Når man tramper i kattesanden…

Hadde egentlig tenkt å skrive denne bloggposten i morgen, men i frykt for at huset skal brennes ned av illsinte katteelskere så ser jeg meg nødt til å poste den allerede i kveld.

 

Jeg skrev tidligere i kveld at Maria hadde tisset inne for første gang. Les om det HER Katta er halvannet år gammel, har aldri hatt kattedo etter at hun ble voksen, og jeg har lært at katter som tisser inne en gang, gjør det igjen. Jeg skriver også at årsaken kan være at hun er syk og sykdom kan kureres. I morgen skal hun til dyrlege for kontroll. Håper det er en infeksjon.

 

Jeg har ikke tenkt å henge katta opp i et tre bare for at hun har tisset inne, og vi gjennomfører er rekke tiltak for å unngå dette igjen. Aller først dyrlege, så bedre rutiner for å slippe henne ut, både morgen, midt på dagen og om kvelden.

 

Det er ikke kaldt i Alta nå, så det er i alle fall ikke temperaturen som er årsaken til det som har skjedd. Mulig det er snekkerne som holder på å etterisolere i disse tider som har gjort henne litt nervøs, hva vet jeg?

 

Jeg har hatt dyr i hele mitt liv, bortsett fra halvannet år da jeg bodde i Trondheim, så jeg er ingen dyrehater selv om jeg kanskje ikke er så glad i katter. Hun ble anskaffet for Datters skyld etter at familien gikk i oppløsning. Kall det gjerne idiotisk, men jeg hadde gjort det igjen. Boikott av butikken eller ikke.

 

For ordens skyld: Ingen katter blir avlivet før omplassering er prøvd og jeg har avtale med Datters mor om overtagelse hvis hun ikke kan være her. De har kattedo.

Så slapp bare helt av og pust med magen. Ingen grunn til å bli så rasende. Maria skal leve, men jeg håper dette ikke skjer igjen slik at hun kan være her, for uansett hvor søte de er, så ønsker jeg ikke katter som tisser inne.

PS! Nei, kan ikke ha kattedør mot verandaen, for hun har begynt å tisse der også og liker ikke kattetiss og bæsj på verandaen når jeg griller. Dessuten er det andre katter i nabolaget jeg for alt i verden ikke vil ha i hus.

 

Sånn, der var det sagt. Hat meg gjerne, men gjør det på riktig grunnlag. Og ja, saccosekken skal ikke inn igjen! 😉

Ha en nydelig aften! 🙂

 

Les enda mer om hvordan Maria har det HER

 

 

 

 

38 kommentarer
    1. På vegne av de fryktelige fire (Monster,Bygdedyret,Ekko og Frk Laura Sørensen – Purrfect ): Vi er ikke krenket. Det første mennesket gjør når nye firbeinte flytter inn til henne,er å ta ALVORSPRATEN. Den er som følger: Dokker skal ut å gjøre fra dokker. Dokker får en sjanse. En gang e ingen gang,to gang e mange gang. Andre gang går hauet av. Si ho. Vi har fremdeles hauet alle fire, for ingen tar sjansen på å teste ut trusselen. Vennlig hilsen Frk Laura Sørensen – Purrfect.

    2. Hei Kokkejævel!
      Ja, det er mange katteelskere der ute, og det er høyst nødvendig når katten har så lav status i Norge, og er mindre verdt enn ei tomflaske.
      Folk reagerer da. Spesielt når god gammeldags adferd og holdning mot katten fremdeles er et problem i dagens samfunn.
      Men jeg har ingen tvil om at dere vil gjøre alt for å sørge for at katten får det bra hos dere. Informasjon og fakta er en fin ting.
      Katter er naturlig renslige dyr, og avvik i dorutiner og lignende er tegn på at det er noe katten ikke er fornøyd med.

      Urinering kan komme av forskjellig årsaker:

      – Katten blir kjønnsmoden rundt 6 mnds alder, og det er fort gjort at de vil markere da. Kastrering/ Ovariehysterectomi er det eneste som vil hjelpe mot slik adferd.
      – Skyll alt som har blitt tisset på store mengder KALDT vann. Gjerne to og tre ganger. Lufttørk. Behandle til slutt med piss-off eller urine-off beregnet for katteurin. Det vil løse opp amoniakkforbindelsene i katteurin som vi ikke kan lukte, mens som katten fremdeles kan lukte. Kan også brukes til å vaskes i maskin som vaskemiddel.
      – Stress. Katter er desverre lettstressa dyr, som kan påvirke helsen deres, og deres dyrevelferd. Idiopatisk Cystit (blærebetennelse) er svært vanlig hos katter som er stresset. Samme symptomer som UVI hos katt.
      – Sykdom

      Jeg håper dere smører dere med god tålmodighet, og forsøker å få mer forståelse for katten inni bildet. Ønsker dere ellers masse lykke til! ❤️

    3. Godt du henta deg inn … pusi har sikkert blitt skremt av noe eller som flere sier ; trudd at saccosekk var greit å tisse i😬

    4. Jaha… dette sussebilde av deg og den katta du ønska livet av for ho ikke e født perfekt ska mildne empatiske damer.. Hvis dere har hatt dyr så lenge burde du vite det. Tror den er syk eller opprørt. Tenk at du fortalte d til din datter at du vet hva vi gjør med slike dyr… nå går hun og er trist og redd katta ska være uheldig igjen. Mista enda en følger da jeg ikke liker “åh d e så synd på meg” og “livet er så hardt” hele tia. Ja d er hardt… d vet jeg også alt om da jeg har opplevd grusomme ting.
      Arti å følge deg i starten. Takk for meg!

      1. Takk for deg. Jeg tror ikke du har lest og forstått så mye av uttrykksformen til Kokkejævel, og du er definitivt ikke nordfra.
        Alle unger på Datters alder vet faktisk utmerket godt hva det betyr når katta pisser inne, så “du vet hva det betyr”-praten er en måte å skrive på for å sette situasjonen i perspektiv. Selv om jeg elsker katter, er jeg tilhenger av sunn fornuft. Jeg blir kokforbanna hvis kattene pisser inne, og det betyr at vi må gjøre rent og finne årsaken til at det skjer. I verste fall så må man faktisk kvitte seg med katta – sorry for uttrykket. Det betyr ikke at man vil senke den levende i vann eller sparke den i hjel med en støvel. Gud forby! Men om katta ikke blir renslig hos oss, må man omplassere den (gi den bort, sier vi nordpå) eller i siste instans avlive den.
        Jeg blir så matt av alle krigere der ute som ikke klarer å holde fingrene fra tastaturet. Hva skjedde med “jeg skal oppføre meg i kommentarfeltet”?…

    5. Ikke uvanlig at saccosekk forveksles med kattedo – samme lyd og konsistens 😼😹 Så er nok ikke mer enn det. Her i huset så har mer enn en saccosekk måtte vike for husets hårball 😼😼😹😹

      Lykke til med pus 😻

    6. Grunnen til at folk reagerte er nok pga det er SÅ mange som faktisk har sånt syn på katter, bruk og kast.
      Da er det ikke lett å skille mellom dem som tuller og de som er seriøse.

      Lykke til med pus. Dette ordner seg nok skal du se 👍

    7. Har noen nevnt at det kan være urinveisinfeksjon?

      Hahahha.

      Men seriøst. Det kan være det.

      Å bølle med kattefolk, er skumle greier. Bare et lite tips ; Ikke start en dialog angående fòr.

    8. Katten min hadde kattedo inne, men eneste gangen den tisset andre steder enn på do, tisset den i saccosekken….
      Har innbillt meg at lyden og følelsen av å tråkke i saccosekken, minnet om lyd og følelse av kattesand. Så saccosekk ut, og katta tissa der den skulle.

    9. Har hatt mange katter, desverre mange påkjørt, men noen avlivet selv også. Som den hankatten som fann ut at den skulle, ikke pisse, men markere(!) inne oppetter veggen på stua. Da måtte Kallen til pers, han hadde akkurat lokalisert loppekassa, men måtte stå opp og finne børsa. Ut i regnet, i bare boxer og støvler. Snakk om sexy bøddel! Og min akutte redningsmann!
      Ellers har vi en kjekk katt nå, som faktisk for noen år siden, brukte noen legokasser som do. Ble noen runder i vaskemaskinen, ikke katten, men legoen! Etter at vi kjøpte lokk til legoen, ordnet dette seg fint, ble slutt på tissinga inne:) han har alltid tilgang til kattedo på vaskerommet i kjelleren, men foretrekker å komme seg ut.
      Og ut må han, hver bidige kveld, for at den ikke skal vekke ungene om nettene. Pluss at det er så trist med flått og lopper på ungene. Gjemmeplasser er der overalt hos oss, inne i garasjen, eller på låven, og så ser jeg at han holder hestene med selskap også:)
      For øvrig, bra blogg, det skal du ha. Mange gode og interessante temaer du er innom. Artig å lese. Heldig er du, som har så kule og gode folk rundt deg;)

    10. Hei, akkorat her kan æ hjelp dåkker. Æ har måtta gi bort to urenslige hokatte nettopp, den ene min mellomste datters einaste trøst mot en dødsangst ho plutseli fikk da ho va 7 år..
      Æ beholdt di kattn i det lengste, men da vi fikk en ny baby i hus kunne vi bære ikkje lenger.
      Men, katta betyr masse førr jenta di..
      Æ beholdt en av kattn, å når også han byinnt å tiss inne fant æ ei løsning.
      Catgenie, kattedo som skylla alt ned selv, lokta aldri kattedo inne meir..
      Æ har den på vaskerommet, kobla til vann å avløp, den funka fantastisk..
      Katta går ut når han vil, men når han ikkje vil så står døra til vaskerommet på gløtt så han kainn gå dit..
      Google det..æ bestillte fra England, det va her 4 daga etterpå..
      Litt dyrt..men når katta betyr masse så..

    11. Skaff nå kattedo inne.
      Katter fryser om vinteren og det skåner også eventuelle naboer.
      Ingen lukt om det brukes god klumpesand, nok sand i kassen..om klumpene fjernes ofte og kassen ikke står på varmekabler.

    12. Det e veldig mange katter som tisser i sakkosekker, så kan godt hende at det ikje skjer igjen. Men greit å få katta sjekka. Men for gudskyld ikje kjøp ny sakkosekk 😂😂 Vi har kattedo inne til våres Ludvik , sånn han kan bruke i nødstilfelle. Men kan ikje minnes sist han brukte den. Så sjøl om du sett inn enn kattedo før en periode, e det ikje sikkert at ho blir å bruke den istede for å gå ut 😊 lykke til med Maria 😊👍

    13. Forferdelig ordbruk i den første bloggen 😔. Katten har tisset inne en gang, og du tar “du vet vel hva dette betyr” – samtalen med datter som sikkert blir fryktelig lei seg. Når man skaffer seg dyr, så skal man være forberedt på at problemer kan oppstå, og at man må jobbe litt for å løse situasjoner på en god måte. “Kaste ut katta oftere”….. Merkelig ordbruk. Man slipper ut og inn en katt, og man gidder å reise seg fra sofaen når den vil inn. Det er ikke alle som bør ha kjæledyr, og det er en grei sak. Ikke sikkert katten har det så bra hos deg, og da bør den få komme til noen som elsker katter heller 🙂💕. Håper det løser seg, for dyr skal ha det godt og være elsket 💕. Ikke rart at du fikk mange klikk og kommentarer.

      1. Off. Jeg er ekstremt katteelsker, men klarer ikke se problemet med ordlyden 🙈 Kokkejævel liker ikke katter, men han liker Maria. Det vet vi. Ellers hadde han aldri rådført seg med oss.
        Min kar liker heller ikke katter, kaller puseline for et katteskinn, men han åpner døra for henne (- og tøffer seg med å si at han kaster henne ut), lar henne ligge på fanget og gir henne mat. Nesten uoppfordret. Det holder for meg. Han trenger ikke like katter, og kan tøffe seg så mye han vil. Innerst inne er han bare snill. Sånn er nok Kokkejævel også 🥰

        1. Det er nok dialekten som er sånn. Vi sier også “har du hev ut katt” det betyr noe så enkelt som “har du sluppet ut katta” (å da går den ut på di 4 føttern sine) 😊👍

    14. V i har kastrert hannkatt, 9 år, aldri gjort fra seg inne. Men begynte plutselig med det i sommer. Kom utenfra og inn og tisset. Det pågikk i flere uker, før det plutselig ble stopp (noen uker før årlig vet.sjekk). Det KAN komme av stress, som med håndverkere i huset. Jeg vil uansett anbefale kattedo og at katten får (MÅ) være inne om natta 🙂 Jeg er sikker på at denne tissingen inne går over.

    15. Katter som tisser inne er ikke spesielt morsomt, og frustrasjonen din er helt berettiget! For å finne ut av det gjør du det ene rette, og det er å sjekke om der er medisinske grunner til det først og fremst. Det kan det absolutt ha, men det vil også være helt innafor om det er endring i miljøet som gjør at hun tisser inne. Og i dette tilfellet; snekkere. Kattene er veldig følsomme og det skal få endringer til for at de endrer adferd. Skulle det vise seg at Maria ikke har trøbbel med blære/urinveier så finnes dere flere typer beroligende (Feliway eller Anxitane) som kan hjelpe. Kastrerte katter får oftere både uvi og irritasjon i urinveier som kan føre til hyppigere tissetrang. Helt normalt! Krysser fingre for at hun har en infeksjon🥴 Hilsen Merethe som jobber på dyreklinikk

    16. Jeg kan forstå frustrasjonen over at katten tisset inne, har katter selv og det har skjedd her også. Veldig ergerlig med den saccosekken men den kan sikkert renses. Selv om mine har tisset inne en gang har det ikke skjedd igjen så dette kan ordne seg. Er mer bekymret over sinnet mange viser i forhold til forrige innlegg, om dere ikke kan beholde katten er jo omplassering en grei ordning. Masse lykke til

    17. Jeg tror deg 🙂

      Avlivning er ikke det første man tyr til, selv om mange i kommentarfeltet tilsynelatende tror det.

      Jeg ønsker Maria og familien lykke til i morgen ❤️

      1. Håper det løser seg med pus. Vår katt er kastrert og chippet, og vi har luke i døra som bare den kommer seg gjennom. En stor trygghet for katta, og oss. Kan varmt anbefale chippe-luke, for det er jo vanskelig å vite når pus vil gjøre fra seg. Og det kan jo hende at den vet at den må bli ute ei stund, når dere først har sluppet den ut. Da er det enklest å gjøre fra seg inne. De er jo ganske pysete når det gjelder kulde. Pus kan jo også være blitt skremt av nabokatter, slik at den ikke tør å gå ut på do. Vår pus kom en gang styrtende inn luka med en ilter nabokatt i hælene opp trappa, og like etter det var den forsiktig med å gå ut, og ville helst ikke forlate trappa. Lykke til!

    18. Jeg tenkte også, som ei over her, at du ikke visste hva du bega deg ut i med forrige innlegg. 😅 Det er mye man kan tulle med, men ikke katter, og ikke på nett. Jeg regnet med dette innlegget kom ganske kjapt. Hehe

      Håper du finner en løsning for pusen, og at det går bra. 🤞

        1. Hei 🙈 bare så det er sagt så tisser katter i sakkosekker 🙈😂 mine har gjort det, min mor sine og en vennine av meg sine 😂 kanskje det minner om kattedo? 🤔😂 tror nokk ikkje det er noe galt med katten da det er så mange katter som gjør det samme. Sier ikkje alle gjør det men dei eg vet om som har katt og sakkosekker 😂

    19. Tror du ville hatt nytte av å sjekke ut Jackson Galaxy sine tips ang. katter som begynner å tisse inne. Kan være mye flere nyanserte ting enn de du har nevnt 🙂

    20. Du kan spøke og ironisere om mye. Har helt til nu skjønt ironien din. Men håpe du har skjønt at dyr tar man på alvor. iIkke greit å få mange katte-elskere på nakken.Skal fortsette å lese bloggen din, for du har nok oppdaga at den idag var et sleivspark😊

    21. Bra du skrev denne nå. Jeg er heller ikke et «kattemenneske», men skaffet en katt til eldste datter(som kjenner din kjærest 😊), og den hadde vi i nesten 18 år. Den katta ble jeg veldig knyttet til, og det ble stor sorg, og leteaksjoner i mange mnd, da han forsvant. Jeg hadde kattedo inne, for her blir det KALDT om vinteren, og da ville han ikke ut. Og det var greit for meg. Måtte t.o.m lage en halvvegg mot kroken, der kattedoen sto, for at ikke de 3 småhundene mine skulle gå og rote i sanda. Så her rotet ikke katta ut sanda, men hundene, før veggen kom opp. 😊

    22. Imponerende at Alta holder en behagelig temperatur for ørkendyr. Noe må tydeligvis gjøres med denne globale oppvarmingen.

    23. 🤣🤣🤣
      Den der såg jeg komme med en gang jeg leste forrige innlegg.

      Håper pusen bare er nervøs eller er syk, enklest å fikse det.

      Nydelig søt pus, da. 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg