto opp og skulle på jobb og min samboer måtte ringe jobben og si eg var syk .Eg var fortsatt uggen det 3 døgnet. Min samboer fikk også lyrica mot nervesmerter, men fikk samme reaksjonen. Så skulle han prøve morfin plaster. Det de ikke tok i betraktning var etter 7 hj.inf og med hans toleransegrense gå han 2 mikrogram. Han fikk 7.5 mg på sykehuset. Legen dro på ferie og smerte klinikken stengte i 3 uker. En voksen mann gren av smerter i 3 uker. Då de kom tilbake fikk han nobligan tilbake. De sier at nobligan og paralgin forte er det samme.Generisk ja .men de behøver ikke virke likt. Han har ingen effekt av paralgin forte på nervesmertene. Men de virker på ryggsm. Eg har og lest at nobligan blir brukt mot nervesmerter. Det blir som og si til en som ikke tåler synonym prep. At det er fullstendig absurd. Men det er blitt mer og mer anerkjent. Mim mor må ha skriv fra lege at hun skal ha orginalprep. Hvorfor må nye leger rote med noe som har fungert i 20 år Det er snakk om livskvalitet når de ikke har annet og tilby og det som han har nå virker så det er til og leve med .og slutt og rot med ting som fungerer. Der er mennesker som har sinnsyke smerter og brukte de som prøvekanin når de har prøvd det meste er så unødvendig.og det maset om at du kan bli avhengig når du har brukt de i 20 år og har hatt 7 hj inf m.m Da syns eg livskvalitet teller mer enn og beg og tenke på avhengighet. Og noe rus har han aldŕi fått av nobligan, ikke paralgin forte heller.Eg harvsjøl prøvd nobligan .rus var det minste problemet. Men eg fikk anorerektiske tendenser .Følte ikke sult..paralgin forte tok smertene. Men ruset ble eg ikke på de heller.
          Så tenkt ov er dette dere leger o.a.At det er så individuelt som dag og natt. Og tenk livskvalitet. Kan du ikke kurere så skal du prøve og lindre pas smerter og plager så langt det lar seg gjøre.

    4. SÅ grusomt å gå med smerter så lenge 😣
      Infeksjon kan også føre til mye smerter å da vil smertene være der selv med sterke smertestillende 🤔just sayin
      Masse god bedring 🙏

    5. Hei.
      Sku bare si at nevrologen sa til mæ( hadde nakkeprolaps og div.anna som trykke mot nerva) at mange slutte for tidlig med neurontin/ lyrica pga at de ikke klare bivirkningene…men at om man klare stå ut de første to- tre første ukene med ofte harde bivirkninger, så bi bivirkningene mindre etterhvert og du kan da få god nytte av denne medisinen mot nervesmertene. Så ikke gi opp etter få daga…

        1. Sakte, men sikkert, vil neurontin gi vektøkning. Svimmelhet, ustø gange+Obstipasjon. Sikkert individuelt hvilken bivirkninger man får, men slik var det for meg.

          1. hei Anonym,svimmelhet vil komme med en gang du starter opp med naurontin,har veldig mye med dosering,vekt kan gå opp med flere måneders bruk,men fordi du får spisekikk av dem når dose er blitt høy.ustø gange svimmelhet alt dette er ved at du øker dose for fort opp,eller du bruker mer enn hva du skal bruke.lyrica er akuratt det samme men noe svakere,begge de 2 prepperater brukes i andre narkotiske stoffer som heroin eller obiater fra lege sammen med gaba er en partymix.
            lykke til KOKKEJÆVIL =)

    6. Såå kjedlig med prolaps og isjas-smerter. Har vært der selv, og det er helt uutholdelig. Jeg fikk betennelsesdempende, voltaren de første dagene, og det lettet litt på det verste trykket👍🏻 Kanskje værdt et forsøk. Er ofte en betennelse i kombinasjon med prolapsen som trykker på nervene. Masse god bedring uansett🤩

    7. Hei der😊 Jeg selv går på naurontin for ryggen min og hadde aldri klart jobben min uten så dette blir bra😊 (håper jeg😊)

    8. Stalltips:ikke les på bivirkninger😁ta pillene dine og les vist noe skjer.stå på og god bedring😁👏

    9. Tramadol omdannes på en måte til morfin i kroppen når den taes. Ta bare tablettene du slik legen har foreskrevet. Har ikke hørt om så mye bivirkninger som nevnt her. Har jobbet på nevrokirurgisk avdeling og sett maaaaange med prolaps. Har selv hatt isjiassmerter, og er glad det aldri ble prolaps. Om jeg kjenner antydning til isjias nå, tøyer jeg hoftebøyerne og hoftestrekkerne, og da letter det. Ved prolaps kan det være godt med pute ender knærne når du ligger på rygg, eller pute under den øverste foten om du ligger på siden. Det kan sikkert kjæresten din kjenne igjen om hun har prøvd det for bekkensmertene sine. Lykke til!

    10. Jeg må si at jeg synes at Nobligan er tusen ganger verre å slutte med enn Oxynorm altså..
      Millioner av maur i kroppen når jeg slutter, veldig urolig søvn, hotflashes og frysninger med 5 minutters mellomrom mens det står på… – skjønte fort hvordan rusavhengige har det🙈
      Men om man må velge mellom å kunne bevege kroppen bittelitt med medisinene, så må man bare stå i det..
      Noen funker på Neurontin, men vær obs på bivirkninger..
      God bedring:)

        1. Google Statens Legemiddelverk. Scroll der det står bivirkninger. Du kan til og med sende dem en bivirknings melding som ikke står i pakningsvedlegget. Litt rart egentlig at bloggere ofte spør en «venn» framfor ekspertisen 😳

      1. Jeg skjønner hva du mener. Jeg har aldri tatt andre preparater enn tramadol over lang tid. Jeg har stått på 450 mg i døgnet i type 5 år. Det har vært et par ganger med abstinenser fordi jeg ikke fikk med meg at legen min skulle på ferie. Da har jeg gått cold turkey som de sier.
        Fy fader for noen abstinenser! En heroinist sa at han ville heller gått av heroin enn tramadol. Tramadol omgjøres leveren til et kunstig opiat på sett og vis. Samtidig lages det et stoff som har samme virkning som antidepressiva. Det vil si, at når man skal gå av tramadol, så er det to heavy stoff man skal av. Den som har prøvd å slutte med antidepressiva vet om disse sjokkartede støtene man får i hodet når man flytter blikket. Vel, det samme oppstår når man slutter med tramadol. I alle fall opplevde jeg det. Og så fikk jeg slike muskelsammentrekninger i bena som var helt forferdelige. Jeg var abstinent på et fly engang. Jeg holdt på å tørne. Jeg måtte opp og gå hele tiden. Måtte si til han som satt ved siden av meg, at jeg hadde flyskrekk. Søvnmangel, kvalme, voldsom uro i hele kroppen, fryser, svetter, diare, oppkast. Nei, jeg må si jeg hater disse medisinene. Er endelig i gang med seriøs nedtrapping. Men det er ikke lett, for jeg står på 75 mg tramagetic (samme virkestoff som tramadol) langtidsvirkende. Og slike piller kan ikke deles eller knuses. Så hva trapper man liksom ned til da? Jeg tror jeg må over på kortidsvirkende, 50 mg kapsel. Og så ta det derfra. Jeg skal aldri mer røre tramadol når jeg er ferdig med nedtrapping. Nå er det over ett år siden dette innlegget ble lagt ut, men jeg fikk meg ikke til å la være og skrive. Alle burde advares mot tramadol sett i lys av voldsomme abstinenser. Folk må jo av og til ha smertestillende, men de bør informeres grundig at etter en viss tid vil det være krevende å slutte brått. Selv etter kort tidsbruk fikk jeg abstinenser. for jeg fikk dem først sånn 20 og 20. Så etter tyve kapsler var jeg abstinent. Etter en viss tid begynte reseptene å komme med hundre kapsler. Jeg var fanget. Helt til jeg våknet og ikke ville ha disse mer. Fy flate jeg hater disse medisinene. Virkelig.

        1. Kommer inn her jeg også nesten 1 år etter dette innlegget igjen for å dele mine erfaringer med Nobligan / Tramadol. Selv sliter meg med kronisk spenningshodepine og migrene så jeg har temmelig greit forbruk av Paracet og Ibux fra før av. Aldri noe jeg tar fast eller så altfor ofte, men jeg har fri tilgang på 1g Paracet og 600mg Ibux som jeg tar litt om hverandre når jeg plages med spenningshodepine, eller smerter som fort kan stråle til hode og utløse en hodepine. Også har jeg fri tilgang på Maxalt som jeg har for migreneanfall.

          Dette er en trio som fungerer veldig bra for meg og gir meg ingen langtidsplager eller noe som helst. Men de er til veldig spesialiserte formål og jeg tar aldri Paracet eller Ibux konstant over lange perioder. Smertestillende mot kroniske hodeplager er jo en litt morsom affære ettersom det å ta Paracet og/eller Ibux fast gjerne gir deg medisinert hodepine så det er jo en balansegang, men når har jeg levd med disse kroniske smertene i såpass mange år at jeg har lært kroppen å kjenne så jeg balanserer temmelig greit.

          Utfordringen er når man da får andre plager, for man bygger seg opp en grei resistens og toleranse etterhvert så ting som Paracet og Ibux når jeg først får muskel og leddsmerter, som f.eks når det smeller i korsryggen i løpet av en treningsøkt på treningsstudio så nytter det ikke å ta Paracet eller Ibux mot smertene, for at det skal ha noen som helst effekt så er man eventuelt rett opp på doser som nærmest garanterer medisinert hodepine nærmest umiddelbart så det nytter jo ikke.

          Av alt jeg har prøvd for muskel og leddsmerter så er det Tramadol som utvilsomt er mest effektivt. Tramadol er også smertestillende som hvertfall for mitt tilfellet er helt uten bivirkninger. Har på det meste vært oppe på 400 mg / døgn og det er jo ikke tegn til noen merkbare bivirkninger eller plager av at jeg tar sånne doser med Tramadol.

          Sammenligner man med strev jeg må forholde meg til i pollensesongen på grunn av lett til moderat allergi mot bjørk og moderat til sterk allergi mot gress hvor det å måtte trykke i seg antihastamin (Aerius i mitt tilfellet), øyedråper (Opatanol) og nesespray (Dymista) så hjelper de mot pollen men det kommer jo på bekostning av at du får lavere energinivå, du blir tørr i munnen, halsen og på leppa og må plages med det igjennom hele sesongen. Nå har jeg endelig fått godkjent at jeg skal bli vaksinert mot pollen, så nå skal jeg endelig igjennom to runder etter årets sesong da det er egen vaksine mot bjørk og en annen mot gress. Men da slipper man heldigvis å måtte leve med alle bivirkningene av medisinen du må ta daglig helst noen uker før sesongen starter.

          Tramadol er jo sånn sett en fryd. Problemet med Tramadol er at det er nesten for bra og med for få bivirkninger. I starten av året i år så har jeg slitt mye med ryggen så jeg har hatt en periode nå på 1-1,5 mnd med nesten daglig bruk av Tramadol. Og tiden med Tramadol er temmelig fantastisk, det fjerner jo alle smerter og plager og det gir et ekstra positivt kick i hverdagen i tillegg som gjør at livet og dagene blir ekstra lette og fine. Problemet er jo å klare å finne tidspunktet hvor det er naturlig å stoppe, det har såpass effektiv smertelindring, hvertfall for meg at du vet jo ikke med sikkerhet om smertene dine er borte eller ikke, eller om det er Tramadolen som gjør at du føler de er borte. Kroppen bygger også opp resistans mot Tramadol fryktelig effektiv, så hvor jeg startet med 50 mg tre ganger om dagen til å begynne med, så var jeg innen 1 mnd allerede oppe på 100 mg tre ganger om dagen for å få tilsvarende effekt. Legen ser ikke på det som noe stort problem da alt under 400 mg om dagen ikke blir sett på som spesielt problematisk, spesielt ikke om det ikke er snakk om kroniske plager så horisonten for hvor lenge man skal gå på det ikke strekker seg over så altfor lang tid.

          Jeg følte selv ikke noe problem underveis heller, men så fort jeg fant ut at nå var det på tide å stoppe for nå regnet jeg med at plagene hvertfall var såpass redusert at jeg trolig klarte meg uten Tramadol om ikke annet så er et forferdelig legemiddel å slutte med. Samme dagen som jeg stoppet opp så slet jeg litt med å forstå hva som skjedde for jeg gikk rundt å følte meg nedfor og deprimert. Og jeg er en type som ikke finnes depressiv, negativ eller særlig følsom sånn generelt. Spør du kona så minner jeg nok mer på en psykopat hva gjelder følelsesregister. Først så tenkte jeg jo at dette måtte jo bare være et litt snodig innfall, men følte meg om ikke enda mer nedfor og deprimert dagen etterpå hvor jeg da tok 50 mg tramadol og da ble det straks meget bedre. Og nå som jeg har tatt opp dette med legen og satt meg litt mer inn i det så er dette tydeligvis relativt normalt, selv når du går på tramadol over en kortere periode.

          Jeg hadde en uke hvor jeg gikk rundt å var nedfor, deprimert og helt ute av det. For meg som ikke er vant til å gå rundt å føle meg sånn i det hele tatt så var dette en helt vanvittig tøff uke for å si det mildt. Jeg gikk på Sarotex over lang tid i forbindelse med et kreativ forsøk på at det skulle kunne bedre på mine kroniske migreneplager og fikk beskjed om at noe lignende kunne skje da, men der var det fult opplegg med nedtrapping osv og som forebyggende mot migrene så var man på sedvanlig lave doser av Sarotex så hadde ingen problemer når jeg gikk av det.

          Heldigvis så gav det seg jo etter ca en uke. Og legen foreslo at vi kunne sette opp nedtrapping, jeg hadde jo tross alt bygget meg opp til 400 mg / døgn, så det var et opplegg vi kunne kjøre over flere uker hvor man først trappet ned til 200 mg / døgn over 1-2 uker, så ned til 150 mg over 1-2 uker også sakte men sikkert til man var nede på 50 mg om dagen. Og det ville nok gjort bruddet langt enklere, men faren var jo da at nedtrappingen ville ta minst like lang tid som tiden jeg hadde gått på Tramadol i det hele og store som fort kunne gjøre at bivirkninger/abstinenser da satt i lenger så jeg valgte å bare ta det hardt og brutalt. Men hadde det ikke bedret seg etter den ene uka så hadde jeg nok måtte gå tilbake på det for det var temmelig jævlig.

          Folk vil jo reagere forskjellig, kona sliter med panikkangst og depresjoner til vanlig så jeg lurer veldig på hvordan hun ville reagert om hun var i min situasjon. Ville hun taklet det bare da hun har igjennom et liv med panikkangst og represjoner taklet det bedre da hun har et mye bedre grunnlag for å takle den type plager, eller vil det at hun er ekstra utsatt for det i utgangspunktet nærmest kastet henne rett utenfor stupet.

          Ville ha vært veldig forsiktig med tramadol, og hatt en veldig god dialog med legen i forkant rundt forespeilet behandlingstid, doser man forventer at man må opp til over tid på grunn av resistans og et solid forhold til nedtrappingen som kreves i etterkant. Hadde det ikke vært for denne avrusningen så hadde tramadol vært det perfekte smertestillendemidlet i min bok. Men det er jo alltid noe negativt med alt som er av legemidler.

    11. Tramadol/nobligan er ikke morfin nei..vel..blir like susa på de og avhengig. Spiste masse av de for noen år siden, endte opp med krampeanfall som er ganske vanlig på de. Jeg bråkuttet, det var et helvete i 3 uker. Sov 1-3 t hver 3 natt i 3 uker, og det kribla så sinnsykt i kroppen, kjentes ut som 1000 maur kravla inni beina🙈Så ikke til å spøke med de trekantmedisinene. Nå går jeg på phinex forte etter prolaps i nakke, 6 om dagen, har halvert. Trenger de ikke lenger, kroppen vil ha. Det styrer livet og under ikke min værste fiende. Svetting, influensasymptomer, angst mm om jeg ikke tar de. Det er ikke mye mye gøy å være 33 år å livet står på vent. 1800mg neueontin funka ikke på meg..Ang Paracet ville jeg heller spurt om panodil 1g og ta det med 600mg Ibux. Masse lykke til og god bedring.

      1. Du har helt rett mht tramadol og det med å slutte med dem. Jeg har sett at noen kaller det djevelens dop. Jeg sto på langtidsvirkende av dette, og slutta brått. Herregud for noen abstinenser! Jeg trodde jeg holdt på å dø. Og da en junkie sa at abstinensene etter tramadol var verre enn heroin, så trodde jeg på ham tvert.
        Den uroen og krampene i bena om natta holdt på og gjøre meg gal! Jeg var 100% hekta, og likte at jeg ble euforisk av tramadolen. Så jeg sto på dem mye lengre enn jeg skulle. Den ene gangen jeg måtte gå rett av dem, var fordi jeg ikke fikk tak i legen for ny resept. Han var på ferie!
        Nå holder jeg på og trappe sakte ned. Føler meg som en fanget av denne dritten. Jeg skal aldri mer i hele mitt liv låse meg fast til tramadol. Til sitt bruk er det sikkert kjempebra, men langvarig bruk – da har man skaffet seg et seriøst problem. Selv ved nedtrapping kjenner jeg ganske ille abstinenser. Neurontin står jeg også på, men helt lave doser. Prøvde å slutte med dem, men da fikk jeg trigeminusnevralgi så det sang. Det er vondt det. Så neurontien må jeg ta. Den opplevde jeg som helt enkel å gå av. Det er tramadolen som er et vilt helvete. Jeg hater den medisiner der! Mer enn noe annet !

    12. Har vært der du er, og ingenting av det du har fått funka, håper dog det hjelper deg, vi er alle forskjellige, jeg måtte til slutt hasteopereres da nervene til slutt ble så i klem at ingen signaler kom frem noe sted. Lykke til og god bedring🍀

    13. Hei!
      Godt å få ryddet opp i medisiner – komme unna morfin og lande på noe annet.

      Men vær obs på NEURONTIN! Jeg har selv prøvd det – og var lykkepille en god stund helt til det drog meg ned i avgrunnen. Rotet det til mentalt rett og slett. Så vær obs på forskjellige bivirkninger.

      God bedring!

    14. Nobligan får man helt i 600mg som Depo. Norge som har Max 200mg bare. Skulle prøvd å fått lyrica. Det er super neurontin funker ikke på alle desverre.

      1. Var ikke fastlegen. Ikke fikk jeg mye morfin heller, bare 5 mg pr tablett, men tror ikke hen så noe annet valg kortsiktig. Jeg hadde, og har, så infernalsk sinsykt ondt. Håper virkelig de nye tablettene virker etter hvert

        1. Ja, alt kommer til å gå fint og du blir fin igjen.
          Du bør bytte til Lyrica. Ikke la deg lure til å bruke Neurontin, den er ikke god. Følg med på bivirkninger. Den er gammel, billigste medisin, og få som tåler den. Mange blir veldig deprimert, sinte og får hallusinasjoner. Du kan gå rett over til Lyrica, behøver ikke seponere Neurontin først. Det er bare å bytte. Lykke til!

    15. Jeg har siden 25. februar (på grunn av heftig prolaps og modicforandringer) gått på 1800mg neurontin, 25mg oxynorm, 3 gram paracet og 1800mg ibux om dagen. Oxy tar jeg “ved behov” og behovet har vært stort. Jeg er fullstendig klar over at kroppen min er totalavhengig av morfin nå for å klare å fungere normalt. Men med en god nedtrappingsplan skal det ikke ta lang tid før jeg er kvitt pillene, den dag jeg klarer å håndtere smertene uten piller. Vi snakker sakte opptrening for å få dette til. Det er viktig å være smertelindret. Så om neurontin ikke gjør susen, vit at det er andre muligheter der ute og så lenge du følges nøye opp ifbm medisinbruk og nedtrapping, OG at du er klar over at du blir avhengig, men at dette kontrolleres, så er det ingen grunn til å frykte de pillene som faktisk hjelper deg.

      Masse lykke til! Håper at neurontinen gjør susen for deg!

    16. Godt du fikk hjelp,men vær forsiktig med Nevrontin.Skumle bivirkninger kan oppstå.Selv sluttet jeg nesten å prate og det er ikke likt meg.Etter jeg sluttet med den skravler jeg villig vekk🤪Det kan også oppstå bivirkninger som du som mann ikke vil ha.Men jeg skal legge til at en venninne har gått på max dose uten en eneste bivirkning.Så alt er mulig 🙈😘

    17. Hei kjære du! Her ligger jeg og har kun kunnet ligge og stå/gå siden midten av november i fjor. Det begynner å bli lang tid!! Jeg har endelig fått operasjon i august. Disse mnd har vært et sant mareritt!!! Man føler seg så hjelpesløs og smerter som river fra setet og ned i ankelen kan ingen fatte hvor ille er med mindre man ikke har vært der selv. Fikk ved tilfeldighet, også fra en vikarlege, samme medisin du begynner med nå. Men et godt tips; prøv med en vanlig Paracet ved siden av den. For meg virker det bedre, ser det ut som så langt. Ny medisin hjelper heller ikke etter 3 dager. Jeg har tatt den 1 uke og nå først merker jeg «litt» forskjell så ikke gi opp for tidlig. Jeg ønsker deg alt godt, lykke til også får vi vente til forhåpentlig operasjon gir oss det dagligdagse livet tilbake. God klem til dere alle 4 😊

    18. God bedring å god sommer🥰😊 Håper snart vondte slipper så du slipper giften hver dag👍😊
      Bra humøret er på topp da🙃😊👌

    19. Veldig lur vikar-vikar der altså!
      Min mann hadde en kraftig prolaps da han var omtrent på din alder, den gamle ringreven av en fastlege gjorde han brutalt oppmerksom på at det ikke fantes noe som kom til å gjøre ham smertefri før prolapsen brant ut av seg selv… Han fikk allikevel smertestillende og et veldig godt råd om å gå på terreng (skogssti, plen, alt som ikke er asfalt, grus eller harde gulv), helst minst 10 minutter 2 ganger om dagen, eller i hvertfall så mye han klarte. Etter relativt kort tid følte han at han dyttet i seg masse kjemikalier som ikke hjalp, så han droppa stort sett det meste av smertestillende og gikk for gåinga (sic!) som han syns hadde en slags effekt. Han hadde mindre smerter når han gikk, og etterpå var smertene i det minste litt dempa/annerledes en liten stund.
      Smertene endret og forflyttet seg, tærne ble blå… vi var på noen akutttimer hos legen i denne perioden og prolaps er virkelig ganske jævlig å være vitne til som nær pårørende også; man føler seg så hjelpeløs og totalt unyttig.
      Etter 6 uker var søvnunderskuddet såpass stort at legen skrev ut Nozinan, (google “apedop” og Nozinan er det første treffet du får, heheh). Dette ga ihvertfall litt smertedemping og noen timers søvn, slik at han fikk krefter til å holde ut og bevare håpet om at det ville bli bedre etterhvert. Og han gikk og gikk, i hagen, og etterhvert i skogen rett bak huset. Etter ca. 3 måneder begynte det å avta, og selv om han fortsatt hadde vondt i en del uker var det allikevel smerter som var til å leve med. Han ble helt bra til slutt, og jeg beundrer fortsatt hans evne til å stå igjennom den lange tiden det tok.
      Helt ærlig tror jeg han har fortrengt mye av denne perioden, men ved tilløp til “tilbakefall” har han iverksatt gåing på terreng umiddelbart, og har aldri vært i nærheten av ha det så ille som første gangen. (Nå er det jo også sånn med prolaps at jo eldre man blir jo mindre ille blir det, husker ikke helt hvorfor, men noen fordeler er da ved å bli gammal!)

      Jeg prøver ikke å ta motet fra deg med dette altså, men det er noe med at hvis man innstiller seg på at det kanskje ikke er så mye som egentlig hjelper, og at ting kan ta veldig lang tid, så slipper man ihvertfall å bli skuffa og nedslått flere ganger i uka. Jeg anbefaler tålmodighet, terrenggåing, (og muligens litt Nozinan), og ønsker deg vedlig god bedring og masse lykke til! Det kommer til å bli bedre, helt sikkert!

    20. Fornuftig lege 😊 Gi neurontin noen dager, det funker fjell mot nervesmerter. Det er SÅ mye bedre enn å bli avhengig av paralgin forte. Lykke til!

    21. Så bra med nye medisiner👍👍 Morfin er jo noe dritt😜 Krysser fingre for at denne blandingen hjelper bra etterhvert 👍👍
      Ha en god kveld😉

    22. Så bra du fikk hjelp🤞, går håpe det hjelper deg, går ikke å gå med då mye smerter.
      Ønsker en superfin kveld til deg og jentene dine.

    23. Husk at max dose pr døgn totalt med tramadol/nobligan er 400mg.
      Man kan få sterke kramper om man overskrider.
      Dvs tar du en 2x200mg er da maks dose, ingen 50mg i tillegg.

      Kjøre bil og annen motorisk aktivitet er utelukket mens man går på neurotin.

      1. Ser det er lenge siden du skrev dette. Men for andre som leser det i ettertid. Det stemmer ikke det du skriver om ikke å kjøre bil mens du går på Neurontin. Det er kun en stund. Husker ikke helt nå. Men tror det er mens du trapper opp og en viss tid. Kan og ha med hvor mange doser i døgnet.
        Jeg har gått på den leeenge for noen år siden. På maks dose fordelt på tre doser i døgnet.
        Nå går jeg på Lyrica. Her og maks dose og tre ganger i døgnet. Ikke noe problem å kjøre på det.
        Men viktig å høre med lege men og å lese pakningsvedlegg og sjekke regelverket selv.
        En skal aldri kjøre om en ikke er i stand til det.

    24. Så bra du fikk hjelp og Krysser fingrene for at det funker🤞🏼
      Ville bare si at om det begynner å klusse noen rare tanker i hodet ditt, så kan det være Neurontinen som spiller deg et puss😬
      Vær litt opps på det, sånn i tilfelle😊
      Lykke til og riktig god bedring❣️

    25. Har selv nevropatiske smerter med utstråling og bordovning av lemmer pga prolapser. Bruker Neurotin mot dette samt pinex forte når det blir for jævlig. Viola, utstråling og bordovning nesten helt borte, endel sterke smerter til tider, som jeg klare å døyve med pinex forte og 1 grams Paracet. Håper tabletter/kapslene vil virke like godt for deg også

      1. Håper ikke du mixer paracet å pinex forte 🤔 i en tablett Pinex forte er det 500 mg paracet 🙈 Så vis du tar 1 tablett pinex forte og 1 g paracet, så får du i deg mer paracet enn anbefalt 🤷‍♀️

        Mvh sykepleier

        1. Riktig hun får i seg 1,5 gram. Men hun tar nok ikke det flere ganger om dagen. Hun skriver ved de verste smerter.
          De sier 3 gram Paracet i døgnet for å forsikre seg, men de fleste friske mennesker så kan man ta inntil 4 gram Paracet i døgnet.
          Skal ikke oppfordre noen til å nå begynne å ta 4 gram Paracet hver dag,ikke misforstå.
          Hos de aller fleste står det på Paracet 1 grams- inntil 3 stykk i døgnet.
          Hun kan Evt begynne å ta en halv Paracet til pinexen.!
          Jeg lærte en gang at 1 pinex eller 1 paralgin forte er bortkastet, du må ha i deg 1 grams Paracet skal kodeinet fungere.!
          Det har jeg erfart selv, tok som legen sa 1 paralgin, merka ikke mye bedring, hentet ut ny pakke. Da sier farmasøyten dette. Tok da en halv Paracet med en paralgin og det var noe helt annet.!

          Går selv på nobligan retard piller for min skulder, venter på time på sykhuset nå hos fysikalsk medisin/ rehabilitering.!

          Neurontin er fin for nervesmerter, prøvd den selv mot trigeminus nevralgi i ansiktet.
          Tok en del av smertene, men vær obs på bivirkninger.!
          Jeg måtte slutte, for jeg ble så sinna som ei fele. Boffa te guttungen bare han skulle spørre om noe😥💙stakkars.
          De epilepsi medisinene mot nervesmerter får en del, mye bivirkninger av.!
          Krysser fingrene for deg at du er en av de som ikke får bivirkninger.!

    26. Neurontin ble redningen for min mann når han hadde grusomme nervesmerter,de ble også gitt av en vikarlege.Godt med nye øyne som ser annerledes på ting!God bedring🥰

    27. Jeg fikk noe som heter Lyrica når jeg hadde prolaps, funket meget bra. Men du bør belage deg på å begynne med styrketrening, det virker mot prolaps! Lykke til!

      1. Lyrica det er noe som gjør deg veldig avhengig, dyre er de også, har ei venninne som går på de, og hvis hun ikke har lyrica så går hun ikke ut av døra for hun blir så veldig dårlig, så de tabelettene ville jeg ikke anbefalt noen…Da ville jeg heller tatt 10mg sobril for nervene, for disse selv om det er c-preparater,så er det bedre å ta 10 kg sobril å heller trappe seg ned etterpå for Lyrica er ikke bra i det hele tatt hvis du går på det noen måneder, jeg sier det for jeg vil deg ikke så vondt. Mvh Sissel

        1. Man kan ikke si at det og det er farlig og vi er alle ulike .avhengighet er definert som en sykdom .ikke alle blir det. Sobril er like avhengighetsskapende og ofte mer enn lyrica .min samboer har prøvd lyrica mot nervesm. Men hadde hangover så lenge at han orket de ikke. Eg derimot tar en 150 mg om kvelden. Eg har brukt de i mange år nå og eg kan gå uten i ukesvis .Noen har lettere for og bli avhengig, sobril ville rg styrt unna.for eg kjenner flere som virkelig sliter med og slutte på de Eg har også brukt sobril og for min del så kjente eg virkningen en kort stund og så tar man en ny og en ny. Dette er så utrolig individuellt ar man kan ikke fortelle folk ka de skal styre unna. Eg kjenner en som ble grisehekta på imovane. Ett lett innsovningsprep.Eg ble det også for virkningen av de kan fint overstyrer .Man skal ta de kort tid før leggetid,men så skjer det noe og virkningen var ute før du fikk roet ned igjen. Eg var opp i 15 stk til slutt. Men eg ventet alltid en halv times tid før eg tok en ny .Så hadde eg pauser innimellom .kunne ta de i to netter så avtok virkningen igjen. Og devar ett helvete for meg og slutte på .Og kompisen til han eg kjente måtte ha imovane. Ingen ting tok abstinensene .Eg byttet til ett prep med mye leger halveringstid. Kuttet ut sobril og imovane. Desse bruker eg mot ME sympt og rg ble mye bedre .de blir også brukt mot angst der andre medikamenter har liten eller ingen effekt.
          Etter og ha brukt de i 1 år fant legen ut at eg var så bra at han bråsep.de etter ett år. Eg fikk i ingen problemer med abstinenser,men etter ca 3 mnd kom alle ME Sympt tilbake og eg ble liggende i mørket og var så syk at min samboer og sønn måtte tigge legen om og få de igjen. Samme dag så klarte eg og bade uten frostanfall og andre sympt. Dette skjedde to ganger .Eg var uten lenge. En spesialist i smertelindring sa en gang at holder man seg til den dosen legen foreskriver og mot det man trenger medisinen for så har man mindre sjangse for og bli avhengig .Det samme gjelder andre medisiner. Eg har brukt desse i mange år nå og har aldŕi økt opp. Eg har brukt paralgin forte i 20 år og har ikke økt opp, men gått ned .Det er ofte de som bruker de til og ruse seg på de som blir avhengig. Noen er ekstra populære i rusmiljøet da de forsterker eff av heroin og det er ofte kombinasjonen folk vil ha. Sobril og valium er beroligende og har man brukt amfetamin lenge så jakter de på benzo o.a beroligende. Paralgin forte har liten betydningen om de går i lar. Det kan kræsje med lar med.og de må ofte ha sterkere i med.som morfin etc.
          Så man kan ikke be folk styre unna de og de medisinene, folk må finne ut ka som passer for de. Den ene er nødvendigvis ikke verre enn deg andre .Noen mennesker har lettere for og bli avhengig enn andre. Om det er lyrica for en så kan det være imovane for en annen.Det blir opp til legen og pas og ha klare avtaler og følge opp pas sine

    28. Får bare håpe det nye smerteregimet viker 👍
      Va å kjøpte røykahavlaks hos dæ nu i kveld👍den skal smakes når vi kommer frem t Berlevåg 🥰👍

    29. Anbefaler deg å lese pakningsvedlegget på neurontin nøye. Den har noen skumle bivirkninger om den tas med visse typer medisin, og ellers også for den del. Fikk den utskrevet selv, men unnlot å hente den ut etter å ha lest om potensielle bivirkninger. Det er jo noe man håper og tror legen vet/tar hensyn til i utgangspunktet, men har erfart at det kan være lurt å sjekke selv også 😊😊
      God bedring!

    30. Godt du fikk ny type medisin 😊er viktig å ikke gå for lenge på det samme. Håper du slipper å ha vondt snart. Ønsker deg og dine en fin kveld

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg