Reinsdyrspizza Vol. okta (1)

Reklame | Kokkejævel

Joda, det er godt med både kjøttdeig, biff, lam eller kylling, eller vegetar for den del, men det er liksom noe eget med reinkjøtt. Et sus av luksus. En smak av vidde. En drøm om frihet. En visshet om at dyrene har hatt det godt hele livet. Det kjennes på smaken. Virkelig. Mer om det en annen gang, for nå skal vil lage reinsdyrspizza til kveldskosen!

 

Let fram det du trenger før du starter. Dandèr det på en fjøl, ta bilde med god belysning og lag et blogginnlegg. Neida, men finn fram det du trenger. Blir så mye lettere. Som dere ser har jeg fått tak i en ost med røkt reinkjøtt i, (kan kjøpes HER)  men går helt fint med en vanlig Jarlsberg eller annen god pizzaost.

Klassisk pizzabunn

(Nok til 1 tykk eller to tynne)
2,5 dl lunkent vann

1 pk pizzagjær

1 ts salt

2 ts sukker

3 ss olivenolje

hvetemel

Dobler du oppskriften trenger du ikke doble gjærmengden.

 

Jeg lager alltid pizzabunn for hånd og bruker alltid pizzagjær. Den blir så sykt mye lettere å kjevle. Jeg er ikke kjemiker, så ikke spør meg hvorfor. Google it! Bruk tilstrekkelig med hvetemel. Deigen skal være fast, men ikke tørr. Bløtest mulig uten at det klisser egentlig. Da blir den perfekt.

La deigen heve vel og lenge. (Halv time, tre kvarter) Da blir den best. Tørk benken skikkelig når du er ferdig. Er så sykt irriterende med folk som skal brilljere på kjøkkenet, så ser det ut som Syria når de er ferdig. Rydd opp etter deg gutt!

 

Enkel pizzasaus med vanilje

5 ss tomatpurè

5 ss ketsjup

1/2 vaniljestang, frøene

 

Bruk original ketsjup med sukker hvis du ikke har diabetes. Da blir det best

Vanilje og reinkjøtt har vi blitt enige om en en perfekt kombinasjon, så da har vi vanilje i pizzasausen. Kan selvfølgelig droppes, men da blir det pizzasaus uten vanilje. Ikke like spennende, hva?

Steik en pakke reinskav sammen med en løk. Rein er magert kjøtt, så hvis du ikke på død og liv  slanke deg akkurat i kveld, så bruk godt med smør under steikingen. Smak til med salt og pepper.

 

Rein og løk ferdig stekt. Siden jeg ikke ønsker kvinnelige former i alt for utpreget grad har jeg spart litt på smøret. Blir ikke like godt, men lettere å knyte skoene på sikt.

 

Ok, deigen er ferdig hevet og kjøttet er ferdig brunet. Hva gjøres så? Skal ikke skryte av at jeg sitter inne med alle svarene over hva som er rett og galt, men jeg ville i alle fall kjevlet ut deigen og lagt den på et stekebrett med bakepapir under. Hva du velger å gjøre er opp til deg, men tror det er mest vanlig.

 

Jeg er ikke særlig fan av pizzakanter, så jeg kjører fyllet helt ut. Hva er egentlig greia med en pizzakant? Tror den ble oppfunnet av pizzarestauranter for å spare penger! Nuvel, pizzasaus i bunn og ost over. De fleste som leser ser vel på bildet vil jeg tro, men noe må jeg jo skrive.

EDIT: HER finner du oppskrift på en SKIKKELIG god pizzakant!

 

Dryss over reinkjøtt og løk.

 

Ha på litt skivet sopp. Gjerne vanlig sjampoingjång, shampinhång, sjampinjång?

 

Bacon er aldri feil! Litt tomater og et dryss timian, ikke oregano, herregud!

 

Jeg har bare en vanlig ovn og steiker pizzaen på 250 grader varmluft til den er gylden og fin. På reinpizza er jeg glad i rømme og noe grønn løk på toppen, vårløk på bildet. Godt på smak og fine farger. Jeg liker farger. Og smak også for så vidt.

 

Det kommer til å komme mange pizzavarianter her på bloggen etter hvert, men prøv denne først! Den er så enkel og så god. Litt annerledes, men ikke så veldig. Med små grep kan den også serveres som forrett i ikke alt for fornemme selskaper.

 

IKKE GJØR DEG TIL KJELTRING FOR ET PAR KRONER!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Eder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

 

Klikk HER for flere oppskrifter

 

 

 

 

 

 

 

28 kommentarer
    1. Blir å teste denna med elgkjøtt. Stå på, ikkje gje opp. Hilsen pensjonert butikkslakterjævel.

    2. Jeg lager pizzabunn omtrent som deg, men jeg bruker ikke sukker. Hva vil forskjellen bli hvis jeg prøver det?

    3. “Bacon på pizza blir aldri feil”… høres ut som min kjærest. Han har bare takka nei til bacon en gang 😍

    4. Hos meg blir pizzaen ofte laget av kjøleskapsrester. Mest vellykket var vel kanskje noen smårester av en hvitløkspølse (sånn speket), løk (masse!), en halv litt slapp paprika og tre forskjellige ostebiter som var blitt tørre i kanten.
      Bunnen pleier jeg å fikse greit – oppskriften omtrent som din – 3 dl lunka vann rett fra springen, en halv pakke tørrgjær osv. Greia er at kjevle er for pingler. Jeg legger hele kladden på bakepapir på stekebrettet, tar litt olje i handa og drar og strekker og former – den holder akkurat til et helt stekebrett. Det er litt som å leke med modelleire 😀 Man skal sikkert ikke forme pizzadeig med olje på handa, men det funker, mann!

      Må få tak i noe reinskjøtt og teste det. Kan faktisk ikke huske å ha smakt det.

    5. En sopp stuing med stekt bacon og blanket løk, samt en dæsj conjak i er bare nydelig som «pizza saus» til reinkjøtt pizza. Inn i ovner. Reinkjøtt som er marinert en time eller to i en god olje, salt, pepper, timian eller knust einebær (vaniljefrø) drysser jeg over de siste 7-8 min. Kan ha noe revet ost i sopp stuingen eller et lite dryss når kjøttet has på. Kan sløyfes da stuingen er mektig. Dressing: tyttebær rømme. Bon appetitt

    6. Kjempe spennende med noe annet enn vanlig standard. Ble inspirert av din finnbiff-variant til fredagstacoen da jeg var på besøk hos jentene mine på Alta Folkehøgskole forrige uke. Vi tok en pita-variant på hyttetur, fantastisk godt. Så denne pizzaen skal garantert også prøves her nede i sør (Kristiansand). Flott konsept du har der oppe på Alta amfi, traff ikke deg, men hyggelig prat med en av dine. Kommer tilbake neste gang 🤗❤️

    7. Bruk pizzamel😉 da får du en utrolig luftig pizzadeig og ikke minst pizzabunn😊

      Herlig blogg foresten 👍

    8. Så morsomt å finne RørosOsten vår med røkt reinskjøtt i oppskrifta di😊. Flott blogg også, mye fint å lese😊. Kan jeg få dele en link av deg og oppskrifta på Facebooksiden vår?

      Hilsen Anita, Galåvolden Gård

    9. Så veldig godt ut! Bruker hvit pizzasaus av og til, særlig med reinkjøtt..
      Bland et beger med snøfrisk rødløk & timian med litt crème fraiche.. Ha det på bunn, vellagret ost oppå. Så litt brunet reinkjøtt, kantareller og bacon. Når den er stekt, strø på litt tyttebær 😊 meget god!

    10. Spennende med rein, har brukt elgkjøttdeig, men blir jo annet med skav.
      Har du forslag til pizzasaus uten tomat?

    11. Har blitt tilhenger av hvit pizza -og har funnet en hvitløksdressing som funker enda bedre enn creme fresh m hvitløk. Det tenker jeg vil passe bra
      Prøvde forresten lam i pita oppskrifta di for noen dager siden. Syns det hørtes sååå rart ut med ketchup og tomatpuré så det sparte jeg til restene dagen etter. Og det var utrolig godt. Må gjentas. Tusen takk. Og nå vet jeg hva jeg skal ha til middag i morra. Pizza. Selv om jeg hadde det i dag og ( hvit med sopp, scampi og løk) god helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg