Sorry tjukken, det er ikke sympati du trenger, men mindre mat!

Det er ikke alle som setter like stor pris på min direkte tale bestandig, og det har jeg faktisk ingen problem med å forstå. Sannheten kan treffe som et knyttneveslag rett i nyrene, og det er 100% menneskelig å beskytte seg mot slag og andre ubehageligeher. Til og med en sosiopatisk jævel uten evne til å sette meg inn i, og langt mindre bry meg om, andre menneskers følelsesliv forstår det.

 

Ja, vi snakker selvsagt fortsatt om fedme, sunt mot usunt, dyrt mot billig og, det største stridstemaet av alle, om det lønner seg å bruke masse penger på slankemedisner som Wegovy framfor å daglig dytte i seg mange hundre kalorier mer enn kroppen trenger.

 

Svaret mitt på det siste spørsmålet er et rungende ja! Daglig dytting er grisedyrt og prisen på Wegovy, i alle fall de første 12 ukene, er INGENTING sammenlignet med prisen på daglig dytting. Dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige de siste månedene, men det virker som mange ikke vil ta seg råd til dette fantastiske hjelpemiddelet. Det kan finnes mange gode grunner til å holde seg borte, blant annet får mange store bivirkninger, men selve prisen er ikke et godt argument. Overvekt koster, bokstavelig talt, flesk!

 

Så var det denne voldsomme sympatien som det virker som mange overvektige ikke bare forventer, men faktisk også forlanger av sine omgivelser, nære som fjerne. Det er jo nærmest ikke grenser for hvilke tragedier som ligger bak overvekten. Overgrep, mobbing, traumer, sykdom, medisiner, dårlig råd og jeg vet ikke hva. Overvekten skyldes alt annet enn at man spiser/drikker mer enn kroppen trenger for å opprettholde en nogen lunde jevn vekt.

 

Det er mulig jeg er litt “miljøskadd” av mine egne nærmest uendelige rekke med tragedier og vanskeligheter, men disse folka klarer jeg liksom ikke å mane fram den voldsomme sympatien for. Det er selvfølgelig trasig med alt dette selvbedraget, men spesielt trist er det ikke.

 

Nei, gi meg heller en tjukkas som oppriktig strever med vekta. Som innser og forstår at årsaken til fedmen bokstavelig talt går gjennom egen munn, men som rett og slett ikke klarer å gjennomføre varige livsstilsendringer. Som har prøvd alt som finnes av kurer etter hvert som de har vært “i skuddet”, men som likevel bare blir tjukkere og tjukkere for hvert år som går.

 

Henne vil jeg gjerne forsøke å motivere, men det er ikke synd på henne heller! Tenk hvor mye hun tross alt har kost seg opp gjennom for å bli så tjukk som hun har blitt. Der andre høflig nei etter to tynne kakestykker i bursdag, og drikker svart kaffe resten av kvelden, så kan hun forsyne seg vellystig av hele kakebordet, flere ganger, mens godsakene skylles ned med kanskje både iskaffe og Baileys. Ja da, den dårlige samvittigheten er aldri langt unna, men akkurat der og da har hun sitt livs øyeblikk.

 

Jeg mener vi tjukkaser skal kunne gå rundt i verden med hodet høyt hevet. (I alle fall så høyt som den stadig tyngre dobbelthaken tillater hodet å heves før tyngdekraften trekker det ned igjen). Det er også viktig å huske på at veldig mange er overvektige av helt fri vilje. De har innsett at det gode liv for dem betyr å holde seg langt unna askese, dietter og marathon. De fyller, bokstavelig talt, livet med god mat og drikke og koser seg, (igjen kanskje litt bokstavelig talt), glugg i hjel. Det må også være lov!

 

Jeg kommer aldri til å bli 85 kg igjen. Bin there, done that! (Da følte jeg meg forresten også tjukk). Jeg er en rimelig habil kokk og tilhører den kategorien mennesker som er litt over gjennomsnittlig glad i kose meg med god mat og drikke. Den kosen vil jeg ikke miste! Det jeg derimot komme meg bort fra er all tvangsspisingen av regelrett drittmat som ikke har gitt meg noe som helst form for glede, bare dårlig samvittighet. Det er dette Wegovy på mesterlig vis hjelper meg med.

 

Jeg kan selvsagt ikke gå på Wegovy resten av livet. “Vedlikeholdsdosen” koster 3000 kr/mnd og selv om dette er “peanøtter” i forhold til hvor mye jeg før brukte ekstra på mat/kalorier, så blir det nok i overkant dyrt, også for meg. Nå vil selvsagt prisen gå ned etter hvert som patenttiden går ut, samt at det kommer nye legemidler på markedet, men målet mitt er uansett at jeg skal klare meg “alene” etter hvert. Det er jo ingen som vil være avhengig av medisiner.

 

I alle fall ikke såkalte slankemedisiner. Er det noe kommentarfeltet har lært meg de siste månedene, og som overrasket meg veldig, er hvor voldsomt stigmatiserende det er å, ikke være tjukk egentlig, men å innrømme at man ikke klarer å gjøre noe med overvekten på “egen hånd”. Mange, tilsynelatende voksne, fornuftige og rettskafne mennesker,  har utvist en voldsom trang til å “snakke ned” andre menneskers vektnedgang hvis den har kommet etter “juks”, som om man var en utøver som var tatt for doping etter å ha snusket til seg en gullmedalje i et OL.

 

En annen ting jeg har registrert er hvor hårsåre vi tjukkaser egentlig er. Mange av oss har masse selvironi og kan både spøke og le av egen overvekt, men stakkers den tynne tennissokken som våger å fortelle oss, arme tjukkaser, at vi, kremt, kanskje burde begrense inntaket noe og mulig også burde løfte rævva opp av sofaen litt oftere. Da reiser vi bust altså! Så er det påen igjen med med “mange årsaker til overvekt”, hvor “dyrt det er med sunn mat vs. usunn mat”, medisinering, traumer, ødelagt barndom og bla bla bla.

 

Folkens, ha en riktig god helg! I kveld blir det hjemmelagd pizza på denne tjukkasen i alle fall. Den skal jeg spise med hodet høyt hevet, fast blikk og kjevene i taktfast, dødelig angrep. Jeg gleder meg!

 

 

Les også:

20 kg (140 000 kcal!) ned på bare 16 uker!

 

 

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Mulig du er god til å lage mat, men beklager dette har du tydeligvis ingen kunnskap om. Ikke det lureste å spytte ut mye tull uten å ha lest seg opp! Det har ingenting med å være direkte å gjøre, men ren idioti! Hilsen ei som har trent bort 50kg uten slankemedisin eller inngrep! Og ja jeg har tilegnet meg mye kunnskap på ferden. Ikke undervurder hva traumer, barndom, og misbruk kan gjøre med et sinn, spesielt barn! Laget forresten gulrotkaken din, smakte ikke på den selv, men fikk veldig mye skryt . Gikk for full pakke med fyll i midten! No hard feelings!

    2. Det finnes mange grunner til overvekt.
      For de som aldri har hatt den problematikken. Så er det så enkelt så enkelt . Det er jo «bare» å spise mindre!!
      Dumhet kommer ofte av for lite kunnskap. Folk tror de vet at slik er det. Men de som har kjempet med kilo selv. Vet at så enkelt er det ikke.
      Det finnes mange grunner . Sykdom feks.
      Selv sliter jeg med helsa noe som gjør at jeg er utmattet. Og sover dobbelt så mye som det et friskt menneske gjør. Og da går ikke vekta ned mye. Selv om en spiser sunt og mindre.
      Har selv begynt på disse sprøytene. Det går sakte. Mye vondt i magen av de. Men jeg får være tålmodig.
      Men ingen ikke en kjæft! Skal komme å moralisere ovenfor meg om hvor enkelt det er å gå ned i vekt om du spiser mindre!!
      Akkurat som jeg ikke aner hvordan det er å være undervektig.
      Men alle elsker å mene noe on alt. Ved å lese overskriftene i Dagbladet. Så blir en eksperter.
      Sett deg inn i ting. Les om det. Du blir ikke ekspert på overvekt ved å lese det tabloid avisene skriver.
      Og så… er det noe som heter folkeskikk og høflighet.
      Når jeg ser hva voksne folk sier i diverse kommentarfelt så blir jeg skremt.
      Åsså lurer en på hvorfor unger mobber…..
      Jaja. Nok om det. God søndag.

    3. Har man prøvd alt, kan jeg anbefale å ta kontakt med pyskolog! Alt underliggende burde bearbeides.
      Husk at ved kraftig vektnedgang vil du også møte spennende og kraftige fristelser.
      Man må ha det godt med seg selvlært og gradvis endre livsstil.

    4. jeg tror du lever i din egen boble av og til. prøv du å bruke hormommedisin i 20 år. Ha 24.operasjoner. og kroniske smerter. Leve på diett spise kun salat i et år. Leve på tefat diett hvor man spiser kun et tefat med mat til 3 måltider iom dagen årevis. trene flere ganger i uken og alikevel ikke gå ned i vekt. spise sunt men vekta likevel ikke vil ned. Det er ikke så lett for enkelte som er overvektig.

    5. Noen sliter med overvekt, noen sliter med undervekt. noen er tykke, noen er for tynne. så sliter man med selvbildet og har dårlig selvtillit. noen finner ikke store nok klær, noen finner for store klær. noen har sleng i tightsen. så sliter man med selvbildet og dårlig selvtillit. felles for alle er at MAN BLIR hårsår. for alt er forsøkt, å allikevel mislykkes man. å så får man igjen dårlig selvtillit og dårlig selvbildet. en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. så når alt er forsøkt, feilet, og selvtilliten er på bånn… da søker man medisinsk hjelp. DA kommer omverden å sper på den dårlige samvittigheten med sine kommentarer om lettvinte løsninger. kommentarer som “spis mindre det er såååå lett” ” det er BARE Å…. OSV OSV. Nei!!! det er ikke lett og enkelt. veien frem til medisinsk hjelp er heller lang, for man må prøve mye annet før man får medisinsk hjelp.
      ikke alle har like bra selvtillit å klarer å kaste fra seg ufine kommentarer fra “eksperter” som sitter utenfor. jeg kunne sikker skrevet mye mer om dette, men lar det være. stå på du!! Det er DU som er eksperten når det gjelder dine valg og det er du som er eksperten når det gjelder din kropp og helse. God helg til deg og dine 🙂👍

    6. Heier på deg og reisen din “nedover”🤗. Er så enig i det du skriver i dag. Jeg er en av de tykke som har fortjent hvert kilo jeg har😂. Det ligger mye kos og lykke i det jeg har svelget unna 🤪. Men har nå kommet ved et veiskille i livet hvor jeg dessverre ikke har noe annet valg enn å “skjerpe meg” pga sykdom. Noe skyldes arv og miljø, men jeg har absolutt bidratt selv også 🤪.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg