Vi klarte det!

Reklame | Kokkejævel.no

Der var det hele over. Det var en trøtt, men lykkelig gutt, og en enda trøttere og kanskje enda lykkeligere mamma som sovnet som en stein i går kveld. Jeg skal ikke skrive så mye om henne, det er hennes egen historie å fortelle, men det har naturlig nok også hos henne vært svært sterke følelser og stor spenning knyttet til denne helt spesielle dagen.

 

Det var veldig godt å få gjennomført. Nå kan vi liksom “gå videre” på en helt annen måte. Være bekymret på en normal måte. Tror faktisk jeg til og med skal driste meg til et aldri så lite “Vi klarte det!”

 

På mange måter er bloggen nå fullendt. Selve nerven, den røde tråden i bloggen, har helt siden starten høsten 2019 vært å vise, på en ærlig og oppriktig måte,  hvordan, (eller om) en voksen mann klarte å stable seg på beina igjen etter at livet plutselig bare ble bombet sønder og sammen.

 

Vel, nå står jeg. Selv om det har vært et eventyr av en reise, så har det vært langt flere nedturer og tøffe tak enn jeg har kunnet dele med dere. Både fordi jeg ikke har vært herre over mange av disse tunge takene, men også, og kanskje mest derfor, fordi det er grenser for hvor mye elendighet man kan prakke på andre.

 

Folk når til slutt et metningspunkt, og det kommer egentlig ganske fort. Etter det gjelder det å stramme seg opp, smile og være glad og framtidsrettet. Selv jeg, som hadde satt meg fore å fortelle åpent og ærlig hvordan jeg faktisk hadde det, måtte på mange måter tilpasse meg denne ganske knallharde sentimentaljustisen. Hvis ikke kunne det komme ganske knallharde, og sett fra mitt ståsted, iskalde, kommentarer som var så pass vonde å lese at jeg gjorde det jeg kunne for å redusere denne delen av bloggingen til et absolutt minimum.

 

Etter tre måneder var det stort sett bare på merkedager at jeg egentlig kunne fortelle fritt om hvordan jeg hadde det uten å bli sablet ned av en eller annen, men det første året var det stort sett rom for en og annen tung dag uten at det ble brukt mot meg. Etter et halvt år er ikke de vonde kommentarene iskalde lengre, men glir ofte over i rene spydigheter. Gjerne fra medbloggere med store, selvgode hjerter.

 

Jeg har lært ufattelig mye, ikke minst om meg selv, i løpet av disse to årene. Tenk, det er faktisk bare litt over to år siden alt sluttet, og alt begynte. Samtidig.

 

Alt jeg kunne og var god på var å fange de gode smakene inn i retter som jeg solgte videre til folk. Jeg levde godt på det i 20 år. Etter at han døde mistet jeg ikke bare ham, men også gleden over å lage mat til folk. Jeg klarte det rett og slett ikke lenger, “musikken” var borte, og jeg hadde ikke annet valg enn å selge levebrødet mitt, Hoftepluss. Det snakkes om å møte veggen. Vel, jeg var murt fast i den.

 

Nå sitter jeg her på kontoret i den nye butikken min og egentlig ikke vet hva jeg skal gjøre. Det er ikke bare bloggen som må redefineres, men hele meg, både som yrkesutøver og menneske. Jeg må klare å gjøre denne nye butikken, Kokkejævel.no, ikke bare noe vi kan leve av, men noe vi kan være stolte over. Et sted vi kjenner at ryggen rettes når vi forteller hvor vi jobber.

 

I begynnelsen skulle det bare være en nettbutikk som solgte de beste småskalaproduktene jeg så langt har smakt fra Norge, men etter hvert som sortimentet bare ble større og større, så så vi at dette også kom til å bli en butikk som lokalbefolkningen i Alta kom til å få stor glede av å besøke. Derfor har vi nå kjøpt oss kassasystem, (som vi opprinnelig ikke skulle ha, som straks er helt på plass, og håper på et myldrende liv her i ukene før jul. (Gjerne før altså)

 

Nå må jeg rette meg opp i ryggen og ikke se på meg selv som et nederlag bare fordi jeg ikke hadde krefter til å jobbe som kokk og kjøkkensjef lenger, men heller klappe meg på skulderen for at jeg klarte å rive meg løs fra noe jeg ikke maktet lenger, og skape noe nytt og spennende. Både for meg selv og for familien min, men også for kundene, både de som besøker butikken fysisk i Løkkeveien 2 eller de som besøker nettbutikken fra sin egen sofakrok.

 

Dette ble en veldig rar blogg, men slik ble den. Jeg vet aldri hva som kommer ut av tastaturet når jeg setter meg ned. Hadde egentlig tenkt å skrive om at mamma plutselig dukket opp i går, (hun bort på Harøy, en veiløs øy en halvtime med båt utenfor Ålesund), og tenkte å servere henne, Datter og Sønn noe godt i kveld. Det er sannelig ikke ofte vi alle er samlet, så derfor kjørte jeg og kjøpte noen ferske lammelårskiver før jobb i dag, og saltet dem med mitt eget urtekrydder. Planen er å lage en slags “moderne” fårikål i kveld, med urter, kål og masse andre gode grønnsaker. Mulig også jeg bruner kjøttet før koking. Blir så god smak av det! Legger sikkert ut oppskrift i morgen hvis det blir bra 🙂

 

Folkens, tusen, tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner i anledning Lillebrors bursdag! Det er helt overveldende og vi setter umåtelig stor pris på alle hilsninger og gode ord. Tusen takk! 🙂

 

Nei, nå må jeg jobbe! Klikk HER , først og fremst for å kjøpe de beste julegavene til deg selv eller noen du er glad i, men også for å holde meg i aktivitet. Kan ikke sitte på ræv å vente på at vekta skal gå ned!

 

 

PS! Denne bloggen er i sin helhet dedikert til Konemor som har stått ved min side i både gode og onde dager de siste tre årene. Noen av de onde dagene har vært voldsomt tunge, men

Baby, vi klarte det!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Det er ikke alle som har den styrken dere har og det er imponerende. Fint følelsesfylt innlegg og jeg liker din råe ærlighet, fortsett med det. Ha en god helg 🤗

    2. Det må jo være jævlig deilig å brått slippe den angsten der!! <3
      – Er ettårsdagen blitt stående i bevisstheten som tidspunktet for når faren er over i din/deres bevissthet, eller er dette en typ vitenskapelig angitt øvre aldersgrense for krybbedød?.. (Jeg er antagelig helt på bærtur, i det jeg har hatt for meg at det hovedsakelig er snakk om tiden før de snur seg for egen maskin *hehe*)
      – Hvordan føler du/dere ang dette her ovenfor den kommende ungen? Dere har jo iallfall ikke gitt uttrykk for denne angsten så langt i det her svangerskapet.. Nå er det jo opplest og vedtatt at jenter er mindre risikoutsatt både under graviditeten og som spedbarn enn gutter så jeg ser vel for meg jeg ville følt meg betraktelig tryggere om jeg fikk vite det var en jente enn en gutt.. 😛

      1. De fleste som dør, de dør før fylte tre måneder, men det registreres krybbedød helt opp i fire år, men det er så sjeldent at det er i alle fall ikke jeg redd for. Nå har imidlertid ikke begge mine unger dødd av krybbedød. Min første barnekiste var forårsaket av et voldsomt streptokokk-angrep på indre organer som gjorde at han helt uten forvarsel bare kollapset. Ja, det er korrekt at jeg ikke har skrevet så mye om angsten så langt i dette svangerskapet. Jeg har (etter hvert) lært meg at det kan være lurt å ikke ga så høye forventninger. Det er nok en forsvarsmekanisme fra min side. Jeg orker ikke glede meg til noe som kanskje aldri kommer til å skje.

    3. Nydelig innlegg som er både godt og vondt, men samtidig hærlig fordi du står oppreist sammen med konemor til tross for alt dere har vært gjennom🥰

    4. Vel overstått 1 års dag❣Er så glad på deres vegne. 💗
      Et nydelig blogginnlegg du skriver. Har vært med gjennom den tøffe tiden og tenkt masse på dere. Fantastisk godt gjort å lande på beina. Vi som leser og tenker får ting i perspektiv.
      Håper fremtiden blir god for alle. ❤

    5. Tenk at det bare har gått to år! Jeg har fulgt deg omtrent hele veien, og syns det på den ene sida virker som en evighet, men samtidig så var det jo nå nettopp! Og tenk på alt som har skjedd på denne tida. Du og dere har virkelig fått smakt på livets opp- og nedturer, eller… smakt er vel kanskje å ta litt for lite i…. Det har vært store porsjoner av begge deler 😉 Syns du har all grunn til å være stolt av det du og dere har fått til nå, og ønsker deg all mulig lykke med både nettbutikk og fysisk butikk! Handla litt julegaver hos deg i fjor, de ble godt mottatt, så du skal ikke se bort fra at det blir noe i år også!

    6. For et flott blogginnlegg. Koselig og trist på samme tid.
      Du har ramlet og kravlet deg opp igjen gang på gang. Hver gang du ramlet, kravlet du deg litt lengere opp enn gangen før. Det gikk oppover, og du så det selv. Et par tilbakesteg innimellom gjorde deg sterkere. Nå er du straks i mål. Jeg synes du skal være utrolig stolt av deg selv for alt du har oppnådd til nå, enten alene eller med konemor ved din side. Det mennesket der må være like sterk som du har vært. Tenk på alt det leie dere har vært igjennom, og likevel kommet ut av det sterkere og stoltere. Framtiden ligger nå åpen for dere og jeg ønsker dere all lykke og rikdom dere kan få.
      Et lite PS til deg Kokkejævel: ikke la din nye arbeidsplass ta over livet ditt. Husk å trekke i bremsen av og til.
      🌹

      1. Og for en fantastisk hyggelig kommentar! 😀 Jeg skal vokte meg vel for at ikke mitt nye levebrød skal ta kontrollen over livet. Klart det også her kommer til å bli tidvis lange dager, men også mange korte dagwer håper jeg. Og helger. 🙂

    7. ❤️❤️❤️
      Så flott at dagen ble fin! Ett år en en stor milepæl som i noen asiatiske land (vet jeg) feires med brask og bram!

      Du har all mulig grunn til å være stolt av deg selv og det du har fått til på flere nivåer de siste årene.
      At det finnes noen der ute som er så misunnelig på det du skriver/gjør/får til at de må spy eder og galle, er bare å heve seg over. Selv om det gjør veldig vondt å oppleve det. Gang på gang.
      Lytt heller til hopen av tilhengere, som jeg antar er stor tilhenger av din styrke og sårbarhet.
      Vi blir jo hetset for å digge deg 😂🥰💪💪
      Jeg er nok dessverre ikke i julegavemodus ennå, men det kommer, det kommer. Blir bare smakfulle gaver under juletreet i år fra meg.

      Ha en strålende dag med dine nære og kjære! ❤️🎂🌹🌹🌹🥰

      1. Takk! Ja, jeg er veldig glad for at vi har kommet oss gjennom dette. Den 1-årsdagen er virkelig en milepæl. He he, nei, det er nok mange som ikke er i julegavmodus. Det er ennå lenge til jul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg