Aller siste nytt om Maria!

Maria har nå kommet inn igjen. Hun har vært ute flere ganger i dag og er veldig glad i å være ute. Det vet jeg siden jeg bor sammen med henne og er den som må åpne døra hver gang hun skraper på den. Hun er faktisk mer ute enn inne mange ganger, i alle fall når det er så fin temperatur som nå. På sommeren er hun bare inne og spiser. Hun kommer og går som hun vil.

 

Maria er kastrert, chippet, forsikret, fått ormekur to ganger i år, samt vært hos veterinær for alle vaksiner. To så langt i livet. Hun får en halv pose våtfor hver dag jeg kommer hjem fra jobb, frisk vann daglig, samt børstes to ganger i uken. Hun har egen seng, klorestativ og til og med sin egen julekalender kjøpt på dyrebutikken. Tror egentlig hun har det ganske så bra her hos oss.

 

Jeg er 42 år og har hatt katt siden jeg var liten. Ingen av dem har gått på do inne. Av og til, hvis det er kaldt, skraper hun på døra og blir ute bare et minutt før hun vil inn igjen. Det er sikkert ikke noe særlig hyggelig og jeg hadde nok ikke likt det selv, men Maria er et dyr, selv om hun har et menneskenavn. Det betyr ikke at hun ikke har noen verdi. De som har lest meg en stund tror jeg har sett at jeg har verdi for selve livet, men hun ble skaffet for å glede Datter. Det står jeg for, og er ikke flau over det en gang. Maria er vel det som kalles et husdyr, hvis det er lov å skrive i 2019.

 

Må straks gå og legge meg. Jobb i morgen. Maria sover alltid i fotenden i senga hos Datter. Hun får ikke lov å sove i min seng. Det er sikkert brutalt, men slik er det. Vil ikke ha dyr i senga mi. Tror egentlig ikke hun bryr seg særlig om det. Hun trives sammen med Datter. (Ok, innrømmer at Maria sov inne hos meg før Kjærest flytta inn og Datter var hos mora, men det var fordi det er litt småskummelt å sove alene)

 

Ellers har det ikke vært noen nye uhell i dag. Det forsterker min teori om at det har vært alle snekkerene og bråket de har laget som har gjort henne nervøs. Så også en rev rett på utsiden her på fredag da jeg kom hjem fra jobb. Kan være det også. Jeg vet ikke, men heldigvis er det mange som vet.

 

Oi, der kom Kjærest akkurat hjem og Maria kommer løpende opp trappa for å møte henne. Vil ha kos. De pleier å kose når de møtes. Stakkars katt. Hun har det ikke så lett.

God natt alle sammen 🙂

 

Les mer om Maria  HER og DER

 

31 kommentarer
    1. Hvis det er mulig, hva med en luke i døra? Katteluke, som er programmert på chip’en til Maria. Så kan hun komme og gå som hun selv ønsker. Og siden den går på chipen slipper du at andre katter kommer inn luka. Regner med at du har nok med en katt🤣
      Vi har luke til kattene våre og det fungerer veldig bra. Koster noen kroner, men det var verdt det. Du har mailadressen min om du lurer på mer.

    2. Fornuftig type! Når det gjelder dyr mener alle de er bedre på dyrehold enn naboen 🙂 Men det er nok fordi vi elsker dyran våres. PS fin blogg forresten.

    3. Godt å høre at Maria ikke ble drapstruet på ekte og at datter ikke egentlig trengte å bekymre seg for å miste en bestevenn før jul ❤️ Forstår jo at det i bunn og grunn handlet om lesertall og derfor ble skrevet som overdrivelse med vilje. Jeg har ikke engang katt og fikk litt vondt i magen, men valgte å ikke kommentere i påvente av at du skulle forklare. Håper det ikke blir flere uhell. Kattetiss er ekle greier.

    4. Vakker 🙀. Man har ikke mer gøy en man lage sjøl. Stå på. Sinte folk e det alltid. 😤 Vokst opp med katt som alltid va sammen med mæ når æ va hjemme. Den gikk med mæ på skolen. Så satt den på bakken 0 venta på mæ. Dem e smart. Ho va nok redd snekkere og bråk.

    5. Vakker 🙀. Man har ikke mer gøy en man lage sjøl. Stå på. Sinte folk e det alltid. 😤 Vokst opp med katt som alltid va sammen med mæ når æ va hjemme. Den gikk med mæ på skolen. Så satt den på bakken 0 venta på mæ. Dem e smart. Ho va nok redd snekkere og bråk.

    6. Jeg synes at du skal la Maria få en skål med tørrfôr så kan hun spise når hun har behov for det. Det renser også tennene. Ellers så ønsker jeg deg og din fam. en riktig GOD JUL🎁🎁🎄🎄

    7. Chipp katteluke i veggen ved siden av døra har vi. Da slipper vi at andre katter kommer inn til oss. Og kattene kan gå ut og inn som de vil.

    8. Her er problemet soleklart… Alle katter tisser i saccosekker. Ut med den, så blir det fort slutt på tissing inne.
      Vurder gjerne do inne. Husk at kattehold forandrer seg gjennom tiden, akkurat som alt annet.
      Du kunne aldri tenkt deg å la unger sitte i baksetet uten seler nå, men noen mente en gang i tiden at det var hysteri med påbud om seler i baksetet.
      Det er lov å gjøre dyra sitt liv litt lettere også. 😉

    9. Hvis tissinga vedvarer anbefaler jeg virkelig å få tatt en urinprøve av katta. Det kan være krystaller i urinen og dette vil være smertefullt for lille pus. Veterinær vil være behjelpelig med fremgangsmåte. Har vært gjennom dette selv og så langt ser det ut til at vår pus har fått en bedre tilværelse med ny type mat. Hun er roligere og tisser ikke inne. Lykke til med pus ❤️

    10. Oi oi oi så mange du skuffet og hvor forbanna de blir på deg! Folk elsker å rase fra seg på nett og her var de heldig og fikk en mulighet til det. Tenker de er lykkelig som har fått spy litt eder og galle via tastaturet sitt..
      Folk elsker å hate. Merkelig egenskap..!

      Vi hadde, merk deg, HADDE katt.. Han het Noldus og var i våre øyne verdens vakreste pus😍Da vi hentet han (fra et skittent og fælt hjem) følte jeg at vi hadde reddet han fra et liv i vanskjøtsel. Han viste seg å ha spolorm OG bendelorm da vi fikk han og veterinæren ble en av våre nærmeste allerede etter noen dager. Noldus ble chippet, vaksinert og med tiden kastrert (måtte bli gammel nok). Han fikk jevnlig ormekur (var som menn flest glad i mus), hadde kattedo inne, fikk bøttevis med kjærlighet og gitt fritt i alle rom. Likevel begynte han plutselig å gjøre fra seg inne.. Han tisset (og ved et tilfelle bæsjet ) i senger, bak møbler og på klær. Jeg vasket, var fortvilt og måtte kaste ting som luktet kattetiss. Noldus virket stresset og trakk seg bort om vi strakk ut handen for å gi kos. Som om han var redd for å bli slått..Vi hadde samtale med veterinær (som trodde katta var blitt skremt og dårlig behandlet utendørs) og forsøkte utallige råd som ikke hjalp som ønsket. Det resulterte til slutt i at vi bestemte oss for at katta skulle få fred og ro fra hva det/den som var årsaken til frykten. En fryktelig dag, men vi tenker fortsatt at det var til det beste for alle parter. Kunne ikke la katta leve i redsel, satte hans velvære foran vårt og vil for alltid savne han❤️

      Hva andre måtte mene om vårt valg er likegyldig, for de vet ikke mer enn de er blitt fortalt. Å bo i det er noe helt annet.

      Håper dere finner en løsning som blir til det beste for dere😊

    11. Det jeg reagerte på var egentlig at du tok “du vet hva dette betyr” – praten med datter med en gang… Og at du skulle avlive katta etter ETT uhell. Hva gjør du hvis katta får flere uhell, og datter skjuler det for deg? (mulig konsekvens)
      Må si du skuffet… Når det kommer til barn og dyr, har jeg lært meg at det ofte er lurt å veie ordene på gullvekt ❤️
      Godt du ber oss om unnskyldning 😊

    12. For en merkelig holdning som må ligge bak å legge ut et innlegg (hvor man både nevner avliving og ber om råd) for så å redigere innlegget, ignorere alle råd man selv har bedt om, bare for å til slutt følge opp med å legge ut enda et innlegg hvor man håner ikke bare de få “hat”-kommentarene man har fått, men alle som har skrevet råd og reaksjoner.

      1. Hm. Her tror jeg du misforstår noe. Det er vel ikke sånn at rådene ignoreres selv om han ikke takker under hvert innlegg. Jeg leser det i allefall ikke på samme måte som deg. Skjønner godt at familien ikke kan bo i et piss hus, har katter selv, ikke mindre enn to, og jeg kan love deg at det er ubehagelig med kattepiss inne. Om det er så lurt å blogge i frustrasjonsøyeblikket kan man diskutere men den katta lir ingen nød. Og med reaksjonene som kom skjønner jeg godt at det lages innlegg på hvordan det er i det virkelige liv- rundt den katta

    13. Skjønne ikke hvordan folk tolket det første innlegget dit at hun skulle avlives osv. Ha en vakker dag 🙂

    14. Du fikk oss til å våkne iallefall, fins vel puser som har det verre enn Maria ute i vårt langstrakte land.
      Ha ei god natt😴

    15. Du fikk oss til å våkne iallefall, fins vel puser som har det verre enn Maria ute i vårt langstrakte land.
      Ha ei god natt😴

    16. Fint innlegg. Æ vet ikke om det første innleggrt va ment for å provosere, mend et fikk du i allefall godt til. Skrivemåten gjør at mange tolka til at kattta sku avlives pga en feil.. hadde du skrevet innlegg nr 2 sammens med innlegg 1 så trur æ ikke du hadde fått så masse «hate». Men, poenget va vell kanskje litt leserklikk og engasjemang… katta har det nok fint hos dokker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg