Det er nesten for godt til å være sant

De siste femten årene har jeg hatt sterke smerter i høyre skulder. Smertene har vært kroniske, men stort sett til å leve med. En og annen kortisonsprøyte har blitt sprøytet inn, spesielt foran høytider med ekstra trøkk i butikken, men i all hovedsak hadde jeg lært meg å leve med smertene. Inntil i fjor vår.

 

Da var skulderen blitt så ille at den ikke bare hemmet meg på jobb, men også hjemme. Smerten var konstant og pulserende. Kan best sammenlignes med en glo som ligger midt inne i skulderen og ulmer hele tiden og av og til var det som om noen blåste på gloen slik at den blusset opp og ble skikkelig intens. Klarte ikke sove. Dvs. jeg sovnet, men våknet flere ganger i løpet av natten av smertene. Ofte var de så intense at huset faktisk ble vekket av at jeg ropte i søvne. Ville tilstander. Aldri uthvilt.

 

Jeg gikk til legen. Det hadde jeg naturligvis gjort flere ganger tidligere i årenes løp. Prøvd alt som finnes av tablettkurer uten at noe har fungert i det hele tatt. Denne gangen sykemeldt jeg meg. Det skal litt til. Som bedriftseier er det kun egne barns død som har fått meg til å ta slike drastiske skritt, men jeg tenkte at jeg skulle prøve å la skulderen hvile totalt. Måtte prøve alt. Det hjalp ikke i det hele tatt. Skulderen ble bare verre av at jeg ikke jobbet, men det kom en liten gutt til verden tidlig på sommeren som tok fokuset litt bort fra smertene. Da han plutselig bare dro igjen, like fort som han hadde kommet, var skulderen det siste jeg tenkte på. Smertene var der naturligvis, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.

 

Forrige uke ringte jeg til legen igjen. Dette gikk ikke lenger. Var egentlig nesten klarert for operasjon i fjor, men trykkbølgebehandlingen fungerte så bra i starten at jeg avlyste all annen behandling og skrev meg ut av alle ventelister. Lykkelig over at det endelig skulle være over, men jeg gledet meg for tidlig. Alt for tidlig.

 

Lang historie kort. Jeg har nå tatt noe som heter Vimovo i en uke. Morgen og kveld. Gradvis har skulderen blitt bedre. Den gjør fortsatt vondt, men den brennende gloen er borte. Sover, så vidt jeg vet, gjennom hele natten. Står fortsatt opp for tidlig, men det er ikke på grunn av smertene. Det virker rett og slett som om disse tablettene virker. At betennelsen er i ferd med å slippe taket etter over femten år. Det er nesten ikke til å tro og jeg gjør det heller ikke, men jeg kjenner at noe har skjedd. Det er fortsatt et par uker med tabletter igjen i boksen, så blir veldig spennende å se om dette faktisk virker eller om det bare er en liten pause. Jeg håper på det første.

 

En smertefri dag ønskes til alle!

 

 

Tett mann, 42, med forhåpentligvis to velfungerende skuldre holder takketale på Vixen Avards? Stem HER

 

 

 

 

36 kommentarer
    1. jeg syns at Vimovo hjelper hos meg med vonde knærne. enigste hva jeg ikke lese her er. Er ingen bekymret for sin lever eller nyrer? paracetamol og NSAIDs er virkelig ikke bra for leveren. ingen legen sier noen om det.

    2. Vær forsiktig med Vimovo. Jeg har tatt den i 2-3 måneder som betennelsesdempende ved artrose. Etter hvert fikk jeg mer og mer krampe i beina. For å motvirke krampene har jeg tatt magnesium i flere år, men plutselig blir det bare verre og da skjønte jeg ingen ting. Nå har jeg muligens fått svaret. Vimovo kan som en mulig bivirkning angripe magnesiumet i blodet som så igjen angriper kalsiumet og det er aldeles ikke bra. Har kuttet ut Vimovo og det ser ut til at krampene er vesentlig redusert og kalsiumet i blodet på vei til normalen igjen. Så bruker du Vimovo, sørg alltid for å ta regelmessige blodprøver.

    3. Veldig god medisin. Jeg fikk et nytt liv takket være den, men dessverre er den tøff for magen. Den er av de snilleste nsaid tablettene, men jeg fikk allikevel magesår av den. Så bare vær litt obs på magesmerter. Ellers ønsker jeg deg en fin og smertefri helg 😊

    4. Oi,dette kjenner jeg meg igjen i. Hadde så mye smerter i skulderen at jeg holdt på å bli sprø. Så fant jeg dr. Løwe på Telemarksklinikken 😁😁😁Med ultralyd så han at jeg hadde mye kalkansamlinger. Han hadde en kollega som opererte skulderen ,og i løpet av 1-2-3 var skulderen ny. Prøvde også den medisinen som du har fått,men på lang sikt fungerte det dårlig. Langt å reise,men jeg kan anbefale dr.Løwe på Telemarksklinikken. Hilsen en frisk nordlending

    5. Heisann 🙂 Så flott at du opplever bedring med Vimovo. Det er, som mange andre her sier, viktig å finne årsaken til smertene. Det er jo selvfølgelig betennelse. Som vi vet, så er sukker, korn og stivelse (potet, pasta, ris) “bensin” til betennelser i kroppen. Jeg fikk bukt med mine intense skuldersmerter med trykkbølgebehandling. Jeg begynte å koke kraft på bein fra storfe. “Koker” kraften i minimum 48 timer med “4 store”, reduserer til ca halvparten, så det blir nydelig gelantin (kollagen). Fryser ned i porsjonsbeger, og tar meg en “shot” hver dag. Tilsetter litt salt og vann, og varmer i mikro….deilig 🙂 I tillegg bruker jeg magnesiumolje som jeg sprayer på og masserer inn. Kroppen tar bare opp den magnesium den trenger, så ikke farlig i det hele tatt, men magnesiumolje kan ha en smertelindrende effekt på betennelser. Langt innlegg dette, men uansett, lykke til på Vixen Avard 🙂 🙂

    6. Du burde ta operasjon. Kjenner igjen smertene du beskriver. Jeg opererte skulderen august 2019, og har vært smertefri siden. Undersøk, og finn en flink kirurg.

    7. Brukte Vimovo i uker i høst mot rygg- og skuldersmerter. Virket ikke spesielt mot smertene, så jeg kuttet ut.

    8. No e d viktig at du kanskje får treningsopplegg for skulderplagene👍God bedring og stå på! Leste i dag at operasjon er ikke løsningen👍👍👌

    9. Jeg ble god i min tidligere kortisonfylte skulder med redox signalmolekyler (Renu28) på et døgn. Masserte inn mange ganger døgnet og i går var jeg på yoga. Alt er borte. En merkelig følelse.

    10. Så bra at du er i ferd med å bli smertefri- Men ikke for å ødelegge ditt humør- det var eg og…. men tablettene tar ikke vekk årsaken til betennelsen. Men får håpe den ikke kommer tilbake hos deg da….

    11. Så glad på dine vegne! Pyton og gå rundt med smerter. Va hos en fysioterapeut i går som mente han kunne hjelpe mæ. Og ut på kvelden gikk det plutselig opp for mæ betydinga av det han sa, han kunne muligens hjelpe mæ med å bli kvitt smertene mine!! Æ grein mine modige tårer😃

    12. Har brukt samme medisinen som deg flere gonger og det hjelper en liten stund. Har tatt 3 operasjoner å er like låk. Har samme smertene som deg.. Andre iooerasjonen so fjerna dei litt av kragebeinet men ingenting hjalp. Venter No på svar fra smerte klinikken. 2 sjukehus har sagt nei til å ta den 4 operasjonen. Går på veggane av værk. Håper du får den hjelpen du skal ha å lykketil videre.

    13. Når en finner noe som demper smertene så en kan fortsette uten operasjon i alle fall en stund er det en velsignelse. Alle medisiner har fordeler og ulemper så må hver enkelt finne sin vei. Har selv gått fast må Vimovo i over 2 år nå. Fremdeles smerter og verk, men da jeg tok de vekk ett par uker fikk jeg virkelig erfare hvor mye de faktisk hjelper. Stå på og lykke til. Godt så lenge en kan unngå operasjon som ei heller er noen garanti for bedring.

    14. Så flott at Vimovo fungerer, det er ille med kronisk smerte over mange år, vet det altfor godt selv. Sikkert greit med Vimovo så lenge du ikke har andre store plager. Som ble sagt tidligere, finn heller ut hvorfor smerten er der (årsaken). Og har du hatt kronisk smerte i 15 år, tar det normalt også lang tid å bli bedre, men ikke umulig. Masse lykke til og god bedring, og lykke til med bok prosjektet (følger med no og da)

    15. Vimovo er betennelsesdempende medisin, jeg har brukt den i flere år, MEN!!! – pass på magen, ta syrenøytraliserende i tillegg. Drikk kultura/yougurt. Å et godt tips som hjalp i tillegg på mine skulder/arm smerter, kjøp deg en flaske “heatlotion” på helsekost/ life. Den øker blodsirkulasjonen i det betente området, å driver betennelsen fortere tilbake. Smør på skulder/arm ved kveld, legg armen i et fatle (trenger ikke, men større sjanse for at du holder den i ro da) OBS! Husk hansker når du smører på salven, vask hendene godt etterpå 😉
      God bedring!

    16. Så bra 👍 Æ har også gått me konstante smerter i lange tider. Men… skjedde noe 1.januar 2019 😀 Æ kutta ned på sukkerinntaket, og smertan fordufta etter par dager. Holdt det slik til sommeren, men da begynte æ å tulle me “bare litt sukker, kake, sjokolade, is m.m”. Da kom smertan gradvis tilbake. Så, 1.januar 2020 starta æ på samme regime. Smertan har begynt å avta igjen… Hurraaa 😀👏👏👏 Håpe d fortsette for dæ, at du skal slippe så mye ondta 😀 Ha en flott dag, i vakre vinterlige Alta 😀

    17. Så gode nyheter å lese, krysse fingrer for at de vil hjelpe deg leeeeeenge. Ha en smertefri dag der oppe – og resten av landet 🌹🌹🌹

    18. Flott at Vimovo funker, det gjør den her også!
      Men anbefaler varmt at du blir henvist til fysio som vil gi deg øvelser for skuldra.
      Ha en strålende dag😊

    19. Vimovo❤️ Men samtidig tenker æ at etter 15-år med betennelser så e det mye trange forhold inni der. Vimovo hjelper på betennelsen men ikke årsaken til betennelse! En annen ting du kan gjøre for å holde operasjon på avstand er å få et treningsopplegg av fysioterapeut. 2-3 enkle øvelser som styrker musklene i leddet, som du kan gjøre hjemme.
      «Ikke bli så gla om du ser lyset inni tunnellen, det kan like gjerne være et tog»! Ha en fin dag😅

    20. Sleit med kronisk senebetennelse i håndledd i flere år pga kokkeyrket. Vimovo ble rednibgen her også! Over 1,5 år sia jeg ble ferdig på første og siste tablettkur. Holdt det i sjakk siden! Jeg har troa!

    21. Vimovo, e fin å ha, vi som er revmatikere ,får ofte den når betennelsen blir kranglete, bedre den en kortisontabletter for da hopper ofte nåla på vekta oppover. Nyt din Vimovo, jeg har i perioder gått på den lenge, så kanskje du må ha flere bokser😊
      Ha en superfin dag 🤞

    22. Obs evt bivirkninger av Vimovo-fikk en fæl eksem av vimovo,men forstod ikke det var årsak og fortsatte med medisinen og jævlig eksem på armer og bein som man blir ikke kvitt

        1. Merkelig. Er selv 27 og merker en pulserende smerte i høyre bryst, skulder og nedover høyre arm. Smerten kommer og går, mye likt med din beskrivelse med intensede stråle smerter. Gått på Vimovo i 3 dager. Hvordan er smerten din nå?

        1. Den er jo tilsatt noe så den er bedre for magen, ikke skummel den! Gått på den i flere år, pga Artrose! Tar en morgen og kveld sammen med Paracet og den holder meg i gang 👍🏻🥰

      1. For noe tull! Vimovo er sammen med Arthrotec den snilleste NSAID en kan bruke. Den er kombinert med Nexium som beskytter magen. NSAIDS brukes daglig av mange hundre tusen norske revmatikere. Jeg har selv brukt Voltaren daglig i snart 20 år uten problemer.

      2. Hei, lurer også på hvorfor du sier dette, har akkurat tatt min første tablett for smerter i en albu

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg