Snusfri med hypnose?

De siste dagene har jeg gjennomført tre seanser med hypnoseterapi i et forsøk på å slutte å snuse. Jeg gikk inn i prosjektet med helt åpent sinn og uten fordommer, men uten noe voldsom indre motivasjon. Hadde aldri pakket vekk snusboksen på egen hånd hadde det ikke vært for denne hypnosen jeg hadde meldt meg i nysgjerrighet. Håpet jo at det ville fungere, men levde godt hvis det ikke gjorde det også.

 

Jeg snuser absurd mye. I hele min våkne tid har jeg en snus under leppa. Også ofte når jeg spiser. Av og til glemmer jeg at snusen er der og putter inn enda en av gammel vane. Håpløst egentlig og kalles vel egentlig for tvangstanker. Dette ville jeg kvitte meg med via hypnose. En enkel kvikkfiks der jeg etter endt seanse skulle vandre ut i verden snusfri og lykkelig med sommerfuglene flaksende over meg og lettkledte jomfruer av tropisk opprinnelse i florlette sommerkjoler som danset rundt meg og pjusket meg varsomt i nakken. Noe sånt.

 

Tilbake til hypnosen. Møtte opp med ganske sterk sorg i dag. En framtid uten min kjære Nick & Johnny Red Hot var nesten ikke til å bære. Vet ikke om det ikke er mulig å forstå for en som ikke er rusavhengig, men et nikotinfritt liv føles helt fullstendig meningsløst og jeg fortalte terapeuten om min nikotinsorg og at jeg ikke så for meg at dette ville fungere. Hadde på det tidspunktet innsett at dette neppe var noe kvikkfiks, men noe man også måtte jobbe med selv. Var jeg klar for det?

 

Jeg tok min siste snus ut av leppa klokka 10:35. Akkurat nå er klokka 16:49 og jeg har ennå ikke tatt en snus. Så lenge har jeg ALDRI vært uten snus, ikke en gang om natta. Betyr det at jeg er snusfri? Flakset det  sommerfugler og danset det jomfruer rundt meg? Hva er det forresten med sommerfugler og jomfruer som gjør at de skal symbolisere salighet? Det siste jeg vil ha en jomfru! Herregud, tenk deg Kjærest og denne jomfruen i samme rom. Da hadde jeg i alle fall ikke klart å slutte med snus! Trolig hadde jeg havnet på heroin.

 

Nei, jeg gikk ikke hjem uten nikotinsug. Det virket ikke slik jeg hadde håpet. Det var ikke som å skru på eller av en bryter. Ja, jeg har ikke tilført kroppen nikotin siden før lunsj, men den skriker etter det. Kommer ikke til å snuse i dag, men kjøpte meg nikotinfri snus etter noen timer. Den har jeg drysset masse chilipulver i. Jeg vet ikke om det er lurt, men det er bedre enn Nick & Johnny. På samme måte som snus er bedre enn sigaretter.

 

Tror egentlig ikke jeg kan svare skikkelig om dette virket før i morgen. Hvis jeg overlever så lenge. Håper det.

 

Les også:

Hypnotisert, dag 1

Hypnotisert, dag 2

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Lykke til. Bare vær glad du ikke hadde det som meg. Min siste snus endte med hoven leppe. Da fikk jeg så panikkanfall at jeg ikke har rørt en snus siden november, men fy f*** jeg har lyst på snus. Jeg har bare ikke lyst på andeleppe igjen. 😂 jeg tok en allergitablett og den ble borte i løpet av natta. Men ja, blir ikke mer snus på meg. Det var litt for skummelt for meg til å tørre å begynne igjen. Leppa var steinhard. Men håper hypnose fungerer eller at du finner en annen måte å slutte på.

    2. Du må bare ha trua på deg sjøl så skal du se det går bra til slutt👍. Ellers må eg bare si at eg e mektig imponert over at du klare å ligge på toppen av bloggen,nesten hele tiden. Eneste hanen i hele hønseflokken😍. Godt gjort!!

    3. Snus er skillesmissegrunn 😱 Regner med du klarer det, du må innstille hodet på at deg er slutt 🤩

    4. Slutt når du føle dæ klar for det og har motivasjonen. Den må være tilstede og du må ha det travelt for å klare det. No når du e sykemeldt vet æ ikke om det e tida for dæ. Det finn du vel ut sjøl. Æ slutta å røyke for over 4 år sia og begynte å snuse istedet. Hadde lova datter. Klarte det,men snuse fortsatt. Må slutte til høsten. E jo sinnsykt dyrt!

    5. Jeg har sluttet å snuse 2 ganger, min motivasjon var at jeg var gravid å ville ikke utsette babyen for det 😅 Lysten på snus forsvant aldri, så har endt opp med å begynne igjen begge gangene 🤦‍♀️🤷‍♀️ Men når du nå eventuelt blirnklar for å legge bort den nikotinfrie snusen anbefaler jeg extra sin ice tyggis 👍 Den brukte jeg å legge under leppa, funket bra 😄👍 Til slutt klarte jeg å legge bort tyggisen også 👍👍

    6. Æ oppdaga i 1998 at når det gjalt mæ sjøl og røykeslutt (kanskje røyk e litt sammenlignbart med snus ?) så var det kun med å være fanatisk urokkelig på at æ ikke skulle “PRØVE” å slutte som nyttet (for det å “prøve” hadde æ sprukke på så mange ganga før), men at æ definerte at fra en sjølbestemt dato og klokkeslett så hadde æ allerede sluttet, forever, uansett kor langvarig uutholdelig steintøff fysisk og psykisk abstinensan ble. Æ hadde bestemt mæ som sagt for å stå urokkelig i det at æ allerede hadde slutta, og det ga mæ tøffe perioda som utfordra staheta mi nån år. Den “grusomme” metoden (som æ egentlig ikke unne min værste fiende) var rett likevel for mæ, men alle e vi forskjellig. Lykke til med slutt eller ikkeslutt (!), uansett ka akkurat du bestemme dæ for eller ender opp med, her og nu. Ikke straff dæ sjøl eller tenk dæ sjøl ned hvis du ikke bli sterkt nok innstilt til å ta kampen nu. Det e ikke det som definere dæ. Livet er et vakkert eventyr som går videre med nye ark og massevis av fargestifter til. Og du e like unik, flott og super uansett 🥰. Klem.

    7. Hvis hypnosen inne fungerer, ikke bank deg selv opp. Noe jeg ser på en som en mild “middelvei” er tiden mellom hver snus. Å prøve å forlenge denne. Kanskje 1-2 timer mellom hver snus på dagtid over en periode, eller hva du måtte klare. Det sies at det tar 21 dager å legge seg til en ny vane, så da er mye gjort og et par hundringser spart 😊 masse lykke til, -med eller uten snus!

    8. Vet akkurat åssen du har det,er en sorgprosses du mååå igjennom. Jeg brukte ikke snus,men røyka som en skorstein. Jeg tok nikotin tyggis ei stund og det hjalp.
      Heier på deg 👏👏

    9. Æ heie på dæ. Nu må du bare vise at du har egenvilje også. Og om du ikke slutter helt så vil jo ei halvering i ditt tilfelle, være et stort skritt i riktig retning

    10. Med optimisme og pågangsmot, går nok dette bra, e nok ingen kvikk fiks, men spennende å høre hvordan det går👍🤞.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg