Hvor mye tjener jeg, egentlig?

Registreres at det spekuleres voldsomt rundt om kring hva jeg tjener. Det er interessant nok, og både fair and square,  spesielt sett i lys av at bedriften gikk i underskudd i 2018. Siden jeg er for åpenhet, også på dette punktet, tenkte jeg at jeg rett og slett skulle fortelle det selv. Er da ingen hemmelighet. Hvorfor skulle det være det? Står jo på proff.no

 

I 2018 omsatte vi for 14 millioner og av de betalte jeg ut litt i underkant av 5 millioner i lønn. 863 000, inkludert feriepenger, gikk til meg selv. Absolutt en grei lønn, men heller ikke noe jeg skjemmes over. Hadde den ikke vært såpass ville jeg nok ikke jobbet så mye som jeg har gjort de femten siste årene. Da kunne jeg heller vært vanlig ansatt, gått hjem fra jobb, vært mer sammen med ungene mine i oppveksten og sluppet å tenkt mer på jobben før jeg møtte opp igjen neste morgen. Hatt et helt vanlig liv. Jeg kunne også tatt ut utbytte, eller kjørt lønna via ungene, slik mange gjør, slik at ingen hadde sett hva jeg egentlig tjener, men jeg er ikke slik lagd.

 

Jeg har ingen bonusordning som gjør at jeg får høyere utbetaling hvis jeg står ekstra på og skaper omsetningsvekst. Jeg har fastlønn, dvs. at jeg tjener akkurat det samme uansett hvor mye jeg jobber, og det er bra for bedriften, for jeg jobber omtrent hele tiden. Ikke bare fysisk på butikken, men også hjemme. Det er alltid noe som må gjøres, ordnes, pønskes ut, planlegges og tilrettelegges. Eller bekymres. Det er alltid en bekymring. Når den ene floken er løst venter det en ny en. Året rundt. År etter år.

 

Vanlige arbeidsfolk har fem uker ferie i løpet av et år. I 2018 hadde jeg i underkant av to uker ferie. Da kjørte Datter og jeg til Vesterålen noen dager. Ingen høst, vinter, påske eller juleferie. I år har jeg riktignok hatt litt fri i fire uker etter det som skjedde i sommer, men vet ikke om jeg akkurat vil kalle det for en ferie. Den var i alle fall ikke særlig lystbetont. Jobbet hjemmefra gjorde jeg likevel. Fordi jeg måtte.

 

Klart det har vært en og annen frihelg. Ikke mange, men noen har det vært. Tre ganger har vi vært i Oslo i høst. To av turene betalte TV2 reisen, siden jeg skulle delta på GMN, mens en av turene betalte vi selv. Dvs. familien hadde gitt oss noen penger for at vi skulle komme oss litt bort og tenke på noe annet. All tiden jeg er borte er jeg tilgjengelig for jobben, fra jeg står opp til jeg legger meg. Og ofte etter at jeg har lagt meg også. Jeg er en “gammel” mann og legger meg tidlig.

 

I sommer, etter at alt hadde gått til helvete, satte jeg meg ned med tiggerkoppen og ba om en En tier til en kaffe. Jeg fikk inn over 300 000 kroner. Disse pengene har i sin helhet gått inn i bedriften slik at jeg fikk betalt de sinnsykt mange ekstraordinære utgiftene til reparasjoner vi har hatt i år. Dere trenger derfor ikke vente på skattelistene for å se om jeg plutselig har steget over 300 000 i lønn. Det har jeg altså ikke. Jeg har en timelønn på i underkant av 100 kroner. Egentlig ikke så veldig mye å skryte av.

 

Selv om bedriften, bortsett fra i fjor, alltid har gått med overskudd har jeg aldri tatt ut en krone i utbytte. Jeg har alltid brukt overskuddet til videreutvikling og nye ideer. Alltid framover, aldri tilbake. Jeg har heller aldri gjort som mange andre bedrifteiere med 100% eierskap gjør, brukt bedriften til personlige formål som å kjøpe inn mat til husholdningen og føre det som svinn. Det har jeg aldri noensinne gjort. Jeg har den samme rabatten som alle andre av mine ansatte. Den er riktignok på 25%, men jeg betaler mine varer via kassa. Alltid. Det må nevnes at jeg tidligere har hatt en rabatt på hele 50%, men etter underskuddet i fjor fjernet jeg den. Nå er det bare Datter som har 50% rabatt og den syns jeg hun skal få lov til å ha. Er jo litt stas da.

 

Ellers bor jeg i en liten borettslagsleilighet med to soverom. Riktignok ganske fin utsikt, men ikke voldsomt ekstravagante boforhold etter min mening. Vi trives der, selv om det kanskje er litt trangt.

 

Klart at jeg må vurdere egen lønn hvis jeg ikke klarer å snu fargen på regnskapstallene, men vi har hatt en kraftig omsetningvekst i år, så jeg håper vi klarer å dra dette i land slik at jeg slipper det, men må jeg så må jeg.

 

Ellers er det bare å spørre hvis dere lurer på noe eller det var noe som var uklart. Jeg er en åpen fyr og føler ikke jeg har noe å skjemmes over hva lønn angår. Klart jeg har gjort mye dumt i mitt liv som jeg sikkert ikke burde, men akkurat lønna syns jeg at jeg fortjener. Den kunne til og med vært flere hundre tusen høyere i gode år, men det har den altså ikke vært.

 

Jeg har det bra. Jeg sutrer ikke. Har valgt dette livet selv. Jobben er omtrent hele livet. Det orker du ikke i to tiår hvis du ikke tjener godt. Uansett hvor glødende opptatt du er av mat.

 

En god dag ønskes, uansett hva du tjener 🙂

 

 

 

 

36 kommentarer
    1. Haha fantastisk at dette er et tema. Men det er jo noe med det vettu, den som jobber hardt vil vinne på det. Og så lurer eg, siden mange bloggere (uten fast jobb) klager på hvor travelt de har det, hvor tar du tiden din fra? Hehe, jobber selv «bare» 100% i tillegg til blogg, og har greit med tid til overs 😉

    2. Mamma Mia , dette kunne du da vært spart for. Når folk er så nysgjerrige så burde de også vite at regnskapstallene er offentlig . Blir litt flau på disse sine vegne .

    3. Det er utrolig hvor frekke folk kan være. Misunnelse og hvis en har litt vett og forstand i hodet så vet alle at å være selvstendig næringsdrivende det er hard arbeid og aldri fritid
      Og hvorfor i all verden Solliv skal du vite hva han tjener på bloggen . Latterlig kommentar. Du fortjener hver krone du tar ut i lønn .

      1. Har et par spørsmål:

        Forstår ikke hva du mener med ingen bonusordning? Du er jo eier, og dermed er overskuddet naturligvis din bonus.
        Så det er vel ingen som har større grunn til å stå på ekstra for å tjene mest mulig til bedriften enn eieren selv. Og disse investeringene av overskuddet er vel gjort for å øke omsetning for så og deretter øke overskuddet? Eller er investeringene i flere ansatte?

        Forstår heller ikke det med fastlønn. Jeg har også fastlønn, men jeg får da selvsagt betalt overtid likevel.

        Fastlønn: Fast sum per mnd = 37,5 t per uke.
        Timesbetaling: Avtalt timelønn x antall timer jobbet per mnd. Begge ansettelsesforhold kan være i 100 % stilling. Overtidsbetaling eller ei er en helt annen sak.

        Og inntektene fra tiggerkoppen skjønner jeg jo selvsagt at du ikke tar ut i lønn. Da hadde folk reagert. Men de 300.000 ender jo som overskudd i bedriften, som du jo eier. Du driver vel for å tjene penger?

        Så kan man jo spørre seg: Hadde du klart deg med «bare» 500.000 i lønn før eventuelt overskudd ett år for å reparere ødelagt utstyr og redde din egen bedrift? Istedenfor å få private mennesker til å sikre at du ikke må ned på en lønn som fortsatt er godt over gjennomsnittet.

        Mine spørsmål rundt dette.
        Spennende å se om jeg får svar.

        1. Trudde ikke det var mulig å utvise sånn inkvisatorisk nysgjerrighet om saker man ikke har noe med. Selv om regnskapstallene er offentlig, er selskapet privat.

        2. Fryktelig mange spørsmål på en gang, men noen av dem var gode. Jeg forstår at du verken har lest innlegget skikkelig eller har kunnskap om bedriftsøkonomi, de færreste har vel det, men jeg skal svare deg ordentlig når jeg kommer hjem fra jobb 🙂

        3. Hvor spennende dette svaret er for deg «undrende bloggleser» vet jeg ikke, men jeg synes dine kommentarer, utsagn og spørsmål ikke passer seg. For det første har du ikke noe med hvordan en privat bedriftseier forvalter sine driftsinntekter, så lenge revisor og diverse statlige etater godkjenner regnskapet. For det andre så er det ingen bedriftseiere som gjør det på samme måte.
          Hva lønn anngår,,så har jeg en årsinntekt på 560.000 inkl. feriepenger, brutto. En helt vanlig lønnsmottaker, uten særlig utdannelse, men villig til å jobbe overtid når det behøves. Så vet du det,,og du slipper å undre deg.
          Og jeg synes virkelig at jeg fortjener lønna, og det uten at jeg behøver å tenke på jobben når jeg har fri.
          Så nå undrer jeg meg… hva er poenget ditt..?

    4. Unne dæ kvær ei krona å d meire t. Håpe du tjene dæ søkkrik på bloggen!! God underholdning å tips å oppskrifte ikkje bare en gang for dag men flerie ganga for dag.

    5. Typisk på små steder at svartsyka råder. Ser ut til at du jobber mer enn de fleste som er nyskjerrig og snakker nedsettende om dæ. Stå på og kos dæ med jobben din. Husk det er viktig å ta vare på Datter og Kjærest i hverdagen. God jul til dokker. 🤶🌺🌹❤️

    6. Ingen her vel noe med hvilken inntekt du har, da må du jo også telle timene du jobber, da blir vel ikke det så mye. Folk som bare har vært ansatt å kanskje offentlig også, vet vel ikke hvor mye arbeid som ligger bak å drive firma, no må folk gå i seg selv, får være måte på nyskjerrihet, som du skriver det er ingen 9-4 jobb å drive firma med ansatte🤔. Ha en fin kveld ,å nyt hver krone du får inn i kassa 😍

    7. Du er aldeles for åpen, ingen har å gjöre med hva du tjener. Du må begynna å gjöre som de flesta med egen bedrift, ta ut ”kontorsmaterial o annat” till egen bruk. Ingen takker deg for att du er så ärlig 😂😂 Önsker deg all lykke og masse penger i framtiden 😘😘😘

    8. Det er helt tydelig at her er noen som er ute for å ta deg. Var en kjapp tur innom Kvinneguiden for noen mnd siden og aldri mer. For en søppelplass der det kommentertes anonymt bak tastaturet. Du fortjener hver en krone og mye mer, jeg tror knapt jeg har sett deg uten at det har vært telefoner, mail osv i jobbsammenheng. Kjenner at jeg blir rasende fordi disse menneskene leiter feil og ting å arrestere deg for. Det var ei som kommenterte så klokt på et tidligere innlegg om å bruke speil i stede for lupe når man leiter feil hos andre. Du er en super fyr og jeg er stolt av å kjenne deg. Ps. Med din inntekt må det vel bli en kostbar julegave på meg i år😂😂😂

    9. Å kjære vene… ALT skal folk bry seg med! Å når man driver egen bedrift og jobber døgnet rundt blir det ikke mange kr i timelønn selv om årslønna er slik som din. OG kokkeyrket er et jævli dårlig betalt yrke iforhold til alt stresset og maset det medfører. Det vet jeg av egen erfaring som faglært kokk med arbeidsdager som gjorde at jeg nå er ufør… Digger bloggen din! Alt beste til deg og dine! Hilsen en søring med Finnmarksblod 🙂

    10. Herregud e det mulig 🤪 her må du forsvar hva du har i pengeboka di ( som absolutt ingen har nokka med med 🙈 åsså e det faktisk en som presterer å spør ….. enn bloggen ??? Ka e det med folk 🥵

    11. Hærreverden tenk at du må forsvare lønna di, som garantert er fortjent..! Lenge leve svartsjuka.
      -og måtte du tjene enda bedre i 2020, og årene fremover🤩 ønsker deg alt godt.
      Hilsen fra fast leser som aldri ellers kommenterer, men må man så må man..
      Ønsker deg og dine ei riktig god jul❤️

    12. Skulle vært unødvendig og fortelle dette, men det er vel de folka som er opptatt av at det må se bedre ut utad hos seg selv enn hos naboen.
      Disse har som oftes sykt høy gjeld og kredittkortgjeld i tillegg.
      Fred være med dem 😂

    13. Hei. Tenk at noen bryr seg om din lønn…uforståelig for meg!
      Høres ut som du jobber for kronene. Lykke til videre…jeg beundrer din åpenhet💐
      God Jul til deg og dine🎄

      1. Seriøst? Nå har mannen fortalt hva han tjener på jobb, uten at jeg har fått med meg hvorfor det skulle være nødvendig, og det første du vil vite er hva han tjener på denne bloggen?? Vi har da ingen rett til å vite noe som helst om noe av dette (såfremt du ikke er namsmann og skal kreve inn penger, men da bør du finne ut av det andre steder).

      2. Hjelpes, lurer på om Solliv også bretter ut sin nysgjerrighet, frekkhet og tåpenhet om vi spør?

        Hva er det som driver folk til å ikke unne andre suksess, et godt arbeidsliv, kjærlighet, penger, venner osv? Dette er jo noe du jobber for, det ramler jo ikke nedover deg uten innsats.

        Jeg har avstandsfulgt deg lenge på fb (80 mil..), ble oppmerksom på deg via bekjente i din omegn, spist maten din og sett deg live😉 Du elsker jobben din og det merkes på maten, omgivelsene, de ansatte og stemningen. Det er dette du skal gjøre, og så vet jeg du ikke dæsjer en ekstra edikkskvett på maten til Solliv når hun handler hos deg, selv om du sikkert har lyst til det.
        God jul🎅

      3. Det vet jeg faktisk ikke ennå. Har blitt noen kroner de siste månedene siden lesertallene har vært så høye, men kommer jo ikke til å ligge på toppen for evig, så det er en høyst variabel inntekt. Du er blogger selv, så dette vet du jo.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg