Gikk jeg over en grense da jeg publiserte det ultralydbildet?

Spørsmålet er høyst relevant og svaret er ja. Aldri noensinne tidligere har jeg publisert et “identifiserbart” ultralydbilde av noen av mine barn. Jeg har sågar vært litt motstander av det. Vet egentlig ikke hvorfor, men det handler vel litt om at mors liv skal være det tryggeste og mest beskyttede stedet på jorden.

 

Likevel valgte jeg å poste akkurat dette bildet av min 9. unge og det står jeg for. Det bildet av den lille gutten, min sønn, symboliserer absolutt alt denne bloggen handler om. Nemlig livet selv. Les innlegget HER

 

Så kan man selvfølgelig diskutere samtykkekompetanse, for ikke å nevne samtykkemulighet, opp og i mente, men sannheten er at foreldrene tar valg, gode eller dårlige, for barna helt fram til de blir myndige og kanskje vel så det. Noen av oss indoktrinerer dem til og med i en religiøs tro helt fra dem blir født. Vi døper dem i Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånds navn ofte før de har smakt annet enn morsmelk.

 

Vi prøver, etter beste evne, å oppdra dem til ærlige og anstendige mennesker, men vi har alle ulike metoder. Ikke alltid vi en gang er enig om hva som er en god oppdragelse, eller hva som er et ærlig og anstendig menneske. Noen oppdrar omtrent som det er hunder de har fått i hus mens andre igjen har helt flat ledelsesstruktur. De fleste av oss befinner seg vel på forskjellige nivåer mellom disse to ytterpunktene.

 

Hva er til barnas beste? Også det er jo i alle høyeste grad en definisjonsak. Jeg kan ikke for mitt bare liv tro at dette bildet, som bevisst ser helt likt ut som alle andre ultralydbilder, kommer til å bli en belastning for Aksel Johannes når han blir større. Ja, det beviser at han en gang i tiden lå inne i mamma sin mage, men er det egentlig så farlig? De fleste av oss har vel gjort det en gang. Tror heller ikke at det faktum at jeg skrev at han var 200 gram, noen har reagert på det også, kommer til å bli en ekstrabelastning i oppveksten.

 

Ja, jeg ønsket meg opprinnelig en jente og skrev åpent om det på bloggen. Les innlegget HER. Heller ikke dette tror jeg kommer til å tynge Aksel Johannes i særlig grad. I vår familie snakker vi om slike ting og vi kommer garantert også til å snakke om den intense redselen som fyller hele dette svangerskapet og jeg er helt overbevist om at han ikke kommer til å føle seg mindre ønsket bare fordi faren hadde vært litt mindre redd hvis det hadde vært en jente. Det finnes vel neppe noen mer ønsket unge enn han er, og verken faren eller moren kommer til å være redd for å fortelle akkurat det til han.

 

Tilbake til bildet og eksponering av barn. Jeg mener selv jeg er veldig flink til å skåne ungene mine på denne bloggen, men jeg vet jo at jeg har litt andre grenser enn mange andre. Hva Datter angår har hun full vetorett hva bilder og historier angår, men heller ikke hun er myndig og klarer å se de fulle konsekvensene av hva denne eksponeringen av henne betyr. Hvem gjør vel det?

 

I ytterste konsekvens så burde vil vel ikke dele bilder av noen barn, uansett alder, under 18 år, men ønsker vi egentlig oss dit?

 

Jeg er slett ikke ufeilbarlig, men jeg gjør begrunnede valg over alt jeg deler. Ja, jeg gikk over min egen grense da jeg postet ultralydbildet, men akkurat nå er det det aller fineste bildet jeg har og jeg er glad jeg gikk over streken, for den streken betyr alt for meg.

 

Aksel Johannes.

Pappa sin.

 

Ha en grensesprengende dag!

 

34 kommentarer
    1. For 37 år siden lå jeg på sykehus i mange uker pga komplisert svangerskap. Jeg var på ultralyd etter 23 uker, men valgte å ikke vite kjønn på barnet. Grunnen var at jeg fikk opplyst st jentebarn var mye sterkere ved for tidlig fødsel. Jeg fikk en gutt som kjempet for livet lenge. Dette var nok ikke din begrunnelse, men jeg forstår så godt din tanke at du ikke ville ha gjentagelse av det som skjedde tidligere.❤

    2. Hei.
      Alle legger ut ultralyd bilder,og de ser nu stort sett likens ut.
      Må vel ikke ha samtykke av noen til det??
      Folk henger seg vel opp i det også.

      Ha en fin pinse aften i lag med dine kjære.

    3. Hei! Flott innlegg 😊 Når man e så glad for barna så vil man vis d til heile verden. Den gleden!!
      Har en multifunksjonshemmet sønn og deler av og til bilder av han på min f.b for eg e så utrolig stolt over han ❤
      Men bare glade og ikke ting som går utover privatliv seff som sykehusinnleggelser også slike ting.
      Ønsker deg og dine ei strålende helg! Hilsen en mamma som har kommet til å gjort d samme men ha hadd de samme tankan som deg 😊
      Når min kar lå i magen fantes ikke f.b og blogger for d er 26 år siden 😅 var 20 da jeg fikk han som gave i livet ❤

    4. Tusen takk for at du deler bilde av den nye verden borgen 😊
      Også flott navn han får Aksel Johannes 😊
      Jeg Synt du er flink til å skjerme dine samtidig som du dele både sorg og gleder
      Jeg har fulgt deg en stund og har lært så mye av deg og om livet
      Så Tusen takk igjen
      Klemz Solklem

    5. Med tanke på det du selv skrev tidligere: « Som dere ser har vi valgt ut et bilde der man ikke ser noe som helst. Liker ikke å dele ultralydbilder. På dette stadiet i livet ligger du på den tryggeste plassen i verden og da er det ufint, syns vi, å dele bilder som viser ungen. De klare bildene holdes innad i familien. Er helt sikker på at dere har forståelse for det.», så er det rart at du har snudd helt om plutselig. Og til og med har behov for å forsvare valget ditt 🙄🙄

    6. Det som er tullete er at det er du selv som først erklærer i et innlegg hvor mye du er i mot å legge ut ultralydbilder, for så i neste øyeblikk legge ut et ultralydbilde og forsvare hvorfor du gjør det. Da virker det litt som det er lesertallet som lokker og overgår dine egne Grunnleggende prinsipper.

      1. “Eg er ein klok mann så eg skiftar ofte meining” sa Ivar Aasen. Jeg er nok ikke like klok, men jeg skifter ofte mening likevel. Jeg har fortsatt et ambivalent forhold til “utleverende” ultralydbilder, men som jeg skriver symboliserer dette nøytrale bildet alt vi har kjempet og håpet på, og derfor ønsket vi å dele det. Vær så snill å ikke bland inn lesertall. Selvfølgelig vil jeg bli lest.

    7. Dette ultralydbildet er jo et helt anonymt bilde. Ingen som kan kjenne igjen noen av dette!. Har sett ultralydbildet i 3 d.i farger,da blir det noe helt annet😊. Ellers trur eg du er en veldig fornuftig mann som vet å sette klare grenser for ka du vil dele med oss😉. Som du leser her på alle som kommenterer,er vi jammen fantastisk mange som ønsker deg og kjærest all Hell og lykke framover😍. Ha en strålende kveld👍

    8. Det finnes et ordtak som sier «Det hjertet er fullt av, renner munnen over med» Jeg har fulgt deg en stund nå og tro meg du har fått meg til å le hysterisk,banne høyt og gråte i fortvilelse!! Du har en utrolig jordnær,ærlig,hjerteskjærende og til tider humoristisk måte å formidle ditt budskap på! Nyt tiden fremover, fortsett med å være spontan og ikke la disse nett trollene kaste mørke skyer over denne lykkelige/forventningsfulle tiden. 💖💖💖

    9. Synes ikke du gikk over streken, syntes det var veldig koselig at du og kjærest delte det med leserene dine❣️ Det er et uskyldig ultralyd bilde, klart dere er glade og super stolte over det nye livet som er på vei🥰 En helt annen diskusjon hadde du gjort som mange bloggere som bruker ungene sine i reklamer for å tjene penger på de….. Det er motbydelig…

    10. Hei.
      Synes ikke du har gjort det.Koselig å se.
      Noen kan vel ikke misbruke det.
      Ha en fin dag.Kos dokker.

    11. Da eldstesønnen fylte 18 år, la jeg ut bilde av graviditetstesten, ultralydbildet og et babybilde på fb av han. Men jeg legger ikke ut bilder av han slik han ser ut i dag.

      Hvis noen skulle google navnet hans og se de bildene, så får de heller se det.

      Ingenting er mer nøytralt enn en graviditetstest og et ultralydbilde. Og det skal litt til å kunne finne et bilde fra en baby på 2-3 mnd belastende, 20-30 år senere(hvis det skulle vise seg å bli en issue). Ikke mange som kan gjenkjennes så lang tid etterpå. Og mange som heter det samme her i verden, så hvem vet om det er hans eller en annens graviditetstest?

      Men det er klart, man har meninger om så mye, så klart noen må henge seg opp i det (også).

      Til alle som er sååå skeptiske til babybilder, ultralydbilder og andre bilder: Husk å slette appene som kan spore deg, som fb, coronasmitteappen, google, spotify, instagram og snapchat. Det er mye mer skremmende at man med enkle tastetrykk kan bli sporet opp. https://www.nrk.no/norge/mobilsporing_-8300-mobiler-sporet-pa-sykehus-og-krisesentre-1.15008085

      1. Helt enig! Fine bilder av unger syns jeg er helt greit. “Stygge” og “morsomme” bilder hvor de gråter, er sinte etc. syns heller ikke jeg noe om

    12. Aldeles nydelig bilde, refleksjoner osv!
      Du er bevisst på det du driver med og som du sier: din blogg handler om livet. Nå formidler du kjærlighet til det livet som vokser i sin mammas mage. Vakkert! Intet mer! Intet mindre! ❤️

      Til deg og din vakre Kjæreste:
      Ha en strålende, vakker dag fylt av kjærlighet til livet! ❤️❤️❤️

    13. Syns det bare var hyggelig jeg, at du ville dele bildet med oss! Kan ikke skjønne at noen kan finne NOE negativt i det! De får heller ta seg en bolle og få seg et liv! 🙂 Fortsett som du gjør Asbjørn, både i tekst og bilder! Og Lykke til begge to! 🙂

    14. Hei.
      Personlig synes jeg ikke det er bra å dele bilder av barn på nett – Uansett.
      Ha en fin dag

      Hilsen Lise

    15. Jeg er en av de som reagerte. Som brukte innlegget ditt som utgangspunkt for et innlegg om eksponering av barn på blogg. Jeg kunne tatt utgangspunkt i langt verre eksempler enn ditt. Det finnes MANGE bloggere der ute som virkelig ukritisk eksponerer sine barn.
      Jeg er enig i at et ultralydbilde og vekt på krabaten i magen ikke er det mest utleverende, faktisk nesten så likt alle andre at det umulig kan føles belastende.
      Jeg forstår din stolthet, din glede og ditt valg om å dele ultralydbilde.
      Jeg tror du har et bevisst forhold til hva du deler og ikke. Så det var mer debatt om temaet enn kritikk av deg.

      1. Jeg leste ikke bloggen din som kritikk. Dårlig reflektert kanskje, og min blogg er vel egentlig ikke et spesielt godt utgangspunkt for en debatt om overeksponering av barn på sosiale medier, men velger man å legge ut et ultralydbilde så forstår jeg at noen reagerer. Folk reagerer til og med over måten jeg slipper ut katta. Ja, også at jeg kaller den “katta” og ikke omtaler den med navn.

    16. Hva er alt til barnas beste? Hva er alt til Aksel Johannes beste? Det eneste svaret er
      k j æ r l i g h e t .
      Når kjærligheten er formidabel må den ut, den må deles, den må hyles ut . Hele tiden! Dette er bare starten på et eviglang gledeshyyyyyl🧡.

      1. Det må vel være godt innafor å poste det bildet, ingen kan komme å si om 18år at du e nå bra lik det ultrslydbildet pappa postet av deg i mammas mage, ikke ser vi mage eller kjæreste, så dette kan jo være hvem som helst 😊. Ha god samvittighet du, fint å få følge dåkker i den spennende tøffe tiden. Vi er nok mange som har 🤞for at dette skal gå lykkelig.
        Ha en fin kveld og prøv å kjenn på go følelsen av et nytt liv.

    17. Alle ultralyd bilder ser vel omentrent lik ut? Eller er det bare jeg som faktisk må sjekke på dato ? Jeg har spart på ultralyd bildene av barna mine, men kan ikke si hvem er hvem uten å kikke på dato og år. Så jeg tenker at det er vel ikke så ille å dele. Noe annet er jo at du bryter dine egen grenser……men det får du ta opp med Asbjørn.

      1. Nja, vi har noen fantastiske 3D-bilder der man virkelig ser hvordan gutten ser ut, men det bildet jeg valgte ser ut som et hvilket som helst ultralydbilde 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg