Og han sto opp, første dag

Det er et Herrens mirakel, men jeg overlevde julekvelden med et nødskrik. I år også. Magen er forsatt relativt stram, men det står ikke lenger om livet. Jeg klarte faktisk lenge å moderere meg. Tok bare et par skiver ribbe, en av min egen og en av svigerfars, bare for å bespise forskjellen, samt litt tilbehør naturligvis. Slukte ikke maten, men tok det rolig. Begge ribbene var gode.

 

Runde to. Pinnekjøtt, morrpølser og tilbehør. Fantastisk godt pinnekjøtt, men tygger fortsatt rolig. Kjenner jeg svetter litt, men det kan like gjerne være den stygge julegenseren min som fårefettet, samt ettervirkningene av runde en. Kjenner faktisk håpet komme sigende. Kanskje jeg faktisk klarer å moderere meg i år. Tar en juleøl, til, for å fylle magen med noe annet enn mat. Da kan man lure kroppen til å tro at man er mettere enn man faktisk er og stopper fråtsingen før det er for sent.

 

Det hjalp ikke. Fikk bare mer motivasjon til å kaste meg over runde tre, men nå uten å bry meg om å skille ribbe og pinnekjøtt. Tar litt av absolutt alt. Alt som finnes av alarmklokker ringer, men tenker ikke klart lenger. Moderasjonsgrensen er passert og nå er alt for sent å snu.

 

Runde fire. Sliter med pusten nå, men får det for meg at jeg skal skjære meg en aller siste bit ribbe og spise den med bare litt surkål. Bare for å nyte. Jeg vet jo at det er dette stykket trolig er dødsstøtet og planlegger å skjære det ganske lite. Nå er det en gang slik at det er vanskelig å skjære gjennom bein, så stykket ble over dobbelt så stort som jeg planla. Trolig over to hundre gram, men det så helt fantastisk ut og alt ble borte. Kjenner jeg skjemmes litt, men slår tanken fra meg. Det er jo jul og da skal man liksom alene spise like mye til middag som en hel afrikansk landsby spiser i løpet av en hel måned. Er jo litt av greia.

 

Runde fem. Herregud! Tid for dessert. Etter all denne salte og fete maten er det godt med litt søt og fet mat. Jeg starter med en liten multepanna cotta. Jeg skulle stoppet med den. Da hadde kvelden på mange måter vert berga.

 

Jeg stoppet ikke. Spiste meg selvfølgelig gjennom karamellpuddingen med tilhørende saus og krem som Kjærest hadde lagd, og multekremen med goro og multesirup som svigerfar sto for. Var et eller annet med den puddingen som gjorde at jeg måtte ta et stykke til. Var noe med multekremen også.

 

Godt med kaffe, litt syre. Den inntok jeg intravenøst, for det var virkelig ikke mer plass i magen. Grensen var overskredet for lenge siden. Resten av kvelden skulle brukes på å dø sakte, men som vi allerede har konstatert så overlevde jeg på mystisk vis i år også, men det skulle bli en tung kveld.

 

La oss være ærlig, etter et slikt voldsomt måltid skjer det noe nede i magen. Et voldsomt maskineri er i sving for å fordøye alt du har stappet i deg. Det dannes avgasser i stor skala, men siden du sitter i en stue med folk det ikke er spesielt høflig å lette trøkket sammen med, så bruker dine aller siste krefter til å holde igjen. En fra før stor mage blir bare større og større. Du prøver å gå på do, men når du kommer dit er det plutselig ingenting som skjer. Du går tilbake til sofaen og da slår plutselig kraftverket seg på igjen. Du kjemper deg videre. Dette skal du klare!

 

Vi kjørte hjem rundt elleve. Godt å komme ut i bilen. Burde tatt med vernebriller, for det svei litt i øynene på slutten av bilturen, men med alle fire vinduene åpne klarte vi i alle fall å få sett deler av veien og kom oss, mot alle odds, velberget hjem.

 

I ettermiddag er det i gang igjen, men da skal vi gå, ikke kjøre. Godt å bevege seg litt. Tror til og med det er tvingene nødvendig hvis man skal overleve julen. Forsatt noen dager igjen ennå.

 

 

19 kommentarer
    1. Hahahaha😂😂😂 e dreiv å sprang på do på julaften, spiste for mye fett fra ribba,å det vet e at e ikje tåler😂😂🙈🤪 meeeen såååå godt med ribbe da🤣😳

    2. Vel overstått juleaften. Det var artig å lese hvordan du overlevde all den gode maten. Vi feirer 1ste juledag her borte. Skal ikke spise mye før festmåltide kl.5 idag. Ønsker dere en fortsatt god feiring av helligdagan.🎄🌹❄

    3. Ja,ja,godt med mat og god mat enda bedre..God romjul til dokker og Godt nyttår.🤶🎅🤗🎄☃️☃️🎆🎆

    4. Flirer så tåran renn her, å e såå glad jeg ikke e mann på julaften!!😜😂😂 En vid kjole så ikke noe strammer. 😄Kan spise masssse. 😊Men kjennes enda idag. 🤣😂

    5. Æ grine av latter😂😂😂
      Høres ut som om d e fare for atombombe under turen?? Kanskje varsle resten av Altas befolkning😂😂😂

    6. Blir fort litt mye, men plager etter
      overspising oo fyllesyke, e det liten medlidenhet for. Ha en superfin 1juledag😍

    7. Akkurat passe mætt i går, heldigvis. 👌😁 2 heimlaga knekkebrød tel frokost og nu e det ut å trimme. 🚶‍♀️🤸‍♀️💪 Herlig….. Ha en fin dag videre.

    8. Jeg havna på legevakta en 1.juledag, pga trodde det var hjerteinfarkt, ble henta med sykebil. Huff det var pinlig… Hadde ikke infarkt, hadde bare overspist… Men til mitt forsvar, det var visst pga utposning i spiserøret nederst ved magesekken, i kombinasjon med sure oppstøt, det kan virkelig være smertefullt. Lærte leksa mi den gang. Jeg kan så relatere🤣
      Jeg kjøpte forresten druesalat på fyfader, ho hadde det under disken på julaften. Den var godt tilbehør til koldtbordet. Hvordan lager dere sånn druesalat egentlig, med 90%rømme,
      10 %majones?? Druer… Også vet jeg ikke hva mer som er i den? Tenkte å lage sånn sjøl også 🤔God Jul😊

      1. Den er nok feitere enn som så, den også, 50/50 rømme og majones, men bruker laktosefri lettrømme da. Og sitronsaft. Ellers består den av masse fersk druer, purreløk og hermetisert fruktcoctail 🙂

    9. Skinnet kjennes stramt ut i dag å 😅
      Må bli en gå tur i dag.
      At man ikke klarer å stoppe!
      Nei, stappe i sæ til man ruller…

    10. God jul!!!
      Men me har røykt pinnskjøtt, nepestappa og sidan eg ikkje et da .. raudkål 🎅🏻🤶🏻🎄

    11. Kjenner meg så igjen, men stoppet på runde 3 og kun riskrem til dessert, da jeg forlengst har innsett at jeg overspiser, stiller jeg aldri i stramme klær på julaften lenger. God romjul til deg og kjærest, du overlever nok resten av jula også 😊

    12. Herregud 😂
      Flire høyt for mæ sjøl her. 😂🤣😂
      Håpe du har huska på å kjøpe nok dasspapir. …høres ut som du kommer til å trenge det 😱
      Ønske dæ og kjærest en deilig 1.dag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg