Helgens planer!

Aller først må jeg bare si at det er skikkelig koselig at du stakk innom meg i dag også. Setter utrolig stor pris på det og det gjør meg opprikt glad! Håper jeg bidrar med noe av det samme tilbake. “Du och jag, kjære leser, du och jag.”

 

Det har vært en veldig travel uke i nettbutikken, og jeg har sjeldent vært hjemme før seks. Jeg er ekstremt glad for det altså, men det betyr samtidig at jeg ikke har fått forberedt meg en døyt til fotograferingen på mandag. Planen var at jeg skulle lage et par retter om dagen i løpet av uken, og bare gjøre en siste finish på mandag, men den ene dagen tok den andre i halen, og her står jeg på fredag uten en eneste rett.

 

Vi skal fotografere 11 retter, og mange av disse skal være på forsiden, så dette er kanskje de aller viktigste bildene vi tar i hele prosessen. Skal bruke dagen i dag til å gå gjennom alle oppskriftene, skrive ferdig de som mangler, samt kjøpe inn alt jeg trenger av ingredienser. Da er jeg forberedt på den store “kokedagen” i morgen.

 

På søndag skal jeg ut i naturen! Skal nemlig samle stoff til fem ulike “scener” vi skal lage til fotograferingen. Den ene scenen er klar allerede, nemlig et gammelt respateksbord, men vi skal også ha scener med færetema, skogstema, fjelltema og skifertema. Det kan jo være greit med litt variasjon når man skal ta nærmere hundre matbilder. Derfor har vi også fått låne oss masse flott service, både nytt og gammelt, stygt og pent, fra vennlige sjeler i Alta. Tusen takk! Det minner meg forresten om at jeg skal møte en lokal servisedesigner i dag klokka 12. Kanskje vi skal bruke litt av disse også. Supert hvis vi kan løfte opp lokale småprodusenter i samme slengen 🙂

 

Så skal jeg pakke da! Det er et fantastisk trøkk i nettbutikken nå 😀 Kommer inn bestillinger hele tiden, og siden jeg skal fotografere på mandag, så må alt som kommer inn av bestillinger i løpet av helgen være pakket og klart mandags morgen. Nettbutikken ja, den ble skapt like før julehandelen i fjor i et freidig forsøk på å skape meg noe annet enn kokkeyrket å leve av da jeg innså at kroppen min var i ferd med å kollapse fullstendig.

 

Julehandelen gikk over all forventning, men jeg visste jo naturligvis at det ville komme noen fryktelig rolige måneder på nyåret. Og det gjorde det, men jeg har klart å holde trøkket litt oppe, først ved å kjøre gode tilbud, siden med suksessnyheter som Min egen krydderserie  og, ikke minst, Enda flere nyheter uken etter, samt Utvalgte såper fra fantastiske Alveland. Og, hold dere fast, flere nyheter kommer i ukene framover!

 

På grunn av en “fryktelig” investering på 250 000 kroner til kjøl- og fryseanlegg, så har jeg ikke tatt ut lønn fra nettbutikken i år. Hvis jeg skal “holde ut” helt fram til julehandelen så må jeg være sparsom og forsiktig, for hvis jeg skal lykkes med julehandelen så må jeg for det første ha råd til å betale husleie hele året slik at jeg ikke blir kastet ut, og for det andre ha penger til å fylle lagrende til randen i september og oktober, slik at  jeg er klar som et Fabergé egg når november kommer.

 

Det er altså mye som står på spill for meg. Mislykkes jeg med dette, mislykkes jeg totalt. Slik helsen er nå har jeg ikke sjans i havet til å gå fullt tilbake til min gamle jobb. Jeg klarer å stå i 30 minutter før jeg må sette meg i 5. Ikke veldig effektivt, men i nettbutikken fungerer det. Minner meg om at jeg må ringe legen. Reseptene må åpnes igjen. Livet er herlig dere!

 

Meg, meg, meg, hva skal du gjøre i helgen?

 

 

31 kommentarer
    1. Fjøsvakt i mjølkekufjøset, med nesten 60 kyr som mjølkar. i tillegg til kalvar og ungdyr som skal ha stell. Slik blir mi helg, og eg gledar meg stort over å få ha ein slik fin jobb! God helg!

    2. Jeg har bakt, skal feire min datters bursdag med pizza og kake i dag. I morgen skal jeg bake rosa kaker til en babyshower for en venninne av min datter 😀 søndag skal jeg slappe av 😀 god helg til deg og dine 😀

      1. Har ALLTID drømt om en hytte jeg kunne tatt familien med til i helgene, men har ikke hatt så mange helger i løpet av et år jeg har kunnet reise i fra. Håper det endrer seg litt når Lillebror blir større. Kos dere på hytta! 😀

      1. Jeg merker når jeg mener jeg lager en reklame, men når jeg skriver om mitt liv, som nå, nå mener jeg at jeg ikke skal merke. Hvis ikke måtte jo hvert eneste innlegg merkes siden jeg har en nettbutikk som heter kokkejævel

        1. Du skriv om ditt liv, men du har og tre linker til nettbutikken din i innlegget. Og heilt ærleg – kor interessert er du eigentlig i ka lesarene dine ska i helga?
          For meg ser dette ut som et reklameinnlegg forkledd som eit “personleg” innlegg.

          1. Jeg har ingen linker til nettbutikken i dette innlegget, så det er bare tull. Helt ærlig, så syns jeg faktisk det er veldig koselig å høre hva mine lesere gjør. Tro det eller ei 🙂

            1. Mener det er litt feil å påstå at det Gunnhild påpeker som tull. Det som er merket med blå skrift er en link som god som noen annen link til nettbutikken. Veldig rart at at du ikke skjønner dette.

        2. Det er ikke når DU mener at du må merke med reklame som er poenget. Det er Norges Lover som gjelder. Også for deg. Litt rart at Norges største blogger ikke setter seg inn i Forbrukertilsynets lover og regler, når det gjelder contentmarketing/innholdsmarkedsføring, som dette innlegget uomtvistelig er.

          Hele poenget er at det skal være likhet for loven. Du når ut med gratis reklame til titusenvis av lesere. En middels lokalavis. Noe hundrevis av konkurrerende småskala produsenter over det ganske land må betale i dyre dommer for i lokalpressen. Det er ikke fair play. Noe Forbrukertilsynet er veldig obs på.

          Gjentar paragraf 4 punkt 6 i Forbrukertilsynets lover ” Et innlegg skal merkes som reklame hver gang hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi.”

          Bare å google Forbrukertilsynet der står det om alle lover og regler du bryter 😉

          1. Eg har tipsa Forbrukertilsynet, noko eg gjer når eg kjem over skjult reklame, uansett kem som prøver seg, enten det er influencere eller bloggere eller andre. Sist var det Operaen i Bjørvika som fekk refs frå FT, etter tips frå meg og sikkert fleire andre.
            Kall meg gjerne kjerring, hatar eller ka som helst. Det er eg ikkje. Men synes folk skal gjere jobben sin skikkelig.
            Ingen hadde blitt skremt frå å lese sjøl om innlegget var merka med reklame.

            1. Hvorfor skal jeg kalle deg kjerring eller hater? Helt greit at du tipser Forbrukertilsynet hvis du ser noe som du mener er ulovlig. Det JEG reagerer på er at du er uredelig. Du hevder jeg linker til nettbutikken, men det er feil. Da jeg påpeker det nevner du ikke din misoppfatning med et ord. Det er uredelig.

              1. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some#chapter-2

                Eksempler på reklame:

                “Du driver din egen næringsvirksomhet, og legger ut egenreklame. Dette kan for eksempel være at du har en egen kleskolleksjon eller nettbutikk, og det du legger ut på din personlige profil i sosiale medier eller på blogg er med på å fremme salg av varer eller tjenester som du har en interesse i. Dette gjelder uansett om du driver næringsvirksomheten alene eller om du gjør i det i samarbeid med andre.”

                Når eg trykker på f.eks “Min egen krydderserie” i blå skrift i innlegget, så kjem eg inn i din nettbutikk. Ergo HAR du linka til butikken. Eg har ikkje misoppfatta noko som helst! 🙂
                Du bør nok lese FT sin veiledar for merking i sosiale medier litt grundigare.

            2. Det var riktig gjort overfor konkurrenter. Fair play. Det blir som en notorisk fyllekjører.. skjønner ikke alvoret før vedkommende blir avskiltet av politiet. 😉

          2. Job, det er faktisk akkurat det som er poenget siden det er jeg som må ta de avveiningene, og denne gangen er jeg ikke enig med dere. Hva jus angår, så handler det ALLTID om tolkninger av det samme lovverket. Det er derfor det alltid er en advokat på hver side av en sak, som til slutt blir avgjort av en dommer.

            1. Vært veldig interessant å få din tolkning av forskjellen på en link “kjøp her” og et innlegg med uthevet blå skrift som linker direkte til nettbutikken. Jeg vet hvordan Forbrukertilsynet tolker det. Det er jo egentlig barneblogglærdom. Det får du helt sikkert snart vite når brevet fra Forbrukertilsynet kommer til en postkasse nær deg.

                1. Det hadde vært mye artigere å diskutere med deg om du hadde lest Forbrukertilsynets lover og regler om merking av reklame. Ikke bare hva du mener og tror.
                  Der står det klinkende klart. Kortversjonen : “Krav til merking gjelder i alle medier. Et blogginnlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsverdi”

    3. Jeg trodde denne tiden var forbi, at bloggere prøvde seg gang på gang med skult reklame, contentmarketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk. Dette ble det slutt på for et par år siden etter Forbrukertilsynets nye retningslinjer, og ikke minst økonomiske sanksjoner opp til 100 000 i bøter.

      Loven er klinkende klar, i punkt 6 står der: ” Du driver egen næringsvirksomhet, og legger ut egenreklame. Dette kan for eksempel være at du har en egen kolleksjon/produkter eller nettbutikk, og det du legger ut på din personlige profil i sosiale medier eller på blogg er med å fremme salg av varer eller tjenester som du har interesse i. ette gjelder uansett om du driver næringsvirksomhet alene eller om du gjør det i samarbeid med andre.
      Krav til merking gjelder i alle medier. Ett innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsverdi.
      Vår anbefaling er at du bør merke dersom du er i tvil – da unngår du å bryte loven.
      Det er aldri feil å være ærlig og tydelig overfor følgerne sine.

    4. Har bursdag i dag. Så skal nyte at man faktisk fikk feire et år til. Bake kake med datter og bli servert god mat av gubben. Bare nyte livet og se muligheter. Gjør godt for topplokket fremfor å fokusere på ting som ikke er like bra. Et bevisst valg. Lykke til med alt du skal gjøre. Ikke stress. Det er lov å be om hjelp. Gleder meg til å se resultatet. Skal vel også lage mat her i løpet av helga. Har fått et nytt begrep ved matbordet her: kokkejævelmiddag. Slår godt an 👍

    5. Frokost er konsumert. 2 havreknekkebrød med hvitost og masse grønnsaker til (paprika, selleri, tomat….) samt en gigakopp te.
      Nå skal jeg prøve meg på en sunn pai som jeg skal bruke som “smøring” og “unnskyldning” for å henge med verdens vakreste barnebarn.
      Mormor! Jeg! En dame i min beste alder! Men du verden så flott!

      I løpet av helgen skal jeg også besøke din nettbutikk. Mye fristende.
      Ha en strålende helg til deg og din vakre Kjærest. Og lillebror. Og Datter. 💐🌞
      Lykke til med matlaging og fotografering!

    6. Snuse på barnebarnet❤️ Det er mine helgplaner. Han er 6mnd, og har allerede oppdaget hva som skal til for å sjarmere halvgamle damer🤩
      God helg😊

    7. Etter å inntatt den obligatoriske brødskiva på morran, er det nå tid for en kikk innom dine små og store betraktninger – alltid koselig – uansett om du har en morra som er sånn eller sånn, det er livet🙂Håper du og din lille flokk får ei god helg. Og siden du lurer, det blir hyttehelg med skiturer i forhåpentligvis vinder vind enn de siste dagene.

    8. Hei og god morgen til deg og😎. Det er blitt en fast takst å kikke innom bloggen din på mårran,selv om eg ikke kommentere noe hver gang😉. Har sagt det før,man blir litt avhengig å følge deg å dine😍. Her blir det skiturer i helga,må benytte det fine været når vi har sol. Man vet aldrig når været skifter. Håper du får tak i medisinen din. Ha ei fin helg😊🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg