20kg (140 000 kcal) ned på 16 uker!

26. oktober 2023 veide jeg 147,8 kg. I dag, nøyaktig 16 uker senere, veier jeg “bare” 127,8 kg. Fortsatt kan jeg ikke kalles for noe annet enn bælfeit, men 20 kg ned er likevel forbannet godt jobba! I snitt gir dette en vektnedgang på 1,25 kg pr uke/5,5 kg pr måned. En forholdsvis “menneskelig” måte å gå ned i vekt på. Ingen løs hud, ingen “fatigue” (overveldende tretthet), ingen depresjon*, ingen selvmordstanker, ingen konsentrasjonsvansker,  ingen forverring av humøret. Kanskje snarere tvert i mot!

 

1 kg kroppsmasse tilsvarer ca 7000 kcal. Det betyr at jeg i denne perioden hvor jeg har mistet 20 kg har fått i meg 140 000 kcal mindre enn kroppen har trengt for å holde vekta stabil. 140 000 kcal tilsvarer energiinnholdet i 40 pk (20kg) smør, 112 stk Grandiosa eller 266 stk Kystens fiskegrateng.

Eventuelt 269 kg epler, 149 kg banan, 187 kg potet, 93 kg kokt pasta, 54 pk nugatti, 131 store plater (200g) melkesjokolade, 2641 stk oreokjeks, 614 kakestykker (a 80g), 31 kg smågodt, 130 poser (26 kg) potetgull, 24 kg peanøtter, 41 kg Norvegia,  52 kg lettere Norvegia, 21 kg majones, 35 kg lettere majones, 124 kg kokt skinke, 187 kg torsk, 67 kg laks, 70 kg biff, 58 kg kjøttdeig, 112 kg karbonadedeig, 72 liter fløte, 326 liter lettmelk, 483 liter liteøl, 333 liter vanlig øl, 165 liter rødvin, 311 liter appelsinjus, osv., osv.

 

I løpet av disse 16 ukene har jeg brukt 9008 kr på Wegovy. Mye penger, men veldig, veldig, veldig mye mindre enn jeg har spart på å ikke  trøkke i meg de 140 000 ekstra kaloriene. Det er ikke noe å diskutere en gang. Det er sinnsykt dyrt å bygge opp og vedlikeholde en fet kropp. Derfor står jeg fast på min “hjerteløse” påstand om at har du råd til å være tjukk så har du også råd til Wegovy.

 

Dette forutsetter selvsagt at årsaken til fedmen er at du spiser og drikker for mye. Hvis det ikke er årsaken, så vil heller ikke Wegovy hjelpe det det grann. Nytter jo ikke slanke seg ved hjelp av et medikament som hjelper deg med å spise mindre hvis du faktisk ikke spiser for mye. Håper både du og legen din er oppegående nok til å forstå det.

 

Nå er det jo ikke alle leger som er oppegående dessverre. Det viser den siste tidens avsløringen om at mange leger skriver ut blå resepter av diabetesmedisinen Ozempic, (samme virkestoff som Wegovy, bare svakere), til folk som faktisk ikke har diabetes. Det er jo helt sinnsykt! Ikke er det lovlig, og per definisjon ren svindel, men det verste er at det er moralsk helt forkastelig! Her skal altså mennesker risikere å ikke få sin livsviktige medisin bare fordi vi tjukkaser har fått det for oss at 436 kr i uka (som de 8 første ukene på Wegovy koster) liksom er for dyrt. Ete og drikke oss nærmest fra gård og grunn tar vi oss råd til, men et legemiddel som kanskje kan halvere kaloriinntaket ditt blir liksom for dyrt. Bare tull! Matematikken taler for seg selv. Her må legene rydde opp og slutte med svindelen umiddelbart.

 

Det begynner å merkes at kroppen har blitt 20 kg lettere på bare 16 uker. Livet er, bokstavelig talt, mye lettere. Daglige gjøre mål som å ta på seg sokker eller plukke opp leker etter ungene lar seg gjennomføre uten oksygenstans, svimmelhet og svettetokter. Blodsukkeret, og sikkert også humøret, er langt mer stabilt. Suget etter “noe” på kveldene er helt borte, men det beste av alt er at jeg slipper den jævla nedverdigende nederlagsfølelsen jeg alltid fikk da jeg sto og brøyt i meg et eller annet alt for mye. Hver eneste kveld!

 

Det er en viss fare for at jeg har blitt legemiddelet Wegovys nyttige idiot med mine ukentlige oppdateringer om denne vektnedgangen. Siden jeg omtrent ikke har opplevd en eneste bivirkning, (bortsett fra at nervesmertene i foten er helt fullstendig borte), så er jeg nok litt over gjennomsnittlig positiv til legemiddelet. Jeg prøver riktignok å komme med både kostholdsråd og gode, sunne oppskrifter gjennom uka, men er som sagt klar over at min erfaring med Wegovy kan framstå som ren reklame.

 

Det er i så fall en markedsføring jeg gjør med åpne øyne og helt vederlagsfritt! Jeg syns helt ærlig at det er helt fantastisk at det har kommet et legemiddel på markedet som faktisk virker mot fedme. Nei, det er ikke en varig løsning, men det gir oss tjukkas en kjærkommen hjelp til å komme ned i en vekt vi ikke dør av. Forhåpentligvis klarer vi i løpet av denne perioden å komme oss inn i et spor som gir oss en varig kostholdsendring, for virkningen av Wegovy varer bare så lenge vi setter sprøyta.

 

Jeg er veldig heldig. Jeg kan virkelig mat og har alle teoretiske og økonomiske forutsetninger for å kunne gi både meg selv og min familie et godt, sunt og næringsrikt kosthold. Så var det dette med mengdene da. Man kan bli feit av absolutt alt, bare man trøkker i seg nok av det. Mest sannsynlig blir det nok en evig kamp, men det er veldig mye lettere å kjempe den kampen når man ligger rundt 100 kg enn når man ligger rundt 150 kg.

 

Folkens, jeg vet mange av dere er på samme “reise” som meg. Jeg ønsker dere alle all verdens lykke til med deres prosjekter, enten dere bruker legemidler som Wegovy, periodisk faste eller bare generell livsstilsendring. Selv om det mest sannsynlig er en evig kamp, så gir vi aldri opp. Aldri!

 

 

Og du, husk at det bare er tull og dårlig unnskyldning at sunn mat er dyrere enn usunn mat!

 

 

Les de ukentlige oppdateringene her:

Dag 0

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

Uke 11

Uke 12

Uke 13

Uke 14

Uke 15

 

 

Følg meg gjerne også her:

Kokkejævel.no

Facebook 

Instagram   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Virkningen gikk fort ut av kroppen ,(under en mnd pause)kom opp til 1mg..og halvparten av kg på etter break. Jeg som var happy fornøyd m å endelig være på trivselsvekt. På’n igjen..oppstart m 0.5 i 1 uke nå uten noen bivirkninger…eller store merkbare virkninger..og skrur nok opp den til 0.85 uke 2
      Gleder meg til å komme back on track..
      Godt jobba!!!

    2. Godt jobba! Jeg har gått ned 10 kg siden nyttår ved hjelp av wegovy. Det har rett og slett endret livet mitt. Tenk at noen mennesker får slik metthetsfølelse og slipper en sånn gnagende søtsug .. helt gratis. Godt vi tjukkaser endelig får hjelp 🙂

    3. Fantastisk jobba! Har du i tillegg til medisinen endret noe på kosthold/trening? 😊 Fikk selv Mysimba tabletter hos legen, endret kostholdet og begynt å trene værtfall 2x pr uke. Straks 10 kg lettere på 6 uker 😁 Synes det er bra slike medisiner er tilgjengelige for de som sliter med å gå ned på “vanlig” måte 😊

      1. Takk! Se linker til ukentlige oppdateringer hver uke. Der skriver jeg om blant annet kosthold, men kan kort si at jeg ikke har trent/trimmet annet enn jobbing i denne perioden. Kostholdet er heller ikke endret i særlig grad, da jeg alltid har vært opptatt av et godt og variert kosthold, men MENGDENE om kvelden er betraktelig redusert! Har også kuttet ut alt som inneholder sukker. Og du, gratulerer selv!

    4. Fantastisk bra!
      Som dame så vil jeg gi ett par tips:
      Start på omega3 og multivitamin fra start.
      Vi en hel jente gjeng som startet på wegovy for 12 mnd, 10 mnd og 9 mnd siden og vi alle bruker nå 36/38 i klær. En av oss (startet for 10 mnd siden) har gått ned 45 kg.
      Men vi alle har mistet MYE hår, jeg har alltid hatt hestemanke med hår på huet og det er nå så tynt som normalt Nordisk hår… jeg startet dessverre med omega 3 og multivitamin alt for sent.
      Vi alle har hatt 1 periode hver (ca når vi har gått på 1,7mg) med en sinnsyk runde depresjon. Denne var heldigvis kortvarig, meg var den værste med 6 uker. Men vi skjønte fort at det var sprøyta som talte og jobbet dermed sammen igjennom dette.
      2 av oss har besvimt ett par ganger.
      Jeg selv var nede på 58 kg i November og startet da på vedlikeholds doser på 0,5 ca annenhver uke. Nå setter jeg kun 1 vedlikeholdsdose i måneden. Og jeg har fortsatt ønsket effekt av sprøyten. Legen min var usikker på åssen dette med vedlikeholdsdose fungerte. Men jeg sa jeg ville gjøre det sånn for å se om dette fungerte. Jeg er kun 155cm høy og veide 84-85 kg så jeg var altså sykelig overvektig ifølge BMI 🙂
      Keep up the good work 🥳🥳

      1. Hei og takk for innspill! Kosttilskudd skal man ta hvis man ikke får i seg næringsstoffene kroppen trenger. Selv om jeg går litt ned i vekt, så har jeg et meget sunt og sammensatt kosthold som gir meg de næringsstoffene kroppen trenger. Litt skremmende å lese at ikke legen din har satt seg inn i hvordan behandlingsforløpet med Wegovy er anbefalt av produsenten. Vedlikeholdsdosens størrelse står beskrevet i pakningsvedlegget, men dette plikter jo leger å sette seg inn i. Uansett, godt jobba til hele jentegjengen!

    5. Bravo. Synes du er flink til å motivere andre også. Jeg er blitt litt mer bevisst på hva jeg kjøper, og er ikke overvektig, bare i litt godt hold.

    6. Juhuuuu!!
      Godt jobbet!
      liker din snert i epistelen din. (Det gjør jeg alltid! Det er vel derfor jeg gidder å lese den hver gang)

      Lykke til med videre vektnedgang! Ikke alle gidder å prøve å se lyst på tingenes tilstand.

      Ha en strålende dag og kos deg med den maten du spiser. Jeg er imponert! 💐😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg