Søk hjelp, sa dem!

I løpet av det siste året har ofte anonyme drager skrevet i kommentarfeltet mitt, når jeg har skrevet om tunge og vanskelige ting, at jeg var “psyk” og burde “søke hjelp”. De har forsøkt å latterliggjøre denne voksne mannen som så åpent har fortalt hvordan “livet går videre” når sorgen, og med den sympatien, har stilet og man står alene igjen med et liv som skal fylles med mening, innhold og kanskje til og med en slags framtid.

 

Sannheten er at jeg har søkt hjelp hele denne tiden dere så hånlig har hakket på meg og gitt meg kallenavn. Jeg har stått på venteliste i over et år. Jeg er, (dessverre) ikke suicidal, så slike så meg blir åpenbart, (heldigvis), ikke prioritert. Skal ikke sutre over det, men i går hadde jeg i alle fall første time. Det ble en lang time, men en god en. Jeg har faktisk ikke vært i så godt humør på mange, mange år som jeg var da jeg kom hjem etter den timen.

 

Selv om det er godt for meg å “snakke” med dere, så er det ikke alt jeg kan fortelle dere. Veldig mange av mine tyngste opplevelser og tanker må jeg holde for meg selv, både av hensyn til min egen selvrespekt, men også fordi opplevelsene ikke er mine alene. Det er ikke alt som burde deles, men det kan fortelles til en terapeut. Tror jeg snakket på inn- og utpust i halvannen time i går. Leppa går når jeg kan snakke om mitt favoritt-tema, nemlig meg selv 😉

 

Selv om jeg oppriktig mener at man “ikke kan sitte femti år gammel og skylde på en ødelagt barndom“, så kan det likevel være greit å få kartlagt hva du egentlig sliter med. Det er nemlig ikke alltid like lett å få øye på gjennom symptomer og lidelser som kanskje er mer “høyrøstede” og som tilsynelatende tar større plass.

 

I boden min er jeg veldig glad i knagger jeg kan henge ulikt utstyr fra meg slik at jeg fort kan finne det fram igjen når jeg trenger det. Akkurat nå er hodet mitt en bod med alt for lite knagger. Utstyret blir bare slengt inn på gulvet etter bruk og jeg må hele tiden lete etter det når jeg trenger det.

Jeg har kjøpt inn knaggene, men trenger litt hjelp til å få hengt alle opp på riktig plass. Det er ikke noe veldig stor jobb, men det er en viktig jobb. Jeg blir syk av rot, både i boden og i hodet.

 

Slik er det og jeg skriver denne teksten med hevet hode. Dette er en blogg om det virkelige livet, livet som leves mellom måltidene. I løpet av det siste året har jeg vært Norges desidert mest leste blogg. Jeg tror ikke det handler om utlevering, og i alle fall ikke om dyneløfting, men om at vi alle sitter bak hver vår fasade og sliter med vårt. Jeg tror det kan være sunt å åpne vinduet i fasaden og lufte litt. Jeg har åpnet døren. Det var riktig for meg.

 

Ønsker alle en psykt bra dag!

 

 

 

 

 

 

 

 

47 kommentarer
    1. Det er godt det endelig ble din tur. Unner deg virkelig å få hjelp til å få det bedre. Spesielt nå som lillegullet er i anmars.I Den følelsesmessige Berg og dalbanen som det medfører kan være godt å ha en stødig hånd fra behandler å støtte seg til.
      Var i Alta denne uken, besøkte Hoftepluss, og FY Fader. Kan virkelig tenke meg hvor mye som kreves av deg for å få til noe så bra. Kjøpte boken din. Takk for den fine stunden jeg har hatt med å lese boka di i dag. Nyt tiden fremover. Alt godt

    2. Jeg ble innesperra på Blakstad sinnssykehus, i 2015, av lege Johnsen, som mente at jeg ikke var funksjonsfrisk da, og at jeg led av schizoid psykose.
      Noe sånt.
      Hu Senita fra Fredrikstad, sa at jeg burde gå med truser med bremsespor da.
      Og da jeg begynte å prompe, klarte jeg ikke å stoppe da. Og så blei jeg sperra inne på lukket avdeling da. Noe sånt.
      Men jeg er etter baroner og baronesser, og keisere og keiserinner. Og jeg blei mobba på skolen fordi jeg bodde på Nedre da.
      Jeg har også overhørt at Rimi-Hagen bruker meg som noe drone mot noe slags mafia.

    3. Bra Asbjørn at det ordner seg! Den fettklumpen (hjernen altså) som sitter på toppen og skal liksom styre alt kan fort kødde det til! Så når du får den på rett kjøl og skinner er det bra!! Lykke til viderr med livet.

    4. Genial og gjenkjennelig metafor med knagger! Jeg heier på deg (og kjærest selvfølgelig)❤️ Glad for at du får hjelp til sorteringsjobben, det kan alle trenge iblandt.

    5. Mental helse og behandling må få akutt tiltak status for alle mentale sykdommer og øyeblikkelig hjelp. Jeg har fulgt bloggen din og ser at folk virkelig bryr seg om og støtter deg. Så du står aldrig alene.💝

    6. Så godt å høre at du har fått time og kan få hjelp til å sortere litt tanker og følelser ❤️ Jeg pleier ikke å kommentere blogginnlegg, men nå måtte jeg bare sende noen gode tanker! Har fulgt bloggen din noen mnd nå og jeg tror dette er den morsomste bloggen jeg har fulgt 🤣 samtidig som du også klarer å få fram tårer innimellom! Ønsker deg og Kjærest lykke til i tiden framover 🤩🥰

    7. Bra å få hjelp når en trenger det.
      Alt for mange søker ikke hjelp.
      Viktig å snakke om ting.
      Lære å leve med ting o.s.v.
      Ha en fin kveld.

    8. Så bra det står respekt av å skrive dette. Godt å kunne lette litt og litt på sekken å få ryddet å få det sortert på knagger. Snakke med utenforstående og vite at det du forteller i det rommet ,det blir der, og det lages ikke nye historier og sladder det blir mellom deg og din behandler. Bare så synd at det er så lange ventetider dette burde styrkes, så her har de som styrer landet noe de bør ta å satse mere på. Det er jo sagt at psykiske plager vil det bare bli mere og mere av dessverre. Vi lever i en verden med mye stress og press fra alle kanter . Ha en riktig god kveld med kjærest.

    9. Bare å gå med hevet hode!
      Jeg vil tro at du hjelper mange mennesker som sliter, ved å klare å sette ord på å de vonde følelsene dine.
      Det er en grunn til stor fansgruppe.

      Godt å høre at du får proff hjelp!
      Trist at det er så lang ventetid!
      Jeg gikk i 7 år i terapi før jeg taklet alt selv. Ble en god “ventil” å ha. Kan ikke bruke opp venner og familie heller.
      Og fansene dine har ingenting med hva du vil dele og ikke dele.
      Flott å sette en grense.
      Lykke til! ❤️❤️❤️

    10. Endelig har du fått time. Det er ei skam at denne regjeringen (og sikkert de foregående, skal ikke dra inn politikk her altså), som hele tiden har sagt at det skal bli så mye bedre i psykiatrien, ikke gjør mer for at man skal kunne få time når man trenger det, en måneds ventetid er kanskje greit, men et år?

      Selv fikk jeg time ganske fort da jeg endelig søkte hjelp. Det er greit å snakke med noen som en ikke omgås med i det daglige, som en kan si ha det til når timen er ferdig i trygg forvissing om at vi ikke snakkes før neste time. Få hjelp til å plassere ansvar, få lov å være sinna på noen fordi. Få noen knagger å henge dritten på, noen skuffer å legge ting i, låse, men ikke nødvendigvis kaste nøkkelen.

      Du er modig som deler, til tross for dritten du vet kommer, men plassér ansvaret der det hører hjemme, hos drittkasterne. Mobberne. Voksne folk som skal skamme seg men som ikke gjør det fordi de ikke har intelligens nok til å skamme seg.

      Heier på deg. Fin blogg som forteller om livet, in real – ikke i rosatoner.

    11. Så bra at du endelig fikk time👍 Det ER godt å snakke ut med noen som ikke står en nær. Håper at du får det bedre etter hvert🥰
      Liker bloggen din fordi du skriver om både nære og fjerne ting i livet. Alle har vi jo vårt – og du skriver humoristisk😉👍 Stå på! Venter spent på babynyheter💙

    12. Det er så befriende å se flere og flere la maska falle! Takk for at vi får ta del i opp- og nedturer, krydret med en stor neve oppriktighet, en god klype selvironi og en dæsj galgenhumor ❤

      “Psyk” av ulik grad er vi vel alle på et eller annet tidspunkt i livet, og at køene i helsevesenet er så vanvittig lange er ille mindre enn tragikomisk!

      Enten rekker man å bli frisk mens man venter, eller så står man med en fot i grava før man får seg en avtale hos rette vedkommende 😮🤣

    13. Eg blir så glad på dine vegne,når du skriver at du kjenner at humøret kommer og du kjenner på gleden igjen😍. Du må være et stort forbilde for mange menn som sliter på mange områder,de kan se at det hjelper stort å få snakket ut om både små og store problemer,kansje noen kvinner og🤔. Tror mange føler på skam ved det å innrømme at de sliter psykisk,især. Lykke til videre med dine samtaler hos terapeuten🤗. Ha en fin kveld med kjærest💕.

    14. ❤️ Viktig det du skriver og AT du skriver. Jeg heier på deg og på alle mulighetene som åpner seg når det ryddes opp

    15. Det er godt å få “ryddet opp i rotet”. Jeg fikk hjelp til det samme engang. Den store “haugen” i hodet mitt ble tømt ut over og så fikk jeg hjelp til å sortere det i små hauger som kunne plasseres der de skulle være. Det gjorde dagene og livet mye enklere å leve. Godt at du får den hjelpen du trenger! Lykke til med å leve og med å ta i mot et nytt liv og en stor glede. Jeg gleder meg med dere😘😍

    16. Så kjæmpe bra🤗 Ønsker deg masse lykke te vidre🤗 Ønsker deg å kjærest en fantastisk fin dag å kveld🥰

    17. Jeg elsker at du billedliggjør måten å håndtere problemene på. En knagg til hvert problem, og så starter man fra den ene enden. Kanskje det etter hvert viser seg at når to- tre knagger er kommet opp og fylt, så trenger du ikke flere ! Stå på, du har løsninga!

    18. <3 ære være deg,som klarer å få ut ting,alt for mange blir flau og gjemmer slikt for seg selv. Lykke til med oppryddingsplanene

    19. Å få knagger å henge ting på,er bra både for hode og bod. Eller å ha en plass å sette sekken når bagasjen bir for tung…
      Vi må bli flinkere til å rydde den sekken, hvis ikke blir den fryktelig tung å bære. Selv for en finnmarking😉 Å en ting er sikkert,ingenting rydder seg selv, Sorter og kast… å gjør som hunder gjør, spark jord over skiten å gå videre.
      Ønsker deg og dere masse lykke til framover,mye å glede seg til❤️

    20. Ikke er du den første som trenger hjelp til å få noen flere knagger å henge ting på, og ikke er du den siste. Been there, done that.
      Æ respektere folk som innser at man ikke alltid klare å ordne opp i ting aleina, uansett hvilke ting man trenger hjelp til, og oppsøke profesjonell hjelp. I lengden så tjene man på det, ja, det gjør jo selvfølgelig de profesjonelle også, men det e en annen sak. Lykke til, både med den profesjonelle og livet videre, både du og din familie. Ha en aldeles strålende dag videre 🌹

    21. Fantastisk, både måten du sier det på og åpenheten.
      Det beste hjelp å få er den av en proff, hjelper ikke hvor mange gode venner en har, en trenger en som er nøytral for å få ryddet opp, og finne knaggene.
      Det er altfor mye tabu om denne hjelpen, stå på du tøffe sterke mann

    22. Det e så godt å få hjelp til å finne knaggan som man kan få henge div opplevelsa på. Få rydda litt, som du sir! Bra du har kommet igang med den ryddehjelpa! Pga bloggen din, e du og kjærest og datter i tankan mine kvær dag. Og herregud kor æ ønske at det må gå dåkker godt!! At den lille gutten som kommer bare vil bli til glede og lyse opp dagan dåkkers. At livet etter 2019 blir litt lettere å leve, at veien.videre ikke gir så mange bråe svinga og hompa❣

    23. Jeg liker metaforen din om knagger 🙂 selv har jeg skuffer. Det blir ofte rotete i dem, -noen klarer man å sortere selv, andre forblir rotskuffer som man trenger hjelp til å rydde i. Det skulle vært lovpålagt å gå i årlige møter med terapeut. Selv de klareste hoder har noe de grunner på. Masse lykke til på stien du går på 🙂

    24. SÅ bra at det endelig ble din tur!
      Å gå til psykolog for å rydde i kaoset, vil etterhvert gi plass til å leve det livet en har. Man får tømt hodet og kaoset mange av oss har kan man dele med et menneske som man ikke trenger å tenke på å beskytte. Man kan snakke helt fritt, og det som blir sagt blir ikke spredd til kreti og pleti. Man trenger ikke å være redd for å såre den man snakker med. Man får hjelp til å sette ord på ting om man trenger det.
      Jeg er glad på dine vegne at du er kommet i gang med prosessen som vil gi deg et mer ryddig hode. Det vil føre til at du får overskudd og kanskje kan kjenne på glede.
      Masse lykke til på veien! Du burde være et forbilde for alle menn!

    25. Jeg sitter som 50 åring og skylder på en dårlig barndom. Måtte som barn regulere meg selv. Oppdratt av meg selv og dermed er krisemestringen ett barns. Jeg har kjempa meg fram i livet, med nebb og klør. Klatra 1 skritt opp i stigen og ofte ramla 3 ned. Trodde jeg var topp av ting uansett. La lokk på gryta. Så når alt var på stell; Jobb, hus, ekteskap og lykkelige voksne barn. Da smalt lokket av. Heldigvis får jeg nå god hjelp til å skaffe meg knagger og å bruke dem, men jeg er så dyktig sliten at jeg ikke greier å kombinere jobb og knagger. Men jeg skal tilbake i jobb.
      Ønsker deg lykke til med dine knagger, og ellers store gleder og lille gull.

    26. Burde ikke være slik at man må gå så lenge og vente på hjelp. Helt forkastelig.
      Men bra at du endelig er kommet i gang. Lykke til. 😊🌹

    27. Bra at du endelig har kommet inn. Synd det skal ta sånn tid å komme til de en trenger. Burde vært der selv, men har ikke helt ork til å ta det med fastlegen enda.

    28. Å ta en time eller to i året ( eller mer for den saks skyld) er noe alle burde gjort. Man drar jo til legen når man blir syk, tannlegen når man får vondt i tenna, hvorfor skal det være så uglesett å dra til en terapeut når det mentale svikter?

    29. Så flott att du får hjelp til å finne knagger.🤗 Ha en flott tid fremover med hjelp av terapeuten og den lille gledesprederen som snart kommer. 🥰👶

    30. Så bra, dette kan ikke bli mer enn bedre og bedre, lykke til videre.
      Hils kjærest, fin dag til dere begge to 💕🌹

    31. Det er faktisk ganske utrolig at ventelistene er så lange på en time hos psykolog. Det er skikkelig synd rett og slett, men godt at du endelig fikk time. Det er alltid en lettelse når man får åpnet seg litt. Ha en knall tirsdag du også 😊

    32. Så godt å høre at du endelig har kommet i gang 👍😊Alle har behov for å lufte ut. Spesielt det å få hengt ting på riktig knagg. Ønsker deg alt godt å regner med at det blir lettere for deg å være deg fremover. Stå på du gode mann. Du inspirerer.
      Fin dag til deg og dine 🥰

    33. Så bra du tørr hoppe i det,og att på til tørr fortelle om det❤RESPEKT❤
      Tru du kan hjelpe mange andre med det du gjer med å hjelpe til å fjerne høge dørstokka så dørstokkmila skrumpe inn.
      Heie på deg🌞❤
      Ha en vidunderlig bra dag i vakre Alta❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg