Prosjekt bryllupsdress, uke 1:13. Flying start!

 

Den første uka med slanking er, for min del i alle fall, alltid “lett”. Jeg er skikkelig tent og motivert og går spent på vekta hver eneste dag, mens jeg fornøyd konstaterer en ganske stor vektnedgang i dag også. Det går litt “sport” i å kjenne litt ekstra på sultfølelsen før jeg spiser, og tenker at hvis det skal være lett å slanke seg, så kommer jo ikke dette til å bli noe problem i det heeeeele tatt.

 

Vi som har levd, og spist, en stund vet jo at verre uker venter, men nettopp derfor har jeg kost meg ekstra den første uka. Merket at ræva ikke lenger presser mot jakkekanten og at det er mulig å dra opp glidelåsen uten at man må bruke krefter. Jeg har prøvd å ikke snakke for mye med Kjærest om dette, for tror det verste med å bo sammen med en som slanker seg er det evinnelig gnålet om mat og vekt og, kanskje det mest irriterende, om de “ser forskjell”.

 

Vekt, uke 0: 129,3

Vekt, uke 1: 123,8

Vektnedgang, uke 1: 5,5 kg (11 pk smør)

 

Fem og et halvt kilo ned den første uka er jeg meget godt fornøyd med! Jeg kunne sikkert gått ned det dobbelte hvis jeg hadde trent, spist og drukket mindre, men sannheten er at jeg egentlig ikke har gjort store endringer i kostholdet. Jeg har selvfølgelig kuttet ut alt “dritt” som kaker, sjokolade, potetgull og godterier. Bare der har jeg spart absurd mange kalorier, for jeg hadde virkelig mistet alle grenser de siste ukene av desember. I tillegg har jeg byttet ut brød med havreknekkebrød, og satt en øvre begrensing på fire på måltid. Det er like mane kalorier i et knekkebrød, men det tar, av åpenbare grunner, mye lengre tid å spise det kontra en myk brødskive. Tidligere, da jeg spiste brød, kunne jeg spise 7-8 skiver på samme tid som 4 knekkebrød. Jeg bare rullet dem sammen så de skulle gli letter inn.

 

Og etterpå tok jeg meg en Gomorgen yoghurt, kanskje to. Det har jeg kutta helt ut. Har ikke spist Gomorgen, eller noen annen yoghurt, hele uka. Hadde faktisk gruet meg litt til det, for her kan vi snakke, (trodde jeg), avhengighet; brun Gomorgen yoghurt, den med nøtter, herreguuud!

 

Frokost/lunsj og til kvelds. Ser både sundt og skikkelig godt ut

helt til jeg ødelegger inntrykket med masse kvitost, ha ha. Det går unna ca et kg kvitost i uka. Jeg bruker det på omtrent alt, til og med på speilegg. Etter hvert skal jeg redusere forbruket, kanskje bytte til en lettere variant, men ikke ennå. Skal vente til det går litt mer trått med vektnedgangen.

 

Oppdiktede spørsmål fra leserne:

Går du på lavkarbodiett?

Jeg går ikke på streng lavkarbodiett, med bare bacon til frokost og slik galskap, men jeg holder meg, selvfølgelig, unna sukker og slikkerier, men også ris, pasta, potet og brød. De siste ikke fordi jeg tror man isolert sett blir tjukk av disse matvarene, men fordi det er så lett for å spise for mye av dem. Jeg koker heller ekstra med grønnsaker.

 

Har du ikke “sprukket” en eneste gang?

Det er klart at en kar som meg, som omtrent har trøkt i seg hva det skal vøre om kveldene, har slitt litt med “kravings” når klokka har passert åtte, men da spiser jeg epler. Har sagt til meg selv at jeg kan spise så mange epler jeg vil. Var oppe i tre epler en kveld, men som regel spiser jeg bare ett.

 

Har du kuttet ut øl?

Nei, jeg har ikke redusert forbruket denne første uken, men også ølforbruket må til pers etter hvert hvis jeg skal inn i den bryllupsdressen.

 

Drikker du brus?

Går ut fra at du tenker på sukkerbrus, og det har jeg ikke drukket på flere år omtrent. Skal jeg ha brus så drikker jeg Cola Zero eller Solo Super, men drikker generelt lite brus.

 

Hva er egentlig målet ditt?

Målet mitt er at Kjærest skal få gifte seg 27, mars med en mann hun syns er lekker. Da burde jeg komme meg under 110 kg, altså 19,3 kg ned på 13 uker. Det skal holde hardt, men er ikke umulig. På sikt er målet mitt å lande på 95 kg. Under det vil jeg ikke leve. Jeg er alt for glad i mat og drikke til at det vil gi meg et godt liv.

 

 

Det var uke 1. Så deilig å endelig være i gang! Hvordan har det gått med deg da?

 

Les også:

Prosjekt bryllupsdress, uke 0

 

 

 

 

 

34 kommentarer
    1. Dette klarer du 💪🏼 Heier på deg, å håper på egen motivasjon av å følge deg på veien… 💪🏼

    2. Kjenner jeg vil gråte litt når jeg ser hva du spiser. Har selv lagt om min livsstil grunnet overvekt, å jeg spiser myyyye mere enn deg på ett måltid. For å ikke tape muskelmasse, spiser jeg 1 pk kalkunfiletpålegg pr måltid. Dette da anbefalt mengde protein pr måltid er ca 20-25 gr for damer. Menn bør ligge på 30-35 gr protein pr måltid. Altså 1.5 gr protein pr kilo kroppsvekt pr dag.
      Å ja, jeg har gått ned👍😉.
      Men litt skryt til deg også, er flott at du tar ansvar for egen helse og kutter mye unødvendig tull som vi putter i oss💪👍. Det blir så mye bedre til slutt.
      Så må jeg nå også tilføye at jeg tror nok du blir gift uansett hva vekten sier😉👍😘
      Lykke til💪👍

    3. Lykke til!!! Jeg tror jeg er på dag 1 i dag (holder litt åpent for å se hvordan ettermiddagen går), men foreløpig har jeg bare knasket tørre knekkebrød. Bruker vanligvis ikke spise frokost, men det bør man jo – så derfor knekkebrød. Men orket ikke finne fram pålegg 😀

      Jeg tror nok hun vil ha deg uansett, men er jo kjekt å slippe utgiften med ny dress, fordi den gamle er for trang.. 😉 Man har det bedre med seg selv når man får lagt av de smørpakkene 😀

    4. Beste tips er å kutte alt som heter slanking , vri ordet over på livsstil endring☺️ . Tenk positivt at jeg forandrer livsstil for min egen del …. slanking er negativt ladet 😔…. og man skal ikke tilfredsstille andre ….. man skal hjelpe seg selv med en livsstil forandring og bli fornøyd . Man skal spise og drikke det man vil , men i mye mindre mengder 😋. Og ut av sofaen , den gjelder vel neppe deg . Da du er en energi bunt og er i jobb . Jeg måtte det pga helsa og gikk ned 20 kg på noen mnd . Jeg ville bruke ett år . Har holdt vekta sånn noenlunde . Går sånn + , – opp og ned 2 kg 🙈 Masse lykke til med livsstil endring 💙

    5. GRATULERER SÅ MYE👏👏. Snakk om en pangstart på prosjekt-vektnedgang👌. Dette ,å være en megastor inspirasjon for deg!! Lykke til videre,tror virkelig du har godt av å få mindre jobbing og stress,tid til å kose deg ilag med dine fine😍.

    6. Prøv wasa sin sport+, de e faktisk kjempegod, og metta lenge. Eg har ikke klart å kutte ut youghurt, men oppdaga at yoplait sin 0/0 faktisk e dritgod. Spesielt vanilje, og kirsebær. Også eg som fra et kokkestandpunkt tenkte at -0sukker, 0fett = 0smak.
      Lykke til på ferden, eg tok den samme ifjor. 25 ned. Fra 99.7 til 74.9

      1. Liker havre best 🙂 Skal prøve den 0/0, men syns ikke det bare smaker lite med redusert fett i meieriprodukter, men STYGT. Skal dog teste. Lykke til med å holde vekta ved like! 🙂

    7. Du må unn dæ meir kjøttpålægg!! 🤩 Æ må ha værtfall 3 skive skinke på kvært knækkebrød. E vesst lurt, sei de, å balanser næringa så man ikkje får smokka hungertykjen i tryne når d blir kveld…Går som regel greit den første perioden, men så ætter ei stund bynn han tykje å hyl ætter kaloria, å då e d ikkje så jækla lætt å stå imot har æ ærfart😬😵 Løkke te!!😊❤

    8. Hei, lykke til. Vil bare tipse deg om at det finnes brun Godmorgen yoghurt uten tilsatt sukke. Den er god og mye sunnere😍👏

    9. Sååå flink 👌. Jeg har startet i dag for å prøve å få motivasjon fra deg. Mitt mål er ned 20 kg og satt dato 1 juli. Er sukker avhengig og spiser når jeg er lei meg. Og som deg har jeg hatt et år med mye sorg og psykiske påkjenninger. Men nå….nytt år med blanke ark og meg selv i førersete❤

    10. Lykke til ❤️ Sjøl har eg gådd av meg 7 kg sia i mai og har planer om 3 kg tell. Har ikke kutta ut nåkka, men har oppdaga at eg ikke har like løst på sukker som før 😃😅

    11. Oppdiktede spørsmål fra leserne😂😂 Du er kreativ😅 og du har fått en god start den første uka!

    12. Jeg klarte 10 kg på 5 uker 🙈
      To havreknekkebrød med Norvegia og ett egg. Cherrytomater og blåbær.
      Gjentok til lunsj, minus egg. Middag: helt “vanlig” mat bare halv porsjon. Masse vann. Og en del skritt på fjell/i skau. Jeg var ikke direkte tjukk før start. Men merket stor bedring på dårlige ledd, og balansen da jeg gikk i terrenget. “Bare” lagt på meg 4 kilo igjen og dette ligger to år tilbake i tid. Spiser fortsatt havreknekkebrød med Norvegia til frokost og lunsj. Går ikke så mye lengre
      og sliter med å få ned nok vann til å balansere væsken. Er passe usunn i helgene men har begrenset det veldig mye. Ikke kuttet ut noe på mat-/drikke-/usunn fronten. Bare veldig bevisst og veldig begrenset.

      Lykke til! Dette fikser du! 😍

    13. Eg syns d e go’ nok og flott nok slik d er 👍💪 Men har forståelse for at d ikkje føler deg heilt vel og vil ned nokre kg. Slik er det berre…ein kjenner det sjølv…eg også. Eg har litt tru på Ketose-dietten, sjølv om eg er ganske så skeptisk t allskens dietter. Tester Herbalife-pulver blanda m grønnkål, spinat, selleri, ingefær – U name it – allslags grønt i blender. Lykke t – m alt framover 🥰 Slike folk som deg treng verden 👍💪

    14. Bra start det her Asbjørn 🙂
      Ett tips, i tilleg til vektkontroll, lån et målbånd hos kjærest og mål rundt rumpa, magen og brøstkassa i samme slengen, målan bruke å bli mindre i perioda vekta bær fast 😀
      Har hatt en produktiv dag hos fastlegen , igangsatt nokka planer…å eg har bare tatt 1 eneste formiddags røyk 😛

    15. Hadde ikke tenkt å kommentere, men da jeg leste “oppdiktede spørsmål fra leserne”, ja da måtte jeg le..for meg sjøl.. Og så kom jeg på at i dag, det var ganske kaldt, så henta jeg varmedressen min fra loftet, brukte den litt i fjor..men da jeg skulle ha den på meg i dag..skrekk og gru..omtrent som en julenisse som ikke kommer inn i nissedrakta..ja dressen er rød..og neimen om jeg fikk igjen glidelåsen..
      Begynte egentlig i dag på “livsstilendring”, målet er 12 kg ned.. Men fant ostepop som mannen min har kjøpt , i skapet i kveld. Så venter på en “indre motivasjon”! Den ytre er jo der, bli slank og fin, kjøpe klær som ikke sitter som pølseskinn, bedre helse osv. Men den indre…Så får prøve å henge med her, og forhåpentligvis finne den..Ned 5 kg på ei uke, det er jo veldig motiverende da! Og du Kokkejævel er jo egentlig en veldig kjekk kar, så skjønner at “Kjærest ” falt pladask!

    16. Tips til frokost uten brød/knekkebrød: Legg skinke, paprika/tomat, majones og ost på et fat. Stek egg(så mange du må ha for å bli mett) og sleng på. Så godt og mettende. Tips til kveldsmat: skinke og osterulla, gjerne med paprika, tomat, majones. Garanterer at du når målet 😊 Lykke til, du har vært superflink 👍

      1. Prøv tunfisk (i vann) bland inn litt drømmelett, salt og pepper og litt sitronsaft, chili for ekstra sting.
        Deilig på tørre knekkebrød ☀️☺️
        Lykke til med slankingen!!!
        Jeg går på Ketokosthold, men skeier ut med hvitvin i helgen ☺️

    17. Vært i gang siden den dagen vi begge ble operert i juni. Har gått ned på seks måneder samme antall smørpakker som du på en uke.

    18. Hei, anbefaler deg å begynne med «planken», en enkel treningsform som strammer opp over alt, og tar bare et par sekunder pr dag
      Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg