Travel uke

Det er iskaldt i Alta for tiden. Vinteren kom brått på. Knitrer under skoene når jeg går. Ikke fordi jeg ikke har betalt dem, men fra den iskalde snøen. Motorvarmeren virker ikke, så må starte bilen tre kvarter før jeg skal på jobb. Det er kveld klokka fire og enda er ikke mørketida kommet skikkelig i gang. Tre måneder med natt. Jeg både gleder og gruer meg. Fint med mørketid. Hvis man liker mørket.

 

Tenker ofte på hvordan de hadde det før. Her i Alta bodde det jo folk allerede i steinalderen. Eneste lyset var et og annet bål som brant. Og en iskald måne som med varierende hell lyste opp landskapet. Og menneskene. Må ha vært beintøft. Ingen veier. Ikke kunne de sette seg på et fly til Syden heller hvis mørket ble for kraftig. De hadde jo ingen penger. Ikke hadde de fly heller. De slapp i alle fall å irritere seg over  kjøttfrie julebord og kjempe seg gjennom en hel måned med mer eller mindre gode gode råd i alle kanaler om hvordan du får til den perfekte ribbesvoren . Ellers tror jeg de var mye kalde på tærne og sikkert også fingrene. Det er der man fryser først hvis man har dårlig bekledning.

 

Amfi Alta er 10 år i år og feirer hele denne uken til ende med gode tilbud i alle butikkene. På vinteren liker jeg faktisk konseptet med kjøpesentre. Av den enkle grunn at det rett og slett er varmere hvis du skal handle noe. Slipper å reke gatelangs hvis du skal ha deg en ny jakke. Eller bare en pølse på Narvesen. Jeg kjøper meg av og til baconpølse. I grovt brød med ketsjup og hotdog-dressing. Pølse er godt av og til. Kjøper to hvis jeg er sulten, men er egentlig litt ekkelt med pølser. Vet ikke hav de inneholder. Det vil si, jeg vet hva de inneholder. Det er det som gjør det ekkelt. Prøver å ikke tenke på det. I alle fall ikke mens jeg spiser.

 

På torsdag har Kjærest eksamen. Jeg ønsker henne alt mulig hell og lykke. Hun har ikke hatt det så lett, men har klart å presse seg gjennom både undervisning og praksis likevel. Hun studerer til barnehagelærer. Dere kan tenke dere resten selv. Torsdag klokka fire er det over, for denne gang, kjære. Jeg vet du gleder deg veldig.

 

Og allerede på fredag tennes julegrana og julegata åpnes. Nissen kommer, nattåpent og god jul. 15 november. 1 desember er helt ute. Handelstanden har talt. Vi handler rett og slett mer hvis vi ser et juletre. Slik er det. Jeg har ikke noe i mot det. Jeg er en del av handelstanden og lever av at folk handler mer når de ser et juletre. Dessuten er det koselig. Med lys. Vi trenger lys. Når det er mørkt. Og kaldt. Det er derfor jula finnes. Før Jesus kom og redda verden.

 

Datter kommer ikke før på lørdag. Hun har gledet seg til nattåpent i flere uker. Tenk å kunne shoppe etter leggetid. Er jo helt fantastisk. Jeg er en trøtt type. Ikke liker jeg shopping heller, så jeg gir henne en ekstra dag hos moren. Vippser over litt penger, må jo det. Betaler meg ut av problemet kan du si. En skikkelig mannegreie egentlig.

 

Tiden flyr! Nå må jeg på jobb. Klokka er straks seks. Håper dere får en riktig fin dag uansett temperatur og lysstyrke.

 

Vi smattes!

12 kommentarer
    1. Ha ei flott uke, og tvi tvi til kjærest og eksamen 🤗 Det er koselig med jul og pynt og shopping og mye lys og alt sammen, men nå starter alt litt vel tidlig syns æ. Er det forresten mulig å få kjøpt reinhjerter hos deg nærmere jul? Skal til Alta i starten av desember….. ☺🌲🎅

    2. Ønsker dere en flott uke, og masse lykke til med eksamen til Kjærest❣️Hun er en tøff dame, det har hun vist😍Gode mørketidsklemmer til dere❤️😍

    3. Ha en super fin dag 🤗 mørke er koselig, men forstår at det tar endel energi, kan jo ikke bare sitte inne å tenne talglys i flere uker heller🕯.

    4. Hvis man ser litt lyst på det, som jo enkelte gjør, så var det en som kalte mørketide her i nord for fargetiden… For hvis man ser etter, så er det egentlig ikke helt mørkt, lyset kommer bare i andre farger nå… Husker ikke hvem det var, men begynte etter det å se etter, og joda, det var mer farger, og absolutt ikke helt stummende mørkt. ❤💙💚💛🧡💜🖤

    5. Grue meg til å gå ut i kulda.. – 14 kalde grader og vind. Men som det sies det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig med klær…. Ha en fin dag ⛄✨

    6. Masse lykke til til din søte kjærest på eksamen😘 den består hun nok med glans midt oppi alt😘 Flott og stå på vilje den dama, selv om ting er tøft, hold godt fast på henne❤️❤️❤️ Lykke til med eksamen🎉❣️

    7. Ha en riktig fin dag 😉
      Å du, mørketida starte ikke før om 10-12 daga✨
      MEN, er bare 6 uker til sola snur på opp igjen 🌞
      Nyt dagan 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg