Takk for saklig kritikk!

Jeg har som vanlig vært på jobb fra tidlig morgen til sene kvelden, så jeg har dessverre ikke klart å verken følge skikkelig med eller besvare all responsen etter mine to siste innlegg, Datter flytter og Nei, jeg har ikke utlevert privatlivet til Datter!. De aller fleste har vært enig i min åpenhet om at Datter ønsker å bo mer hos moren sin enn hos meg, samt at jeg var såpass frimodig at jeg skrev at dette gjorde meg fryktelig trist, gråt til og med, men klarte likevel å forstå at Datter har mer behov for en trygg base hos sin mor nå som tenårene starter for fullt. Det er mye som skjer med både kroppen og hodet i denne perioden og der er nok mamma best. I alle fall i vårt tilfelle. Sad but true.

 

Jeg klarer ikke å se at dette er utleverende for andre enn meg selv og til og med åpent innrømmer at jeg gråter i dusjen, men en ting skal jeg ta selvkritikk på, og det er den lille setningen om at jeg savner Sønn. Den ble for privat og har derfor omformulert den. Angrer. skrev ingenting stygt, men den ble for privat og det er ikke sikkert at han hadde likt å lese det, selv om det ikke sto noe negativt. Av og til går jeg over streken og da forsøker jeg å rette opp.

 

Jeg kan imidlertid ikke rette opp noe som jeg ikke mener er galt, men jeg tar absolutt kritikken til meg, og selv om jeg ikke er enig, så skal dere ha takk for saklig og god kritikk. I alle fall fra de fleste av dere. Sånn bedrevitende og moralsk opphøyd kritikk er jeg ingen fan av, men dette er et viktig tema som rammer halve befolkningen, så jeg forstår at det engasjerer også den typen mennesker. Jeg prøver å være et godt menneske. Tror ikke jeg er “psyk”, men heller litt annerledes. Kanskje til og med pragmatisk der andre er voldsom prinsipiell. Jeg vet ikke. Heldigvis er det veldig mange som vet så mye bedre enn meg, he he 😉

 

Skulle gjerne skrevet mer, men klokka har passert tolv og jeg skal på jobb klokka seks. Hadde egentlig en feriedag, men sykdom i gruppa, feber, gjorde at det ble arbeidsnekt pga Korona. Føkk Korona!

 

I morgen ettermiddag bærer det av sted til hovedstaden igjen. Blir kjedelig uten verken Kjærest eller Datter, men blir hyggelig å treffe mamma igjen. Sist vi møttes var rundt en liten grav. Nå skal vi på God Morgen Norge sammen på det som ville vært pappa sin bursdag. Livet er rart.

 

God natt!

 

Edit:

Nå har jeg sovet en kort,men god natts søvn, og selv om dette er både sårt og vanskelig, så ser jeg fortsatt ikke hvilken ekstrabelastning det skal være for Datter at jeg har skrevet på bloggen at hun skal bo mer hos mora enn hos meg. Ja, klart dette er et sårt og vanskelig tema, ikke bare for 50% av norske barn, men også for oss.

 

Forskjellen fra oss og mange andre er at jeg lar dette skje uten krangel og bråk. Ja, det ble, og vil fortsatt bli, felt en og annen tåre, men jeg setter min dattter foran alt og innser selv at hun står sin mor nærmest og ønsker lengre perioder der. Sårt? Ja, så inn i helvetet, men siden jeg anser det er for hennes eget beste, så gjør vi det uten mer mikk makk enn et blogginnlegg. Tipper det er barn som har langt verre kamper enn det.

 

Her i huset snakker vi om saker og ting. Familien blir ikke opplyst om mine tanker og følelser i blogginnlegg. Etter å ha lest enkelte av kommentarene i kommentarfeltet så får man nesten inntrykk av at jeg er en hjerterå idiot som uten skrupler deler absolutt alt som skjer her hjemme. Slik er det jo ikke.

 

Jeg anser meg selv for å være en rimelig oppegående mann, og selv om jeg kanskje har andre grenser enn deg, så betyr jo ikke det at dine grenser er de absolutte moralske sannheter og mine er moralsk forkastelige. Eller motsatt.

 

Jeg hørte det samme etter at Lille Vakre ble borte. Da utleverte jeg familien min. Brydde meg mer om klikk enn om Kjærest og Datter. Ble oppfordret, da som nå, til å “logge av og heller ta meg av familien min.”

 

Jeg tar meg av familien min på den måten jeg og vi mener er riktig. Noe annet kan jeg ikke gjøre. Klart jeg skal høre på kritikk, men det finnes ofte hundrevis av forskjellige meninger om det jeg skriver.  Jeg skal ikke påstå at alt jeg skriver er veloverveid, men alt er i alle fall overveid. Og av og til glipper det, som den lille setningen. Den har jeg nå endret. Det er jeg glad for.

 

Jeg er en mann med sekken full av feil. Jeg mener fortsatt ikke at sekken har blitt tyngre etter disse innleggene.

48 kommentarer
    1. Til alle dere som kritiserer blogginnlegg om dette med at hans datter ønsker å være mere hos mor. Dette er jo ingen hemmelighet dette vil jo også være/bli kjent blant folk rundt datter og familien så hva er så galt å skrive om det på en blogg som omhandler livet ? Hadde det vært bedre å ikke si noe om det og det ville blitt hvisket og tisket om at “har du hørt at nå nå vil ikke datteren bo hos han osv” . Og ryktene hadde begynt å gå, ja jeg jeg sier ikke mere er det bedre da.🤔🧐🙉 Det er så mye folk som Alltid skal bry seg med de mest utroligste ting. Men jeg regner med at de er så perfekte i alt de gjør og sier selv og har alt på stell.

    2. Til alle dere som kritiserer blogginnlegg om dette med at hans datter ønsker å være mere hos mor. Dette er jo ingen hemmelighet dette vil jo også være/bli kjent blant folk rundt datter og familien så hva er så galt å skrive om det på en blogg som omhandler livet ? Hadde det vært bedre å ikke si noe om det og det ville blitt hvisket og tisket om at “har du hørt at nå nå vil ikke datteren bo hos han osv” . Og ryktene hadde begynt å gå, ja jeg jeg sier ikke mere er det bedre da.🤔🧐🙉 Det er så mye folk som Alltid skal bry seg med de mest utroligste ting. Men jeg regner med at de er så perfekte i alt de gjør og sier selv og har alt på stell.

    3. Så lenge datteren din er komfortabel med at du omtaler flyttingen hennes til mor, så ser jeg ikke problemet med at du skriver om dette. Det er familien din som må definere grensene for hva som er greit når de blir omtalt, ikke en masse bedrevitere og forståsegpåere. For øvrig har jeg fått inntrykk av at datteren din er ei jente med bein i nesen som ikke er redd for å si ifra til sin far hvis han tråkker over grensene, så jeg føler meg trygg på at hun hadde latt deg få høre det hvis dette ikke hadde vært greit å skrive om. 😉

    4. Din blogg – dine følelser – din rett til å dele med hvem du vil. Ærlighet er supert.
      Men i innlegget skriver du en hel masse om datteren din – som er ung, som omtales og som kan lese en hel masse om dine følelser og fortvilelse over en avgjørelse hun har tatt. Hun har akkurat de samme rettighetene som deg – rett til å dele eller la være, rett til å bli beskyttet av foreldrene sine har hun også. Hvordan tenker du at denne voldsomme reaksjonen din som du har delt med rundt 80 000, påvirker henne? Tror du at du gjør avgjørelsen lettere for henne, eller at du legger stein til byrden? Hun er 12 år. Din viktigste jobb er å ta vare på henne – også når hun tar avgjørelser du blir fortvilet for. Å velge å dele følelsene dine med en haug folk du ikke kjenner, burde være underordnet å sørge for at hun har det bra.

    5. Det er jo smått utrolig at du ikke ser at du utleverer barnet ditt? Du skiver om hennes personlige valg. Du skriver om hvorfor du tror hun har valgt slik. Du skriver at hennes avgjørelse gjør deg lei deg. Barna våre er kjempelojale og det gjør henne sikkert vondt å vite at hun får deg til å gråte.

      I tillegg til belastningen ved dette, så,vet hun i tillegg at ‘hele verden’ kan lese at hun trenger mammaen sin mest i denne perioden. Dette skjer i en periode av livet hennes hvor bare det å ha foreldre oppleves som pinlig 😉

      Poenget til mange av de som skriver kritiske kommentarer er vel at dette er for privat å dele ,ed andre. Du tar val på din datters vegne som strider mot hva fagfolk anbefaler mtp å dele barna sine på sosiale medier. Dette gjør du for klikk, topplassering og penger. Det gjør deg ikke til årets far, for å si det mildt.

    6. Din blogg er ærlig. Det faller nok noen tungt for brystet. Men for oss andre, som tåler det, er det faktisk helt fint😊👍🏻! Det er derfor vi leser bloggen din. De som ikke liker det du skriver, eller føler at dette ikke er noe for dem, de kan jo bare la være å lese den😊. Dette ble, med overlegg, skrevet snilt og tydelig, slik at den eller de som ikke liker din blogg, kanskje forstår at de ikke behøver å lese/følge den, men kan finne en annen blogg å lese/følge/kritisere😉. Klart nok budskap?

      1. Men hvorfor må han være ærlig på andres, umyndige, vegner? Kan han ikke holde seg til sitt liv, uten å trekke inn barnet?

        #stopsherenting.

    7. Fortsett og skriv om livet mellom måltidene du! Alltid noen som må hause opp hver minste ting. Bare å heve seg over. Lykke til på God morgen Norge 😀 God tur 😀

    8. Det vil gå bra, selv om datter flytter til mora en periode frem over, hu kommer også sterkere tilbake etter hvert, klart det er sårt, det ville det være om det var andre veien også, for moren, hvis datter fant ut hu ville bo mere hos pappa, men sånn er livet med delt ansvar, man må tenke på barnet og ikke en selv.
      Selvfølgelig har du lov å gråte og være lei deg for det, det er jo ungen din, du er da ikke noe kaldt hjertet monster heller 🙂
      Som min mamma har sagt til meg: man har bare barna til låns uansett hvor i livet man er, en dag vil barna uansett forlate redet og begynne sin egen reise, det eneste man kan gjøre er å være der for dem, komme med råd og veiledning, så er det opp til barna selv å leve sitt liv. Det er tungt å slippe tøylene, men man gjør bare barna en bjørnetjeneste hvis en prøver å stramme enn å slakke tøylene. Når den tid kommer, må man bare håpe og tro at man har oppdratt dem til å ta de rette valgene, men likevel la dem vite at døra alltid er åpen hjemme uansett når det måtte være 🙂

      Lykke til i Oslo i morgen, og kos deg med å treffe din mamma 🙂

      Skal jeg se på GMN i morgen??? JA det skal jeg 🙂

    9. Jøss. Må si at jeg aldri har sett deg rakke ned på noen, eller svare hånlig. Noen ting fortjener dog en teit kommentar som svar. Du treffer godt på det aller meste, og er den eneste bloggen jeg orker å følge (og har fulgt deg siden du bare hadde en side). Som aleinemamma med 2 gutter tror jeg at det er best for datter at det ikke er krangling om hvor hun skal bo mest, men at heller døra hos deg alltid er åpen (som jeg er helt sikker på at den er). Selv om gutta bor her nekter jeg dem aldri tid med faren. Mener det er vintig for alle parter at dem ser han så mye dem vil. Ha en strålende dag pg ta vare på deg selv!

      1. Nei, jeg forsto heller ikke den der, men det er slik det er, en hel masse påstander som hagler fra alle kanter og slår man en påstand eller to ned så er man frekk, hånlig, lite ydmyk og håpløs på å ta i mot kritikk. Det er nesten litt festlig 😉 Kose deg med dine 🙂

    10. Ser ut for at noen glemmer at bloggen din handler om ditt liv mellom måltidene. Stå på og lykke til i Oslo. 🙂

    11. Uansett er det alltid noen som er uenige,til og med jeg var jo det ( angående at du ikke kunne ta fri fra jobb for å bli frisk) Men du forklarte godt og jeg har større forståelse for jobbing i eget firma ) Vi har ytringsfrihet og den skal vi ikke være redde for å bruke.En blogg skal jo være ærlig og helst rett frem som din blogg. Det er jo det ekte i setningene som fenger leserene. Hvilken aftershave ,og såpe er uviktig. Vær stolt over at du vil din datter så vel at du aksepterer at hun vil bo hos mor. Selv om det er supervondt for deg som pappa. Men du mister henne ikke,du får lov å elske henne like mye som før. Lykke til.Hils til kjærest og si hun er ei fantastisk dame.

    12. Jeg synes du skriver veldig bra!! du skriver om dine tanker og meninger og DITT liv! Er folk så uenige i det du legger ut at de må komme med sure oppstøt kan de vel heller la være å lese bloggen din.. Sikker på at både datter og kjærest sier klart og tydelig fra dersom de synes du krenker privatlivet deres!

    13. Støtter “Anne”.
      God tur til Oslo med din mamma!
      Tipper hun gleder seg og er stolt over Kokkejævel – sønn!
      Ha en strålende dag!

    14. Du over her og andre som ikkje er enige med Asbjørn
      Målet er vel ikkje at du må væra enig, målet er at han kan skrive det han vil ,så kan du være enig eller uenig, dei som ikkje toler å lese hans blogg og hans følelser, kan vel berre slutte å lese og kommentere. Det er hans blogg, eg meiner hadde fleire vert som han både jenter og gutter så hadde nok mangen unger hatt det betre.
      Om du ikkje kan sjå ting fra andre sitt perspektiv, slå av maskinen😉
      Asbjørn, eg heiar på deg, lag ein fin dag du er raus👍

    15. Du over her og andre som ikkje er enige med Asbjørn
      Målet er vel ikkje at du må væra enig, målet er at han kan skrive det han vil ,så kan du være enig eller uenig, dei som ikkje toler å lese hans blogg og hans følelser, kan vel berre slutte å lese og kommentere. Det er hans blogg, eg meiner hadde fleire vert som han både jenter og gutter så hadde nok mangen unger hatt det betre.
      Om du ikkje kan sjå ting fra andre sitt perspektiv, slå av maskinen😉
      Asbjørn, eg heiar på deg, lag ein fin dag du er raus👍

    16. Jeg tenker at når man skriver blogg, så er man helt avhengig av respons fra leserne. Målet er å skrive innlegg som gir mange klikk, og det har du definitivt greid med disse siste par innleggende; du har seilt inn på førsteplass med nærmere76000 klikk. Kontroversielle innlegg selger! Vi kan være enige eller uenige om hva som er greit å skrive om. Overskriften på dette innlegget: Takk for saklig kritikk! stemmer ikke med det inntrykket jeg sitter igjen med etter de siste dagers diskusjon i kommentarfeltet. Med unntak av setningen om din sønn, så har du ikke tatt i mot noen form for kritikk. Du har gått til motangrep og svart hånlig og nedlatende. Du har rakket ned på de som har tatt til motmæle mot innleggene dine. Du trenger ikke være enig, men du burde tenke gjennom hvordan du responderer på kritikk. Det synes jeg er trist å lese. Og jeg tror du mister lesere på den måten. Det bør være takhøyde for friske diskusjoner i en blogg. Det har jeg dessverre ikke opplevd enda.

      1. Ja, jeg takker for saklig kritikk, ikke usaklig. Hvorfor i all verden skal jeg takke for usaklig kritikk? Mener du at jeg bare plutselig skal ombestemme meg om en viktig sak for meg bare fordi noen av dere mener noe annet. Tusenvis har uttrykt at de er enig med meg, så jeg er vel ikke helt på viddene. Er heller ikke enig med deg, er vel sjelden det når jeg tenker etter, at jeg svarer nedlatende til dem som kritiserer meg på en ordentlig måte. Ja, de som er hånlig eller den som hever seg moralsk skyhøyt over meg og alle andre har jeg ikke mye til overs for. Kunne sikkert svart deg mye mer, men opplevde ikke en eneste gang i løpet av gårsdagen at du responderte på eneste av mine svar, du bare durte på videre.

        1. Okei, vis til et eksempel der du mener at kritikken om innlegget om datter er saklig og hvor du har svart ordentlig, ikke spydig eller nedlatende. Men kanskje ingen av innleggende som kritiserte deg var saklige nok til at du fant det nødvendig å svare høflig? Jeg mener ikke du skal ombestemme deg, men svare leserne dine på en ordentlig måte. Det har jeg til gode å se. Syntes tidligere at du var morsom og skrev interessante innlegg. Til og med litt kul. Har til og med forsvart deg mot nettmobbing på en annen blogg. Men synes du har falt i kurs, både med innhold i enkelte innlegg, men mest måten du håndterer kritikk på. Men det er kanskje bare hjerter og trutemunner du er ute etter. Det er skuffende.

          1. Unnskyld meg, men du kommer med en ganske graverende påstand og så skal JEG motbevise dine påstander? Sorry, da får jeg bare falle i kurs hos deg. Du brukte enormt mye tid inne på bloggen min i går. Hvis du ikke klarer å se at jeg svarer mange på en skikkelig måte, så tror jeg ikke det nytter for meg å trekke fram eksempler. Jeg slipper gjennom absolutt alt av kritikk, hvor usaklig jeg enn måtte mene den er og besvarer, etter beste evne, hundrevis av kritiske meldinger i uken. beklager at jeg skuffer deg, også på det punketet.

            1. Det jeg ikke fatter og begriper, er hvorfor moren til Datter tillater dette. Hun må da ha rett til å verne om sin datters interesser når far åpenbart er for langt inne i sin egen boble til å gjøre gode vurderinger? Datter trenger at en voksenperson setter ned foten og ivaretar hennes behov, og mor er også ansvarlig for det så lenge barnet ikke er myndig. At far er ute av stand til å se at man ikke kan behandle en 12-åring som en voksen – som gjennom å få muntlig samtykke til publisering – bør jo få MOR til å komme på banen her! Våkn opp!

              1. Hvorfor moren til Datter tillater at jeg forteller verden at hun skal boe mer hos henne enn hos meg? Hva hvis du ikke satt inne med den absolutte sannhet, har du tenkt over det? Hva hvis jeg ikke er en idiot som lever i min egen boble og har mistet grepet om virkeligheten fullstendig? Hva hvis jeg, og vi, gjør det som VI mener er riktig? Hvorfor er din sannhet riktigere enn min? Er du klokere enn meg?

                1. Det trist at hovedfokuset ligger på en konkurranse om hvem av oss som er klokest. Som foresatt ville jeg aldri tillatt noen – uansett relasjon – å oute barnet mitt i sosiale media på denne måten. Du vet ikke konsekvensene, det kan du vel i det minste være enig i?

                2. Jeg har tenkt i hele dag på hvorfor dette opptar meg sånn. Jeg har lest bloggen din dann og vann, fordi jeg liker deg. Jeg liker måten du bruker språket på, og jeg liker at du ikke legger to i mellom for å si din mening. Som finnmarking kjenner jeg meg i igjen, og jeg flirer med deg. Så hvorfor ble dette så galt? Jeg har dårlig samvittighet for å være unødvendig røff i tonen, når essensen i innlegget mitt var at jeg i bunn og grunn er bekymret for deg. Jeg er altså ikke ofte bekymret for offentlige personer, og det gir ingen menig å bli det nå. Men kanskje det er fordi jeg likte deg før dette bloggeventyret. Du du var f eks modig nok til å be om hjelp da du slet med å få det til å gå rundt. Jeg støttet deg da, fordi jeg likte deg og motet ditt. Når man leser de siste månedenes innlegg, tenker jeg at den klokeste her er din datter. Hun ser at karusellen må stoppe, hun skjønner at hun trenger ro. Dessverre er vi ofte den siste til å se oss selv utenfra, og da er det ofte litt for sent. Tenk på det – du har slitt med store fysiske smerter, og hatt et enormt forbruk av medisiner. Du har slitt med depresjon, som også har vært medisinert i sjakk. Du har opplevd å måtte stenge ned pga korona, og som arbeidsgiver er det et enormt ansvar. Du har peisa på, åpna igjen, og jobbet umennesklige dager. Du har et lite barn på vei, bare et år etter en traumatisk opplevelse som garantert huskes av hver eneste celle i kroppen din enda. Og på toppen av det hele har du opplevd plutselig suksess og berømmelse, over natta har du fått et enormt publikum som aldri blir mette, og du kjenner kanskje på forventninger om å holde tempoet oppe – også her. Hvordan du henger sammen forstår jeg ikke, men jeg forstår at datter trenger en pustepause, og jeg tror – uten å kjenne dere eller dømme dere – at du også gjør det. Det spinner liksom litt for fort, litt for mye. Det har jeg tenkt på i dag, og det gjør meg oppriktig trist. Dømmekraften svekkes når vi er utbrent, og uten å påberope meg noen som helst medisinsk kompetanse, skulle jeg ønske du ville gi deg selv litt mer slack, tre innlegg i uka fram til jul, kanskje ingen. Ta vare på deg selv, og alt godt.

      2. Du og jeg er helt uenig i måten å lese alle Kokkejævels innlegg på. Jeg er en dame “godt opp i årene”, som har opplevd livets oppside, nedside, bakside, fremside, crazyside, moralske side, umoralske side…….. Å kappe Kokkejævel i småbiter for hans innlegg ang Datter ser jeg som en lite raus handling. Og gratulerer deg for din moralske fortreffelighet. Ha en strålende dag!

    17. God mandag og morgen til deg og kjærest. God tur på jobb og god tur til oslo i ettermiddag. Gleder meg til å se deg og din mamma på god morgen norge. Kos dere i hovedstaden.

    18. God natt sov godt, ha ei fin økt på jobb, før du drar sørover, må sett på opptak på gmn. på tirsdag så jeg er sikker på å få innslaget med meg.

      1. Vil alltid være bedrevitere der ute, som uten hensyn og empati vil mene de har retten på sin side til å høvle over andre.
        Ser ikke at du har gjort noe galt her. Overhode ikke.
        Vær dæ sjøl du…det er derfor du er bloggkongen🤗👍
        Du er åpen og ærlig og setter ord på dine tanker. Du er ekte.
        Bare å fortsette å være akkurat slik du er.
        God tur sørover…eneste plassen du kanskje bør tenke på hva du sier…noen blir fort krenka sørpå🤣🤣🤣
        Ha en fantastisk dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg