Og det ble morgen, dag 1

I går stengte halve Norge med de absurd store konsekvensene det måtte medføre for ufattelig mange mennesker. Vi får håpe det er verdt det og gjøre vårt beste for å følge myndighetenes råd for å hindre denne smitten så fort som overhodet mulig. Det er snakk om en nasjonal dugnad og håper regjeringen vil delta på denne dugnaden med midler som monner, for tusenvis av konkurser og hundretusener arbeidsledige tror jeg blir lite hyggelig på sikt.

 

Hva som skjer i dag vet jeg ikke. Fy Fader er stengt, men Hoftepluss holdes åpent. Vet ikke om det kommer kunder, men det håper jeg. Er jo ikke mer smittefarlig å handle hos oss enn i andre butikker som ikke er stengt, faktisk vesentlig mindre når man ser på de ville tilstandene som var i matbutikkene i går. Herregud folkens, matbutikkene stenger ikke og skal du bruke opp alt det dopapiret du har kjøpt innen et år kommer du til å bli veldig sår i rumpa.

 

Det har ennå ikke gått opp for meg hva som har skjedd og den følelsen tror jeg at jeg deler med veldig mange der ute. Alt er usikkert og i slike tider nytter det ikke å klage. Vi må bare gjøre det beste ut av situasjonen alle sammen. Framtiden finnes ikke lenger. Jeg orker i alle fall ikke tenke på den, men jeg er bare så sinnsykt glad for at dette ikke skjedde for fjorten dager siden da jeg var som lengst nede. Nå, etter flere uker på “lykkepiller” er jeg rustet til å takle det som måtte komme ,og det kommer til å komme mye! Jeg tror ikke en gang vi klarer å forestille oss hvor mye som kommer. Er neppe lurt å fokusere på det heller. Nå skal smitten stoppes!

 

Datter og Kjærest har begge hjemmeskole og har laget en slagplan for hvordan skoledagene skal gjennomføres. Stå opp og legge seg som normalt og gjennomføre skoledagen med skoletimer i vanlig lengde. Det tror jeg er lurt hvis ikke kan nok dette hjemmeskoleopplegget fort skli ut i de hundretusener av hjem. Begge to gleder seg som elever flest til friminuttene og her på hjemmeskolen er det ikke bare satt av 15 minutter til spisepause.

 

Håper dere har det bra der ute. Vask hendene ofte, hold en meters avstand og bruk penger (bankkort). Da går det over 🙂

 

Ta vare på hverandre, for dette skal vi klare!

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Hadde vi vært i Alta skulle vi kommet til Hoftepluss igjen, vært der før… nu har jeg kun et døgn fri før ekstra jobb ( igjen) som sykepleier på legevakt/akutten. Og skal lage en goooo biff middag til meg og datter og hygge oss . Så som du sier vi må ta det som det kommer og følger de retningslinjer som blir gitt…. skulle egentlig ha fri og dra og hente min bedre halvdel i Finland ……hjem fra 4 mnd jobb der hundekjøring med turister… men det blir det ikke, ikke lov å reise og karantene når han kommer hjem derfra. Ønsker deg og dine en flott lørdag, og ps så flott at medisin begynner å funke… massevis av lykke til både med helsa, familien og bedriftene du har. Hilsen fra Øst Finnmark. Som med stor glede og begeistring følger din blogg. Og gledings til ditt bokprosjekt.

    2. Jeg hadde lenge håpet på at mydighetene kunne tatt effektive grep lenge før, slik at vi hadde sluppet å havne på slike radikale grep som vi må nå, men er likevel glad for at de endelig har tatt til vettet så det ikke blir enda verre. Om det er til noen trøst, føler jeg meg mye tryggere med å handle fra småsteder som Hoftepluss enn i store kolonialbutikker akkurat nå. I dag må jeg uansett til legen som er lokalisert på et stort handlesenter, og da kan jeg like gjerne dra kortet når jeg først har gått inn i løvens hule, men ellers er det hjemlevering som gjelder for meg – kanskje du kunne funnet en nisje der? Folk må jo uansett ha mat, og litt delikatesser kan muntre dem opp i karantenetilværelsen 🙂

    3. Vi får ønske hverandre lykke til! Og krysser fingrene for at Norge tar vare på ansatte som ikke lenger har jobb og små og store bedriftseiere som kanskje ikke lenger har en bedrift når dette er over 🤞🏼💝
      Ikke glem at strikking, felles matlaging mm er viktig læring også. 😍
      Skole er ikke bare boklig lærdom 😃 Ta vare på hverandre i disse coronatidene 😃
      Klem fra avdanket lærer/førskolelærer ❤️

    4. Dette skal vi klare, nå er det alle mann til pumpene. Som jeg leste på nett, så blir festtalene fra 17.mai stresstestet. Nå må vi vise hva som bor i oss, og mane til samhold og solidaritet. Hamstring er usolidarisk og unødvendig.
      Ønsker deg en fin dag. Været her i Alta er i alle fall flott akkurat nå.

    5. Tøft å være liten no, blir ikke lettta da, tøft sikkert å bære stor og, men e ofre litt mindre sårbar da. Vi går brettet opp armeme, for å få stoppet korona.
      Så får vi håpe du får bra salg på Hofte pluss i dag og fremover.
      Go fredag.

    6. Ja nå håper jeg virkelig at staten kommer med kompensasjon til alle bedrifter som lir store tap pga stenging. 🤔

    7. Der hær skal vi klare. Hvis alle er med på dugnaden…. jobber i en transportbedrift som har fått karantene på noen av sjåførene. Så ha tolmodighet folkens! Maten og melka kommer i butikken selv om det blir forsinkelser. Vi skal stå på å jobbe ekstra. Men husk å holde avstand og vask hendene!!!

    8. Ja nå må vi bare ‘stå han av’ .. og håpe på d beste.
      Er frisør og salongen stengte kl 18 i går. Håper som deg at regjeringen kommer med en grei økonomisk løsning for oss.
      Ha en fin dag👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg