Heldigvis kan vi fortsatt le av sjamanen

Ari Behn fikk endelig sin velfortjente plass i nasjonens hjerte første juledag. Han måtte riktignok dø først, men bedre sent enn aldri. Glemt er alle presseoppslagene hvor han ble hengt ut og latterliggjort for sitt vesen, sin talemåte, sitt syn på livet. Alle vitsene rundt lunsjbordet. For et fjolls! Høy på seg selv var han. En lysfontene som lyste opp bare for å kunne se sitt eget speilbilde bedre.

 

Slik var det, uansett hvor mye han hylles nå. Det roet seg naturligvis etter hvert som han ble eldre og litt roligere. Dessuten fikk prinsessen en ny mann vi kunne le av. Latterliggjøre. Henge ut som en svindler og sjarlatan. En annerledestenker som ikke passer inn i kongeriket. Svart er han også. Dessuten har han hatt en mannlig kjæreste. Liksom alt på en gang. Korsfest, korsfest!

 

Vi trenger ikke være enig i alt, men latterliggjøring er kanskje den aller verste formen for mobbing vi har. Langt verre enn slag og til dels også spark. Bare spør alle de som har blitt mobbet hva som gjorde mest vondt, selve slaget eller latteren fra de som sto rundt og så på…

 

Det var egentlig bare det jeg ville si.

 

Les også:

Gi meg en blomst mens jeg lever

Hvorfor venter vi til de er døde?

Et hjerte til Aris barn

 

 

75 kommentarer
    1. Ari Behns selvmord på første juledag, var tragisk. Men tre mindreårige døtre vil sitte med mange ubesvarte spørsmål om faren sin i mange år framover. Det vil gjøre det vanskelig å legge bak seg.
      Posthumt framstilles Ari Behn som en stor forfatter og kunstner. Men hvor stor var han egentlig? En heller tvilsom anerkjennelse har kommet fram i media.
      Nå er Ari Behn et minne. Hvil i fred, Ari, reis videre inn i evigheten.

    2. OM KUNSTNERENS BETYDNING: ARI-EFFEKTEN 🌹
      Det må ha vært seinsommeren 2007 jeg ble presentert for billedkunstneren Marit Tømmeraas. Jeg uføretrygda lyriker, hun like ubemidla i sin sjanger. Hun jobba som frivillig på Fattighuset i Oslo, som jeg ikke hadde hørt om før. Nå har jeg vært medlem i snart tretten år, og livet er derfor litt lettere.

      Fattighuset i Oslo fylte 25 år i fjor. Det blir galt å si “feiret” femogtjue ettersom slike tiltak burde være unødvendige i et av vestens rikeste land i året 2020. Men, skinn og vesen…

      Adressa er Grønlandsleiret 39. Det er beste østkant, det. NKP og avisa Friheten holdt til i samme lokaler en gang i tida. Avisa Klassekampen rett borti gata i nummer 31. Og Utrop, Norges første flerkulturelle avis, i nabogården nummer 37.

      Det var også Marit som fortalte meg om den gangen Ari Behn kom på døra. Dagbladet (30. april 2002) skriver:

      “Etter at Ari Behn ga 100 000 kroner til Fattighuset på Grønland i Oslo, har det strømmet på med gaver. – Jeg trodde ikke han skulle ha så stor effekt, sier Marit Tømmeraas hos Fattighuset.

      Ari Behn saksøkte Choice Hotels Scandinavia etter at kjeden rykket inn en annonse før kronprinsbryllupet i fjor. Partene inngikk et forlik, og Behn ga erstatningen på 100 000 kroner til Fattighuset i Oslo.

      – Da han kom hit, spurte jeg hvordan han hadde hørt om oss. Han svarte: «Hvordan kan man unngå å vite om dere,» sier Marit Tømmeraas (61) ved Fattighuset til Dagbladet.

      Etter omtalen i aviser og TV har Fattighuset merket store forandringer. – Flere folk tør å komme til oss etter at Ari Behn var her, sier Tømmeraas.”

      Ja, sånn er det med dén saken. Også denne vinteren, 2019 – 2020, er vinterjakka mi henta på Fattighuset. Og neste gang noen sier: – Ny bukse, Ola? Den var fin, den! Så er svaret: – Fått den på Fattighuset. Men jeg kaller det ikke bukse. Det heter behnklær.

      Takker og bukker. 🌹

      Ola Bog, 29/12 – 2019,
      medlem Fattighuset i Oslo

      https://www.dagbladet.no/nyheter/ari-effekt-for-fattighuset/65805274

    3. Det sjaman Durek kommer med er pseudovitenskap og faktisk veldig farlig! Vi må kunne si klart og tydelig ifra og komme med sterk kritikk mot de usmakelige og løgnaktige utsagnene hans uten at det blir kalt for mobbing. Alternativ medisin- og behandling er farlig, vi MÅ stole på ekte vitenskap og skolemedisin. Kongehuset skal representere norske verdier, da synes jeg ikke det burde ønskes så varmt velkommen til uvitenskapelige behandlingsformer og kvakk. Synd at kvakksalveri-paragrafen ble opphevet.

    4. For å si det sånn så har jeg vært i et miljø hvor jeg ikke har vært mobbet de siste 7 årene men da med 10 år med mobbing før det.
      Jeg driver fortsatt å prøver å bygge meg selv opp for å kunne ha et “normalt” liv hvor jeg takler jobb og utdanning. Har begynt med vg2 på nytt og skal ihvertfall få til fagbrevet. Dette tror jeg på men om jeg har urealistiske mål er jeg ikke sikker på.
      Jeg har vært innunder nav og prøvd å se hvor mye jeg takler i arbeidslivet før jeg begynte med utdanning men når man jobber fra 10-15 Så er ikke det en arbeidsdag men jeg klarte fortsatt ikke mer enn 3 dager i uka før jeg ble utslitt.
      Nå tar jeg utdanning og har teori dette året også skal jeg jobbe fult fra sommeren.
      Jeg har fri 1 dag i uka og det hjelper litt på at jeg får til skole og praksisplass 1 dag i uka men jeg er allikevel utslitt hver helg ^•^
      Min far sier at alt løser seg med tiden. Jeg velger å tro på dette.
      Jeg sliter mye enda og prøver å være skadefri i lang perioder men ikke alltid det går.
      Men ja erting/mobbing i form av ord osv er være enn å bli banket opp. Jeg skulle ønske at jeg ble slått osv for det hadde vært lettere å takla

    5. Ari Behns tragiske endelikt til side, det er utelukkende tragisk. Men dette er ikke greit.

      Dette er å spille rett inn i Dureks mediestrategi. Han stempler all kritikk som mobbing, og kjører et Trumpsk opplegg for å diskreditere media. Dette gjør at åpenbar mobbing og rasisme blir sidestilt og rørt sammen med all legitim kritikk. Durek skal naturligvis ikke mobbes til selvmord – men alt våset hans skal og bør fremheves, kritiseres og stundom latterliggjøres. Hans skriverier kan være helsefarlige, stigmatiserer folks sexliv, og er innimellom blank løgn. Han tjener seg rik på å formidle innhold som i beste fall er klin kokos – og på å stemple alle kritikere som mobbere. Slike innlegg er ammunisjon for hans agenda. Dette er en super blogg, med stort nedslagsfelt, og dermed ekstra kjipt å se at du setter et ufortjent likhetstegn mellom Ari og Durek.

      Ja, vi skal holde oss for gode til ren mobbing og rasisme. Nei, media skal ikke la Durek være i fred fordi Ari.

    6. E så enig mtp Ari Behn. Æ har alltid digga han personlig, helt fra begynnelsen. Og aldri vært redd for å si d. Men de tinga du skriver om den nye kjæresten t Martha, at vi ikkje like han av samme grunnan t at folk va skeptisk t Ari. D blir bare så feil. Fordi Ari va faktisk en helt fantastisk kul fyr. En normal nordmann, men en kunster. M “far out” tanka og meninger. Men den nye kjæresten t Martha e så langt fra d. Å sammenligne Ari m han e bare dårlig gjort. D høre ikkje hjemme nån plass. Hvil i fred kule triste Ari. Fra mitt hjerte.

    7. Jeg har alltid likt Ari, har aldri snakket stygt om han, men sjamanen liker jeg ikke. Ari gikk aldri ut å sa at folk var skyld i sin egen kreft. Jeg har selv hatt kreft, og har aldri ønsket meg denne sykdommen. Dermed mister jeg all respekt for mannen. Hva han er, hvilken legning han har og farge er meg revnende likegyldig, men han håner oss som har/har hatt kreft og alle de livene det har ødelagt.

    8. Så vi skal godta kvakksalvere som mener kreft er selvpåført pluss masse annet humbug? Gratulerer med dagen!

    9. De som aldri har opplevd DEN latteren, kan aldri forestille seg hva den kan gjøre med et mennesket.

      Jeg vet – jeg har vært der!

    10. Det er lov å Latterliggjøre en som sier og mener at barn med kreft har valgt kreften. Det mener jeg!

      1. Han har aldri sagt det. Les boken selv før du finner opp slike ting. Ok å være kritisk, men ikke før du har lest materialet du kritiserer.

    11. Annerledes

      Kanskje er det bedre å vere litt annerledes i 2019, enn i mine barndomsår for 30 år siden?

      Men eg er ikkje så sikker. Vi snakker mykje om mobbing og inkludering i fra Bhg alder og i skulen. Men virker det? Eg har ein sønn som er litt annerledes. Og som ikkje heilt finner sin plass. Han og vi, merker det pittelitt kvar dag. Det går ikkje heilt an å sette fingeren på. Men resultatet er han trekker seg unna, for det er lettere å unngå desse pittesmå – men store – stikkene fra andre. At ein ikkje heilt strekker til. Eg bekymrer meg for summen av desse små tingene, som på kroppen kjennes som utenforskap. Det må for søren gå an å vere god nok som ein er. Hjertebrist og sukk.

      1. Huff huff,man skal ikke bestandig forstå alt.Sukk mitt hjerte,men brist ikke er et ordtak.Du er et menneske og god nok.

    12. Tusen takk for at du skriver en blogg med kloke ord. Jeg var også èn av dem som skrev under på oppførselavtale. 👍 Sarkasme er ofte misforstått. Det et visstnok et navn på.det.. tror jeg må forske litt på dette ordet og innholdet. Åkkesom, jeg er veldig glad for at du tar deg tid til å gi oss ord og perspektiv. Klapp på skuldra di.

    13. Jeg tror du tar veldig feil og at de som i dag hyller Ari Behn er de som holdt kjeft da det stormet rundt ham. Og kanskje sendte en mld privat til ham, tok en kopp kaffe eller festet med ham. Hylekoret, de som gulper opp dritt og faenskap på nett er de som nå holder kjeft og har hoppet videre på neste kontrovers, sjaman Durek. Det finnes fornuftige mennesker på internett også, de er bare ikke så lett å få øye på bak idiotene. De har heldigvis vett å spre kjærlighet når det trengs. Og da blir de synlige. Godt er det

    14. Spot on! Vi har alle noe å lære av denne tragiske hendelsen. Håper alle tenker seg om to ganger før de latterliggjør, mobber eller håner andre. Bak enhver fasade finns et menneske med følelser, tanker, håp og tro❤️

    15. Der er jeg ikke enig med deg. Jeg har ALLTID likt Ari, som du selv sier, men ser noe av seg selv i han. Han var alltid høflig og passet inn overalt hvor det var litt takhøyde. Når det gjelder Durek hadde jeg ikke noen fordommer, FØR prinsessen brukte kongehuset i forretningsøyemed, FØR Durek kunne telle antall partnere i vagina, FØR han forteller hvordan han tilfredsstiller Martha seksuelt. Hvor tolerant skal man være? Er det et slikt kongehus vi ønsker i framtiden? Her er det ikke snakk om mobbing og latterligjøring, men om hvilken framtid vi ønsker.

    16. Lise: Hvem har sagt at “trolldom ” er ondskap? Kan ikke trolldom som du beskriver være noe positivt, som alt annet i verden?

      Sjamanisme er ikke ondskap. Mange samiske driver med det og. Har du sett serien hjerterått på nrk vet du at det er en sjaman med der , som er samisk for å ta et eksempel.

      En som er kristen ber med sin bønn. Ord har makt. Enten som bønn eller trolldom. Det er alt samme greie. Til syvende og sist kommer det an på den vi er inni hjertet vårt.

      Trolldom er ikke ondskap. Det finnes både god og ond magi (hvit og svart magi). Skaff deg kunnskap.

    17. det er veldig farlig å komme utenfra og bli ektefelle til en prins eller prinsesse. det er krevende. se bare på hvordan det gikk med Prinsesse Diana

    18. Lise , “Driver med trolldom “! Det der kalles å så et (ondt )frø – skal vi skylde på /mistenke sjaman Durek ?!!? TENK DEG NU LITT OM !!

    19. Men for en sammenligning da, sant det at vi ikke skal henge ut folk å være stygge men sjaman driver jo med ren trolldom, folk som har vært i kontakt med det og kommet seg bort i fra det, sir det er rene djevelskapen og bare onde ånder som utgir seg for å være gode, som ligger bak. Det slo kaldt i meg når jeg så at ari ben var død, samme dag som jeg så sjaman gå inn i kirken. Jeg vil ikke tro at det er en sammenheng her men jeg er farlig redd det er det. Synes på ingen måte vi skal godta alt som kommer oss forbi, bare for og være høflig. Norge har til denne dag hatt velsignelse over landet, men vi står fritt til å velge forbannelsen også. Håper aldri det skjer men er redd vi sakte er på veien dit. Jeg har godt kjenskap til selvmord og deprisjon og har sett det mørke blikket i aris øyne over en lang tid nå, legger ikke alt dette på sjaman men er REDD det har en sammenheng 😣Forferdelig trasig at det gikk den veien med Ari, bestandig syns godt om han, tråss litt tull derimellom. Men syns han har vært et flott menneske ❤️

      1. Ari skrev selv at han slet med depresjon, bipolar lidelse, og han sa også selv i samme intervju at han drakk for mye. Dette var en av årsakene til at de ble skilt. Ari var selv en sprituell mann, det var hans egen mor som fikk Martha inn i det spirituelle miljøet. Etter det jeg har hørt, og sett på bilde, så hadde Ari og Durek en god tone seg imellom. Du sier selv at du kjenner til hva depresjon og selvmords forsøk innebærer. Da vet du vel også hvor komplisert sykdommen er, og hvordan man kobler seg fra livet, og verden utenfor døra, og man lever i sin egne lille boble. Hvordan man blir urasjonell, og ikke ser på livet slik vi andre gjør. Det du så fra din rasjonelle livssituasjon den dagen, og hvordan du tolker den gudstjenesten betyr ingenting. Det at du har sett depresjon i hans øyne under intervju er mye mulig, men så du også hvordan han lyste opp da han så sin nye kjæreste også? Mannen var alvorlig syk, hans nærmeste visste om det. En kirkeguds-tjeneste utløste nok ikke dette. Årsaken til hans selvmord var Alvorlig Depresjon!

        1. Så enig Elin. Jeg ble faktisk en smule provosert når jeg så dette innlegget, for med hvilken rett har vi til å rette pekefingeren mot det vi TROR er årsaken? Er det ikke heller på tide at vi tar en debatt om det problemet egentlig handler om, psykisk helse og hvorfor dette ikke blir prioritert mer i dette landet? Takk Elin for at du ikke bare hiver deg på bølgen og er enig i alt som blir skrevet.

    20. Latterliggjøring på nett og ellers er en uting..og kan som du skriver være den værste form for mobbing.. Veldig trist det med Ari Behn..💗

    21. Det er ikke greit å mobbe. Det som forøvrig er greit er å være kritisk. Det er helt avgjørende i dagens samfunn, hvor vi presenteres for svært mange former for sannheter. Det grunn til å være skeptisk til mye vi får presentert i dag, og det må være greit uten å bli kalt mobber.

      1. Her er jeg enig. Mobbe et feigt men å ha kritiske meninger der det er på sin plass synes jeg er helt ok.

    22. Le av sjamanen?

      Skal historien gjenta seg med ny mobbing mot et enda nytt individ, shaman durek?

      Selv om durek har hatt noen spesielle utsagn så fortjener ikke han heller å bli uthengt i media. Til syvende og sist, er alle bare mennesker. Og alle mennesker gjør feil. De sterke vet å tilgi og legge ting bak sdg. Også sjaman durek som og fortjener bli møtt med respekt.

      Ari har og hatt noe spesiell , men var ikke han bare seg selv? På samme måte som durek er seg selv, vae Ari Behn det og….og ari ble mobbet for det å være seg selv. Det er akkurat det durek blir nå, uthengt og mobbet bare for å være seg selv.

      Hva lærer barna av dette? At det er greit å mobbe og henge ut andre bare fordi de har andre meninger og verdier.

    23. Kloke ord fra et godt medmenneske❤Vi trenger sånne som deg,Kokkejævel😍Så flink å sette ord på det meste her i livet😊Ha ei fin romjul.Klem fra Målselv🎄🎄

    24. Ja er det noe vi er gode på her i landet så er det å latteligjøre andre.
      Fint du setter ord på det😘

    25. Det er sånn det er rett og slett. Må alle begynne å tenke seg om før vi dømmer alt og alle . Vi må akseptere at vi alle er forskjellige og at vi alle er unike og godta det. Vi er bra nok

    26. Janteloven lever sterkt i Norge. Å stakkars den som ikke e A4.. Har man ikke nåt hyggelig å si om andre, ja da kan man holde kjæft! Det er som jeg skrev under på hos deg her tidligere 🙂Æ LOVE Å OPPFØRE MÆ …MOT ALLE OG OVER ALT…PUNKTIM
      Respekt for andre e liksom sletta ut i dagens samfunn, å det e fritt frem å være ekkel mot andre. Tru ikke at det e forskjell på Jørgen Hattemaker eller Kong Salamo. Det skillet e sletta ut.

      Så folkens!!!! ta vare på hverandre i respekt og kjærlighet heretter og ta vare på ALLE. Vi har faktisk følelsa alle sammen ❤😘

    27. Er så enig med deg, rett på sak,og sånn er det. Vi prøver å lære ungene våres å ikke mobbe hverandre.Men når media henger ut folk, og mottakerne blir marionetter som danser ukritisk til medias vurderinger av mennesker, ja da er vi på villspor.

    28. Bra du får skrevet så bra om då viktige tema, vi trenger alle en oppftisker på folkeskikk. Ha en super fin dag 😊

    29. Vi er bare mennesker alle sammen. Og alle er vi like. Så kloke ord du kommer med og våger å uttale deg. 👍😁 Du er så raus. 😘 Ha en fortsatt fin dag.

      1. Liker mye denne, og alle de fine folkene som ligger igjen fine kommentarer.
        Fikk litt tilbake troen på godheten i det norske folk.
        Kommentarfelt pleier å være depresiv lesing.
        Må visst følge denne bloggen😊

    30. Ja det er ikke måte på hvordan ‘Norge’ folk som tidligere nesten bare har gjort narr av Ari nå sørger over hans bortgang.Trist at det finnes så mange hyklere i vårt land😔
      Hvil i fred Ari

    31. Det er bare så trist!😥 Håper vi alle begynner å tenke oss om før vi uttaler oss negativt om andre, være seg kjendiser eller ikke. Mennesker er vi alle…❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg