Return of the King

 

Jeg har hatt vondt inni meg i flere uker. Kanskje hele sommeren, men de siste 4-5 ukene har smerten vært bekymringsfullt stikkende. Som en litt rusten kniv i bløtt vev. Inntil i forrige har jeg ikke turt å si noe til legen, for, dere vet, det er så mye annet å ta opp når jeg møter dem. Å trekke ENDA en lidelse opp av kjøpmannsskjorta ORKET jeg rett og slett ikke. Da får da være en grenser for hva en og samme fastlege skal ta inn over seg av lidelser fra dette medisinske mirakelet av en (kjøp)mann, som mot alle odds og til tross for nesten alt, fortsatt holdt seg gående. Om enn haltende og bare i minutter av gangen.

 

Forrige uke gikk det ikke lenger. Smertene hadde vært litt for vonde, litt for lenge, på en litt for skummel plass der inne. Jeg hadde legetime ang. den foten som bare ble verre og verre for hver dag som går. Fikk resept på enda en trekant. (Som faktisk, bank i bordet og kirkedøra, ser ut til fungere litt bare jeg blir ferdig med opptrappingen!)

På slutten nevnte jeg den indre smerten. Han endret umiddelbart stemmeleie og satt meg opp på en masse blodprøver allerede dagen etter. “Dette må vi ta alvorlig!” sa han med en stemme som han prøvde å holde i normalt stemmeleie.

Dette lover jo meget godt, tenkte jeg, og så umiddelbart for meg det aller verste, at ungene skulle bli farløse allerede før jul,og at hele det fantastiske varelageret jeg har brukt alle pengene mine på, og som jeg skulle selge som varme kakemenn i julehandelen, bare skulle bli stående urealisert, og ungene mine ble stående ribbet tilbake. Farløse og fattige.

 

Vi får se. Uansett hva de blodprøvene viser på tirsdag, så skal jeg gjennomføre julehandelen slik at ungene får en økonomisk arv etter meg. Det betyr ENORMT mye for meg. Jeg ble selv farløs i 12-års alderen. Ingen forsikring og ingen jordisk gods. Båten han døde fra hadde riktignok liten forsikring som alle etterkommerne fikk på deling, men det ble ikke mye på hver.

 

Hvis jeg skulle bli borte, og det forbereder jeg meg på, så skal både min kone og mine etterkommere i alle fall sitte igjen med en god slump penger. Jeg vet at penger aldri kan erstatte en forelder, men hadde jeg vært i live ville jeg hjulpet dem inn i boligmarkedet når de kom så langt. Alle penger etter meg skal gå til den første leiligheten/huset. Det står i testamentet jeg holder på å skrive.

 

Nok av død, nød og elendighet! Hadde ikke jeg sluttet å blogge??? Jo, stemmer det. Torsdag 10. mars kl. 09:13 postet jeg det som jeg definitivt trodde skulle bli mitt siste blogginnlegg. Jeg var helt tom. Det hadde vært noen helt ville år etter at jeg postet mitt FØRSTE blogginnlegg, “Vær hilset Norge!“. Jeg var sliten. Hadde ikke mer å melde. Dessuten følte jeg at miljøet på plattformen, Blogg.no, var så råttent og destruktivt at jeg rett og slett ikke klarte å se navnet mitt ved siden av enkelte av disse menneske som brukte så mye tid på å trakassere, sjikanere og tidvis nesten terrorisere. Det føltes som å prøve å svømme gjennom skittent oppvaskvann, med gamle, råtne matrester som tidvis kom inn i munnen og ble svelget. Ble kvalm og uvel av det. Hver dag.

 

Da er det egentlig bare en ting å gjøre, nemlig å trekke seg bort.  I begynnelsen var det befriende å deilig. Både det å ikke bli omtrent daglig trakassert, men kanskje først og fremst at man slapp å være “på” hele tiden. Slippe å tenke på det neste blogginnlegget. Og det neste. Og det neste. Aldri hvilende. Alltid på topp. Alt annet er et nederlag.

 

Nå er alt annerledes. Har i lengre tid lagt merke til at statusene mine på FB blir lengre og lengre. Har for første gang på lenge kjent igjen gleden av å skrive, formidle, dele. Derfor har jeg bestemt meg for å blåse liv i bloggen igjen.

 

Denne gangen blir imidlertid ALT annerledes! For det første har jeg bedt Blogg.no om at jeg ikke skal vises på den såkalte topplista. Jeg klarer fortsatt ikke se navnet mitt ved siden av noen av de 3-4 verste der inne. Det vrir seg faktisk fortsatt i magen, etter snart et år, bare med å skrive om dem. Da kan du tenke deg hvor jævlig det var da de holdt på. Merker selv at jeg ikke helt klarer å la det ligge. Jeg burde jo det, så lenge etterpå, men det blir nok å sitte lenge i meg. Etter hvert blir det nok bare en erfaring jeg kan brukte konstruktivt, men kjenner jeg ikke er der riktig ennå.

 

For det andre kommer jeg ikke til å skrive daglige bloggposter. Jeg skriver når jeg har har tid og lyst. Hovedplattformen min vil fortsatt være FB, med Instagram som en god nummer to. Bloggen skal heretter bare være et overskuddsprosjekt. Har koblet ut Google Analytics, så kommer ikke til å ha noen oversikt over hvor mange lesere jeg har.

 

Ja, jeg har kanskje fått skrivegleden tilbake, for å være HELT ærlig, så er hovedgrunnen til at jeg tar opp bloggingen igjen fordi jeg er så jævlig redd for de prøvesvarene på blodprøvene at jeg rett og slett klargjør meg mentalt til å ta dere med på min siste reise. Hvis prøvene skulle vise seg å ikke være så gode, så vil jeg skrive om det. Dele. Sorgen. Redselen. Angsten. Lengselen. Humoren. Livsgnisten.

Det var slik bloggen startet. Slik skal den også avsluttes.

 

-Kokkejævel

 

40 kommentarer
    1. Godt å se deg tilbake på bloggen igjen, har savnet blogginnleggene dine. Krysser fingrene for at alt løser seg på en positiv måte. Ikke lett å vite hva man skal si/skrive, men ønsker deg alt det beste og krysser alt jeg har for deg =)

    2. Hurra der va du tilbake ✨️ Synd med budskapet men har savnet deg/dere 🧡 Takk for god service fra Eventyrbutikken 😃 Blir garantert å handle mer 😉

      Skjønner du ikke vil assosieres ved siden av flere der 😆

      God bedring!
      Kryssa fingran og det går nok bra 🙏🏼✨️💛🌞

    3. Hyggelig å se deg tilbake her 😎 Om eg kan få gi et tips er det å ikke lese blogger som gir negativ følelse. Selv ignorerer eg alle som skriver om andre bloggere. Svarte noen for en god stund siden, men alt ser ut til å bli misforstått med vilje. Da er det bare å ikke klikke inn der 🤩 Kos deg med skrivingen!

    4. Så gøy at du har åpnet bloggen igjen og skal legge igjen et innlegg i ny og ne👏Ønsker deg en bare all verdens hell og lykke, både med familien, helsen og businessen❤️

    5. kjekt at du bloggar att! 🙂 og så satsar eg på at det kjem eit skikkeleg gledesinnlegg når resultata av blodprøvene er kome! alt godt! 🙂

    6. Der ja, der var du! Det var jaggu på tide. Er du klar over at når du drepte bloggen din var det ikke noe morsomt å finne lenger på nett. Det var krem til ditt og datt, øyenskygge, you name it

      Viser blodprøvene dine at du trenger vedlikehold, sier jeg bare DU ER HJERTELIG VELKOMMEN I KLUBBEN! Alderen kommer flyvende med sine angrep som man ikke kan unngå

      Håper at bloggen din kan gi deg glede igjen, vi er her ser du 😁

    7. Hei kokken. Sønnen og kona min gikk en tur i alta med hunden vår. Du var ute og hilse på minibøtta vår🥳🥳 kona syntes det var stas det. Har savna og le meg gjennom bloggen din, er stas st du er tilbake. Ta dagan som dem kommer og blogg når du føler for det👍 drit i de andre bloggerne og de negative sjalu folka.

    8. Hei. Godt du er tilbake kokken 😁 Vi krysser fingrene og går for at det kan repareres 🤞🤞 Vi tror jo alltid at det er verre enn det er mens vi venter på prøvesvar ❤️

    9. Kjempefint å se at du er tilbake, har savnet bloggen din du var jo ett friskt pust her inne. Har ikke vært det samme uten deg her inne, blodprøvene dine er nok fine men tenker man det verste så blir du gledelig overrasket når svarene kommer.

      Synd at noen få klarte å få deg bort fra bloggen, håper ikke jeg har skrevet noe som gjorde det kan ikke huske at jeg gjorde noe feil den gangen hvis så er så var det ikke meningen.

      Ønsker deg og dine en kjempefin kveld og dager.

      Klem fra meg til deg.

    10. koselig å se deg igjen 😊 Jeg er blitt Helge ligger jeg. Man må ha tid, og glede rundt dette. Heg har ikke hatt analytics på årevis. Kjente stresset ble mindre når den forsvant. Velkommen tilbake 😊

    11. Det er fint at du er tilbake. Ta det i ditt tempo.håper det blir positivt svar på blodprøvene. Ha en fin kveld og ny uke til deg og familien.🌞🌾🚵‍♀️🍁

    12. Da skal jeg for første gang i mitt liv legge igjen en kommentar på en blogg,de jeg av nysjerrighet har vært inne og lest et par innlegg i har gjort at jeg har følt at enten er jeg stokk dum som ikke finner noe som gir meg annet enn tanken»er det mulig»Når jeg leser om hvor populære bloggere de er og som blir søkkrike på det så må det være noe jeg ikke har skjønt,naboene forteller jo mer interesante ting når vi veksler noen ord når de lufter bikjene sine.Men tilbake til hvorfor jeg skriver i dag er jo at jeg føler nesten jeg kjenner deg etter og ha fulgt deg på fb,og så mye jeg kjenner meg igjen i av tanker og følelser,og er det ikke meg,så er det noe jeg har fått servert av mennesker rundt meg,det du skriver er ekte.Nå har jeg alt kryssa tærne og beina,fingrene og armene venter jeg med til tirsdagen,men skal love og krysse alt jeg har og satse på at svaret blir positivt for dere,dette går bra!

      1. He he, det er lenge siden bloggerne ble søkkrike, men jeg fikk da min andel i “storhetstiden”, og det ga meg mulighet til å avvikle spisestedene mine, og starte opp eventyrbutikken uten å måtte tenke på lønn. Takk for gode tanker! 🙂

    13. ENDELIG! Hehe, merket at innleggene fikk mer både lengde og substans. Jeg er veldig glad for at du kan finne tilbake til plattformen . Blodprøver er en super sak. Om du behøver oss er vi her for deg.
      Flink Kokkejævel som går til legen.
      Håper du orker noen innlegg., du er savnet.

    14. æ sa jo æ savna bloggen din,da æ va innom butikken. Men æ krysse alt æ har for at det ikkje e nåkka mere. Butikken din va fantastisk og æ håpe den består i mange år😊 Masse god tanka sendes oppover til Alta💙

    15. Frykt det værste men håp det beste. 🤞👍Det vil helst gå bra. Ikke grav deg ned ihvertfall. Tenk på alle du har å leve for. Lykke til.

    16. Så flott at du er tilbake!
      Krysser fingrene for at alt er bra og at det er noe som lar seg fixe uten altfor mye styr
      Gleder meg til det nærmer seg jul for alvor! Da kommer bestillingen herfra. Te, kaffe, kakeutstikkere med.mye, mye mer!!
      🤞🤞🤞🥰

    17. Veldig fint å se at du er tilbake med bloggen.🤗
      Gleder meg til å følge med og krysser fingrene for at blodprøvesvarene dine er mye finere enn fryktet.🤩

    18. Høres aldeles ikke bra ut dette her. Men om bloggen og vi som prøver å være positiv og støttene kan hjelpe deg underveis så er jo det gull. Krysser fingrene for deg og familien din

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg