Tett mann, 42, GJØR NOE MED DET!

Egentlig har man bare to valg i livet. Det første, og kanskje letteste, er å grave seg ned, trekke for gardinene og bare vente til alt er over. Det andre, og kanskje lureste, er rett og slett å gjøre det beste ut av den tiden man har fått utdelt. Det har jeg alltid vært god på. Ikke alltid jeg har fått det til, men jeg har prøvd. Faller med jevne mellomrom, men jeg børster støvet av knærne og reiser meg opp igjen!

 

Som jeg skrev i morges har jeg lagt om kostholdet litt. Modererer meg når det gjelder sukker, karbohydrater og, ikke minst, mengden man trøkker inn hullet mellom ørene. Målet er å komme under hundre kilo i løpet av to år. Jeg har ca 10 kg igjen. Det er 5 kg i året og det er et mål som tåler både snubling, falling og en og annen “sprekk” i helgene.

 

Men det er også viktig for humøret å komme seg ut og røre litt på seg. Skal ikke så mye til. Vi, Kjærest og jeg, har begynt å la bilen stå hvis vi ikke skal så langt. 15 minutter til butikken hver vei. Perfekt tur som ikke tar hele kvelden. Eller som i ettermiddag, da Mor ble 93, gratulerer!, så gikk vi. Halv time hver vei, en time til sammen. Ja, jeg drakk bare kaffe. Kakene ble ikke rørt. Hadde ikke lyst på en gang! Ok, hadde litt lyst på, men motsto. Gikk helt fint.

 

Bildet? Jo, nå skal du høre, i dag formiddag, da jeg egentlig satt og skulle jobbe med oppskriftene til den store kloke boken, så gikk jeg i stedet ut i uteboden, hentet skiene, tok et par paracet og en vimovo og satte av sted. 5 kilometer. Ikke verdens lengste tur, men fy fader så deilig det var! Javel, så var ikke smurningen fra i fjor perfekt for føret i dag, men jeg staket i vei og kjente etter hvert at det faktisk er jævlig deilig å leve.

 

Bevegelse gjør noe med humøret. Du kommer nok aldri til å se meg på et treningstudio, den tid er forbi, men jeg liker ski, fjell og jogging. Det gjelder bare å lette den feite rævva opp fra sofaen og komme seg ut. Så lett er det faktisk. (Og så vanskelig)

 

Så hva sier du, blir du med å GJØR NOE MED DET?

 

 

Tett mann, 42, som gjør noe med det, til Vixen? Stem HER

 

 

35 kommentarer
    1. Gjør noe med det her å, i litt lavere tempo. 5 kilo skal bort, og heldigvis har jeg en med på laget mitt som du har kjærest. For det er ingen tvil om at det er letter å lykkes hvis man er to om det. Lykke til !

    2. E igang.Kuttæ ut søtsaker. Spis kvar tredje time. Lite Og ofte.Veit dæ funkæ, iværtfall førr me. Så får e bærre håp at klar å håill på motivasjon.

    3. E igang.Kuttæ ut søtsaker. Spis kvar tredje time. Lite Og ofte.Veit dæ funkæ, iværtfall førr me. Så får e bærre håp at klar å håill på motivasjon. Stå på 👍

    4. Akkurat der nøkkelen ligger😊 ut på tur i frisk luft, gjør mye mer med hele helsa. Det er fysisk og psykisk viktig å komme seg utendørs. Trenger ikke være lange turer bare en kan nyte frisk luft fremfor ett tett treningsstudio.

    5. Jeg er med! Har “bare” 6 kg som skal bort.
      Må dra meg etter nakkeskinnet for å gå hver dag. Lite snø der jeg bor.
      Nesten kutte søtsaker mm.
      I an in! Og stemmer på deg. Hver dag!
      Stå på!

    6. Så flink du er 💪
      Uansett hvor kort du går så gruser du de som sitter i sofa’n.
      Jeg skal ned 40 kilo, har 25 igjen… 😜
      Regnestykket er enkelt, så da er det “bare” å gjøre jobben 💪😉🤪

    7. Jeg er på dag 9 uten sukker og hvetemel. Ser ikke noe på vekta ennå, men det kjennes på formen!
      Lykke til videre med dine prosjekter😊

    8. Skulle gjerne gått ned 25 kg ,men trenger motivasjon for å komme i gang🍎
      Godt jobba og lykke til😊

    9. Skulle så gjerne gått turer hver dag, men lider av agorafobi og panikkangst, og kan ikke forlate huset alene. Har støttekontakt to timer pr uke, og da går vi turer.

    10. Fantastisk flott👍. Du vil fort merke den positive effekten av å komme seg ut i frisk luft,får mye mere overskudd. Eg e 65 år,prøvar å komme meg ut på tur annen hver dag minst. Noen ganger blir det flere turer o været e godt😎. Elsker å gå turer,med og uten ski. Kan lett gå 2-3 mil på en skitur⛷. Bor i nord Norge så vinteren e jo lang. Om sommeren og høsten blir det lange fjellturer. Har bestandig elsket å være ute i naturen. Lykke til med din omlegging av kosten og fysiske aktivitet👍👏👏

    11. Fantastisk flott👍. Du vil fort merke den positive effekten av å komme seg ut i frisk luft,får mye mere overskudd. Eg e 65 år,prøvar å komme meg ut på tur annen hver dag minst. Noen ganger blir det flere turer o været e godt😎. Elsker å gå turer,med og uten ski. Kan lett gå 2-3 mil på en skitur⛷. Bor i nord Norge så vinteren e jo lang. Om sommeren og høsten blir det lange fjellturer. Har bestandig elsket å være ute i naturen. Lykke til med din omlegging av kosten og fysiske aktivitet👍👏👏ps. Kjøpte meg felleski for 2 år siden,anbefales for dem som ikke e flink på skismøring😉

    12. Nu skal ikke jeg male fanden på veggen. Men min elskede ramlet om på tirsdag med et massivt hjerteinfarkt. Han har samme BMI som deg. Et par år eldre. Hektisk hverdag. Takket være vår sønn på 14 år, berget han livet. I morra kommer han hjem fra sykehuset etter to operasjoner. Så her MÅ det en endring til. Vet ikke om vi er tålmodige nok, eller har tid nok, til å ta det over to år. Jeg tenker 5 kg før sommeren på oss hver må være et minimum. Legen sa at reduserer du vekta med minimum 5 kg, reduserer du sjansen for at det gjentar seg med 50% Så jeg skal piske han rundt gatene, servere salat til alle måltider, lage sunne og gode smoothies til han. Fordi jeg elsker han. Fordi på tirsdag kunne det vært slutt. Og det er så alt for tidlig.

    13. Fordel med hund, man må ut opptil flere ganger om dagen. For jula og et par mnd før har sklidd litt ut ja. 🙈

    14. Æ e med! Trapper ned på sukkerhelv… og andre karbs. Tøft, men jeg vet det er bra for kroppen, psyken, humøret, selvtillit og ikke minst kondis. Må ha noe som forplikter. Vurderer kurs/oppfølging av Berit Nordstrand. 💪👏🤞

    15. Eg e starta, å e me👍. Inga søtsaker, unntatt kanskje lørdag. Men bare kanskje. Eg e med på Mind and Bodychallenge, Fitchallenge og Frisklivssentralen. Må trene sammen med andre, men ikke typisk treningsstudio. Uten å komme med noe reklame her på direkten, så kan du gjerne sende pm hvis du ønsker å høre mer. Er snakk om motivasjon og heiing i stor skala. Fantastisk bra hjelp i det.

    16. Æ gjorde livsstilsendring i september 2018. Gikk ned 13kg, og ble gravid i fjor i mars/april. Fikk ei lita frøken nu i november, og e tilbake til samme kosthold, og jobber meg opp mot aktivitetsnivået😊 Lille frøkna e ei fin vekt å bruke f.eks når jeg tar gående utfall eller knebøy. Og ho sover like godt om jeg løper på tredemølla, som står rett ved siden av der ho sover.

      Men viktigste med livsstilen er kostholdet. Treningen er bare en brøkdel.

    17. Så flott at du har beseira dørstokkmila!
      Her har æ slitt med dørstokkmila i høst/vinter,
      men e i gang her også. Målet er å øke den fysiske aktiviteten ytterligere fra i fjor. Og når man bor i Alta, og ikke har snøfres, så ordne d sæ jo nesten heilt av seg sjøl🤪
      Resultatet etter første uka e mye snømåking, litt spinning, et par lange tura til fots og ned 1,6 kg.😍
      Og no, ut å måke snø, takras fra garasjen🥵

    18. Ja, så enkelt er det!! Men du verden så vanskelig – i hvert fall til man har bestemt seg, men så går det straks bedre👍Vi starter nå👍Lykke til, til oss alle❣️

    19. Ja, så enkelt er det!! Men du verden så vanskelig – i hvert fall til man har bestemt seg, men så går det straks bedre👍Vi starter nå👍Lykke til, til oss alle❣️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg