Hva hvis jeg faktisk ikke er en sleip og kynisk jævel, men rett og slett bare en grei kar?

Reklame | Kokkejævel

Selv om jeg har skrevet offentlig i mange år så slutter jeg aldri å fascineres av enkeltes behov for å grave etter bakenforliggende motiver på nesten alt jeg ytrer meg om. Dette behovet har naturligvis eskalert etter at jeg startet opp bloggen for et lite år siden og umiddelbart fikk veldig mange flere lesere enn de aller fleste andre.  Hos enkelte kan det nærmest virke som det har blitt en besettelse å “avsløre” meg som en sleip og kynisk jævel og mistenke et hvert trivelig ord jeg skriver som en iskald og kalkulert plan for klamre meg til førsteplassen på blogglista. Unnskyld at jeg ler altså, men ofte ler jeg så tårene triller.

 

Jeg er en enkel mann og hele dette bloggprosjektet mitt handler egentlig om å skrive så åpent som jeg kan om livet jeg lever. Det er ikke et spektakulært liv, men et helt vanlig liv som er fylt med opp- og nedturer, som hos alle andre levende mennesker. Jeg skriver om følelser, både de gode og de dårlige. Når jeg er glad prøver jeg å skrive noe humoristisk og artig og motsatt når jeg er trist, da kommer det gjerne noe tåredryppende  og leit.

 

Jeg planlegger aldri. Setter meg bare ned og skriver akkurat det som opptar hodet mitt akkurat der og da. Noen ganger er bloggen dørgende kjedelig, men det er fordi jeg var i et dørgende kjedelig humør akkurat der og da. Det hender seg. Jeg går på antidepressiva og må av og til kjempe med meg selv for å ikke bli for “flat” i humøret. At ingenting betyr noe, verken det gode eller det negative.

 

I begynnelsen var det viktig for meg å være på 1. plass. Bevise at jeg ikke bare var en “døgnflue” som hadde fått masse lesere fordi sønnen min døde. Husker det var mange som hevdet det. “Vent bare, han blir nok fort borte når folk er lei av å høre han “selge” sønnens død igjen, og igjen og igjen.”

 

Jeg ble ikke borte. Jeg står stødigere på 1. plass enn noen gang. Uten å ha ført noen statistikk så tror jeg at jeg har vært øverst i alle fall fem av sju dager. I snart et år. Du klarer ikke det hvis du kynisk bare skriver om død og fordervelse.

 

Klart at jeg ikke er et “friskt pust” lenger. Det er ingen etter et år, men jeg har opparbeidet meg en velsignet stor og lojal følgerskare som jeg faktisk har blitt veldig glad i. Det høres rart ut, og noen vil sikkert hevde at jeg skriver det kalkulert bare for å gi “fansen” det de vil ha, men jeg mener det. Noen har sikkert blitt lei og har sluttet å lese meg. Slik er det, noen faller fra og andre kommer til. Mange blir. Hele opplegget er en organisk prosess. Den ene dagen kan jeg ha 25 tusen lesere, den andre over 50 tusen. Uten at jeg egentlig vet hvorfor. Noen innlegg blir mer lest enn andre, men jeg vet aldri hvilke. De gangene jeg har tenkt at “dette kommer til å bli kjempepopulært!” så har jeg tatt feil hver eneste gang. Skriver man for lesertall så tror jeg man faller fra ganske fort.

 

Da gjennomskues du og bloggen blir falsk, eller kynisk om du vil. Jeg skriver ikke for lesertall. Misforstå meg rett, jeg vil bli lest av mange som mulig, men jeg skriver ikke ordene kalkulert for å få mange lesere. Det hadde jeg ikke fått til om jeg ville. Ordene mine bare kommer. Jeg har alltid hatt en stor formidlingsglede og jeg er velsignet med en god formidlingsevne. Det betyr ikke at jeg har en slu plan for å selge boka mi.

 

Boka mi ja. Den kommer ut til alle landets bokhandlere i løpet av uken. Det er helt vilt for meg og jeg kommer nok for sikkerhets skyld til å merke alle mine blogginnlegg i flere uker framover med “reklame”, for tror ikke jeg kommer til å klare å skrive en hel tekst uten å nevne den. Til det er jeg alt for stolt og den opptar for stor plass i hodet mitt til å la være. Dessuten så VIL jeg jo selge så mange eksemplarer som mulig av den. Selvfølgelig! Så ærlig må jeg være. Jeg håper jeg selger i bøtter og spann. Jeg håper folk vil like den og jeg håper jeg tjener masse penger på å selge den.

 

Penger ja. Jeg har stått for kvalitet i en bransje med ekstremt små marginer i snart 20 år. Klart jeg er opptatt av penger. Uten penger stenges dørene og folk står uten jobb. Uten penger betales ikke huslån og ungene kommer seg ikke på ferie. Klart jeg er opptatt av penger! I alle år har jeg vært åpen om omsetningen. Hver måned har jeg skrevet på fb hvor mye penger som har kommet inn og sammenlignet det med fjoråret. Ofte har det vært gode tall, men det har også vært røde tall. For et par år siden var det av ulike årsaker VELDIG røde tall, men jeg var åpen om dem også.

 

Det gikk til og med så langt at jeg en måned etter at sønnen min døde, kanskje fortsatt i sjokk og desperasjon, gikk ut på fb og ba om “En tier for en kaffe“. Det ble voldsomme reaksjoner. Noen ble sinte. “Dette gikk slett ikke an! “”Slikt gjør man bare ikke! “”Hvem tror han at han er???”

 

Etter det ble jeg kjent for å tigge overalt, selv om dette var første og siste gangen jeg ba om penger. Jeg lpå helt på bunnen av livet mitt og gispet etter luft og ba om hjelp når jeg trengte det som mest. Angrer ikke et sekund og hadde gjort det samme igjen. I denne saken er det ikke meg “det er feil med”, men kritikerne.

 

Kritikk ja, ai ai ai. Mang en gang har jeg hørt at jeg er “dårlig å ta i mot kritikk”. Har aldri fått noe svar på hvorfor, men dårlig er jeg visstnok uansett.  Jeg prøver å svare kritikeren på en ordentlig måte, men det stemmer at jeg ikke alltid er enig i kritikken. Da må det være lov å argumentere for sitt syn uten at man nødvendigvis er “dårlig å ta i mot kritikk”. De kan jo ikke forvente at jeg skal legge meg flat hver gang. Som regel har jeg jo bare gjort eller skrevet noe som jeg selv mener er riktig. Da blir det jo ikke mindre riktig selv og du måtte mene det motsatte.

 

Det betyr slett ikke at jeg er fremmed for å be om unnskyldning. Det gjør jeg rett som det er.  Av og til går det litt for fort i svingene og da er det bare en ting som gjelder, og det er å legge seg paddeflat og beklage. Som regel blir da unnskyldningen mistenkeliggjort og jeg la meg flat bare “for å få enda flere klikk”. Ikke sant, man er dømt til å tape uansett hva man gjør 😉

 

Til slutt, for dette begynner å bli alt for langt, jeg HATER lange blogger, så vil jeg bare komme med en interessant observasjon. Hvis en blogger med få lesere skryter av noe eller noen, så er det hjertegodt og vakkert, men hvis jeg gjlr det, så er det rått, kalkulert og skittent. Forstå det den som kan.

 

Og heeeeeelt til slutt, nå SKAL jeg virkelig avslutte altså, har jeg lagt merke til i det siste at for å forklare den vedvarende lesersuksessen jeg har hatt så har til og med dere, mine kjære lesere blitt beskyldt for å være dumme og blåøyde som lar dere lure av denne kyniske kokken fra nord. Dag etter dag. Uke etter uke. Måned etter måned. Ikke helt uforståelig, for jeg blir ofte gitt ulike diagnoser for å holde dere i min hule hånd. Som en slags offentlig psykopat.

 

Jeg må gå på jobb nå, men dette kunne jeg skrevet om i hele dag. Og nei, blir ikke lei meg lenger av ulike karakteristikker. Jeg tar det til meg i fall det er noe jeg kan forbedre, men som regel er det bare tull.

 

Ikke glem å kjøp boken min 🙂 Ser du, nå ble du lurt igjen, mo ha ha ha, herregud du er teit!

 

 

 

49 kommentarer
    1. Jeg leser ikke mange blogger, din leser jeg når jeg kommer over den på Facebook. Det er ikke noen spesiell grunn til det, eller kanskje jeg er for gammel for blogglesing, hva vet jeg 😊 Du har jo vært en kjent person i Alta siden du begynte på Alfa Omega ( forøvrig min favoritt spiseplass i mange år, stor sorg når du sluttet) Jeg liker din ærlige måte å skrive på og at du tar med de rundt deg. Har fått vondt i magen når du har skrevet om sønnen dere mistet, det er vel ingen som kan forestille seg å miste et barn. Detter litt rart når jeg ser deg, kjæreste, eller datter i bybildet og tenker at dere er kjente for meg. Det er dere jo ikke, men det kan føles sånn. Har hatt lyst å gi en omsorgsklæmma til dere alle tre. Ville no egentlig bare ønske masse lykke til med boksalget og den tiden dere har foran dere når tre blir til fire 😊 klæm til dere.

    2. Drit i dei som kritiserer,en kan jo ikke elske alle på vår jord. + Om 100 personer sier en er god og snill,så dukker det opp en djevel som kritiserer. &%¤(%¤(&% så er vi mennesker sånn at da glemmer en fort alle de positive komentarene og husker det slemme. Merkelig det du 🙂 🙂 Fikk foresten mail om at boka er underveis i posten. Så det blir en flott gebusdag på meg ja. Løft ditt hode du raske gutt,var det en som har sagt,det samme gjelder deg. Ta godt vare på dine vakre kvinner og kos deg når du kan. God klem til alle

    3. Jeg er unnskyldt, jeg har hatt chemobrain i fem års tid. Hjernetåke. Og jeg har blå, lett rødsprengte øyne. Mulig at jeg er både dum og lat i tillegg til å være halvgammel kjærring. Uansett har jeg fulgt bloggen din i alldag! TRIVELIG og nært livet 👍 Takket være tåkehjernen fikk jeg et lite gledefnatt i dag. Postkassa var stappfull. Tenk så lang maske da jeg skjønte det bare var reklame. Den som venter på noe godt må vente litt til.

    4. Vet du e 1 grei kar!👌 Det vil bestandi være kritikera, men alle har jo forskjellige meninga. Å ytringsfrihet. Dæm som virkeli “slår til” m goe frasa e d bare å overse. Du vet jo sjøl uansett sannheta😉Glede mæ til boka dumpe n i postkassa👍Spennanes! 🤩

    5. Det er ganske spennénde og lærerikt og følge en mann på hans blogg. I mitt liv har jeg ikke truffet mange menn som legger ‘livet sitt på fjøla”
      Men det gjør denne mannén her og vi andre burde bare omfamne han. Men jeg forstår jo at ikke alle fikser dette, det er mange der ute som er f.eks de som er gift med muslimer som ikke kan akseptere at en mann oppfører seg som deg. Da er han jo svak!
      Denne mentaliteten må vi jobbe for å snu,
      Det var siste stikk for ikveld

    6. Hei,
      Jeg hadde nok ikke gjenoppdaget deg om det ikke var for en av dine kritiske Bloggerkolleger, eller opp til flere….
      Jeg følger to andre bloggere som skriver om min lidenskap og hobby, strikking.
      Så kom der noen innlegg fra henne som var rimelig nedlatende om deg, navngitt må vite.
      Så kom det et innlegg med direktelink til en annen blogg: hun våknet med et stortsjokk og så at du var på bloggtoppen og ikke hun, ergo legger de begge ut eder og galle om deg, igjen navngitt……???????
      Hva er det jeg ikke forstår her?
      Jeg har nå lest meg litt tilbake i bloggen din og finner ikke at du navngir noen, keep up the good work.

      Konsentrer deg om det du er vanvittig god på, og det er formidling, skulle tro du hadde tatt ett kurs eller to.
      De som slenger drit om navngitte andre bloggere mister lesere, noen har iallefall mistet meg!
      Ha en fin kveld med kjærest

    7. Du skriver jo så fengende og godt og det er vel derfor du har så mange lesere, tallene sier sitt. Så at at enkelte nett troll og kverulanter mener at jeg er naiv og dum for at jeg følger en kokk fra Alta som skriver om livet på godt og vondt med mye skøyerstreker innimellom det kan jeg leve godt med. Jeg leser kun din blogg og er ikke inteessert i å lese om slikonpupper og rompeinnlegg og dill og dall. Jeg tror du er en helt normal fyr og jeg unner deg suksess med bok og blogg. Jeg gleder meg til boken kommer i postkassen. Jeg liker best fremsnakking og ikke baksnakking av personer.

    8. Hvorfor blir ikke boka di anmeldt av de store nettavisene? De anmelder gjerne noen dager før boka er i salg.
      Jeg vet de ikke alltid anmelder bloggerbøker, men har du fått noen begrunnelse?
      Sophie Elise, Anniken Jørgensen, Pilotfrue og Isabel Raad er de jeg kommer på som HAR fått anmeldelse.
      Anne Brith Davidsen fikk derimot ikke. Vet du hvilke kriterier de går etter?

    9. Eg syns du høres ut som en bra kar, eg. Og det e kun basert på det du skriv i bloggen din 🙂 Og ingen kan beskyld meg førr å vær blåøyd, sia mine aua e grønn – brune😅

      Og boka Di har eg ønska meg i bursdagsgave ❤️

    10. Digger bloggen din. Hverdagslig og helt super 👏👏👏 Kverulanter og troll blir det aldri slutt på så det er bare å overse de. Lurer på om jobben deres er å være negative. Ha en strålende dag i Alta. Gleder meg forresten til boken din kommer i posten 😊😊 Sommerhilsen fra ett vått Vestland ☀️

    11. Jeg liker å lese bloggen din fordi den er så ekte og så lett å kjenne seg igjen i, du skriver om livet på godt og vondt. Noen mennesker er tydeligvis bare nødt til å finne feil og kritisere andre og det nytter ikke å diskutere med dem en gang, de har sin bestemte mening😏Jeg har lest et par kommentarer som forteller hvordan jeg som leser bloggen også er og har blitt ganske så irritert og sint, men så tenker jeg at disse som sitter der og hoster opp slik gørr må ha et problem. Ja, jeg er over 50, men er godt utdannet og kan tenke selv🤪men jeg liker likevel en ærlig og flott blogg👍🏻Ha en fantastisk dag😎

      1. Jeg er helt sikker på at både du, og de aller fleste andre av mine lesere, kan tenke godt selv og vel så det. Jeg vanker ikke i akademiske miljøer, men vet at også folk som har lite eller ingen utdanning fint også klarer å smøre matpakka si uten hjelp. 🙂

        Og hvorfor i all verden skulle det være noe mindreverdig å være over 50? Det hele er så latterlig at jeg egentlig ikke forstår greia. Hadde det vært mer stas hvis mine lesere hadde vært menn mellom 16 og 35?

    12. Er bare så fantastisk å lese dine innlegg !!! Men jeg synes ikke – som en sa lenger oppe her – at du skal “lese over, la det ligge over natta” før du publiserer !!! Det er nettopp for din måte å publisere som er så magisk, fortsett med det !! Ha en søkkanes flott dag der oppe 😉

        1. De ærligste tekstene blir til når man ikke leser gjennom dem, og så får man heller legge seg langflat og be om unnskyldning med ujevne mellomrom. Det er jo stor underholdning i det også, spør du meg 😉😄
          Boka mi er på vei til postkassa mi👏👏👏 – dumme posten, som bare leverer annenhver dag nå til dags🥺

        2. Eg skreiv “av og til”, og meinte ikkje alle innlegg … Då tar man fandenskapet ut av teksten 🙈🙈🤣🤣 … De beste tekster e gjerna skreven i nuet, og må publiserest i nuet …

          Men noen, når man gjerne ska meina nåke viktig, kan det vær ein god ide … 😃👍

          Mvh Han litt ovanføre … 😁😁🤣🤣

    13. Janteloven lever i beste velgående.. Vær deg og la deg få være så god som du er, og folk liker den du er 🙂 Jeg syns det er vanvittig moro at det er en voksen mann på toppen av blogglisten, uten silikonpupper og rompeinnlegg . Fortsett å blogg 🙂

    14. Nå leser jeg ikke så mange blogger, men din blir jeg sugd inn i stadig vekk. Mulig jeg er en blåøyd “sucker”, men jeg syns du er deilig ærlig. Har ikke tid til å lese bla bla-blogger med dårlig skjult reklame/anbefaling av produkter man ikke visste man trengte. Godt med TV hvor man kan spole over reklamene.

      Liker Frode også, (boden-mannen, siden han kommenterte her) sånn av-og-til, men av og til blir det for mange ord for en enkel nordlenning som meg. Du, Asbjørn, får det sagt. Rett ut, uten så mye om og men. Fortsett med det.

      Pengene rår, heter det visst. Er det virkelig så mye penger i blogging? Det koster meg ikke et øre å lese, dessverre ikke så mange kalorier heller. Men tid, det har jeg ikke til overs for troll. Tiden er dyrebar, Asbjørn, så prøv å bare rist av deg negativitet. Tallene viser hvor god du er.

    15. Du e hærlig ! Og du skriv fra hjertet, om små og store ting i hverdagen. Misunnelse kan gi seg uttrykk på mange måter, og de som rakker ned på deg er nok helst der at de er misunnelige på deg. Smålig spør du meg.
      Ha en knallfin dag !

    16. Da e no så greit me da, at e læs da e sjøl vil læs, uansett ka annjer mått mein om da. E ælska å læs bloggen din, veit aldri ka så venta dar. Da bi mykje fliring, men også tåra. Gler me te fortsættelsn 😊👍

    17. Du skal ikke ha andre guder enn meg….🙈
      Fortsett du med ditt lureri, vi følge dæ trofast😁👍

    18. Det er alltid noen som finner feil,som alltid må gi et lite negativt stikk. Men bare fortsett å skrive som du gjør, er så fint å lese.
      Ha en fin dag!

    19. Blåøyd som jeg er lar jeg meg gjerne forføres av deg.🤣 stå på. Det er så deilig med en mann som viser følelser. Jeg er gift med en av det slaget selv, og har stor respekt. Det er så fint å lese innleggene dine.

    20. Nå ska eg vær den første til å sei, at eg både unner deg den første plassen, og til tider likar det du skriv … Ja, eg likar deg, faktisk … Som hu Tone Damlie ofta sa på syngande sogndalsk som dommar i Idol …

      Og om det var min frisk pust kommentar eller Kjerringa sin du sikter til, det vett eg ikkje heilt …
      Men i fra mi sida, så ligger det i hvert fall ingen stor underliggende plan i avsløra akkurat deg som ein kynisk jævel …

      Anne Brith fremstod som en slu kynisk jævel, og likeså mange av hennes “disipler” … Sophie Elise var en skremmande dyktig slu kynisk jævel, som absolutt kunne sitt “fag” … Det ligger en del fleire bloggere i den skålen også, men du e mest sannsynlig ikkje ein av de …

      Eg kjenner deg ikkje, men av egen erfaring både i det virkelige liv og gjerne litt som blogger, så e det skremmande lett å havna under hoggestabben, når man er en åpen person som deler av sitt eget liv … Både fra oppturene og nedturene …
      Og somme ganger, gjerne mer ubevisst enn man ønsker selv, så er det lett for andre å trekke konklusjoner fra noe man sier eller skriver, akkurat fordi man e ærlig, åpen og virkelig et friskt pust …

      Kanskje har eg gjort det selv og, å det kan eg godt ta selvkritikk for, all den tid eg ikkje kjenner deg, nettopp som person …

      Det var gjerne det eg ville få frem i min kommentar hos kjerringa, men kanskje formulerte på ein nåke klossete måte … Men, som i grunnen muligens var et forsøk på konstruktiv kritikk, eller kanskje til og med godlynte råd …

      Fortsett å skriv som du gjør, det meinar eg virkelig, for alternativet med å få silikon befengte, botox sprengte andlet og ekte slu kyniske jævler der oppe på toppen igjen, det ønske me vel ingen …

      Bare husk å av og til les gjennom teksten ein ekstra gang, kanskje til og med la ein tekst få ligge natten over, før man trykke publiser … For ei god natts søvn kan mang ein gang vær til god hjelp, til og med som topp blogger …

      Eg burde absolutt gjort det selv, nåken ganger også, for å gjerna spart meg selv fra å bli forvist ut, i ei kald uisolert bod …

      Lykke til med boka, den misunner eg deg faktisk og er stor nok til å innrømme det selv, skulle gjerne skrevet en selv … Men, ser ikkje heilt kor i døgnet eg ska finna tid te slikt, med fire barn, ei ilter, småsint men stort sett snill Kåna og en hamster, i heimen …

      Mvh Frode … 😃😃😃

      1. Vi elsker å heie folk oppover, men det deiligste mange vet er å prøve å velte dem ned igjen når de har nådd toppen. Med alle midler. Har ikke lest kommentaren du snakker om.

        1. Hu hei. Du stille deg jo tell for hugg. Hvilken stabbe ska de ellers bruke, alle disse misunnelige troillan? Du e jo sjølvaste livet. Fortsett å skriv om det! Digge dåkker 🐞

    21. Misunnelse…..og så den forbaska janteloven 😏 jaaa, æ mene det, det e lov å skryte av egne ferdigheta 😚 koffør skal vi ikke kunne si at vi sjøl syns vi e flink? Ha en superflink dag du 😊😊😊⚘

    22. Netttroll og kritikere blir en vel aldri kvitt, men hvorfor følger de deg viss de bare skal kværullere hver dag? Trur du må bare la de holde på 🙈 Elsker å lese bloggen din 🥰 Ønsker dere en fin dag 😊Her i Trøndelag titter sola frem,.

    23. Jeg er blåøyd, lite jeg kan gjøre med det, det er medfødt 😉 Men om noen mener jeg er dum fordi jeg følger – og leser – en blogg som handler om dagliglivet til en mann i Alta(høres nesten ut som stalking…), istedenfor å lese blogger som omhandler kroppspress og interiør og klær(nå handler jo noen av dine poster om både klær og kropp da….), så kan jeg fint være dum. Sånn ellers ønsker jeg deg en fin dag!

    24. Tja, nett-trollene har vel ikke så mye annet å finne på enn å kritisere🤪 Dette bunner vel ut i misunnelse fra alke de som kommer med sleivspark 😉
      Jeg liker å lese bloggen din og kommer også til å fortsette med det👍 Gleder meg til boka dumper ned i postkassa 😃😃
      Ha en fin dag😃

    25. God morgen. Tenker at de som har så mye i mot bloggen din eller deg som person kan jo bare slutte å følge deg. Vi andre…vi får oss en god latter rett som det er. Fin måte å starte dagen på 😄😊

    26. Heier på deg👍Noe som mangler visst jeg ikke får lest bloggen din en dag😊
      Venter nå på at boka di skal dukke opp i postkassa mi😃

    27. De kan nu si ka du vil, men du e nu vanedannende😂🥰 MÅ lese bloggen din, bare må.
      Hærlig ærlig, alvorlig og jåssat.
      You go Girl…. ( eller mann da😂😂)

    28. God morgen. Alltid koselig med en liten snutt på morgenen. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om du aldri fikk kritikk. Det viktigste for alle tror jeg er at vi vet med oss selv at vi gjør det vi tror er riktig. Til lags åt alle kan ingen være. Ha en fin dag.

    29. Æ kvæles , du er nu god du🤣🤣🤣🤣
      Du bor nu jo toppen av sjalusi og janteloven, så ikke rart du får sånne kommentara. Get used to it, og drit i dt, du er jo bare god🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg